Categorie: "Issue advertising"

Thuishulpbranche luidt noodklok in advertentie met Open brief aan Nederlandse gemeenten

Nederlandse gemeentenRuim 50 zorgbedrijven luiden de noodklok in een open brief aan de gemeenten, blijkens deze advertentie die wij vandaag uit de Volkskrant plukten. Volgens de zorgbedrijven in de mede door ouderenbond Anbo ondertekende brief zijn veel gemeenten hard op weg ”om het professionele aanbod van huishoudelijke hulp aan zieke of kwetsbare burgers volledig om zeep te helpen. En dat terwijl steeds meer signalen er u juist op wijzen dat deze vorm van ondersteuning essentieel is voor burgers.” De brief volgt op het dreigende massaontslag bij TSN

Partijloze bezorgde burger richt zich tot Geert Wilders per voorpagina-advertentie in de Volkskrant

Wilders VKIn de -hopelijk oneindige serie Weer Eens Wat Anders In De Reclame- vandaag een oproep van een ‘partijloze burger.’ Weliswaar per kleine advertentie -zie bijgaand- maar op een hele opvallende plek. Want links onderaan op de voorpagina van dagblad de Volkskrant (KLIK erop om te vergroten). Dus opvallend genoeg. De tekst van Rob Geurts is eenvoudig maar kraakhelder: ”Geachte heer Wilders. Als u echt aan Nederland denkt, Wilt u dan samenwerken met anderen. En niet Nederland proberen te verdelen, door alleen maar te zeggen hoe het niet moet.” De kleine annonce met grote -en goede-

Vileine China-boodschap voor koning Willem Alexander van Amnesty in advertentie

Amnesty MajesteitKoning Willem-Alexander moet tijdens zijn staatsbezoek aan China publiekelijk aandacht vragen voor de mensenrechtensituatie in het land. Die oproep deed Eduard Nazarski, directeur van Amnesty Nederland in de media. Maar Amnesty adverteert vandaag ook in de media over dat bezoek, met een vileine boodschap (KLIK erop om te vergroten). Deze inhaker -zie ook spotje hier- plukten we uit de Volkskrant vandaag. Niks over de mensenrechten, wel over toetje, koffie en handelsbelangen. Wat voor die laatste zit koning Willem-Alexander – en ministers en handelsmissie- er natuurlijk. Volgende week zondag begint het staatsbezoek van WA en koningin Máxima aan China. Parallel aan het bezoek is er ‘n grote handelsmissie met rond 200 bedrijven

Pleidooi tv-wereld tegen aanname Mediawet door Tweede Kamer per advertentie

Interessant is ook wie er niet bijstaat, bij de Hilversumse tv-wereld die te hoop loopt tegen de nieuwe Mediawet die vandaag in de Tweede Kamer wordt behandeld. Die wet wordt door de 76 ondertekenaars van de advertentie, bijna allemaal freelancers en enkele vreemde eenden in de bijt, Mediawet protest als ‘directe bedreiging’ gezien van de redactionele vrijheid van omroepen en programmamakers (KLIK erop om wat te vergroten). De zwarte advertentie staat vandaag in een groot aantal dagbladen; zie de overlees voor de hele tekst, evenals voor alle namen die ‘m ondertekend hebben. Daarbij staan behalve ‘Hilversummers’ en diverse artiesten ook mensen als Peter van Uhm, generaal buiten dienst en Ard Schenk, voormalig schaatser. De ondertekenaars noemen het van ‘essentieel belang dat de omroepen zelf – samen met de achterban -de inhoud blijven bepalen van de programma’s en dat dit niet in handen komt van de NPO, een verlengstuk van de politiek.’

Zorgverzekeraars willen praten over clichés in nieuwe advertentie

Zorgverzekeraars clichesJe kan erover denken wat je wil, maar een mooie, duidelijke advertentietekst is het weer, vind ik zelf, van de Nederlandse Zorgverzekeraars. Over clichés, geplukt van achterop de Volkskrant vandaag, maar ook te zien in andere kranten van de Persgroep (zie ‘merken’). ‘Hoeveel clichés kan de discussie over ons zorgstelsel nog verdragen‘ kopt de advertentie. Als je erop KLIKT wordt-ie groter, maar niet leesbaar, helaas. De complete tekst is echter HIER te lezen. Wij beperken ons tot enkele citaten eruit. De clichés: zorgverzekeraars zijn machtswellustelingen en kille boekhouders. Specialisten zijn grootverdieners. Huisartsen zijn eigenwijs. Psychiaters willen geen verantwoording afleggen. ”En, o ja, de aandeelhouders van de

Splitsingswet gaat ten koste van duurzaamheid waarschuwen advertenties in dagbladen

Een bonte groep van 40 bij duurzaamheid betrokken ondernemers, (oud) hoogleraren, directeuren van goede doelenorganisaties en (oud-) politici en zelfs ‘n topburgemeester doet vandaag een ‘dringende oproep’ per dagblad- advertentie aan de Tweede Kamer. Gepleit wordt voor ‘behoud van zeggenschap over de Nederlandse Duurzaam Nederland issueenergievoorziening’. Dus de splitsingswet moet onmiddellijk in de kast.  De advertentie plukten wij vandaag uit de Volkskrant, maar staat ook in De Telegraaf en andere dagbladen (KLIK erop om wat te vergroten, maar alles goed te lezen in overlees/volgende pagina). Helaas heeft de ad hoc groep geen eigen site met informatie, daarom maar wat extra moeite gedaan op Reclamewereld, vanwege het belang van dit onderwerp. Tevens een mooi staaltje van Issue Advertising die oproep. De tekst besluit als volgt: ”Wij pleiten voor behoud van zeggenschap over de Nederlandse energievoorziening. We vragen om behoud van werkgelegenheid, een gelijk speelveld en een duurzamer Nederland. Daarom doen wij een dringende oproep aan de

Argentinië verweert zich per advertentie tegen Amerikaanse ‘aasgier’ beleggers

Wat nou voetbal belangrijk… ”Het betalen van de aasgier hedge fondsen leidt tot bankroet.” Meldden onlangs peperdure advertenties van de Argentijnse regering in gezaghebbende Amerikaanse dagbladen, van de Wall Street Journal (bArgentinie fin adsijgaand, met dank aan tweet Bloomberg’s Katia Porzecanski) tot The New York Times en The Washington Post. Het land heeft rechtszaken aan de broek als gevolg van een schuld van meer dan $1.3 miljard dollar aan beleggers/hedge fondsen waardoor een bankroet van het land -niet de eerste keer- dreigt. President Christina Fernandez de Kirchner voelt zich nu genoodzaakt het Amerikaanse volk in te schakelen via deze issue advertising in de strijd tegen enkele hedge fondsen. Haar land mag van een Amerikaanse rechter niet doorgaan met het afbetalen van

Zorgen over Daan en Thijs ook per advertentie naar Eerste Kamer

De ‘Wat is het verschil tussen Daan en Thijs‘-advertentie vandaag is een oproep richting Eerste Kamer via de krant om niet in te stemmen met de voorgestelde Jeugdwet. Daarin wordt psychische zorg voor kinderen vanaf 2015 geregeld. Issue advertising dus, ondertekend door zeer belangrijke partijen: de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie, het Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP), GGZ Nederland en heDaan en Thijst Landelijk Platform GGz. Daan heeft een nierziekte, Thijs autisme. Allebei krijgen ze medische zorg, vergoed uit het basispakket in hun Zorgverzekering. Voor Thijs dreigt er een probleem. De ondertekenaars in de advertentie in de Volkskrant stellen vragen, die ze feitelijk al beantwoorden. Ze geloven niet dat het gaat werken als gemeenten de psychische zorg op zich gaan nemen, zoals voorgesteld in die wet. ”Wij willen psychische zorg aan Thijs en alle kinderen en hun ouders kunnen blijven garanderen!” eindigt de advertentie. Zorgen kun je delen via deze FB-pagina. KLIK op advertentie om wat te vergroten. In de overlees is de tekst goed leesbaar te zien (ook daarop moet je klikken).

Spaar ons pensioen roept de FNV nu tegen de senaat

FNV pensioen nieuwDe tekst van de inhaker is identiek aan die van juni dit jaar, op één zinnetje na. De vorige FNV-advertentie was gericht op leden van de Tweede Kamer, deze op de leden/lobbyisten van de Tweede Kamer-spelende Eerste Kamer. Stond onder meer achterop de Volkskrant, maar bij voorbeeld ook in Sp!ts vanochtend (KLIK erop om wat te vergroten). De Telegraaf meldt vanochtend dat er hoop is voor de ondertekenende partijen, inclusief het Verbond van Verzekeraars. Ik citeer de wakkere krant: ”Het kabinet dreigt vandaag bakzeil te halen in de Eerste Kamer. De oppositie -nodig voor een meerderheid- blijft onverminderd kritisch over de pensioenplannen. Daardoor lijkt de grootste besparing uit het regeerakkoord te gaan stranden in de senaat.”

Baas Fyra richt zich tot treinreizigers in dagbladavertentie

In een opvallende, paginagrote advertentie in een paar dagbladen vanochtend richt de topman van Fyrabouwer AnsaldoBreda zich rechtstreeks tot de Nederlandse treinreiziger. En, indirect, tot de Nederlandse politiek. Het pleidooi van Maurizio Manfelloi komt erop neer dat als de NS, dat de Fyra weigert en daardoor een rechtzaak aan haar broek heeft, gewoon meewerkt, er over een half jaar voldoende hogesnelheidstreinen kunnen rijden. In de advertentie, waarvan dFyra brief topmane complete tekst te lezen is in de overlees, houdt RvB-voorzitter vol dat de problemen met de Fyra op het traject Amsterdam-Brussel niet onder de verantwoordelijkheid van de Italianen vallen. Hij garandeert Nederlandse treinreizigers dat over een halfjaar ‘voldoende treinen’ kunnen worden ingezet om de dienstregeling over de hsl op te starten. Het is hiervoor wel ‘dringend noodzakelijk’ dat NS weer met AnsaldoBreda gaat samenwerken, zo ‘verzekert’ Manfellotto vandaag in de advertenties in De Telegraaf en Metro. NS en het Belgische NMBS dumpten in juni de V250, die het na een moeilijke start in december nog geen zes weken op de HSL-zuid volhield. Volgens de Italiaan kunnen alle problemen in ‘korte tijd’ kunnen zijn opgelost, ‘inclusief de aanpassingen die nodig zijn om de treinen ook in extreem slecht winterweer te laten rijden’. “Ook al waren deze aanpassingen niet voorzien in ons contract met de NS”, voegt hij er aan toe in de advertentie.