Categorie: "Guerilla"

Duikbook komt boven in straat in Milaan – als reclamestunt

Even Apeldoorn bellen? Nee, een Italiaanse verzekeraar. Genertel heet dat bedrijf. Cool, je moet er maar opkomen. En wat moet dat allemaal niet heDuikboot Milaanbben gekost, zeg ik als zuinige Nederlander, dit staaltje van guerrilla marketing met duikboot. Ook de stad Milaan zal gevangen hebben neem ik aan. Op bijgaande foto is het Smartje niet meer te zien, werd ‘geschept’ door de onderzeeër en reisde even mee op de neus ervan. Zo, hebben die Italianen toch een vloot, altijd aan getwijfeld. Meer foto’s op het Italiaanse Bloguerrilla. De discussie erover op twitter loopt via, zie ook duiktoren, #L1F3. Via @RogierMaaskant

Spectaculaire licht- en muziekshow geparkeerde Opel Adam

”De nieuwe Opel Adam is een unieke auto, die je helemaal kunt samenstellen zoals je zelf wilt. Met tienduizenden mogelijkheden qua exterieur en nog eens tienduizenden personalisatie-alternatieven in het interieur.” Zegt de site trots. Maar dat wisten ze allemaal nog niet in Denemarken, waar het leuke wagentje pas vanaf half maart te bestellen is. Vandaar deze spectaculaire actie om aandacht te trekken zoals bedacht door reclamebureau UncleGrey in Kopenhagen. Via AoftheW.

Onverwachte reclame in het bos: voor ‘hotel voor honden’

Onverwachte reclame in het bos: voor Doggyday Inn, “niet zomaar een hondenpension, maar een echt hotel voor honden.” Gevestigd in het Belgische Lichtaart. Klik op afbeelding om wat te vergroten. Twitteraar Cor Hospes spreekt van ‘great guerrilla‘ -reclame. Guerrilla? Ja, dat is snel ergens opvallend -en zeer tijdelijk- reclame maken, op een plaats waar dat meestal niet mag, en dan maar hopen dat dat (gratis) de aandacht van de media trekt, doorgaans via verspreid persbericht met foto en/of filmpje. Eens met Cor, erg goed deze.

Wildplakken te lijf gegaan met behangreclame van Gamma

Wildplakken. Het Nederlandse straatbeeld kent ook minder fraaie plekken. Deze kunnen best wel wat mooier. En daarom besloten we deze vervallen plekken te behangen,” laat reclamebureau TBWA\Neboko weten namens klant Mooi hè. GAMMA. Of dit een guerrilla-actie is (opplakken, foto’s voor de werving van gratis publiciteit maken, dan weer wegwezen) of dat die behang langere tijd ergens te bewonderen is, en waar dan wel, is mij niet bekend. De creatie is van Dani Polak en Laura Bording van het bureau. Bron: rechtstreeks.

Autowasserij maakt ruitreclame met vogelpoep (in India)

The cleanest way to do the dirty job.’ Leuk bedacht door een autowasserij in India, Aura Car Wash. Of vermoedelijk door 1 Point Size, hun reclamebureau. Maak stickertjes die op vogelpoepjes lijken, plak ze op de voorruit van auto’s en als de eigenaren ze weg willen halen en er dus goed naar kijken, blijken het kleine reclame-uitingen te zijn met de naam van de autowasserij (en die je makkelijk los trekt, neem ik aan, om irritaties te voorkomen waardoor reclame anti-reclame zou worden). Via het Belgische blog Creative Criminals; geen idee waar die de actie hebben gevonden.

Honest Tea op zoek naar Honesty, naar eerlijkste stad VS

Bij wijze van sociaal experiment, en natuurlijk (vooral?) ook als promotiestunt, ging het Amerikaanse Honest Tea op zoek naar de eerlijkste stad van Amerika, meldt de Belgische site BuzzingBees. Het merk plaatste onbemande pop-up stores op straathoeken in de zes grootste steden, met een bord ernaast dat mensen vroeg 1 dollar te betalen als ze één van de flesjes thee meenamen. Resultaat? Heel veel publiciteit. Wie won? San Francisco. Wie bedacht dit ‘experiment’? SS+K in New York, gespecialiseerd in ‘creative social engagement’ (dat bureau werkt ook voor Obama).

Aandoenlijke reacties op T-Mobile-flashmob Heathrow

Life’s for sharing.” Erg leuke flashmob van T-Mobile onlangs in Terminal 5 op Heathrow Airport, met aandoenlijke reacties van net gearriveerde internationale reizigers. Zo wil iedereen wel worden verwelkomd. Even wat vrolijkheid na al die Youptoestanden met deze telecommer, wiens service ik helemaal niet slecht vind (maar hun 3G-bereik is een ander verhaal, daarvoor zou ik Freek de Jonge soms wel even willen inschakelen haha). Maar, opvallend, die jongen met die gitaar doet niet mee. Heeft-ie haast? Geen versterking? Of toch misschien als enige, grinnik, grinnik, boos op T-Mobile. Meer info op Britse facebookpagina. T-Mobile UK heeft ervaring met succesvolle flashmobs, remember Hey Jude op Travalgar Square.

Kijk maar, de VW Polo kun je nu voor 95% recyclen

Geestige Duitse reclame voor de VW Polo. We kennen ze wel, die afvalbakken, keurig naast elkaar op straat. De een voor huisafval, de ander voor papier, en weer eentje voor glas. In Duitsland kennen ze die bakken ook, al zien ze er daar weer anders uit, want niet zo niet netjes deels onder de grond geïnstalleerd zoals bij uns. Maar er is daar even een leuke blauwe bijgezet, lekker groot, voor eigenaren die hun ’95% recyclebare’ VW Polo kwijt willen. Wat niemand ooit zal doen natuurlijk. Bedacht door reclamebureau DDB Berlin.

VW Polo afvakbak