Jumbo biedt excuses aan per advertentie voor het niet mogen leveren van kratjes Heineken

Een opvallende actie van Jumbo in de krant vanochtend. De supermarktketen opent in een paginagrote advertentie de aanval op bierbrouwer Heineken. In de advertentie -bijgaand, KLIK erop om te vergroten- staat dat klanten van de Jumbo mogelijk de komende tijd geen kratten Heinekenbier kunnen kopen. De bierbrouwer zou volgens Jumbo hebben gezegd dat de kratten niet geleverd kunnen worden. De advertentie, we plukten deze uit De Telegraaf vandaag- komt op een vervelend moment, zegt diezelfde krant, in een redactioneel artikel. ”Het supermarktbedrijf adverteert, aan het begin van de zomer en op het toppunt van het bierseizoen, met een tweede krat Heineken voor de halve prijs.” In advertenties inenkele landelijke dagbladen biedt de keten vandaag zijn klanten excuses aan voor het niet kunnen leveren van kratten Heineken. Jumbo verkoopt nog wel dozen bier van het merk. Heineken stelt, volgens Jumbo, dat het niet aan de vraag kan voldoen, maar daar gelooft het supermarktconcern weinig van. ”Wij vermoeden dat Heineken vindt dat wij de kratten bier over een lange periode te goedkoop aan u aanbieden,” schrijft het concern in de advertentie. Volgens de woordvoerster van Jumbo overweegt het bedrijf juridische stappen tegen Heineken, aldus schrijft De Telegraaf. Een van de eerste eisen zal zijn om meteen weer met de bierleveranties te beginnen.

Het dagblad citeert advocaat Arjen Paardekooper van Blenheim Advocaten die meent dat Heineken een miljoenenboete riskeert. ”Heineken wil invloed hebben op het prijsbeleid van Jumbo. Het is een klassiek voorbeeld van verticale prijsbinding en dat is volgens Nederlandse en Europese regels ten strengste verboden.” Heineken bevestigt dat ”de productiecapaciteit voor kratten Heinekenpils (24x30cl) helaas niet toereikend is om volledig aan de vraag te voldoen,” maar het concern ziet dit als een tijdelijk probleem en hoopt het samen met Jumbo op te lossen. Aldus De Telegraaf. Heineken zegt een alternatief te bieden door dozen bier te leveren. Maar dat is niet wat Jumbo wil. Het supermarktconcern eist kratten bier. In de advertentie meldt Jumbo nog dat er in de doos met twee dozijn flesje geen statiegeld op zit. ”Wilt u liever een krat? Dan zijn gelukkig nog alle andere biermerken die hun kratten wel gewoon leveren. Zo hopen we toch zo goed mogelijk aan uw wensen tegemoet te komen. Excuses voor het ongemak.”

NB Mijn vraag dan weer: zou Heineken op haar beurt weer onder druk zijn gezet om het hard te spelen door bij voorbeeld Albert Heijn, aartsconcurrent van Jumbo? En misschien wel door meer grote supermarktklanten/concurrenten van Jumbo die ook Heineken-merk bier verkopen?

Lees ook:Gall & Gall kan kratje Heineken morgen al thuis bezorgen meldt advertentie (maar niet koud)
Lees ook:Het regent en Heineken maakt reclame voor ijskoud bier
Lees ook:Excuses per advertentie voor beperkt beschikbare Amstel Radler
Lees ook:Reclame voor ”Joods bier” en ”Brits bier” van Biershop in Duitsland
Lees ook:Kwaliteit centraal in Heineken’s Heerlijkheden-campagne

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.