Categorie: "Columns"

Verwarde Hornbach man door Dick van der Lecq bijgezet in rariteitenkabinet van de reclame

Johan Derksen, Adelheid Roosen, de vieze Stratoman en dan nu: de man van Hornbach. De Opportunisten vielen ook al over die naakte man. ”AHornbach manllemaal naar het reclamerariteitenkabinet”, gebiedt iemand die er verstand van heeft, reclameman Dick van der Lecq, in zijn column onlangs in Het Parool. Van der Lecq: ”Toegegeven, reclame kan nog weleens voorspelbaar zijn. Ongelukje, verzekering, glimlach. Vaat, pratend wasblokje, glans. Huisje boompje beestje rookworst. Des te groter is de schrik als de kijker zonder enige vorm van kijkwijzerwaarschuwing met totaal verwarde reclamepersonages wordt geconfronteerd.” Zie zijn complete column, die onlangs in de krant van ‘s lands reclamehoofdstad stond, in de overlees.

Johan Cruijff had ook wat met reclamemakers volgens Dick van der Lecq

”Iedereen had wat met Johan. Voetbalfans, journalisten, Amsterdam en … reclamemakers”. Zegt iemand die het kan weten, reclaJC NSmeman Dick van der Lecq, in zijn column onlangs in Het Parool. Zie een selectie van 14 commercials met Johan Cruijff hier. Van der Lecq: ”Celebrities zijn handig voor reclamemakers. Je pikt een graantje mee van hun bekendheid en reputatie, in geval van Johan een graanschuur. Want Rembrandt, Anne Frank, Van Gogh en Heineken mogen wereldberoemd zijn, ze kunnen nog niet in de schaduw staan van Johan’s voetbalschoen.” Zie de volledige column in de doorlees.

Het verkeerde woord, de paasvlam en de Hemafolder in column reclameman Dick van der Lecq

‘Eén verkeHema pasen foldererd woord in Hemafolder en de Paasvlam slaat in de pan.’ Noteert reclameman Dick van der Lecq in zijn meest recente column in de Amsterdamse krant Het Parool, die hij net voor pasen schreef. ”Arme Hema is zich van geen kwaad bewust. En wil niets liever dan het iedereen naar de zin maken. Maar misschien ligt daar ook een beetje het probleem. Grote merken zijn er niet alleen voor iedereen, ze zijn ook van iedereen.” Zie het complete verhaal in de doorlees.

Reclamelente geopend verklaard door columnist Dick van der Lecq

Ook bij Suitsupply is het duidelijk lente, constateert reclameman Dick van der Lecq in zijn meest recente column in de Amsterdamse krant Het ParoSuitsupply roetschol, die hij met bijgaand campagnebeeld illustreert (duidelijk lente? Zie ook). De reclamecolumnist verklaart de reclamelente dan ook officieel geopend. ”Als columnisten weer in de tuin tikken. Vogels met takjes rondvliegen. Koeien met heen en weer slingerende uiers de wei in stuiteren. Stieren achter het hek weer gruizig staan te gluren. Als de stad –met dank aan Gazelle- 40.000 fietswrakken armer is, en het Oosterpark anderhalf miljoen bloembollen rijker. Als Emile Ratelband er weer vrolijk op los knabbelt, aan een 25-jarig groen blaadje. Als Albert Heijn en Delhaize romantisch samen op de kleintjes gaan letten. Als Kim Jong-un

‘Branded content is een commerciële boodschap’ legt hoofdredacteur Remarque van de Volkskrant uit

Opmerkelijk. En goed. In zijn De week van schrijft hoofdredacteur Philippe Remarque van de Volkskrant een helder verhaal over ‘branded content (‘verhalende advertenties’, v/h sluikreclame genoemd en zo in zwang nu in reclameland-MvO) en hoe zijn krant ermee om gaat. Vanaf nu dan. Remarque (foto): ”Soms kan een bedrijf zichzelf danig in de wielen rijden. Dat heeft Remarque VKonze uitgever de Persgroep gedaan met een aantal filmpjes voor adverteerders die op internVK remarque branded contentet terecht kritiek kregen. In de filmpjes werden ‘branded content‘-campagnes wervend beschreven, en hier en daar gesuggereerd dat de adverteerder voor zijn geld ook gunstige berichtgeving in Persgroepkranten kan krijgen. Op de filmpjes was ook een Volkskrantartikel te zien en werd een ‘longread‘ op onze site genoemd. Daar klopt niets van, en gelukkig maar (al is het een slecht idee adverteerders hierover zand in de ogen te strooien). Hoe gaat het dan wel? Steeds meer adverteerders zoeken de

Boze Jan Modaal kiest tegenpartijen als Wilders, Tele2, Basic-Fit, Action en Primark volgens reclamemaker Dick van der Lecq

”Jan Modaal is zijn vertrouwen in de gevestigde orde volkomen kwijt en gaat massaal voor de tegenpartij.” En dus voor WildersJMod, en merken als Tele2, Basic-Fit, Action en Primark. Constateert reclameman Dick van der Lecq in zijn onlangs in de Amsterdamse krant Het Parool en op vaksite Adformatie verschenen column, die in z’n geheel is afgedrukt is na de klik op Lees verder. ”Overal waar hij maar kan, trekt de kleine man een hele lange neus naar het grootkapitaal.”

‘Seksistische en schadelijke stereotypen’ in sluwe campagne Suitsupply zegt seksuoloog Yuri Ohlrichs

Suitsupply houdt zich van de domme, maar bedient zich sluw van eeuwenoude seksistische en schadelijke stereotypen.” Dat zegt Yuri Ohlrichs, die als voorlichter, trainer en consultant werkzaam is bij kenniscentrum seksualiteit Rutgers, in een column die eerder verscheen in de AmsterdamsSuitsupply slange Suitsupply billendagblad Het Parool over de campagne van het kledingmerk voor mannen. ”Met technisch gezien mooie foto’s, maar inhoudelijk zo creatief en plat als kroeghumor van vlak na het laatste rondje. Van een modern, wereldwijd succesvol Nederlands bedrijf zou je in deze tijd meer sociale ondernemerszin mogen verwachten.” In de doorlees de volledig column van Ohlrichs, die volgens het dagblad een voormalige reclamestrateeg is, al verraadt Linkedin dat niet ;-) . Hij is ook actief voor de Nederlandse Vereniging voor Seksuologie.

Aandachtverslaafheid campagnes Aegon, Ikea, Eyewish, Menzis verklaard door Dick van der Lecq

Het gebeurt vaker dat reclamecampagnes op elkaar lijken. Maar nu wemelt het werkelijk van de campagnes met het thema ‘aandacht’. ConstatAandachteert reclameman Dick van der Lecq in zijn onlangs in de Amsterdamse krant Het Parool en op vaksite Adformatie verschenen column. ‘Bij Eyewish geven we graag wat extra aandacht aan onze klanten. Eyewish, meer oog voor jou’. Menzis: ‘Aandacht, als er iets in de zorg belangrijk is, dan is dat het wel. Menzis, elk mens is er één’. ‘Aegon biedt een financieel aandachtsgesprek, ‘Aegon, aandacht voor je toekomst’. En designers van Ikea gaat bij mensen kijken wat ze echt nodig hebben. ‘Ikea, aandacht maakt alles mooier’. Hebben de makers soms zitten slapen? Had men

Eitje van Columbus, ‘nu met frambozensmaak’ en liggende toastjes en reclameman Dick van der Lecq

Meesterbakker Van Der Meulen vroeg ons 20 jaar terug om een tv-commercial. Behalve de nieuwe verpakking was er noch nieuws, noch geld,’ verhaalt reclameman Dick van der Lecq in zijn onlangs in de Amsterdamse krant Het Parool en op vaksite Adformatie verschenen column. ‘Een goed begin is hetEitje Columbus beter halve werk, moet de meesterbakker gedacht hebben. Het creatieve team was echter niet voor een gat te vangen en nog geen maand later werd het filmpje al bij de STER uitgezonden. We zien een plaatje van de nieuwe verpakking, en horen: “De toastjes van Van Der Meulen zitten niet staand maar liggend in de nieuwe verpakking. Nu vraag u: wat maakt dat nou uit? Nou heel veel. De toastjes komen zo uitgerust bij u aan. En liggen meteen in de smeerhouding”. En zo gaat het vaak. Klanten komen flikflakkend langs met enthousiaste innovatieverhalen. Maar innovatie kost veel tijd en geld, dus blijft het vaak bij bescheiden vernieuwingen in de categorie ‘met Jojoba’, ‘10% meer pinda’s’ of –ja,

Na reclamesprookjes volgt nu het echte leven in spotjes zegt Dick van der Lecq

Op de buis was het onlangs een opvallend komen en gaan van reclame-iconen, constateert iemand die dat soort ontwikkelingen nauwlettend in de gaten houdt, reclameman Dick van der Lecq. Interessant om te zien natuurlijk wat ervoor in de plaats komt in de reclameblokkenAxe man. ‘Bedrijven stoppen met reclamesprookjes en laten meer van het echte leven zien,’ zegt Van der Lecq, directeur van reclamebureau Etcetera. Zijn column verscheen onlangs in de Amsterdamse krant Het Parool en op vaksite Adformatie. ‘Eerst de afzwaaiers. Albert-Heijn maakte vorig jaar een afscheidscommercial van tien jaar Harry Piekema reclame. En won daar nu terecht de Gouden Loeki mee. Coca-Cola was ook niet meer zo happy