Categorie: "Columns"

‘Nieuwe communicatiestrategie vaak de strop voor een typetje’ zegt reclameman Scato van Opstall

Net als De Opportunisten werd ook reclameman/conceptmaker/columnist Scato van Opstall geprikkeld door de terugkeer van de slogan ‘Dat zeg ik: Gamma.’ Hij bespreekt om de week geslaagde en minder geslaagde communicatiepogingen van merken en instanties in dagblad de Volkskrant, waarin deze column eerder verscheen.Gamma dat zeg ik logo ”Een nieuwe slogan, een nieuwe verpakking of een nieuwe merknaam: als marketeer moet je durven veranderen. Maar als de consument jaren later nog steeds valt voor de oude versie, haal je die toch maar terug. Zo besloot bouwmarkt Gamma vorige week ‘Dat zeg ik: Gamma’ in ere te herstellen. In plaats van ‘Mooi hèGamma‘, dat in vijf jaar niet bleef hangen.

‘Frank Lammers is van ons. En van Jumbo. En niet van een stelletje filmbonzen,’ zegt reclameman Frank Pels

Over die Michiel de Ruyterfilm. ”Als een Hollands schip zo’n Engelse strontschuit de grond boorde, schijnt De Ruyter op de brug van z’n admiraalsschip blij in de rondte hebben staan dansen in z’n blauwe, want hij had het niet zo op oranje, Roy Donders juichpak.” Zegt oud-reclameman Frank Pels in zijn column over de Frank Lammers van Jumbo en Frank Lammers als Michiel de Ruyter. ”Frank Lammers als Michiel Jumbo Frank Lammers En als hij thuis kwam in Vlissingen na een robbertje zeevechten, stuurde zijn charmante maar ietwat dominante vrouw hem steevast meteen naar de grote superwinkel met tijdelijk elke dag supervoordelige aanbiedingen. Want ons Zeeuwen bin zuunig. De burgers van Vlissingen zagen hem dan monter met forse tred, het prachtige lied Kerstmis vier je samen fluitend, de grote winkel naderen en hoorden hem dan krachtig en duidelijk zeggen: “Hallo Jumbo!.” Wat ik wil zeggen: het is, mild uitgedrukt, een tikje ongelukkig als filmmakers erop rekenen dat de Nederlandse bevolking de grote held uit hun miljoenenproductie spontaan in hun hart sluiten, terwijl dezelfde held op het toppunt van z’n populariteit zit met het Jumbo-mannetje.”

‘Merken die hun echtheid benadrukken doen het beter’ zegt reclameman Peter van der Wijk

Oud-reclameman Peter van der Wijk (foto), gespecialiseerd in ‘Corporate storytelling en Ghostwriting‘, schrijft ook graag columns. Zoals over het gebrek aan moed bij Albert Heijn in de Zwarte Pieten-kwestie. Nu iets heel anders, namelijk de echPeter van der Wijktheid van merken. ”Merken die hun echtheid benadrukken, doen het beter dan merken die hun herkomst laten voor wat het is. Waarom?  Een van mijn eigen stellingen is dat mensen steeds beter willen weten waar merken en bedrijven voor staan,” zegt hij, verwijzend naar een artikel in de New York Times, waarin de toenemende hang naar authenticiteit nog maar eens werd onderstreept door een aantal sterke voorbeelden van internationale merken als Patagonia, J. Crew en New Balance. ”Overspoeld door betekenisloze, laagwaardige

Bij de Gouden Loeki scoor je met dieren en kinderen zegt reclameman Scato van Opstall

Omdat de Loden Leeuw volgens hem werd uitgereikt aan twee ‘niet echt irritante’ commercials, was reclamemaker/columnist  Scato van Opstall (foto) benieuwd of de Gouden Loeki wèl goed zou terechtkomen. De winnaar werd een filmpje voor de KNGF GeleidScato van Opstallehonden, dat laGouden Loekiat zien dat hun honden niet alleen blinde mensen helpen. ”Ik ga de clou niet verklappen. Het is mooi gemaakt, heeft een onverwachte twist, er wordt iets nieuws verteld en het raakt je. Welverdiend goud,” schrijft hij in zijn tweewekelijkse column in de Volkskrant. Daarin bespreekt Van Opstall geslaagde en minder geslaagde communicatiepogingen van merken en instanties. De Gouden Loeki (sinds 1995) is de tegenpool van de eerder deze maand uitgereikte Loden Leeuw (sinds 2008). Van Opstal in zijn VK-column: ”De uitslag was

‘De uitreiking van de Gouden Loeki komt gelukkig nooit meer op televisie’ zegt een …reclameman

”Niets is zGouden Loekio ontmythologiserend als aan het volk willen uitleggen hoe zoiets magisch als een topfilm of een topcommercial tot stand is gekomen”. Dat zegt reclameman Jan Rijkenberg, in het dagelijks leven directeur van reclamebureau BSUR, in een column die eerder verscheen op vaksite Adformatie. ”Hoe komt het toch dat ik elke keer als ik naar die live uitzending zit te kijken, zo ongemakkelijk op de bank zit te draaien? Dat vraag ik me nu al een paar jaar af. Ik ben er daarom bij die laatste keer toch maar weer voor gaan zitten om dat unheimische gevoel enigszins te kunnen verklaren. Ik ben er uit. Het is een aantal factoren.”

Alleen reclame die ècht irriteert verdient Loden Leeuw zegt reclameman Scato van Opstall

Scato van OpstallBest irriant, als de irritantste reclame helemaal niet zo irritant is. Althans in de ogen van reclamemaker Scato van Opstall in zijn reguliere column in de Volkskrant van dinsdag. Hij is creative director van Een goed stel mensen en schrijft ook columns voor vLoden Leeuwakblad Adformatie. Kort samengevat: Van Opstall (foto) vindt noch de commercials van verzekerings- vergelijker HoyHoy, die de ene Loden Leeuw kreeg vorige week, noch de Loden Leeuw voor BN’rs Tim and Tom Coronel (voor verzekeraar AllSecur) terecht. Wat niet ècht irritant. Jammer: de reclamecolumnist wil in zijn column kennelijk niet kwijt welke spotjes hij wèl irritant vond het afgelopen jaar. De competitie, tegenhanger van de Gouden Loeki, wordt jaarlijks georganiseerd door

Over Macaroni blijven kopen tijdens de staking schrijft reclameman Ron Meijer

”Ergens in de jaren 70 waren de Honig fabrieken bezet door de werknemers vanwege dreigende ontslagen. Toen daar de televisiecamera’s verslag van deden hadden een paar van de arbeiders de tegenwoordigheid van geest om een pak Macaroni voor de camera te houden en te roepen: ‘Wèl blijven kopeStakingsmeidn hoor!’ Een loepzuiver voorbeeld van de functie van reclame.” Zegt iemand die het kan weten, reclameman Ron Meijer (foto), in een column die eerder verscheen op zijn site Ron Meijer Schrijft. Daarop dus ”voor de verandering ook maar weer eens een stukje over een van de oudste beroepen ter wereld, reclame.” Meijer is creatief directeur/tekstschrijver bij zijn reclamebureau Imagine, columnist en marketingcommunicatiestrateeg, ”met een meer dan gemiddelde interesse in

Zwarte Piet & De Kruidenier: ‘AH is iedereen de baas, waarom nu toch zo’n Angst Haas?’

Peter van der Wijk, gespecialiseerd in ‘Corporate storytelling en Ghostwriting’, schrijft ook graag columns. Zoals over het gebrek aan moed bij Albert Heijn in de Zwarte Pieten-kwestie. Zie ook bericht op Reclamewereld. We publicereAH Harryn hier zijn nieuwste column ‘AH is iedereen de baas, waarom nu toch zo’n Angst Haas?‘ Oud-reclameman Van der Wijk: ”Door de jaren heen heeft AH zich een evenwichtig merk getoond. Marktleider pur sang, consistent in alle communicatie, altijd net de juiste toon binnen de campagne met Harry Piekema als innemend sullige filiaalhouder. Anti-helden doen het in Nederland altijd beter dan helden, tenslotte. En leer AH Nederland  kennen. ”Wat er nu gebeurt is dus echt nogal onkarakteristiek. Eerst prijkt

‘Mijn moeder denkt dat ik pianist in een bordeel ben, zeg niet dat ik in de reclame werk!’

Die durft! ;-) .Mijn naam is Aad Kuijper en ik hou van reclame. Sterker nog,  ik hou van echte reclame. Van populaire reclame. Van massa mediale reclame.” Kuijper is creative partner van reclamebureau Alfred International, dat uiteraard ook van reclame houdt. Al jaren. Net als haar klanten, van Sun tot Autotrack, van Becel tot Jumbo en van Melkunie tot Grolsch. KuijAad Kuijperper (foto, meer over hem hier) brak onlangs weer eens een lans voor goeie echte reclame op een bijeenkomst in Amsterdam van SPOT, de tv-marketingorganisatie (zie hier). In een tijd dat ‘reclame’ steeds minder populair lijkt bij het kijk- en lezerspubliek. Reclamewereld schenkt graag aandacht aan zijn vurige pleidoot, want houdt zelf ook van reclame – maar niet van alles. Aad Kuijper: ”Ik hou van Pietertje en zelfs van Roy Donders. Ik hou van Bommetje, van de Telfortman, van Harry. Ik hou van reclame die verkoopt. Ik ben niet bang om dat hardop te zeggen en ik kan nog steeds zonder bewaking over straat. Maar het wordt wel steeds moeilijker.

Kleed je Normaal-campagne Gap met Anjelica Huston en Elisabeth Moss valt verkeerd bij Buzz60

Misschien wel een van de meest onverwachte boodschappen van een modebedrijf” zegt Jen Markham van de Amerikaanse site Buzz60 in een soort column over de nieuwe ‘Dress Normal‘-campagne van The Gap in de VS. Erg cynisch is ze over de campagne met onder andere Anjelica Huston en Elisabeth Moss. Moss is natuurlijk bekend van