Categorie: "Columns"

Na vijf jaar ‘Altijd Samen’ gaan Ali B en T-Mobile uit elkaar met ‘bedankt’ commercial (ook voor Brownie)

Ali B en sidekick Brownie DutchDat moet toch de ideale wereld benaderen voor een reclameman. Dat je in een redactionele column in een dagblad een nieuwe reclameaanpak van een van je grootste klanten mag aankondigen (=T-Mobile) en vooral: dat je ook nog mag zeggen dat die afgelopen campagne zo’n enorm commercieel succes is geweest ;-) . Maar goed, het is de sympathieke reclameman Dick van der Lecq gegund hoor, wat extra extra reclame voor het eigen (prima) bureau. Boven in beeld Ali B en zijn sidekick Brownie Dutch, die ook wordt bedankt in T-Mobile’s afscheidscommercial (alle spotjes zijn hier te zien). Zie Dick’s column uit Het Parool van zaterdag j.l. erover in de overlees.

Reclame moet reclame blijven bepleit reclameman Scato van Opstall (en wij ook)

Haha, een ‘Red de reclame’-actiecolumn. Mooi. ‘Willen we een wereld waarin herkenbare reclame verandert in ‘branded journalism’ en geraffineerde PR-opzetjes?’ Neeeeee, zegt reclamemaker Scato van Opstall in zijn afscheidscolumn als ‘Conceptman’ in de VolkskReclame beeldrant. Is al van even geleden, maar nog steeds belangwekkend genoeg om hier te plaatsen. Permanent actueel namelijk. En we zijn het hier bij Reclamewereld nog helemaal met Scato eens ook. Hij zegt: ”Reclame is meestal duidelijk: reclame. Maar dat laatste is aan het veranderen doordat de digitale wereld oude systemen op z’n kop zet. Traditionele reclame-inkomsten lopen terug. Adblockers maken het steeds moeilijker consumenten online te bereiken. Dus worden commerciële boodschap steeds vaker vermomd als echt nieuws of journalistieke content.”  En dat is beslist geen goeie ontwikkeling, zeggen wij met Scato. En moet zsm teruggedraaid. Maar of dát ooit nog zal gebeuren… Lees verder voor zijn complete verhaal.

Moederdag moet blijven: ook adverteerders zijn gek op hun reclamemoeders zegt Dick van der Lecq

‘Na Sinterklaas en Pasen staat nu ook Moederdag onder druk.’ Kopte de column van reclameman Dick van der Lecq, in dagblad Het Parool van afgelopenMama boezem Dick vd L zaterdag. We nemen ‘m weer graag over, een paar dagen geactualiseerd. Zie Lees verder. De illustratie erbij hebben we ook overgenomen: ‘deze mama is wereldwijd misschien wel populairste tattoo aller tijden’, denkt Dick. En jaaa, het gaat ook nog even over reclame. ‘Ook adverteerders zijn gek op hun reclamemoeders’, zegt-ie, en legt ook dat uit in Lees verder, na de klik.

Recep Erdogan en Willem Alexander halen column reclameman Dick van der Lecq

‘Hoe ver mag cabaretier en reclamemaker met staatshoofd gaan?’ En: ‘Het ene staatshoofd is het andere niet als het om satire gaat.’ EenWA en Erdogan reclameman/columnnist,  Dick van der Lecq, begeeft zich buiten gebaande reclamepaden deze keer in zijn column in de Amsterdamse krant Het Parool. Waarin hij onlangs terugkeek op een treurige Princeweek die in een druilerige Koningsdag paste. ”Adverteerders probeerden de terrorlentedag een beetje op te luisteren met gevatte inhakers.” Maar ook Recep en WA haakten in, en Van der Lecq op hen. Voorzichtigjes.

Verwarde Hornbach man door Dick van der Lecq bijgezet in rariteitenkabinet van de reclame

Johan Derksen, Adelheid Roosen, de vieze Stratoman en dan nu: de man van Hornbach. De Opportunisten vielen ook al over die naakte man. ”AHornbach manllemaal naar het reclamerariteitenkabinet”, gebiedt iemand die er verstand van heeft, reclameman Dick van der Lecq, in zijn column onlangs in Het Parool. Van der Lecq: ”Toegegeven, reclame kan nog weleens voorspelbaar zijn. Ongelukje, verzekering, glimlach. Vaat, pratend wasblokje, glans. Huisje boompje beestje rookworst. Des te groter is de schrik als de kijker zonder enige vorm van kijkwijzerwaarschuwing met totaal verwarde reclamepersonages wordt geconfronteerd.” Zie zijn complete column, die onlangs in de krant van ‘s lands reclamehoofdstad stond, in de overlees.

Johan Cruijff had ook wat met reclamemakers volgens Dick van der Lecq

”Iedereen had wat met Johan. Voetbalfans, journalisten, Amsterdam en … reclamemakers”. Zegt iemand die het kan weten, reclaJC NSmeman Dick van der Lecq, in zijn column onlangs in Het Parool. Zie een selectie van 14 commercials met Johan Cruijff hier. Van der Lecq: ”Celebrities zijn handig voor reclamemakers. Je pikt een graantje mee van hun bekendheid en reputatie, in geval van Johan een graanschuur. Want Rembrandt, Anne Frank, Van Gogh en Heineken mogen wereldberoemd zijn, ze kunnen nog niet in de schaduw staan van Johan’s voetbalschoen.” Zie de volledige column in de doorlees.

Het verkeerde woord, de paasvlam en de Hemafolder in column reclameman Dick van der Lecq

‘Eén verkeHema pasen foldererd woord in Hemafolder en de Paasvlam slaat in de pan.’ Noteert reclameman Dick van der Lecq in zijn meest recente column in de Amsterdamse krant Het Parool, die hij net voor pasen schreef. ”Arme Hema is zich van geen kwaad bewust. En wil niets liever dan het iedereen naar de zin maken. Maar misschien ligt daar ook een beetje het probleem. Grote merken zijn er niet alleen voor iedereen, ze zijn ook van iedereen.” Zie het complete verhaal in de doorlees.

Reclamelente geopend verklaard door columnist Dick van der Lecq

Ook bij Suitsupply is het duidelijk lente, constateert reclameman Dick van der Lecq in zijn meest recente column in de Amsterdamse krant Het ParoSuitsupply roetschol, die hij met bijgaand campagnebeeld illustreert (duidelijk lente? Zie ook). De reclamecolumnist verklaart de reclamelente dan ook officieel geopend. ”Als columnisten weer in de tuin tikken. Vogels met takjes rondvliegen. Koeien met heen en weer slingerende uiers de wei in stuiteren. Stieren achter het hek weer gruizig staan te gluren. Als de stad –met dank aan Gazelle- 40.000 fietswrakken armer is, en het Oosterpark anderhalf miljoen bloembollen rijker. Als Emile Ratelband er weer vrolijk op los knabbelt, aan een 25-jarig groen blaadje. Als Albert Heijn en Delhaize romantisch samen op de kleintjes gaan letten. Als Kim Jong-un

‘Branded content is een commerciële boodschap’ legt hoofdredacteur Remarque van de Volkskrant uit

Opmerkelijk. En goed. In zijn De week van schrijft hoofdredacteur Philippe Remarque van de Volkskrant een helder verhaal over ‘branded content (‘verhalende advertenties’, v/h sluikreclame genoemd en zo in zwang nu in reclameland-MvO) en hoe zijn krant ermee om gaat. Vanaf nu dan. Remarque (foto): ”Soms kan een bedrijf zichzelf danig in de wielen rijden. Dat heeft Remarque VKonze uitgever de Persgroep gedaan met een aantal filmpjes voor adverteerders die op internVK remarque branded contentet terecht kritiek kregen. In de filmpjes werden ‘branded content‘-campagnes wervend beschreven, en hier en daar gesuggereerd dat de adverteerder voor zijn geld ook gunstige berichtgeving in Persgroepkranten kan krijgen. Op de filmpjes was ook een Volkskrantartikel te zien en werd een ‘longread‘ op onze site genoemd. Daar klopt niets van, en gelukkig maar (al is het een slecht idee adverteerders hierover zand in de ogen te strooien). Hoe gaat het dan wel? Steeds meer adverteerders zoeken de

Boze Jan Modaal kiest tegenpartijen als Wilders, Tele2, Basic-Fit, Action en Primark volgens reclamemaker Dick van der Lecq

”Jan Modaal is zijn vertrouwen in de gevestigde orde volkomen kwijt en gaat massaal voor de tegenpartij.” En dus voor WildersJMod, en merken als Tele2, Basic-Fit, Action en Primark. Constateert reclameman Dick van der Lecq in zijn onlangs in de Amsterdamse krant Het Parool en op vaksite Adformatie verschenen column, die in z’n geheel is afgedrukt is na de klik op Lees verder. ”Overal waar hij maar kan, trekt de kleine man een hele lange neus naar het grootkapitaal.”