Categorie: "Columns"

De trend in Cannes is reclame die er niet uitziet als reclame zegt Dick van der Lecq

‘De trend in Cannes is reclame die er niet uitziet als reclame.’ Zegt reclameman Dick van der Lecq in zijn column onlangs in Het Parool en Adformatie over ‘s werelds grootste en belangrijkste reclamefestival (‘goed voor de geest, maar niet voor de portemonnee’). De vele Nederlandse Cannesgangers keerden gisteren terug naar Nederland, zo ook hij, van een weCannes 2016ekje genieten. Van alles. En van reclame. Van der Lecq: ”Reclame vertelt normaal gesproken dat het product zo verdomd goed is, dat je het maar beter direct op een loopje kunt zetten naar de dichtstbijzijnde winkel. Retteketet naar BeterBed en razendsnel naar Vleeskroket.nl. Maar reclame is de laatste jaren een winwinwereld geworden waarin het mes aan twee kanten moet snijden: goed voor verkoop en

‘Schoenmaker blijf bij je leest’ opgedoekt door marketingautisten volgens reclameman Dick van der Lecq

Hij zegt het niet, maar denkt het waarschijnlijk wel, reclameman/columnist Dick van der Lecq. Nu het oude adagium ‘Schoenmaker blijft bij jAH Opele leest’ is opgedoekt en branchevervaging is verworden van doodzonde tot de nieuwe norm. Dat reclamemaken wéér een slag lastiger is geworden. Van der Leck in zijn column in Het Parool: ”Marketingautisten hebben hun haar losgegooid en branchevervaging ontdekt als hét nieuwe businessmodel. En dan hebben we het niet over laffe loss leaders, aanbiedinkjes onder de kostprijs. Valse voorwendselen waarmee klanten de winkel ingelokt worden. Maar over assortimenten waarin altijd en overal een steekje los is. Klanten verwachten in de Mediamarkt gewoon Green Eggs, Uggs en Opels.” Zie de volledige column na de klik op lees verder.

Reclame is hartstikke belangrijk maar in mei regent het prijzen zegt Dick van der Lecq

Awards reclameDeze maand regent het. En volgende maand ook nog, in Cannes zelfs. Reclameprijzen. ”Reclame is hartstikke belangrijk. Reclame vermaakt. Reclame informeert de mensen over belangrijke onderwerpen als voeding, eenzaamheid en aids. Reclame werft broodnodige fondsen voor goede doelen. Reclame financiert tv-programma’s en bijvoorbeeld deze krant. Reclame versterkt de concurrentie- positie van ons bedrijfsleven. Creativiteit is nondedju de motor van vooruitgang!” Zegt  reclameman Dick van der Lecq in zijn column in de Amsterdamse krant Het Parool. Maar al die prijzen. Reclamewereld’s vaste striptekenaar/reclameman Frank Pels, de man achter De Opportunisten, zei ooit: ”We zijn elkaar maar prijzen gaan geven omdat niemand anders dat deed.” En wat zegt Van der Lecq? Lees Verder voor zijn complete column.

Na vijf jaar ‘Altijd Samen’ gaan Ali B en T-Mobile uit elkaar met ‘bedankt’ commercial (ook voor Brownie)

Ali B en sidekick Brownie DutchDat moet toch de ideale wereld benaderen voor een reclameman. Dat je in een redactionele column in een dagblad een nieuwe reclameaanpak van een van je grootste klanten mag aankondigen (=T-Mobile) en vooral: dat je ook nog mag zeggen dat die afgelopen campagne zo’n enorm commercieel succes is geweest ;-) . Maar goed, het is de sympathieke reclameman Dick van der Lecq gegund hoor, wat extra extra reclame voor het eigen (prima) bureau. Boven in beeld Ali B en zijn sidekick Brownie Dutch, die ook wordt bedankt in T-Mobile’s afscheidscommercial (alle spotjes zijn hier te zien). Zie Dick’s column uit Het Parool van zaterdag j.l. erover in de overlees.

Reclame moet reclame blijven bepleit reclameman Scato van Opstall (en wij ook)

Haha, een ‘Red de reclame’-actiecolumn. Mooi. ‘Willen we een wereld waarin herkenbare reclame verandert in ‘branded journalism’ en geraffineerde PR-opzetjes?’ Neeeeee, zegt reclamemaker Scato van Opstall in zijn afscheidscolumn als ‘Conceptman’ in de VolkskReclame beeldrant. Is al van even geleden, maar nog steeds belangwekkend genoeg om hier te plaatsen. Permanent actueel namelijk. En we zijn het hier bij Reclamewereld nog helemaal met Scato eens ook. Hij zegt: ”Reclame is meestal duidelijk: reclame. Maar dat laatste is aan het veranderen doordat de digitale wereld oude systemen op z’n kop zet. Traditionele reclame-inkomsten lopen terug. Adblockers maken het steeds moeilijker consumenten online te bereiken. Dus worden commerciële boodschap steeds vaker vermomd als echt nieuws of journalistieke content.”  En dat is beslist geen goeie ontwikkeling, zeggen wij met Scato. En moet zsm teruggedraaid. Maar of dát ooit nog zal gebeuren… Lees verder voor zijn complete verhaal.

Moederdag moet blijven: ook adverteerders zijn gek op hun reclamemoeders zegt Dick van der Lecq

‘Na Sinterklaas en Pasen staat nu ook Moederdag onder druk.’ Kopte de column van reclameman Dick van der Lecq, in dagblad Het Parool van afgelopenMama boezem Dick vd L zaterdag. We nemen ‘m weer graag over, een paar dagen geactualiseerd. Zie Lees verder. De illustratie erbij hebben we ook overgenomen: ‘deze mama is wereldwijd misschien wel populairste tattoo aller tijden’, denkt Dick. En jaaa, het gaat ook nog even over reclame. ‘Ook adverteerders zijn gek op hun reclamemoeders’, zegt-ie, en legt ook dat uit in Lees verder, na de klik.

Recep Erdogan en Willem Alexander halen column reclameman Dick van der Lecq

‘Hoe ver mag cabaretier en reclamemaker met staatshoofd gaan?’ En: ‘Het ene staatshoofd is het andere niet als het om satire gaat.’ EenWA en Erdogan reclameman/columnnist,  Dick van der Lecq, begeeft zich buiten gebaande reclamepaden deze keer in zijn column in de Amsterdamse krant Het Parool. Waarin hij onlangs terugkeek op een treurige Princeweek die in een druilerige Koningsdag paste. ”Adverteerders probeerden de terrorlentedag een beetje op te luisteren met gevatte inhakers.” Maar ook Recep en WA haakten in, en Van der Lecq op hen. Voorzichtigjes.

Verwarde Hornbach man door Dick van der Lecq bijgezet in rariteitenkabinet van de reclame

Johan Derksen, Adelheid Roosen, de vieze Stratoman en dan nu: de man van Hornbach. De Opportunisten vielen ook al over die naakte man. ”AHornbach manllemaal naar het reclamerariteitenkabinet”, gebiedt iemand die er verstand van heeft, reclameman Dick van der Lecq, in zijn column onlangs in Het Parool. Van der Lecq: ”Toegegeven, reclame kan nog weleens voorspelbaar zijn. Ongelukje, verzekering, glimlach. Vaat, pratend wasblokje, glans. Huisje boompje beestje rookworst. Des te groter is de schrik als de kijker zonder enige vorm van kijkwijzerwaarschuwing met totaal verwarde reclamepersonages wordt geconfronteerd.” Zie zijn complete column, die onlangs in de krant van ‘s lands reclamehoofdstad stond, in de overlees.

Johan Cruijff had ook wat met reclamemakers volgens Dick van der Lecq

”Iedereen had wat met Johan. Voetbalfans, journalisten, Amsterdam en … reclamemakers”. Zegt iemand die het kan weten, reclaJC NSmeman Dick van der Lecq, in zijn column onlangs in Het Parool. Zie een selectie van 14 commercials met Johan Cruijff hier. Van der Lecq: ”Celebrities zijn handig voor reclamemakers. Je pikt een graantje mee van hun bekendheid en reputatie, in geval van Johan een graanschuur. Want Rembrandt, Anne Frank, Van Gogh en Heineken mogen wereldberoemd zijn, ze kunnen nog niet in de schaduw staan van Johan’s voetbalschoen.” Zie de volledige column in de doorlees.

Het verkeerde woord, de paasvlam en de Hemafolder in column reclameman Dick van der Lecq

‘Eén verkeHema pasen foldererd woord in Hemafolder en de Paasvlam slaat in de pan.’ Noteert reclameman Dick van der Lecq in zijn meest recente column in de Amsterdamse krant Het Parool, die hij net voor pasen schreef. ”Arme Hema is zich van geen kwaad bewust. En wil niets liever dan het iedereen naar de zin maken. Maar misschien ligt daar ook een beetje het probleem. Grote merken zijn er niet alleen voor iedereen, ze zijn ook van iedereen.” Zie het complete verhaal in de doorlees.