‘The video ads will begin to play as you scroll through News Feed, but if you don’t want to watch, you can simply keep scrolling and the video will stop playing.‘ Dat meldt het Amerikaanse bedrijf in een bericht op haar site, waarop gesproken wordt van een ‘experiment.’ Facebook wil geld gaan verdienen en zet de deur open voor reclame-uitingen. De commerciële boodschappen nemen de vorm van de video’s die door vrienden kunnen worden gedeeld . Daarmee is sinds september geëxperimenteerd en het resultaat is volgens Facebook een stijging ruim 10% in het aantal mensen dat kijkt, liked, deelt en becommentarieert. Nu zijn adverteerders aan de beurt ”Goed bewegend beeld en geluid zijn vaak essentieel voor een succesvolle reclame-campagne,” zegt Facebook dat natuurlijk helemaal gratis is voor gebruikers. Voor de reclame-test wordt samen met Summit Entertainment en mediabureau MindShare geëxperimenteerd met reclametrailers via de News Feed voor de speelfilm Divergent, zowel op mobieltjes als op vaste computers. Ze zijn geluidloos tot je er op klikt, en je kunt ze negeren door door te scrollen. Ze worden gedownload als wifi aan staat, anders niet. Meer info en FAQ bij Facebook zelf.
Categorie: "Viral/internetreclame"
Dans sensatie Nonstop aka Marquese Scott, doet ‘t voor Peugeot
”This video was shot in one take. There are no edits, no visual effects and no pre-planned choreography.” En gemaakt met dank aan sponsor Peugeot achter de Let Your Body Drive-competitie. En uiteraard met een hoofdrol Just YouTube dance sensatie Nonstop, aka Marquese Scott, en de muziek Feel The Love van Rudimental ft. John Newman. De track is te koop via iTunes. Via, en met dank aan, Alexander vO.
Vulkaanuitbarsting(!) in Frankrijk als reclame toerismebureau
Vulkaanuitbarsting in Frankrijk! Heet deze viral, die reclame moet maken voor vakantie in dat land, en ook gemaakt is in opdracht van het Frans Bureau voor Toerisme in NL. Zal ‘m niet verklappen, maar toen ik verpletterende filmpje zag dacht ik aan een lugubere grap, of op z’n minst een ‘parodie op’ (kijk eens hoe anders inhoud en boodschap is van de FBT-site, de look and feel, in het jargon). Niet dus, dit is echt en zo bedoeld. Als, uh, promotie voor een land dus. ”Het is inderdaad wel weer eens iets anders,” reageert Viral Vision’s Patrick Bauduin opmerkelijk cool over de viral die werd gemaakt door Yune. Amazing.
Dag in ‘t leven van tennisser Andy Murray, dank aan Heads
De Britse hoop, tennisser Andy Murray -afkomstig uit Schotland en pas prof sinds 2005- wordt gesponsord door racketleverantier Heads, dat deze viral liet maken in de aanloop naar Wimbledon. In een dag in het leven van is hij zelfs onder de douche te zien. Heads hoop dat fans via dit lichtvoetige Get Closer-fimpje, onderdeel van een net gestarte campagne, met Murray in contact komen, en steunen, via Facebook. Werd gemaakt door het Duitse (!) reclamebureau Aimaq Stolle. Via Campaign.
Pepsi’s viral met David Beckham heel fake zeg ik als leek
Unbelievable. Die bloggers van Mashable houden ook wel van een geintje, door dit bericht te kopen met een vraag: Is David Beckham’s Pepsi Clip Real or Fake? Leuk geprobeerd, maar fake, natuurlijk. Blote voeten, op het strand bij LA, alle drie, haha. Zie ook Diet Pepsi‘s Facebookpagina over het filmpje. Pepsi zelf zegt liever: ”While on the beach in California shooting a commercial for Diet Pepsi, David Beckham shows why he’s the world’s most famous soccer player.”
‘Mannelijkste man van Engeland’ Sacha in scheerzeepspotje
Rugbyer Sacha Barding, door het Britse publiek gekozen als Britain’s Manliest Man, is de hoofdpersoon in een tv/viral/internetspot voor scheerzeepfabrikant Bluebeards Revenge. Waarin hij na een work-out onder het mes gaat bij, surprise, surprise, twee sexy jonge dames. Het spotje maakt onderdeel uit van de ‘Train Hard, Shave Easy‘-campagne van het scheermerk. Eerder hadden ze deze publiciteitsstunt bedacht met een leeuw, maar daar trappen we natuurlijk niet in.
Hoe je met een cement truck cool reclame maakt voor Smarts
Eenvoudig maar cool, deze reclame voor de wagentjes van Smart Canada. De viral is gemaakt aan de vooravond van de 2011 Canadian International AutoShow in Toronto deze maand. En werd gemaakt door de reclamecombi Proximity Canada/BBDO Toronto. Zie ook Smart Canada’s Facebook pagina.Via Sharibalga/TIR.
Na aanval op edele delen man schiet Burger King te hulp
”Never chicken out” zegt Burger King. Wat een crazy verhaal uit Singapore (en verzin er maar een eens kop boven). Vrouw is woest op vriendje en mept hem daar beneden (en daar boven). Filmpjes lijken heel echt. Man buigt voor ‘The Power of Womens’ Charter Singapore’ las ik. En: ”So horribly violent. So embarassing. Car plate number is identifiable.” Uit de Oude Doos, want speelde eind augustus 2009. Waarna Burger King Singapore in actie kwam met een inhaakcommercial (vrouwen kopen daar kennelijk niet veel hamburgers ”When was the last time you stood up for yourself or for others? 3 seconds
Coca-Cola’s Happiness Machines na de VS nu ook in India
Die viral van een jaar geleden, opgenomen in de VS was een succes en leuk om te zien, dus, dachten ze bij Coca-Cola, laten we ‘m ook eens in een ander land bij een universiteit neerzetten. India werd het. Op de Thapar Universiteit in Patiala. Weer een groot succes natuurlijk, die reacties, LOL. Kom maar op ermee, naar Nederland, met die Happiness Machine. Mooi zoethoudertje voor onze stakende studenten Bron: rechtstreeks.
‘Onderdanige kip’ BK beste interactieve spot decennium
Nog even snel een lijstje, en een mooie ook, uit de VS. Daar vroeg de One Club ‘digitale topcreatieven’ wat ze het beste werk van het afgelopen decennium (2000-2010) vonden. Meer dan 75 werkstukken moesten ze beoordelen en een top-10 lijst onstond zo, aangevoerd door de Subservient Chicken van Burger King bedacht door reclamebureau Crispin Porter & Bogusky (beeld hiernaast). ZIE ZE ALLE 10 op de One Club-site, met korte uitleg en de naam van de makers. Prachtig allemaal.