Categorie: "Statistieken"

‘Herstel reclame omzet TV tweede helft 2013 ingezet’

SPOT, de tv-marketing organisatie, verwacht dit jaar te worden afgesloten met een groei tussen 3% en 4% van de reclamebestedingen op televisie als gevolg van een verbeterde conjunctuur en belangrijke sportevenementen als het komende WK Voetbal. De netto bestedingen voor TV-reclame zijn in 2013 uitgekomen op  € 933 miljoen, een daling van 3,0%. Vorig jaar werd € 832 miljoen uitgegeven aan spot advertTV setising en meer dan € 101 miljoen aan non-spot advertising, dus aan reclame buiten de reguliere blokken om. Zoals voor programma-sponsoring. ”De TV omzet kruipt voorzichtig uit het dal om in de tweede helft van 2013 weer in de zwart cijfers te komen. Ten opzichte van andere mediumtypen blijft de kracht van TV ongeëvenaard,” zegt tv-marketing bureau SPOT ter gelegenheid van het verschijnen deze week van het jaarverslag 2013. Ten opzichte van 2012 zijn de netto TV-bestedingen aan spot in 2013 gedaald met 1,7% van € 846 miljoen naar € 832 miljoen. De ontwikkeling van de netto TV-bestedingen -dus exclusief kortingen en bureau-commissie- geeft een positief beeld. In het tweede halfjaar van vorig jaar noteerde de omzet aan spot een groei van 1,2% en bedroeg € 436 miljoen.

Netto reclame omzet op de radio 2,3% omhoog in 2013

De voor kortingen gecorrigeerde netto reclame omzet op de radio is in 2013 met 2,3% of ruim €5 miljoen gestegen naar €226,8 miljoen. De non-spot omzet, reclame buiten de reguliere blokken om, haalt een all time high van €13,3 miljoen, een groei van 7% ten opzRadio plaatjeichte van vRAB logo turn up the radioorig jaar. Dat meldt het radio marketing bureau RAB vandaag in een persbericht. ”De retailbranche heeft het meest besteed op radio en neemt de nummer 1 positie van de transportbranche over. De transportbranche staat nu op 2 en de derde plaats is voor de branche financiële dienstverlening. Qua bestedingsaandeel gaan de branches transport en financiële dienstverlening wel aan de leiding, zij besteden bijna 25% van hun budget aan radioreclame.” Het reclame-aandeel van de retailbranche is met 11% vergelijkbaar met het gemiddelde in de markt.

Europese reclamebestedingen herstellen (maar wel -3.8%)

De internationale reclamebestedingen zijn met 3.2% gestegen in de eerste drie kwartalen van het afgelopen jaar, maar in de moeilijkheden verkerende Europese reclamemarkt werd een daling van 3.8% daling genoteerd. Aldus meldt onderzoekbureau Nielsen’s kwartaal rapport Global AdView Pulse. M&ME, dat bericht over de cijfers, ziet als lichtpuntje voor Europa een herstel in het derde kwartaal: de dalingEuropese reclame stats 2013 van 0.4% vergeleken met hetzelfd kwartaal van 2012 was het laagst van het jaar. De kanteling was overigens al voorspeld in Nielsen’s rapport over het tweede kwartaal,van 2013. In schril contrast daarmee: in de Azië-Pacific regio floreert de reclamemarkt. De bestedingen stegen liefst 7% in het derde kwartaal, vergeleken met hetzelfde kwartaal het jaar daarvoor. De belangrijke NoordAmerikaanse markt toonde een beperkte stijging van 1.7% in het kwartaal. Beperkt omdat er vorig jaar veel verkiezingsreclame te zien was in de VS. Nielsen is benieuwd, en wij ook, of het Europese herstel zich voortzet in het laatste kwartaal van 2013. Bijgaand staat geeft de veranderingen in de diverse regio’s in het derde kwartaal aan, vergeleken met kw3 in 2012.

 

Aantal verspreide reclamefolders voor ‘t eerst gedaald

Folders langere versieHet aantal reclamefolders dat wekelijks op de mat valt, is dit jaar voor het eerst sinds jaren gedaald. Dat meldt de NOS. En dat terwijl  half Holland kikt op aanbiedingen. Toch verbaast dat mij niets. Het werd too much in de brievenbus en dan ga je aan het milieu denken. Zelf kijk ik wekelijk via online naar een zelf geselecteerd aantal reclamefolders en dat bevalt prima. ”Tot vorig jaar steeg het aantal folders per huishouden naar gemiddeld 37 per week. Dit jaar is dit aantal met 2 procent gedaald. Hoewel het gaat om een kleine daling, spreken kenners van een trendbreuk. De branche houdt de komende jaren rekening met verdere afname. Volgens Folderverspreider Netwerk VSP komt de daling

Ook in eerste helft 2013 sterke daling netto reclame-omzet

De netto reclame- ook wel genoemd mediabestedingen- in Nederland zijn in het eerste halfjaar van 2013 weer sterk gedaald. met 5,5% tot € 1,74 miljard. Alleen de bestedingen aan internet en bioscoop namen toe. De reclame in printmedia daalde dramatisch, met 17%. De krimp in het eerste halfjaar is een voortzetting van de daling van 4,7% die over heel 2012 werd gerapporteerd. Dit blijkt uit het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen 2013 dat onderzoekbureau Nielsen binnenkort publiceert. ”Belangrijkste reden voor de daling zijn de aanhoudende slechte economische omstandigheden,”aldus het persbericht. ”Tot en met het tweede kwartaal van 2013 verkeerde Nederland in een recessie. Zowel hetconsumenten- als het producentenvertrouwen waren onveranderd laag. In plaats van te investeren bleef de focus van veel bedrijven op kostenreductiegericht, wat negatieve gevolgen had voor de mediabudgetten.” Slechts twee mediumtypen noteerden groei in de eerste zes maanden van 2013: internet en bioscoop met respectievelijk 5,8% en 27,2%. De groei van internet is daarbij volledig toe te schrijven aan search met een stijging van 12,3%. De twee andere categorieën binnen internet, online display advertising en classifieds, directories & listings, zagen de bestedingen met respectievelijk 1,8% en 1% dalen.

Herstel reclamebestedingen op radio in derde kwartaal 2013

Radio plaatjeDe netto radioreclamebestedingen zijn in het derde kwartaal van 2013 met 12% gestegen ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar. Ze bedragen ruim €47 miljoen ”en zijn daarmee terug op het niveau van 2011.” De bestedingen in non-spot advertising zijn flink gestegen met bijna 30%. Dit blijkt uit cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB).  ”Alle grote branches hebben een forse stijging laten zien, maar retail is nu de grootste besteder op radio en heeft bijna de helft (47%) meer reclame gemaakt in kw3.” Meer in de overlees.

 

netto omzet radioreclame
x 1.000 euro

2011

2012

2013

3e kwartaal spot

44.648

39.550

43.879

3e kwartaal non-spot

2.609

2.536

3.297

Nederland in wereldwijde top-10 reclame-uitgaven per persoon

e marketer ad spendingAmerika mag dan de grootste reclamemarkt ter wereld zijn, adverteerders besteden meer reclame per hoofd van de bevolking in landen daarbuiten, met name in Australië en Europa. Dat meldt e Marketer in de VS in zijn nieuwste Global Media Intelligence Report, geproduceerd samen met mediabureau Starcom MediaVest Group. Het rapport, waaruit hier enkele cijfers, bestrijkt de reclame-uitgaven in zes gebieden, goed voor 40 landen. Twee Europese landen, los van Australië, gaan Amerika voor: Groot Brittannië, dat tweede staat, en Noorwegen (3e). In de top-10 staan voor Nederland ook nog Denemarken, Canada en Zweden. In Australië wordt $585 gespendeerd per persoon, in Nederland $328. Voor alleen digitale reclame ziet de top-10 wereldwijd er anders uit. Bovendaan staat dan Noorwegen (met $209 pp), gevolgd door de VS en Australië. Opmerkelijk: Nederland haalt de top-10 digitaal net niet, en is elfde met slechts $73 pp (vergeleken met de $209 van Noorwegen).

Reclamewereld zeven dagen lang meer dan 1000 bezoeken

Even een bericht over de bezoeken aan Reclamewereld, de page views, die volgens de meting van Statcounter de laatste week, dus inclusief  het weekend, elke dag (ruim) boven de duizend bedroegen. Het aantal unique visits was uiteraard lager per dag, maar haalde slechts twee dagen van de zeven de 1000 niet. Ondanks de toegenomen kijktijd-concurrentie van de social media en andere blogs. Ben ik dus best tevreden mee.

Reclamewereld week boven 1000

Neergang radioreclame gestopt in tweede kwartaal 2013

RAB radio plaatjeDe netto reclamebestedingen op de radio zijn in de eerste helft van 2013 beperkt -met ruwweg €3 miljoen- gedaald naar bijna €104.5 miljoen- vergeleken met de eerste helft van 2012. In het tweede kwartaal heeft de omzet zich echter gestabiliseerd zegt directeur Liedewij Hentenaar van het Radio Advies Bureau (RAB). Een positief signaal. Bovendien noteerde het bureau een 9% stijging van het aantal adverteerders dat het medium inzette, vergeleken met de eerste helft van vorig jaar. ”Adverteerders die in beide jaren aanwezig waren op radio hebben daarnaast 10% meer zendtijd afgenomen,” meldt het RAB in een persbericht, Nielsencijfers als bron citerend. In dat bericht zegt Hentenaar: “Het is goed te zien dat de omzet zich

Omzet mobiele reclame ruim 80% gestegen in 2012 zegt IAA

Nu steeds meer consumenten hun tijd besteden aan mobiele media consumptie, zijn adverteerders eindelijk wakker geschud.” Aldus concludeert Richard Otto van de site MobileMarketing.nl de nieuwste internationale cijfers van het IAB Europe logoIAB/Interactive Advertising Bureau over 2012. Daaruit blijkt dat de mobiele reclame-uitgaven vorig jaar met 83% zijn toegenomen tot € 6,9 miljard euro. In 2011 was dit nog € 3,3 miljard. De explosieve groei is vooral te danken door de snel toegenomen populariteit van smartphones, licht Hans Vestberg, CEO van Ericssson, toe in het bericht. Dit jaar is de helft van alle verkochte mobieltjes een smartphone. In Nederland ligt dit percentage overigens boven de 75%. Voor meer details uit IAB/IHS-onderzoek KLIK hier.

IAB en IHS 2012