Categorie: "Statistieken"

Ondanks economische groei blijven reclamebestedingen stabiel in 2015

De netto reclamebestedingen in Nederland kwamen in 2015 dankzij een slechts minimale daling van 0,1% op vrijwel exact hetzelfde niveau uit als vorig jaar, namelijk € 4,62 miljard. Opmerkelijk, want gezien de economische groei dat jaar worden doorgaans hogere reclameuitgaven in de mnielsen 2015edia verwacht. ”Internet, out of home (=buitenreclame) en bioscoop zagen de mediabestedingen het sterkst toenemen. Televisie sloot het jaar met een nipte plus, de overige mediumtypen hadden te maken met dalende inkomsten uit de verkoop van advertentieruimte.” Dit blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2015 dat onderzoekbureau Nielsen binnenkort publiceert.  ”De ontwikkeling van de netto mediabestedingen liep daarmee uit de pas ten opzichte van de economie,” aldus een persbericht vandaag. KLIK op staatje om de reclamebestedingen per mediumtype in 2014-15 te vergroten.

Bezoeken aan Reclamewereld.blog bedragen 43.000 in mei

RW mei beterHet bezoek aan deze online nieuwssite Reclamewereld bleef stabiel in de afgelopen maand.  Het aantal bezoeken in mei 2016 bedroeg 43.010, marginaal minder dan de 43.929 van de maand ervoor, maar fors lager dan in mei vorig jaar, toen het bezoek incidenteel omhoog was geschoten (70.655). Dat blijkt uit cijfers geregistreerd door webtracker Statcounter (zie bijgaand staatje van Statcounter, KLIK erop om te vergroten). Het betreft ‘t aantal bezoeken of opgevraagde webpagina’s (page views, groene staafjes) bij Reclamewereld.blog.nl -actueel online magazine over reclame. Het aantal unique visits

Ster-reclame draagt minder bij aan mediabegroting OCW in 2015

In een jaar zonder grote sportevenementen en licht dalende kijktijd heeft de 50-jarige Ster in haar jubileumjaar opnieuw een ‘substantiële bijdrage aan de mediabegroting kunnen leveren. Met de verkoop van reclamezendtijd op de Nederlandse publieke zenders draagt Ster in 2015 €197 miljoen bij aan de mediabegrotinSter logog van het Ministerie van OCW. Dat meldt Ster met enige trots in het net verschenen Jaarverslag 2015, het belang van de organisatie voor de overheid weer onderstrepend. Die bijdrage was overigens wat lager dan in 2014, want toen €218 miljoen. Re 2015 klinkt het fraai: ”Een mooi resultaat dat te danken is aan de kwalitatieve en onderscheidende programma’s van de publieke omroep op tv, radio en digitaal.” Over de OCW-bijdrage in het lopende jaar doet Ster geen uitspraak. Dit jaar staat in het teken van sport: een sportzomer

Reclame op online overtreft tv in Europa voor het eerst in 2015

Adverteerders gaven in 2015 voor €36,2 miljard uit aan reclame op digitale kanalen in Europa, een groei van 13%. Online is voor het eerst groterOnline advertising beeld dan televisie qua besteedde mediabudgetten. Dat meldt Erwin Boogert op vaksite Emerce vanochtend. Nederland is met 1,6 miljard de nummer vijf markt binnen de EU. De nummers een en twee, Engeland (11,8 miljard) en Duitsland (5,8 miljard), zijn samen goed voor ongeveer de helft van alle netto Europese bestedingen aan mediareclame. Dit blijkt uit de cijfers die Daniel Knapp van onderzoeksbureau IHS

Minder geld naar radioreclame, Ziggo blijft grootste adverteerder

De netto reclamebestedingen op ‘s lands radiostations bedroegen €45,8 miljoen in het eerste kwartaal van 2016, een daling van 2,4% ten opzRadio reclame RAB logoichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat meldt Radio Advies Bureau (RAB), de marketingorganisatie van de gezamenlijke radiostations. Aan dat minder goede nieuws moet natuurlijk iets positiefs worden toegevoegd: er waren wel meer merken die de radio wisten te vinden. Nu al 1018 (vorig jaar 957 in kw1). Of dat ook te maken heeft met lage(re) tarieven wordt niet gemeld. Ziggo is net als vorig jaar de grootste radioadverteerder in het eerste kwartaal. De top vijf bestaat verder uit Renault, Kruidvat, Volkswagen en Opel. (Bron: Nielsen).

Bezoeken aan Reclamewereld in april: 44.000

Het bezoek aan deze online nieuwssite Reclamewereld vertoonde een scherpe daling de afgelopen maand. Geen idee waarom. Aan het aantRW april 2016al geposte berichten lag het in ieder geval niet.  Het aantal bezoeken in april 2016 bedroeg 43.929, vergeleken met 66.001 in maart 2016 (en met 53.929 in april vorig jaar). Dat blijkt uit cijfers geregistreerd door webtracker Statcounter (zie bijgaand staatje van Statcounter, KLIK erop om te vergroten). Het betreft ‘t aantal bezoeken of opgevraagde webpagina’s (page views, groene staafjes) bij Reclamewereld.blog. nl -actueel online magazine over reclame. Het aantal unique visits

Bezoeken aan Reclamewereld in maart: 66.000

Het aantal bezoeken aan deze online nieuwssite Reclamewereld was in maart fors hoger dan in de maand ervoor, en haalde net niet het aantal van maart 2015RW maart 2016. Het bezoek in maart 2016 bedroeg 66.001, vergeleken met 58.721 in februari 2016 (en met 67.526 in maart vorig jaar). Dat blijkt uit cijfers geregistreerd door webtracker Statcounter (zie bijgaand staatje van Statcounter, KLIK erop om te vergroten). Het betreft ‘t aantal bezoeken of opgevraagde webpagina’s (page views, groene staafjes) bij Reclamewereld.blog. nl -actueel online magazine over reclame. Het aantal unique visits (blauw) -unieke bezoekers-vorige maand was uiteraard lager, en kwam in maart 2016 uit op 52.436, vergeleken met 48.284 in

Reclame omzet op tv onveranderd in 2015, dit jaar verbetering verwacht

Spot bestedingen 2015Ondanks de economische opleving is de netto reclame omzet -dus na kortingen- op tv in Nederland is in 2015 gelijk gebleven vergeleken met het voorgaande jaar. Dat blijkt uit het TV Jaarrapport 2015 van tv-marketingorganisatie SPOT, zoals samengevat in een persbericht. Het totale bedrag, getuige bijgaand staatje van SPOT (KLIK erop om te vergroten), kwam uit op €965 miljoen vorig jaar en €964 miljoen in 2014. In 2015 werd € 854 miljoen besteed aan ‘gewone’ spot reclame (€850 m.) en € 111 miljoen (€114 m.) aan non-spot advertising (reclame buiten de gevestigde

Reclame omzet op de radio 3,5% gedaald in 2015

De netto radioreclame-omzet op de radio is het afgelopen jaar met 3,5% gedaald vergeleken met 2104, meldt het Radio Advies Bureau/RAB vandaag in eRAB radio logoen persbericht. In 2015 waren de netto reclame-inkomsten 225 miljoen euro en 233 miljoen het jaar daarvoor. De omzet bestaat uit spotreclame (212,5 miljoen) en non-spot bestedingen, reclame buiten de blokken om, zoals sponsoring (12,5 miljoen). Beter nieuws volgens het RAB: ‘Het aantal adverteerders is flink toegenomen van 1.782 adverteerders in 2014 naar 1.939 in 2015. Cijfers

Bijna 79.500 bezoeken aan Reclamewereld in maand januari

Het aantal bezoeken aan Reclamewereld was in januari zoals altijd lager dan in de voorgaande maand december 2015, traditioneel de drukst bezochte maand van het jaar, maar bleef wel ruim boven januari 2015 (en ook ruim boven de 60.883 van november 2015). Het bezoek in januari 2016 bedroeg 79.RW januari 16485, vergeleken met 75.443 in januari 2015. Dat blijkt uit cijfers geregistreerd door webtracker Statcounter (zie bijgaand staatje van Statcounter, KLIK erop om te vergroten). Het betreft ‘t aantal bezoeken of opgevraagde webpagina’s (page views, groene staafjes) bij Reclamewereld.blog. nl -actueel online magazine over reclame. Het aantal unique visits (blauw) -unieke bezoekers-vorige maand was uiteraard lager, en kwam in januari 2016 uit op 63.955,