Categorie: "Statistieken"

Radio meldt 2,3% gedaalde netto reclame-omzet in tweede kwartaal

De netto radioreclame-omzet van het tweede kwartaal 2016 bedroeg €59,5 miljoen, een daling van 2,3% vergeleken met het tweede kwartaal van vorig jaar. De bestedingen van het afgelopen kwartaal bestaan uit spotreclame (€56,4 miljoen) en non-spot bestedingen, dus reclame buiten de reguliere blokken om (€3,1 miljoen). Dat blijkt uit cijfers verstrekt vandaag door het Radio Advies Bureau/RAB, de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations. Het aantal adverteerders groeide fractioneel. Renault is net als vorig  jaar de grootste radioadverteerder in het tweede kwartaal van 2016. Een verklaring van het waarom van de daling ontbreekt in het RAB-persbericht van vandaag. Netto

Bijna 46.000 bezoeken aan Reclamewereld in juni

De bezoeken aan deze online nieuwssite Reclamewereld kropen weer verder omhoog de afgelopen maand, maar blijft nog steeds ruim onder dezelf de maand van vorig jaar. Het aantal bezoeken in juni bedroeg 45.805 vergeleken met 43.010 in mei. Dat blijkt uit cijfers geregistreerd door webtracker Statcounter (zie bijgaand staatje van Statcounter, KLIK erop om te vergroten). Het betreft ‘t aantal bezoeken of opgevraagde webpagina’s (page views, groene staafjes) bij Reclamewereld.blog.nl -actueel online magazine over reclame. Het aantal unique visits (blauw) -unieke bezoekers- vorige maand was uiteraard lager, en kwam in juni uit

Tekstadvertenties goed voor meer dan de helft netto reclamebestedingen in Nederland

Als gekeken wordt naar de wijze van communiceren (contenttypes) en niet naar de ingeschakelde mediumtypen, blijkt dat meer dan de helft van de (gelijkgebleven netto) reclamebestedingen in 2015 van € 4,62 miljard in 2015 naar tekstadvertenties gaat: € 2,5 miljard. De netto reclamebesteding en aan video-adverteren bedroegen iets meer dan € 1 miljard, goed voor bijna een kwart van de totale netto reclamebestedingen. Dit blijkt, meldt een persbericht van vanochtend, uit een nieuwe analyse van de netto reclamebestedingen die Nielsen zal publiceren in het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2015 dat binnenkort verschijnt. KLIK op bijgaand staatje om wat te vergroten. ”De digitalisering van de media is in volle gang en zorgt ervoor dat we niet meer alleen televisiekijken op een televisietoestel, niet alleen maar radioluisteren via een

Ondanks economische groei blijven reclamebestedingen stabiel in 2015

De netto reclamebestedingen in Nederland kwamen in 2015 dankzij een slechts minimale daling van 0,1% op vrijwel exact hetzelfde niveau uit als vorig jaar, namelijk € 4,62 miljard. Opmerkelijk, want gezien de economische groei dat jaar worden doorgaans hogere reclameuitgaven in de m edia verwacht. ”Internet, out of home (=buitenreclame) en bioscoop zagen de mediabestedingen het sterkst toenemen. Televisie sloot het jaar met een nipte plus, de overige mediumtypen hadden te maken met dalende inkomsten uit de verkoop van advertentieruimte.” Dit blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2015 dat onderzoekbureau Nielsen binnenkort publiceert.  ”De ontwikkeling van de netto mediabestedingen liep daarmee uit de pas ten opzichte van de economie,” aldus een persbericht vandaag. KLIK op staatje om de reclamebestedingen per mediumtype in 2014-15 te vergroten.

Bezoeken aan Reclamewereld.blog bedragen 43.000 in mei

Het bezoek aan deze online nieuwssite Reclamewereld bleef stabiel in de afgelopen maand.  Het aantal bezoeken in mei 2016 bedroeg 43.010, marginaal minder dan de 43.929 van de maand ervoor, maar fors lager dan in mei vorig jaar, toen het bezoek incidenteel omhoog was geschoten (70.655). Dat blijkt uit cijfers geregistreerd door webtracker Statcounter (zie bijgaand staatje van Statcounter, KLIK erop om te vergroten). Het betreft ‘t aantal bezoeken of opgevraagde webpagina’s (page views, groene staafjes) bij Reclamewereld.blog.nl -actueel online magazine over reclame. Het aantal unique visits

Ster-reclame draagt minder bij aan mediabegroting OCW in 2015

In een jaar zonder grote sportevenementen en licht dalende kijktijd heeft de 50-jarige Ster in haar jubileumjaar opnieuw een ‘substantiële bijdrage aan de mediabegroting kunnen leveren. Met de verkoop van reclamezendtijd op de Nederlandse publieke zenders draagt Ster in 2015 €197 miljoen bij aan de mediabegrotin g van het Ministerie van OCW. Dat meldt Ster met enige trots in het net verschenen Jaarverslag 2015, het belang van de organisatie voor de overheid weer onderstrepend. Die bijdrage was overigens wat lager dan in 2014, want toen €218 miljoen. Re 2015 klinkt het fraai: ”Een mooi resultaat dat te danken is aan de kwalitatieve en onderscheidende programma’s van de publieke omroep op tv, radio en digitaal.” Over de OCW-bijdrage in het lopende jaar doet Ster geen uitspraak. Dit jaar staat in het teken van sport: een sportzomer

Reclame op online overtreft tv in Europa voor het eerst in 2015

Adverteerders gaven in 2015 voor €36,2 miljard uit aan reclame op digitale kanalen in Europa, een groei van 13%. Online is voor het eerst groter dan televisie qua besteedde mediabudgetten. Dat meldt Erwin Boogert op vaksite Emerce vanochtend. Nederland is met 1,6 miljard de nummer vijf markt binnen de EU. De nummers een en twee, Engeland (11,8 miljard) en Duitsland (5,8 miljard), zijn samen goed voor ongeveer de helft van alle netto Europese bestedingen aan mediareclame. Dit blijkt uit de cijfers die Daniel Knapp van onderzoeksbureau IHS

Minder geld naar radioreclame, Ziggo blijft grootste adverteerder

De netto reclamebestedingen op ‘s lands radiostations bedroegen €45,8 miljoen in het eerste kwartaal van 2016, een daling van 2,4% ten opz ichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat meldt Radio Advies Bureau (RAB), de marketingorganisatie van de gezamenlijke radiostations. Aan dat minder goede nieuws moet natuurlijk iets positiefs worden toegevoegd: er waren wel meer merken die de radio wisten te vinden. Nu al 1018 (vorig jaar 957 in kw1). Of dat ook te maken heeft met lage(re) tarieven wordt niet gemeld. Ziggo is net als vorig jaar de grootste radioadverteerder in het eerste kwartaal. De top vijf bestaat verder uit Renault, Kruidvat, Volkswagen en Opel. (Bron: Nielsen).

Bezoeken aan Reclamewereld in april: 44.000

Het bezoek aan deze online nieuwssite Reclamewereld vertoonde een scherpe daling de afgelopen maand. Geen idee waarom. Aan het aant al geposte berichten lag het in ieder geval niet.  Het aantal bezoeken in april 2016 bedroeg 43.929, vergeleken met 66.001 in maart 2016 (en met 53.929 in april vorig jaar). Dat blijkt uit cijfers geregistreerd door webtracker Statcounter (zie bijgaand staatje van Statcounter, KLIK erop om te vergroten). Het betreft ‘t aantal bezoeken of opgevraagde webpagina’s (page views, groene staafjes) bij Reclamewereld.blog. nl -actueel online magazine over reclame. Het aantal unique visits

Bezoeken aan Reclamewereld in maart: 66.000

Het aantal bezoeken aan deze online nieuwssite Reclamewereld was in maart fors hoger dan in de maand ervoor, en haalde net niet het aantal van maart 2015 . Het bezoek in maart 2016 bedroeg 66.001, vergeleken met 58.721 in februari 2016 (en met 67.526 in maart vorig jaar). Dat blijkt uit cijfers geregistreerd door webtracker Statcounter (zie bijgaand staatje van Statcounter, KLIK erop om te vergroten). Het betreft ‘t aantal bezoeken of opgevraagde webpagina’s (page views, groene staafjes) bij Reclamewereld.blog. nl -actueel online magazine over reclame. Het aantal unique visits (blauw) -unieke bezoekers- vorige maand was uiteraard lager, en kwam in maart 2016 uit op 52.436, vergeleken met 48.284 in