Categorie: "Regelgeving/Zelfregulering"

Ook Telegraaf rectificeert artikel over Paul van L. en Palm Invest

Apart. Want de wakkere krant had hun beschuldigingen kennelijk niet bevestigd gekregen – en toch gepubliceerd. En groot ook.’ Schreef ik hier op 6 juli j.l. n.a.v. de ‘advertentie’ van Stichting Gedupeerden Palm Invest. Want bron van het verhaal. Met daarboven keurig ‘Rechtzetting en excuses.’ De rectificatie van De Telegraaf zelf – niet met ‘advertentie’ er boven, maar in de vorm van een opvallende mededeling van de hoofdredactie van de niet altijd even wakkere krant- volgt vandaag. KLIK erop om te vergroten. Waarin de curator Paul van L. vrijpleit van betrokkenheid bij enig strafbaar feit. Helaas is De Telegraaf niet zo edelmoedig dat ze, net als de SGPI,

Reclame Planeteo Research ‘misleidend’ volgens Reclame Code Commissie

‘Gratis overnachtingen’ bij deelname aan onderzoek Planeteo Research Group blijken niet gratis, kopt het persbericht van vanochtend van ‘s lands reclamewaakhond, de Reclame Code Commissie. In een e-mail belooft onderzoeksbureau Planeteo Research Group als beloning voor het deelnemen aan ‘het Onderzoek naar het Ecologisch Bewustzijn van Europeanen’ een voucher voor gratis overnachtingen voor twee personen. De deelnemer aan het onderzoek blijkt echter een “emissietoeslag” van € 29,50 te moeten betalen om de voucher te kunnen ontvangen. ”De Commissie beschouwt het misleidend om de voucher als gratis te omschrijven, nu voor de uitgave en de

Nieuwe Meldpunt Branded Content vestigt aandacht op sluikreclame in de media

Apple snijdt ouders van dezelfde sexe met kids uit internationele versie Moederdag-spotje voor iPhone

Apple doet nooit moeilijk over ‘inclusivity‘ – steun voor LGBT-rechten (=Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender), schrijft bron AdAge. Logisch, natuurlijk, met baas Tim Cook, die openlijk heeft verklaard homosekstueel te zijn als eerste CEO van een Amerikaanse top-500 onderneming. Maar onlan gs, na Moederdag, was er ophef over een wezenlijk veranderd iPhone-inhaakspotje van Apple dat, schrijft AdAge op basis van een artikel in The Guardian uit Engeland. De foto van een vrouwelijk koppel met hun twee kinderen in bed, zie, bijgaand, die wel te zien was in de Amerikaanse versie, was opvallend geknipt uit de spotjes voor de landen Frankrijk, Duitsland, Italië, Turkije en Zuid-Korea [en kennelijk niet uitgezonden in onze voor Apple minder interessante, want beperkte NL markt - MvO]. ‘Is the brand selectively inclusive?’ Vraagt redactrice Ann-Chrisine Diaz van

Wat zou Sylvana Simons van dit wasmiddel spotje vinden?

Wat zou Sylvana Simons van dit oude Italiaanse wasmiddel spotje vinden, vroeg mijn trouwe tipgever LS zich af. Kan er een glimlach vanaf? Wat ze vindt van die veel ergere Chinese, die daar nu in de ban is gedaan, kunnen we wel raden. Zie het VERHAAL op de site van Metro plus gewraakte spotje. Er zijn zelfs excuses voor aangeboden. Niet voor het plagiaat, nog .

Excuses Facebook voor het in de ban doen reclame met plus-sized model Tess Holliday

Facebook heeft zijn excuses aangeboden in Australië vanwege het ten onrechte weghalen van een advertentie daar met ‘plus-sized’ model Tess Holliday.  De reclame-uiting met de vrouw die vorig jaar tot ‘de wereld’s grootste plus-sized model’ werd gekozen, was voor een bijeenkomst in M elbourne van Cherchez La Femme over het gewichtige onderwerp Feminism and Fat. FB had de advertentie met de 110 kilo wegende Tess eerder ‘onwenselijk’ genoemd. “Ads like these are not allowed since they make viewers feel bad about themselves,” meldde de brief aan organisatrice Jessamy Gleeson, die een screenshot ervan online zette, meldt bron ABC Net in Australië. Waarna de protesten losbarstten. Tess staat er dus weer, op Facebook, maar daarna reageerde ze als volgt via Twitter: “I’ve worked so hard to get here, but somehow it always comes

Sexy ‘Plastic is geen one-night stand’-spotje voor designwaterfles Dopper in de ban

Geslaagde public iteitsstunt? Dopper, het Nederlandse bedrijf achter de hervulbare design waterfles, lanceerde een nieuwe campagne: Plastic is geen one-night stand. Bijgaande eerste online spot in een reeks van acht heeft al veel stof doen opwaaien, zo is het onlangs verboden in de Verenigde Staten en Duitsland. Ook in Nederland is het filmpje verboden om als advertentiecampagne ingezet te worden op social media. Zo claimt althans vaksite Fonk.  Geert Esmeijer, Dopper’s Marketing Director: ”De alarmerende statistieken rondom het gebruik van plastic

Reclame Code voor Fieldmarketing aangekondigd voor op straat en aan de deur

De Nederlandse Reclame Code is per 1 januari 2016 uitgebreid met een nieuwe Bijzondere Reclamecode, de Reclame Code voor Fieldmarketing (RFM). Dat meldt de Stichting Reclame Code/SRC in een persbericht vandaag. Daarin staan regels voor werving buiten de verkoopruimte, zoals op straat en aan de deur. ‘Fieldmarketing wordt veelvuldig en succesvol ingezet. Maar dit moet op een verantwoorde manier gebeuren. Een consument dient professioneel aangesproken te worden. De RFM geeft daarom werftijden voor colportage, regels voor het respectvol benaderen van een consument en verplicht wervers om bestaande Bel-niet-aan stickers te respecteren.’

Reclame ‘grachtenplastic’ afwasmiddelfles Ecover misleidend meldt Reclame Code Commissie Albert Heijn

In een recente folder van Albert Heijn wordt gezegd dat de flessen van Ecover afwasmiddel zijn gemaakt van grachtenplastic. Dat is misleidend volgens d e Reclame Code Commissie/RCC na een ingediende klacht over de reclame-uiting. Zo meldt Marketing Online. Zie RCC-bericht hier. In de Bonusfolder van Albert Heijn van week 46/2015, staat naast de afbeelding van een fles Ecover afwasmiddel:  “Ontdek! Ecover Afwasmiddel. Bij gebruik van Ecover afwasmiddel zorg je niet alleen voor een schone vaat, maar ook voor schone grachten. De flessen worden namelijk gemaakt van het plastic dat we samen met klanten van Albert

Aanrandingsreclame op T-shirts American Apparel teruggetrokken

Black Friday kwam al snel uit de VS overwaaien, ‘s lands commercie zag er brood in, nog voor Sinterklaas en Kerst. Het van de ondergrond geredde Amerikaanse modeconcern American Apparel ook, en weer met een seks-inhaker. Ondanks de afwezigheid van de ontslagen viespeuk/topman/oprichter Dov Charney, meldt bron QZ.com. American Apparel, beroemd danwel berucht om z’n sexy reclame door de jaren heen, schoot weer eens door. Door -uiteraard- vrouwelijke personeel op Black Friday te laten kleden in zwarte T-Shirts, zie bijgaand, met daarop de niet mis te verstande tekst, bedoeld als grap, haha: ‘Ask me to take it all off.’ Toen een employee