Categorie: "Regelgeving/Zelfregulering"

Actie Foodwatch tegen reclame rond kinderhelden als Maya de Bij

‘Voedselwaakhond’ Foodwatch is een email-actie begonnen tegen het Belgische entertainmentbedrijf Studio 100, de internationaal actieveFoodwatch actie maya de bij maker van kinderproducties als Maya de Bij, Kabouter Plop, K3 en Mega Mindy. Zo meldt de Volkskrant vandaag. Die studio moet stoppen met het ‘uitlenen’ van haar idolen voor de promotie van producten als ijs, snoep en chips die te veel suiker, vet of zout bevatten. Foodwatch wil dat het bedrijf dus stopt met ‘ongezonde kindermarketing.’ Foodwatch op haar site: ”Dankzij Studio 100 jengelen kinderen in de winkel met succes om veel te zoete drankjes en te vette, zoete en zoute chips,

Mikpunt van spot na wervingsreclame voor workaholics van advocatenkantoor Van Doorne

Van Doorne campagne met SophieAdvocatenkantoor Van Doorne, met een vestiging op de Zuidas, is de afgelopen dagen het mikpunt van spot geweest nadat ze een wervingscampagne waren gestart. Zo meldt de Amsterdamse krant Het Parool vandaag. In de campagne zijn ze op zoek naar hardwerkende advocaten die geen moeite hebben om het familieleven links te laten liggen. ”Bijgaande foto (KLIK erop om wat te vergroten) is de poster van de campagne, op social media zijn met een knipoog persiflages gemaakt. Door de vele reacties die volgden beraadt het advocatenkantoor, dat duidelijk op zoek is naar grote workaholics, of de campagne wordt doorgezet. Van Doorne zegt te

Busmaatschappij trekt ‘rijd een meid’-campagne terug

Raden welRide me manke van deze twee reclame-uitingen voor consternatie zorgde in Wales. Moeilijk, hè? ;-) . Een busmaatschappij daar noemt hun blotemeidencampagne Ride me all day for £3 ‘tongue in cheek’, maar zwicht toch voor kritiek en heeft ‘m inmiddels teruggetrokken, meldt vaksite Communicatie. Zelfs CNN besteedde aandacht aandacht aan het relletje, prachtige reclame voor de nieuwe busdienst, natuurlijk. De slogan viel verkeerd onder vrouwelijke twitteraars vanwege de seksistische teneur. Doel van de reclame-uiting achterop was  reizen met de bus populair maken onder een jonge doelgroep via een nieuwe dienst, New Adventure Travel. Het verweer

Blote Cara Delevingne in Tom Ford-reclame te sexy voor scholen

Cara Tom Ford billboardWas Cara zo onschuldig in dit leuke Zalando-spotje, gaat ze ineens bloot in Londen, een beetje dan, voor het Black Orchid-parfum van Tom Ford. En groot ook, op een billboard, of moeten we zeggen borstboard, van 100 vierkante meters van BlowUp Media UK in Oost Londen. Uiteraard is er tegen geprotesteerd, conservatieven genoeg in Engeland, maar de reclame waakhond daar, de ASA, vond de afbeelding

Bikini babe in beach body-reclame Protein World maakt Londenaren woest

Beach body Protein WorldVeel Londenaren, vooral vrouwen, zijn woest op deze advertentie in de Metro van adverteerder Protein World. Wordt seksistisch genoemd. Het bedrijf maakt reclame voor gewicht reducerende middeltjes en is vooralsnog niet van plan om de advertenties weg te halen. Ondertussen hebben duizenden mensen een petitie getekend om de reclame weg te halen en worden de billboards druk beklad met tal

Spotje dat slecht valt bij mensen met brandwonden mogelijk aangepast door Aviko

Drie vriendenstellen onderstrepen op hilarische wijze hoe je met Aviko jouw kookweek leuker kunt maken.’ Aldus de begeleidende tekst bij het spotje van aardappelmerk Aviko -bijgaand- over barbecueën, gemaakt door Backbone Marketing. Maar de grappig bedoelde scene waarin iemand in brand vliegt valt slecht bij mensen met brandwonden en ook de Nederlandse Brandwonden Stichting is niet blij met de

Bustours en Reiscentrale beschuldigd van oneerlijke en agressieve ‘Hoofdprijs’-reclame

‘GEEN HOOFDPRIJS VAN 5000 EURO, MAAR ALLEEN EEN KRASLOT,’ kopt de Reclame Code Commissie in een persbericht vandaag. En: ‘Agressieve en oneerlijke reclame van Bustours en Reiscentrale.’  Dat wordt een ‘Alert‘ genoemd. Adverteerder Bustours en Reiscentrale alias “KennisgevingsbReclame Code logoureau voor contant winstvoordeel” stuurt in een direct mail actie een uitnodiging voor de “persoonlijke uitbetaling van een hoofdprijs van € 5.000,- contant”. Ook wordt gesproken over een “persoonlijke en officiële prijsbevestiging” en een “hoofdprijs-garantie”.  Aldus het persbericht. ”Hierdoor lijkt men winnaar te zijn van een hoofdprijs van € 5.000,- maar wat men krijgt, is niet meer dan een kraslot, dat slechts kans biedt op de hoofdprijs.  In het verleden heeft de Reclame Code Commissie een klacht over een vrijwel identieke uiting in strijd

Webcam sex reclame van Bobbi Eden leidt tot klachten bij reclamewaakhond

Dinand windt zich op over seksreclame Bobbi Eden,’ kopte het AD gisteravond. ‘Dinand Woesthoff in actie tegen seksreclame,’ De Telegraaf, gistermiddag. Voormalig Kane-voorman Woesthoff maakte zich boos om een buitenreclame-uiting achterop het bekende ‘vis-object’ langs de A4 van buitenreclame-exploitant Clear Channel voor Webcamsex.nl, aangeprezen door pornoster Bobbi Eden. De reclame is in andere vormen op meer uitingen te zien langs snelwegen. Bij de Reclame Code Commissie – de reclamewaakhond- zijn de eerste klachten ontvangen. ”Wie gaat dat uitleggen aan alle kleine kinderen? Is dat waar we naartoe gaan? Dat het allemaal

Excuses aan Italiaanse pizzabakkers voor ‘denigrerend’ spotje McDonald’s

PizzabakkerFastfoodgigant McDonald’s heeft pizzabakkers in Napels excuses aangeboden voor een reclamespot waarin de lekkernij volgens de bakkers onrecht werd aangedaan. ”Ook wij houden net als alle goede Italianen van pizza en pizzeria’s”, liet het bedrijf volgens de krant Il Mattino in een verklaring weten. Zo meldt site LindaNieuws. Helaas hebben wij bij Reclamewereld het gewraakte spotje niet

Reclameboete voor Max wegens ‘Heel Holland Bakt’-deal met Albert Heijn/Ahold

Zoals verwacht. Omroep Max gaat in beroep tegen de boete die de omroep is opgelegd voor de verkoop van spullen onder de naam Heel Holland BaMax HH Bakt Commissariaatkt, zo meldt site VillaMedia. De omroep moet een boete van €162.000 betalen, directeur Jan Slagter noemt dat “buitenproportioneel hoog”, zo zegt hij tegen de NOS. Het Commissariaat voor de Media -zie bericht CvdM-site- legde de omroep de boete op, omdat Ahold in de gelegenheid heeft gesteld geld te verdienen