Categorie: "Regelgeving/Zelfregulering"

Reclame Code voor Fieldmarketing aangekondigd voor op straat en aan de deur

De Nederlandse Reclame Code is per 1 januari 2016 uitgebreid met een nieuwe Bijzondere Reclamecode, de Reclame Code voor Fieldmarketing (RFM). Dat meldt de Stichting Reclame Code/SRC in een persbericht vandaag. Daarin staan regels voor werving buiten de verkoopruimte, Reclame Code logo pluk boekzoals op straat en aan de deur. ‘Fieldmarketing wordt veelvuldig en succesvol ingezet. Maar dit moet op een verantwoorde manier gebeuren. Een consument dient professioneel aangesproken te worden. De RFM geeft daarom werftijden voor colportage, regels voor het respectvol benaderen van een consument en verplicht wervers om bestaande Bel-niet-aan stickers te respecteren.’

Reclame ‘grachtenplastic’ afwasmiddelfles Ecover misleidend meldt Reclame Code Commissie Albert Heijn

In een recente folder van Albert Heijn wordt gezegd dat de flessen van Ecover afwasmiddel zijn gemaakt van grachtenplastic. Dat is misleidend volgens dAH Ecover grachtenplastice Reclame Code Commissie/RCC na een ingediende klacht over de reclame-uiting. Zo meldt Marketing Online. Zie RCC-bericht hier. In de Bonusfolder van Albert Heijn van week 46/2015, staat naast de afbeelding van een fles Ecover afwasmiddel:  “Ontdek! Ecover Afwasmiddel. Bij gebruik van Ecover afwasmiddel zorg je niet alleen voor een schone vaat, maar ook voor schone grachten. De flessen worden namelijk gemaakt van het plastic dat we samen met klanten van Albert

Aanrandingsreclame op T-shirts American Apparel teruggetrokken

American Apparel t shirtsBlack Friday kwam al snel uit de VS overwaaien, ‘s lands commercie zag er brood in, nog voor Sinterklaas en Kerst. Het van de ondergrond geredde Amerikaanse modeconcern American Apparel ook, en weer met een seks-inhaker. Ondanks de afwezigheid van de ontslagen viespeuk/topman/oprichter Dov Charney, meldt bron QZ.com. American Apparel, beroemd danwel berucht om z’n sexy reclame door de jaren heen, schoot weer eens door. Door -uiteraard- vrouwelijke personeel op Black Friday te laten kleden in zwarte T-Shirts, zie bijgaand, met daarop de niet mis te verstande tekst, bedoeld als grap, haha: ‘Ask me to take it all off.’ Toen een employee

Garantieclaim elektrische fiets Stella Fietsen ‘misleidend’ zegt Reclame Code Commissie

[ZIE PS onderaan]     ‘s Lands reclame waakhond, de Reclame Code Commissie, heeft vanmiddag een ‘Alert‘ rondgestuurd over Stella Fietsen. Dat adReclame Code logoverteert ten onrechte met ‘5 jaar garantie’ op elektrische fietsen volgens de commissie (zie site van Stella vanmiddag nog-red.). ”Zowel in haar informatiebrochure, een bij die brochure gevoegde brief en in een advertentie geeft Stella Fietsen ‘5 jaar garantie’ op elektrische fietsen. Deze garantie van vijf jaar geldt echter alleen voor het frame van de fietsen. Voor alle overige onderdelen, zoals het aandrijfsysteem, het batterijpakket en de voorvork, is de garantietermijn twee jaar,” aldus het persbericht. De RCC is van oordeel (link naar uitspraak-red.) dat adverteerder in haar reclame onvoldoende

‘Scherpste tarief’-campagne Energiedirect ‘misleidend’ volgens Reclame Code Commissie

Essent-dochter Energiedirect.nl startte vorige maand een nieuwe merkcampagne met het thema ‘Hebben we niet, hebben we wel’. Daarmee Energie Direct tabletwilde de energieleverancier haar positionering als prijs-challenger benadrukken en ‘conventies in de energiemarkt doorbreken’. De campagne wordt echter ‘misleidend’ genoemd door de reclamewaakbond, de Reclame Code Commissie/RCC, hoewel er op haar site nog geen woord over de uitspraak staat. Die volgde kennelijk na een spoedklacht bij de  van concurrenten Budget energie en de Nederlandse Energie Maatschappij, melden onder meer de vaksites

Recordboetes voor farmaceuten wegens ongeoorloofde reclame

Farmaceutische bedrijven hebben het afgelopen jaar een recordbedrag aan boetes gekregen wegens verboden reclame voor geneesmiddelen. Dat meldt de VolkskranIGZ logot vandaag als opening van de krant. “Ze kregen sancties opgelegd voor vergrijpen als het fêteren van artsen of apothekers, reclame voor middelen waarvoor dat helemaal niet mag en voor het verstrekken van suggestieve of incomplete informatie.” Boetes stegen naar meer dan €800.00 in 2014 van een minimaal bedrag in 2013. Dit blijkt uit documenten van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ), in bezit van de

Reclame voor meer bieb, kunst op school en fietspaden van Airbnb weggehoond in VS

AirBNB Frisco libraryAirBNB Frisco bike lanesAirBNB Frisco sorryPosters en billboards van Airbnb -zie meer hier- zijn in allerijl weggehaald na een storm van kritiek van inwoners van San Francisco (KLIK erop om te vergroten). Ze hadden allemaal een advies aan de gemeente over wat te doen met de $12 miljoen toeristenbelasting die Airbnb betaalt. Eéntje suggereerde de openbare bibliotheken langer open te houden. Weer een ander, bij een fietspad, stelde voor fietspaden aan te leggen. Klinkt best sympathiek, maar de campagne ging de mist in want onmoette een storm van kritiek op sociale media. Alsof belasting betalen

Mogelijk rechtszaken tegen adblokkers door Amerikaanse Internet Advertising Bureau

Branche-organisatie Internet Advertising Bureau/IAB wil adblokkers gaan aanpakken, desnoods met behulp van rechtszaken. Volgens Adobe en PageFair gebruiken 198 miljoen mensen wereldwijd dit soort software, uitgevers alleen al lopen zo jaarlijks 21,8 miljard aan IAB nee beteradvertentieomzet zet. Meldt site Emerce vandaag (en wat te denken van de adverteerders?-MvO). ”Het Amerikaanse Internet Advertising Bureau heeft afgelopen zomer al twee keer overleg gevoerd over het probleem van adblokkers. En hoewel daar nog geen conclusies uit zijn voortgekomen, wordt in elk geval gekeken naar de mogelijkheid om

Tandenborstel logo exit in reclame voor zoetwaren

Tandenborstel logoAlweer ruim een maand geleden, per 1 juli, is de Code voor Zoetwaren (CVZ) vervallen. Dat betekent dat vanaf die datum het tandenborstellogo niet meer hoeft te worden afgebeeld in reclame voor zoetwaren op tv en in print, zegt de Reclame Code Commissie vandaag in een nieuwsbrief. Na vele jaren trouwe dienst ;-) . Wat natuurlijk niet betekent dat nu alles mag in de reclamevoering voor zoetwaren. ”De Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RVV) blijft

Dier & Recht toetst ‘verbreken verkiezingsbelofte’ PvdA over plezierjacht bij Reclame Code Commissie

Opmerkelijk: de activisten achter Dier & Recht hebben een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie vanwege, beweren ze, een gebroken verkiezingsbelofte. Dat meldt het Amsterdamse dagblad Het Parool vanmiddag in een fors artikel. KLIK erop om te vergrotenPvdA Dier en Recht. De PvdA heeft gezegd dat plezierjacht verboden zou worden, maar stemde onlangs tegen een algeheel verbond, claim Dier & RReclame Code logoecht. De advocaat van de PvdA ontkent de beschuldigingen van misleiding en zegt dat er juist strengere regels voor jagers zijn om het plezier uit de jacht te halen. En vindt dat die discussie niet bij ‘s land reclamewaakhond, maar in het parlement thuis hoort. Voorman Hans Baaij van Dier & Recht zegt in Het Parool: ”Wat er met de leeuw Cecil is gebeurd, speelt in Nederland ook. Alleen zijn het hier eenden die worden afgeknald.” Namens de Reclame Code Commissie citeert het dagblad woordvoerder Margot Bary: ”Het is nu eenmaal heel vaak zo dat er in