Categorie: "Regelgeving/Zelfregulering"

Webcam sex reclame van Bobbi Eden leidt tot klachten bij reclamewaakhond

Dinand windt zich op over seksreclame Bobbi Eden,’ kopte het AD gisteravond. ‘Dinand Woesthoff in actie tegen seksreclame,’ De Telegraaf, gistermiddag. Voormalig Kane-voorman Woesthoff maakte zich boos om een buitenreclame-uiting achterop het bekende ‘vis-object’ langs de A4 van buitenreclame-exploitant Clear Channel voor Webcamsex.nl, aangeprezen door pornoster Bobbi Eden. De reclame is in andere vormen op meer uitingen te zien langs snelwegen. Bij de Reclame Code Commissie – de reclamewaakhond- zijn de eerste klachten ontvangen. ”Wie gaat dat uitleggen aan alle kleine kinderen? Is dat waar we naartoe gaan? Dat het allemaal

Excuses aan Italiaanse pizzabakkers voor ‘denigrerend’ spotje McDonald’s

PizzabakkerFastfoodgigant McDonald’s heeft pizzabakkers in Napels excuses aangeboden voor een reclamespot waarin de lekkernij volgens de bakkers onrecht werd aangedaan. ”Ook wij houden net als alle goede Italianen van pizza en pizzeria’s”, liet het bedrijf volgens de krant Il Mattino in een verklaring weten. Zo meldt site LindaNieuws. Helaas hebben wij bij Reclamewereld het gewraakte spotje niet

Reclameboete voor Max wegens ‘Heel Holland Bakt’-deal met Albert Heijn/Ahold

Zoals verwacht. Omroep Max gaat in beroep tegen de boete die de omroep is opgelegd voor de verkoop van spullen onder de naam Heel Holland BaMax HH Bakt Commissariaatkt, zo meldt site VillaMedia. De omroep moet een boete van €162.000 betalen, directeur Jan Slagter noemt dat “buitenproportioneel hoog”, zo zegt hij tegen de NOS. Het Commissariaat voor de Media -zie bericht CvdM-site- legde de omroep de boete op, omdat Ahold in de gelegenheid heeft gesteld geld te verdienen

SP weigert nee/ja-sticker te respecteren meldt Reclame Code Commissie

De SP negeert het systeem waarmee d.m.v. een brievenbussticker wordt aangegeven dat men geen reclame wenst, dus ook niet vanCode Commissie Alert logo een SP logopolitieke partij die denkbeelden én het lidmaatschap aanprijst. Aldus de reclamewaakhond, de Reclame Code Commissie, die er vanochtend een ‘Alert’ over naar de media stuurde. Zie hier de uitspraak. De Socialistische Partij (SP) fractie Rotterdam heeft huis-aan-huis een folder verspreid waarin de politieke denkbeelden én het lidmaatschap van de SP worden aangeprezen. Hoewel de folder ongeadresseerd reclamedrukwerk betreft, heeft de SP de folder gedeponeerd in een brievenbus die was voorzien van een

Protest BNR bij Commissariaat voor de Media na weigering spotjes op Publieke Omroep/Ster

Commerciële radiozender BNR begint half april een grote reclame-campagne en heeft van de Ster, het verkoopbedrijf Ster van de Publieke Omroep, te horen gekregen dat die niet geaccepteerd wordt op haar media. BNR heeft niet alleen protest aangetekend, maar ook is BNR logohet Commissariaat voor de Media gevraagd een uitspraak te doen. Dat meldt de reclame/media-vaksite Adformatie. BNR-hoofdredacteur Sjors Fröhlich: ”Naar mijn mening is deze opstelling van de Ster juridisch niet houdbaar en eigenlijk belachelijk.” Ster beroept zich volgens hem op het eigen reglement, waarin staat dat partijen mogen worden geweigerd als deze schade toebrengen aan de Ster of de Publieke Omroep. ”Het kan niet zo zijn dat een publieke organisatie, waar we allemaal aan meebetalen, partijen

Klacht over Corendon’s Spaanse Kids & Co vakantie-spotje afgewezen door RCC

Recent klaagde een consument bij de Reclame Code Commissie dat de commercial voor de Kids & Co-vakanties van Corendon is opgenomen op Curaçao, terwijl deze wordt gebruikt voor de promotie van Kids & Co vakanties naar verschillende landen. Bijgaand voor Spanje bij voorbeeld. ”De voorzitter van de RCC wees de klacht af,”

Ministerie VWS in beroep over uitspraak RCC inzake ‘te rooskleurige’ Zorg-campagne

Interessant, want principiële kwestie. Het ministerie van VWS, in casu minister Edith Schippers, gaat in beroep tegen een uitspraak van de Reclame Code Commissie over de campagne ‘Nederland verandert, de zorg verandert mee’. Zo meldt vaksite Adformatie. Volgens de commissie zijn de spots te ongenuanceerd en te rooskleurig. De uitspraak volgde op een klacht van FNV Zorg & Welzijn. Edith

Jumbo fout met reclameclaim ‘goedkoopste in groente en fruit’ zegt Code Commissie

Jumbo mag van de Reclame Code Commissie niet langer beweren altijd de goedkoopste in groente en fruit zijn. De consument kan namelijk niet weJumbo laagste prijs garantieten dat Jumbo zich daarbij alleen met andere supermarkten vergelijkt, meldt RetailNews. De klacht was afkomstig van groothandel Postuma en groente- en fruitspecialist H & M, die stellen dat er op de markt iedere week heel veel producten zijn te vinden die goedkoper zijn dan bij Jumbo. De laagste

Bikini spotje Miss Sweden voor Kazam-smartphone mag niet

Ze strijkt haar shirt, Miss Sweden Camilla Hansson, en heeft niet door hoe dun haar mobieltje is. Want ”the World’s Slimmest Phone, the Stunning New Kazam Tornado 348.” En dat doet ze in bikini en veel te sexy en dat sexy staat ook nog eens geheel los van het aan te prijzen product, en dat is geen Zweedse body, maar, juist ja, een

Albert Heijn overtrad reclameregels met actie nep kristalglas oordeelt Code Commissie

Supermarktketen Albert Heijn (AH) heeft ten onrechte in een reclame de suggestie gewerkt dat klanten konden sparen voor kristallen glazen vAH kristalblazen folderan de hoogste kwaliteit. Bijgaand reclamespotje met -toen nog- supermarktmanager Harry- is daarom in strijd met de regels. Dat stelt de Reclame Code Commissie in een uitspraak. Zo melden diverse media vandaag, Nu.nl citerend (zie ook foldertekst, KLIK erop om te vergroten). “Sparen voor kristalglas glazen van Villeroy & Boch. Gewoon bij Albert Heijn”, zegt een voice-over in een spotje van de keten. De reclame-uiting druist daarmee in tegen de