Categorie: "Regelgeving/Zelfregulering"

Wat zou Sylvana van dit wasmiddel spotje vinden?

Wat zou Sylvana Simons van dit oude Italiaanse wasmiddel spotje vinden, vroeg mijn trouwe tipgever LS zich af. Kan er een glimlach vanaf? Wat ze vindt van die veel ergere Chinese, die daar nu in de ban is gedaan, kunnen we wel raden. Zie het VERHAAL op de site van Metro plus gewraakte spotje. Er zijn zelfs excuses voor aangeboden. Niet voor het plagiaat, nog ;-) .

Excuses Facebook voor het in de ban doen reclame met plus-sized model Tess Holliday

Facebook heeft zijn excuses aangeboden in Australië vanwege het ten onrechte weghalen van een advertentie daar met ‘plus-sized’ model Tess Holliday.  De reclame-uiting met de vrouw die vorig jaar tot ‘de wereld’s grootste plus-sized model’ werd gekozen, was voor een bijeenkomst in MTess mag niet op FBelbourne van Cherchez La Femme over het gewichtige onderwerp Feminism and Fat. FB had de advertentie met de 110 kilo wegende Tess eerder ‘onwenselijk’ genoemd. “Ads like these are not allowed since they make viewers feel bad about themselves,” meldde de brief aan organisatrice Jessamy Gleeson, die een screenshot ervan online zette, meldt bron ABC Net in Australië. Waarna de protesten losbarstten. Tess staat er dus weer, op Facebook, maar daarna reageerde ze als volgt via Twitter: “I’ve worked so hard to get here, but somehow it always comes

Sexy ‘Plastic is geen one-night stand’-spotje voor designwaterfles Dopper in de ban

Geslaagde publicDopper 1 night standiteitsstunt? Dopper, het Nederlandse bedrijf achter de hervulbare design waterfles, lanceerde een nieuwe campagne: Plastic is geen one-night stand. Bijgaande eerste online spot in een reeks van acht heeft al veel stof doen opwaaien, zo is het onlangs verboden in de Verenigde Staten en Duitsland. Ook in Nederland is het filmpje verboden om als advertentiecampagne ingezet te worden op social media. Zo claimt althans vaksite Fonk.  Geert Esmeijer, Dopper’s Marketing Director: ”De alarmerende statistieken rondom het gebruik van plastic

Reclame Code voor Fieldmarketing aangekondigd voor op straat en aan de deur

De Nederlandse Reclame Code is per 1 januari 2016 uitgebreid met een nieuwe Bijzondere Reclamecode, de Reclame Code voor Fieldmarketing (RFM). Dat meldt de Stichting Reclame Code/SRC in een persbericht vandaag. Daarin staan regels voor werving buiten de verkoopruimte, Reclame Code logo pluk boekzoals op straat en aan de deur. ‘Fieldmarketing wordt veelvuldig en succesvol ingezet. Maar dit moet op een verantwoorde manier gebeuren. Een consument dient professioneel aangesproken te worden. De RFM geeft daarom werftijden voor colportage, regels voor het respectvol benaderen van een consument en verplicht wervers om bestaande Bel-niet-aan stickers te respecteren.’

Reclame ‘grachtenplastic’ afwasmiddelfles Ecover misleidend meldt Reclame Code Commissie Albert Heijn

In een recente folder van Albert Heijn wordt gezegd dat de flessen van Ecover afwasmiddel zijn gemaakt van grachtenplastic. Dat is misleidend volgens dAH Ecover grachtenplastice Reclame Code Commissie/RCC na een ingediende klacht over de reclame-uiting. Zo meldt Marketing Online. Zie RCC-bericht hier. In de Bonusfolder van Albert Heijn van week 46/2015, staat naast de afbeelding van een fles Ecover afwasmiddel:  “Ontdek! Ecover Afwasmiddel. Bij gebruik van Ecover afwasmiddel zorg je niet alleen voor een schone vaat, maar ook voor schone grachten. De flessen worden namelijk gemaakt van het plastic dat we samen met klanten van Albert

Aanrandingsreclame op T-shirts American Apparel teruggetrokken

American Apparel t shirtsBlack Friday kwam al snel uit de VS overwaaien, ‘s lands commercie zag er brood in, nog voor Sinterklaas en Kerst. Het van de ondergrond geredde Amerikaanse modeconcern American Apparel ook, en weer met een seks-inhaker. Ondanks de afwezigheid van de ontslagen viespeuk/topman/oprichter Dov Charney, meldt bron QZ.com. American Apparel, beroemd danwel berucht om z’n sexy reclame door de jaren heen, schoot weer eens door. Door -uiteraard- vrouwelijke personeel op Black Friday te laten kleden in zwarte T-Shirts, zie bijgaand, met daarop de niet mis te verstande tekst, bedoeld als grap, haha: ‘Ask me to take it all off.’ Toen een employee

Garantieclaim elektrische fiets Stella Fietsen ‘misleidend’ zegt Reclame Code Commissie

[ZIE PS onderaan]     ‘s Lands reclame waakhond, de Reclame Code Commissie, heeft vanmiddag een ‘Alert‘ rondgestuurd over Stella Fietsen. Dat adReclame Code logoverteert ten onrechte met ‘5 jaar garantie’ op elektrische fietsen volgens de commissie (zie site van Stella vanmiddag nog-red.). ”Zowel in haar informatiebrochure, een bij die brochure gevoegde brief en in een advertentie geeft Stella Fietsen ‘5 jaar garantie’ op elektrische fietsen. Deze garantie van vijf jaar geldt echter alleen voor het frame van de fietsen. Voor alle overige onderdelen, zoals het aandrijfsysteem, het batterijpakket en de voorvork, is de garantietermijn twee jaar,” aldus het persbericht. De RCC is van oordeel (link naar uitspraak-red.) dat adverteerder in haar reclame onvoldoende

‘Scherpste tarief’-campagne Energiedirect ‘misleidend’ volgens Reclame Code Commissie

Essent-dochter Energiedirect.nl startte vorige maand een nieuwe merkcampagne met het thema ‘Hebben we niet, hebben we wel’. Daarmee Energie Direct tabletwilde de energieleverancier haar positionering als prijs-challenger benadrukken en ‘conventies in de energiemarkt doorbreken’. De campagne wordt echter ‘misleidend’ genoemd door de reclamewaakbond, de Reclame Code Commissie/RCC, hoewel er op haar site nog geen woord over de uitspraak staat. Die volgde kennelijk na een spoedklacht bij de  van concurrenten Budget Energie en de Nederlandse Energie Maatschappij, melden onder meer de vaksites

Recordboetes voor farmaceuten wegens ongeoorloofde reclame

Farmaceutische bedrijven hebben het afgelopen jaar een recordbedrag aan boetes gekregen wegens verboden reclame voor geneesmiddelen. Dat meldt de VolkskranIGZ logot vandaag als opening van de krant. “Ze kregen sancties opgelegd voor vergrijpen als het fêteren van artsen of apothekers, reclame voor middelen waarvoor dat helemaal niet mag en voor het verstrekken van suggestieve of incomplete informatie.” Boetes stegen naar meer dan €800.00 in 2014 van een minimaal bedrag in 2013. Dit blijkt uit documenten van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ), in bezit van de

Reclame voor meer bieb, kunst op school en fietspaden van Airbnb weggehoond in VS

AirBNB Frisco libraryAirBNB Frisco bike lanesAirBNB Frisco sorryPosters en billboards van Airbnb -zie meer hier- zijn in allerijl weggehaald na een storm van kritiek van inwoners van San Francisco (KLIK erop om te vergroten). Ze hadden allemaal een advies aan de gemeente over wat te doen met de $12 miljoen toeristenbelasting die Airbnb betaalt. Eéntje suggereerde de openbare bibliotheken langer open te houden. Weer een ander, bij een fietspad, stelde voor fietspaden aan te leggen. Klinkt best sympathiek, maar de campagne ging de mist in want onmoette een storm van kritiek op sociale media. Alsof belasting betalen