Categorie: "Regelgeving/Zelfregulering"

Tandenborstel logo exit in reclame voor zoetwaren

Tandenborstel logoAlweer ruim een maand geleden, per 1 juli, is de Code voor Zoetwaren (CVZ) vervallen. Dat betekent dat vanaf die datum het tandenborstellogo niet meer hoeft te worden afgebeeld in reclame voor zoetwaren op tv en in print, zegt de Reclame Code Commissie vandaag in een nieuwsbrief. Na vele jaren trouwe dienst ;-) . Wat natuurlijk niet betekent dat nu alles mag in de reclamevoering voor zoetwaren. ”De Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RVV) blijft

Dier & Recht toetst ‘verbreken verkiezingsbelofte’ PvdA over plezierjacht bij Reclame Code Commissie

Opmerkelijk: de activisten achter Dier & Recht hebben een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie vanwege, beweren ze, een gebroken verkiezingsbelofte. Dat meldt het Amsterdamse dagblad Het Parool vanmiddag in een fors artikel. KLIK erop om te vergrotenPvdA Dier en Recht. De PvdA heeft gezegd dat plezierjacht verboden zou worden, maar stemde onlangs tegen een algeheel verbond, claim Dier & RReclame Code logoecht. De advocaat van de PvdA ontkent de beschuldigingen van misleiding en zegt dat er juist strengere regels voor jagers zijn om het plezier uit de jacht te halen. En vindt dat die discussie niet bij ‘s land reclamewaakhond, maar in het parlement thuis hoort. Voorman Hans Baaij van Dier & Recht zegt in Het Parool: ”Wat er met de leeuw Cecil is gebeurd, speelt in Nederland ook. Alleen zijn het hier eenden die worden afgeknald.” Namens de Reclame Code Commissie citeert het dagblad woordvoerder Margot Bary: ”Het is nu eenmaal heel vaak zo dat er in

Nieuwe Jeugd Reclame Wijzer gepresenteerd aan reclamemakers meldt Media Rakkers

Media Rakkers ea logosDe nieuwe ‘Jeugd Reclame Wijzer‘ is aangeboden aan ‘alle reclamemakers van Nederland’. De Wijzer maakt de geldende regels voor kinderreclames uit de Nederlandse Reclamecode inzichtelijk, claimt het persbericht, en geeft adviezen aan reclamemakers voor het maken van verantwoorde kinderreclames. Aldus de site van de maker van de Wijzer, St. Media Rakkers/SMR. De ‘Jeugd Reclame Wijzer‘ kwam tot stand met medewerking van Stichting Reclame Code, de Radboud Universiteit Nijmegen en de aan de SMR gerelateerde Nationale Academie voor Media & Maatschappij en is, als je eerst je gegevens invult, gratis te downloaden – KLIK hier.

Filialen Jumbo, Whirlpool, Gamma en Forza op vingers getikt door Reclame Code Commissie

Via Twitter meldde een niet aan de Reclame Code Commissie gelateerde ‘marketing professional’ (zie ook reactie RCC zelf hieronder) vanmiddag verschillende uitspraken. Klik door op de bedrijfsnamen om bij de uitspraken te komen. Over JuReclame Code logombofiliaal Heerde/Laagste prijsgarantie, over een -niet nader genoemd- eetcafé wegens aanzetten om vroeg op de dag alcohol te drinken waarbij het verslavingsrisico als grap is afgedaan, over Whirlpool/3 jaar extra garantie, want essentiële voorwaarden onvermeld, over Gamma/25% korting op alle electrische gereedschap, want geen melding van voorwaarden, en over Forza Nunspeet Electrische fiets/Forza fiets

Actie Foodwatch tegen reclame rond kinderhelden als Maya de Bij

‘Voedselwaakhond’ Foodwatch is een email-actie begonnen tegen het Belgische entertainmentbedrijf Studio 100, de internationaal actieveFoodwatch actie maya de bij maker van kinderproducties als Maya de Bij, Kabouter Plop, K3 en Mega Mindy. Zo meldt de Volkskrant vandaag. Die studio moet stoppen met het ‘uitlenen’ van haar idolen voor de promotie van producten als ijs, snoep en chips die te veel suiker, vet of zout bevatten. Foodwatch wil dat het bedrijf dus stopt met ‘ongezonde kindermarketing.’ Foodwatch op haar site: ”Dankzij Studio 100 jengelen kinderen in de winkel met succes om veel te zoete drankjes en te vette, zoete en zoute chips,

Mikpunt van spot na wervingsreclame voor workaholics van advocatenkantoor Van Doorne

Van Doorne campagne met SophieAdvocatenkantoor Van Doorne, met een vestiging op de Zuidas, is de afgelopen dagen het mikpunt van spot geweest nadat ze een wervingscampagne waren gestart. Zo meldt de Amsterdamse krant Het Parool vandaag. In de campagne zijn ze op zoek naar hardwerkende advocaten die geen moeite hebben om het familieleven links te laten liggen. ”Bijgaande foto (KLIK erop om wat te vergroten) is de poster van de campagne, op social media zijn met een knipoog persiflages gemaakt. Door de vele reacties die volgden beraadt het advocatenkantoor, dat duidelijk op zoek is naar grote workaholics, of de campagne wordt doorgezet. Van Doorne zegt te

Busmaatschappij trekt ‘rijd een meid’-campagne terug

Raden welRide me manke van deze twee reclame-uitingen voor consternatie zorgde in Wales. Moeilijk, hè? ;-) . Een busmaatschappij daar noemt hun blotemeidencampagne Ride me all day for £3 ‘tongue in cheek’, maar zwicht toch voor kritiek en heeft ‘m inmiddels teruggetrokken, meldt vaksite Communicatie. Zelfs CNN besteedde aandacht aandacht aan het relletje, prachtige reclame voor de nieuwe busdienst, natuurlijk. De slogan viel verkeerd onder vrouwelijke twitteraars vanwege de seksistische teneur. Doel van de reclame-uiting achterop was  reizen met de bus populair maken onder een jonge doelgroep via een nieuwe dienst, New Adventure Travel. Het verweer

Blote Cara Delevingne in Tom Ford-reclame te sexy voor scholen

Cara Tom Ford billboardWas Cara zo onschuldig in dit leuke Zalando-spotje, gaat ze ineens bloot in Londen, een beetje dan, voor het Black Orchid-parfum van Tom Ford. En groot ook, op een billboard, of moeten we zeggen borstboard, van 100 vierkante meters van BlowUp Media UK in Oost Londen. Uiteraard is er tegen geprotesteerd, conservatieven genoeg in Engeland, maar de reclame waakhond daar, de ASA, vond de afbeelding

Bikini babe in beach body-reclame Protein World maakt Londenaren woest

Beach body Protein WorldVeel Londenaren, vooral vrouwen, zijn woest op deze advertentie in de Metro van adverteerder Protein World. Wordt seksistisch genoemd. Het bedrijf maakt reclame voor gewicht reducerende middeltjes en is vooralsnog niet van plan om de advertenties weg te halen. Ondertussen hebben duizenden mensen een petitie getekend om de reclame weg te halen en worden de billboards druk beklad met tal

Spotje dat slecht valt bij mensen met brandwonden mogelijk aangepast door Aviko

Drie vriendenstellen onderstrepen op hilarische wijze hoe je met Aviko jouw kookweek leuker kunt maken.’ Aldus de begeleidende tekst bij het spotje van aardappelmerk Aviko -bijgaand- over barbecueën, gemaakt door Backbone Marketing. Maar de grappig bedoelde scene waarin iemand in brand vliegt valt slecht bij mensen met brandwonden en ook de Nederlandse Brandwonden Stichting is niet blij met de