Categorie: "Regelgeving/Zelfregulering"

‘Seksistische’ Wereld Cup Voetbal T-shirts Adidas exit

Adidas, blijf bij je bal, haha. ”Wij dulden geen sekstoerisme,” twitterde de (vrouwelijke) Braziliaanse president Dilma Rousseff in reactie op de T-shirt ontwerpen van Adidas, speciaal gemaakt voor het WK Voetbal in dat land. Zo meldt de Volkskrant vandaag. Flavio Dina, voWK Adidas seksistische t shirtsorzitter van het staatstoerismebureau Embratur zei dat Adidas, leverancier van ‘de’ wedstrijdbal tijdens de WK, indirect bijdroeg aan seksuele uitbuiting door het land met seksuele activiteiten in verband te brengen. Adidas haaste zich gelukkig om de shirts uit de handel te nemen. Het zijn inmiddels wel waardevolle collectors items geworden. ”Geweld tegen

Reclameklacht ingediend tegen site Booking.com

Max Kohnstamm, blogger bij de Adfogroep en in het dagelijks leven werkzaam bij opleidingsinstituut SRM, heeft bij de Reclame Code Commissie een klacht ingediBooking.com plaatjeend over volgens hem misleidende claims op de site van Booking.com. Zo zou daarop regelmatig ten onrechte worden beweerd, stelt hij, zo meldt een artikel in Het Parool, dat  het aantal beschikbare hotelkamers beperkt is, terwijl er in werkelijkheid nog voldoende kamers voorhanden zijn. Hetgeen overigens al in januari werd geclaimd in een artikel van een andere auteur op de site van HP/De Tijd. De opmerking kan volgens Kohnstamm hoogstens slaan op het aantal

‘De beste in groente en fruit’ reclame Lidl misleidend

Lidl groente prijs 2013De reclametekst ‘De beste is in groente en fruit‘ van Lidl is volgens de Reclame Code Commissie misleidend omdat het woord ‘supermarkt’ onbreekt in de claim. Zo meldt site Nieuwe Oogst. Lidl verwijst met de reclame-uiting naar het GfK Versrapport waarin de supermarktketen meerdere jaren als beste scoorde in de categorie groenten en fruit. De Reclame Code Commissie (RCC) is echter van mening dat GfK in het onderzoek alleen supermarktketens met elkaar vergelijkt. Andere aanbieders als groentespeciaalzaken, marktkramen, boerderijwinkels en natuurwinkels

Reclame Code Commissie: ‘McDonald’s misleidt consument over plofkip’

McDonald’s verkoopt plofkip en mag daar niet meer over liegen tegen klanten. Zo oordeelt de Reclame Code Commissie (RCC) na een klacht van Wakker Dier. Ook mag McDonald’s niet langer ontkennen dat de kip die zij verkoopt fysieke problemen heeft, zoals kreupeMcDonalds logo plus tekst over kwaliteitlheid. Meldt de dierenbeschermingsorganisatie in een persbericht. Boeiend: het gaat om teksten op de McD-site. Die worden door de reclamewaakhond dus gezien als reclame-uitingen. De RCC zelf heeft geen persbericht verspreid, maar stuurde wel een brief naar Wakker Dier, waaruit werd geciteerd. WK diende een klacht in ”omdat McDonald’s al bijna twee jaar steevast liegt over plofkip in interviews en op haar website. Zij

Vervoerders kritisch op BankGiro Loterij-spotje met Mark Klein Essink

TV-spotjes met daarin rondcrossende heftruckchauffeurs en meerijdende Bekende Nederlanders, zoals nu Mark Klein Essink voor de BankGiro Loterij, vormen een gevaar. Ze geven het verkeerde voorbeeld volgens verladersorganisatie EVO, de vereniging van ondernemers in de transport en logistiek. Dat meldt gratis dagblad Metro vandaag. Reclamemakers moeten volgens de vervoerders op heftruckcursus.  ”De reclames hebben een negatieve invloed op de veiligheid in magazijnen,” laat EVO weten, al staat de kritiek van de organisatie vandaag nog niet op de eigen site te

Kritiekgolf na op ziekmakende Oscar Pistorius-reclame gokhuis Paddy Power

Paddy Power Oscar beterNet voor de Oscar-uitreiking publiceerde het Ierse online gokhuis Paddy Power, dat al dubieuze reputatie heeft op het gebied van controversiële reclame, een ziekmakende advertentie over de van moord of doodslag verdachte atleet Oscar Pistorius. De Engelse reclamewaakhond ASA buigt zich over bijna 50 klachten over bijgaande uiting, waarin Paddy Power geld terug aanbiedt als je verkeerd hebt gegokt op de uitslag van het geruchtmakende proces, en de voormalige Zuid-Afrikaanse bladrunner die zijn vriendin Reeva Steenkamp doodschoot, vrij-uit gaat, ‘walks‘, dus. Zo meldt de Engelse krant/site The Guardian. Toen de reclame in de Britse pers en online verscheen

‘Bezuinigingsprijs’-reclame Foto Klein misleidend

Foto Klein herhaaldelijk in de fout‘ kopt de Reclame Code Commissie vanmiddag in een persbericht.  In een advertentie biedt deze retailer een Nikon-spiegelreflexcamera aan voor de “bezuinigingsprijs” van € 299. De RCC oordeelt dat uit de advertentie onvoldoende blijkt, dat men de camera alleeKlein Foto RCCn voor die prijs kan kopen als men tegelijkertijd een energiecontract afsluit. ”Door het ontbreken van deze voorwaarde is de uiting misleidend.  De Commissie heeft deze uitspraak als Alert onder de aandacht van een breed publiek gebracht, omdat Foto Klein eerder bij een vergelijkbare uiting  is aanbevolen om niet meer op deze wijze reclame te maken (dossier 2013 00608).  Foto Klein staat op de lijst van adverteerders die non-compliant zijn. Dit zijn adverteerders die weigeren

Behandel fietsers in ‘t verkeer als paarden vraagt spotje

See cyclist, think horse.’ Controversieel blijkt deze zo onschuldige commercial van Cycling Scotland. De Schotse promotieclub liet bijgaande infomercial maken waarin automobilisten vriendelijk worden verzocht om met fietsers om te gaan als ware het … paarden. Minder je snelheid, let goed op en geef ze de ruimte, enzo. Het spotje werd kortstondig in de ban gedaan door ASA, de Britse reclamewaakhond, omdat de fietser geen helm droeg en onvoldoende aan de kant van de weg reed. Maar na hevige protesten van Cycling Scotland is besloten om de zaak nogmaals te laten bekijken, maar dan niet door die waakhond deze keer. Bron: Bureau Blanchard‘s nieuwsbrief.

Spotjes ‘Aandacht aub’ na kritiekgolf geschrapt door KWF

KWF Kankerbestrijding heeft besloten de campagne/spotjes voor zorgprofessionals ‘Aandacht a.u.b.’ stop te zetten na een golf van kritiek. In een verklaring zegt de organisatie dat “de campagne meer verwarring dan duidelijkheid schept en daarom haar doel voorbij dreigt te schieten. Dat meldt de NOS. Zie de spKWF zorgverleners spots exitotjes hier of hier. Daarin spelen acteurs zorgverleners die op een stuitende manier slechtnieuwsgesprekken voeren met patiënten of luid telefonerend bij patiënten klagen over werkdruk. Aan de campagne heeft KWF €450.000 uitgegeven. KWF had al verwacht dat de filmpjes tot kritiek zouden leiden en had met het oog daarop een toelichting klaarliggen. De kankerbestrijdings- organisatie betitelde de filmpjes als

Reclamecode voor social media gaat in per 1 januari a.s.

De Reclamecode Social Media (RSM) is vandaag aangenomen door het bestuur van de Stichting Reclame Code en wordt met ingang van 1 januari 2014 opgenomen in de Nederlandse Reclame Code. Hij bindend is voor alle adverteerders. ”Indien een adverteerder de rReclamecode logoegels niet naleeft, kan een klacht worden ingediend bij de Reclame Code Commissie.” Dat meldt de Stichting Reclame Code vanmiddag in een persbericht. De Code geeft het bedrijfsleven handvatten bij het ontwikkelen van reclamecampagnes met gebruik van social media als Facebook en Twitter. “Het is voor consumenten soms volstrekt onduidelijk dat  bedrijven betalen voor berichten op social media. De Code verbiedt deze praktijk niet, maar verplicht je wel hier eerlijk over te communiceren, bijvoorbeeld door #spon aan je bericht toe te voegen”, aldus Prisca Ancion, directeur Stichting Reclame Code. De regels gelden voor het hele adverterend bedrijfsleven.