Categorie: "Politieke campagne"

Nieuw ijssmaakje Ben & Jerry’s maakt reclame voor ‘inclusieve democratie’ in VS

Democratie werkt alleen als het voor iedereen werkt.’ Wie dat zei? Een politicus ergens? Nee, een ijsmerk, Ben & Jerry’s, dat in de VS een campagne over democratie, of eigenlijk over de noodzaak van het uitbrengen van je stem daar startte. Door iedereen, van welke bevolkinsgroep dan ook, in de VS zo mooi inclusive democracy genoemd. Gelanceerd werd het smaakje Empower Mint. ”This fudge-filled flavor reflects our belief that voting gives everyone a taste of empowerment, and that an election should be more “by the people” and less “buy the people.” Democracy is

Donald Trump gaat Amerika weer veilig maken zegt-ie in spotje

Na het doodschieten van vijf politiemannen in Dallas en het verwonden van nog eens zeven vorige week zette de Republikeinse presidentskandidaat Donald Trump bijgaand spotje, want dat is het toch, op Facebook. Daarin belooft-ie Amerika weer veilig te gaan maken (hoe zegt-ie er natuurlijk niet bij) en dringt er bij het volk op aan

Trump praat over golf en grasverzorging tijdens Brexit spot Hillary Clinton in spotje

Ook Brexit is voor Hillary Clinton aanleiding voor een scherpe aanval op concurrent Donald Trump. Terwijl een groot deel van GB -en Schotland- in zak en as zit als gevolg ervan praat Trump over golf, het nieuwe sprinkler irrigatiesysteem voor het gras van zijn nieuwe Schotse golfresort Turnberry dat hij onlangs opende. In echte Journaal-beelden. En ‘erger’ nog. De voice-over: “Every president is tested by world events. But Donald Trump thinks about how his golf resort can profit from them.” Het

D66 maakt reclame voor Europa en tegen populisten in ledenwerfadvertentie

Hij zegt níet: D66 wil geen referendum over Europa, laat staan over een Nexit. Hij zegt wèl in een advertentie van een hele pagina(!) in de Volkskrant va ndaag: ‘Ik zet alles op alles om Nederland in Europa te houden.’ Alexander Pechtold noemt daarin het vertrek van de Britten een klap voor Europa, ”voor het ideaal van vrede en welvaart door Europese samenwerking”. In Nederland hebben we over 9 maanden verkiezingen, herinnert hij ons in de D66-advertentie, die ook adviseert: Word lid. Juist nu! ”Die gaan over de toekomst van Nederland in Europa. Ik zet alles op alles om Nederland in Europa te houden. Om Nederland te beschermen tegen de populisten, en tegen andere partijen die in hun kielzog

Vrouwonvriendelijke Donald Trump aangepakt in spotje Hillary Clinton

Nu we toch met twitter bezig zijn: met een nieuw spotje hakt Hillary Clinton in op Donald Trump’s oer-conservatieve visie op vrouwen. We konden ‘m helaas niet embedden, dus KLIK HIER om te zien. Hillary twitterde erover, ter begeleiding: ”A man with this much contempt and disrespect for women has no business becoming president.” Right. En

Anti Amsterdamse ja/ja-sticker advertentie van bedrijfsleven om reclamefolders te redden

Vanaf volgend jaar krijgen Amsterdammers geen ongevraagde reclame meer door de brievenbus. Een meerderheid in de Amsterdamse gemeenteraad lijkt het daar over eens. Er wordt a.s. woensdag over gestemd. In Het Parool en de Amsterdamse editie van Metro stond vrijdag deze inhaker van liefst een dubbele pagina (KLIK erop om te vergroten) van het bedrijfsleven met de oproep aan de raad om ‘nee’ te zeggen tegen de voorgestelde ja/ja-sticker (want alleen als je die hebt, krijg je nog folders door de bus). MKB Nederland is fel tegenstander, een van de vele partijen. ”De

Oekraïne-referendum: ‘tegen’-reclame Partij voor de Dieren en ‘Oorlog is geen oplossing’

Ha, de hype (2), ‘raadgevend’ referendum. Eén partij heeft al ‘gewonnen.’ De media, die mooi verdienen aan alle reclame. De voor/ja-stemmers laten zich niet onbetuigd in advertenties (zie hier) vandaag, nu twee tegen/nee-stemmers (KLIK erop om te vergroten). Na de SP van gisteren (zie hier op Reclamewereld). De Partij vóór de Dieren, jaja, adviseert ons tegen het associatie/handelsverdrag te stemmen. Zie hun verklarende tekst van de uit De Telegraaf/Metro geplukte advertentie in de overlees. Ook de organisatie Oorlog is geen oplossing adviseert per kleine advertentie in Metro om tegen te stemmen. Pro-Poetin dus? Zou je bijna denken. Meer over die wat mysterieuze club en het waarom van die stelling is hier te vinden.

Oekraïne-referendum: ‘voor’-reclame Oekraïense organisaties, D66, linkse fractie Europarlement

Ha, de hype. Het ‘raadgevende’ referendum. Eén partij heeft al ‘gewonnen.’ De media. Alleen al de SP spendeerde twee ton aan ‘nee/tegen‘-reclame (zie dit voorbeeld, vermeld op Reclamewereld). Maar ook de voorstemmers laten zich niet onbetuigd vandaag in de dagbladen. We pikken er 3 uit (KLIK erop om te vergroten, voor de tekst van de eerste van prominente Oekraïense organisaties met namen ga naar de overlees). In een volgend bericht enkele advertenties van ‘nee/tegen‘-stemmers. Daaronder, godbetert, de Partij vóór de Dieren… Een vierde ja-stemmer slaan we over, want de afzender is ons te onduidelijk.  De advertentie linksboven staat in onder meer De Telegraaf/Metro en de Volkskrant, de moedige van D66/Pechtold haalden we uit de Volkskrant, evenals die rechts van de linkse S&D-fractie van het Europese parlement/EP.

Reclame voor ‘nee’ tegen Oekraïne-pact van SP

Waar een ‘nee’ of ‘tegen’ allemaal al niet goed voor is, bij het stemmen in het referendum morgen over Oekraïne. Volgens de SP dan, die deze zeer opvallende advertentie er tegenaan gooit in dagblad Metro vandaag. Nee, nee, nee-reclame. KLIK erop om te vergroten, waardoor de tekst onderaan leesbaar wordt. Nee is volgens de SP beter voor Oekraïne, nee is beter voor Nederland en nee is beter voor Europa. De drie kopjes onderaan die een wat meer gedetailleerde tekst inleiden, zeggen: 1. De EU is al te groot, Oekraïne is instabiel; 2. Geen open grenzen voor corruptie; en 3. Speel werknemers niet tegen elkaar uit. Op de site van de SP voegt Emile Roemer daar nog aan toe: ”Op woensdag 6 april houdt Nederland een referendum. U mag dan zeggen of u voor of tegen het verdrag van de Europese Unie met Oekraïne bent. Oekraïne? Dat is een groot

NS weigert Wilders/Poetin-zoen reclame Jonge Socialisten PvdA ‘voor’ Oekraïne, GVB A’dam plaatst

De NS is niet van plan bijgaande ‘Voor‘- campagneposter van de PvdA’s Jonge Socialisten over het Oekraïne-referendum met een zoenende Geert Wilders en Vladimir Poetin op te hangen op stations. Zo meldt Metro. De Amsterdamse GVB wel, laat Caesar Bast via eveneens bijgaande tweet triomfantelijk weten. De affiche ernaast, met alleen Poetin, mag wèl van de NS (KLIK op allebei om te vergroten). De afbeelding van een zoenende Wilders en Poetin zou te aanstootgevend zijn, zo oordeelde het bureau dat verantwoordelijk is voor