Categorie: "Sociale campagne"

Reclame voor Eerlijke Etiketten-actieplan FoodWatch

Voedselproducenten misleiden ons bewust met hun etiketten, verpakkingen en reclame. Althans, dat beweert Foodwatch, ‘s lands zelfbenoemde ‘voedselwaakhond’. En, zeggen ze ook, ”raar maar waar: dat mag vaak gewoon.” Onze wetten en regels bieden namelijk veel ruimte voor misEerlijke etiketten logoleidende marketing, claimen ze. ”En waar ze ons wel beschermen, faalt de handhaving nogal eens.” Foodwatch presenteert een actieplan van 15 punten die moeten veranderen. Zo maken ze zich sterk voor jouw recht om te kiezen wat je eet. Ben jij het met deze punten -zie ze allemaal in de overlees- eens? Kom dan samen met Foodwatch in actie! Stuur een actiemail naar minister Schippers (van

Gerrit Groeneveld RIP zegt dank voor steun namens ALS in advertentie

ALS bedanktDe aan spierziekte ALS overleden Gerrit Groeneveld uit Enschede (1952-2013) dankt iedereen per advertentie vandaag in de krant voor alle steun en donaties in 2014. ”Ik ben inmiddels overleden aan ALS. Daarom heb ik jullie gevraagd door te gaan met mijn strijd tegen deze genadeloze ziekte. Graag wil ik alle donateurs en vrijwilligers

Greenpeace valt ‘rokend Essent’ aan in advertentie

Greenpeace Essent rokenWat nou Blue Monday? Smoke Monday! ‘Roken veroorzaakt dodelijke klimaatverandering‘ is er gezet op het ‘Pakje Essent’ in de scherpe inhaak-advertentie van Greenpeace vandaag in dagbad Metro (KLIK erop om wat te vergroten). De aanleiding is actueel. De rokende, eh, ronkende tekst: ”Doet u aan goede voornemens? Essent niet: de energiegigant is in het nieuwe jaar begonnen met roken. De grootste kolencentrale in Nederland ooit, gaat deze maand draaien. Pal aan de Waddenzee stoot hij grote hoeveelheden CO2, kwik en stikstof uit. Wilt u het jaar wel goed beginnen? Stap dan

Zwartgallige ‘Rectificatie’-advertentie Amnesty rond straf voor Saudische blogger Raif Badawi

Amnesty rectificatieBloggen is slecht voor je rug‘ kopte de inhaakadvertentie van Amnesty op 20 september 2014 in de Volkskrant. De tekst daaronder wordt vandaag ijzersterk ‘gerectificeerd’, in dezelfde krant. Een zwarte pagina achterop de krant, met zwartgallige humor, bevat’excuses’ aan de Saudische autoriteiten over de advertentietekst met als onderwerp de veroordeelde blogger Raif Badawi. En roept op om vandaag te komen demonstreren in Den Haag, bij de ambassade van Saudi-Arabië (om 12.00 uur). KLIKKEN op de advertentie links vergroot ‘m wel, maar maakt de prachttekst niet duidelijk leesbaar. Vandaar dat we bij Reclamewereld maar even hebben zitten tikken. ”De afgelopen periode heeft Amnesty International

Kankerpatiënte beschuldigt artsen postuum in rouwadvertentie

Een vrouw uit Buinerveen heeft in haar eigen rouwadvertentie flink uitgehaald naar haar behandelende artsen. Dat schrijft Dagblad van het Noorden (KLIK erop om te vergroten). Petra Schuurmans-Zappeij overleed op tweede kerstdag na een jarenlange strijd tegen kanker, zDagblad van het Noorden Schuurmanso meldt dagblad Metro vandaag. In de advertentie staat dat haar artsen verantwoordelijk zijn voor de vroege dood. De tekst: ”Door onkunde, gemakzucht, het elkaar de hand boven het hoofd houden van artsen in mijn omgeving die zich ook Oostindisch doof hielden, heb ik nu, 15 jaar te vroeg, afscheid moeten nemen van mijn gezin, familie en bekenden. We hadden nog heel wat jaren in ons fijne huis en dorp samen willen zijn. Dat is ons doelbewust ontnomen.”  Aan wie de aantijgingen precies zijn gericht blijft onduidelijk volgens

‘Je suis Charlie’-advertentie van beeldend kunstvakonderwijs Nederland

Een opvallende Je suis Charlie-advertentie in de krant vandaag, met als afzender ‘beeldend kunstvakonderwijs Nederland.’ Met daaronder een lijst instituten, inclusief de Willem de Kooning Academie, de Gerrit Rietveld Academie en de Design Academy Eindhoven. De volledige lijst is te bekijken iCharlie Kunstvakonderwijsn de overlees. Niet alleen politieke tekenaars en journalisten roeren zich dus.  Even dachten we dat deze advertentie kan worden uitgelegd als een poging tot meeliften met de publiciteitsstroom die is gevolgd op het drama in Parijs. Maar dat is veel te cynisch gedacht, daar zijn de deelnemende instituten trouwens ook te gerenommeerd voor, hebben we besloten. De uit de Volkskrant vandaag geplukte Charlie-advertentie wordt ondertekend door de volgende instituten (KLIK erop om te vergroten):

Geef je boom te drinken vraagt brandweer-reclame

Brandweer Amsterdam kerstboomMooie reclame-uiting, illustratie en tekst, van de Brandweer van Amsterdam-Amstelland. Valt goed op ook (KLIK erop om de advertentie te vergroten). We worden brandveilige feestdagen gewenst en krijgen een gratis adviesje mee van de dappere mannen. Namelijk dat we onze kerstbomen ook te drinken geven met kerst. ‘Minder droog is minder brandbaar.’ Helder. En een veilige gedachte als wij de wijn en champagne tot ons nemen ;-) .

Ronald McDonald Kinderfonds zegt per advertentie dank voor bijna 4 ton

Ronald McDonald's dank jeDeze maand konden gasten van McDonald’s bij hun bestelling 50 cent doneren aan het Ronald McDonald Kinderfonds, zie ook de uiting op Reclamewereld aan het begin van de maand. Vandaag in dagblad Metro al het resultaat van deze sympathieke actie. We citeren de advertentietekst (KLIK erop om te vergroten): ”We willen u graag bedanken voor uw bijdrage. Er is ruim 390.000 ingezameld. Daarmee maken we meer dan 6.500 overnachtingen in een Ronald McDonald Huis mogelijk voor ouders wiens kind in een nabijgelegen ziekenhuis ligt. Zo kunnen

Reclame voor nieuwe traditie: Nieuwjaarsvegen

Nieuwjaarsvegen 2015Na nieuwjaarsduik nu ook nieuwjaarsvegen: samenredzaamheid in de praktijk.’ Hoera, weer een nieuw woord, nee, twee zelfs. De Stichting Nederland Schoon roept iedereen op om mee te doen met een nieuwe traditie: Nieuwjaarsvegen. Meedoen is heel makkelijk: pak op 1 januari om klokslag 12.00 uur ’s middags een bezem, veger en blik en stap de straat op. ”Als het goed is, vind je daar je buren, die je meteen even de beste wensen kunt wensen,” aldus de organisatie. Op nieuwjaarsdag ligt er in Nederland zo’n 10,5 miljoen kilo vuurwerkafval op onze stoepen. Van alle vuurwerk dat de lucht in gaat, valt zo’n 90% vlakbij weer op de grond. Een deel daarvan