Categorie: "Sociale campagne"

13-jarige Ierse filmmaker maakt indringende infomercial tegen online pesten

Stop, Block, Tell… Bijna niet te geloven, zo goed. Van de 13(!)-jarige Ierse filmmaker Luke Culhane komt deze informercial over de gevaren van cyberbullying/online pesten van een paar indrukwekkende minuten lang. Hij weet hij maar al te goed welke enorme schade online pesten kan aanrichten aan je zelfvertrouwen en eigenwaarde: Luke was zelf slachtoffer en maakte deze infomercial ter gelegenheid van de Safer Internet Day onlangs op 9 februari – speciaal gericht op jongeren. Luke

Reclame voor teruggave erfpachtboetes uit Tweede Wereldoorlog van Stichting ITA

In de serie Reclame Voor Wat Heel Anders, iets heel anders. Dramatisch anders. Over de teruggave van erfpachtboetes in de periode Tweede Wereldoorlog. Een advertentie, geplukt uit de Volkskrant van zaterdag j.l. (KLIK erop om te vergroten) van Stichting ITA. Die afkorting staat voor InITA stichtingdividuele Terugbetalingen Amsterdam. Erfpachters en rekeninghouders of hun nabestaanden worden gezocht voor terugbetaling erfpachtboetes en niet opgevraagde tegoeden Gemeentegiro uit de genoemde periode. Zie alle informatie hier op de ITA-site. Joden die na de Tweede Wereldoorlog terugkeerden naar Amsterdam, kregen een rekening gepresenteerd van de gemeente van de niet betaalde erfpacht. En daar kwam nog een boete voor wanbetalers bovenop. Meldde Een Vandaag in november 2015. Amsterdam heeft toen onnodig hard gehandeld, was de conclusie in

‘Koploper reclame’ voor beste schoolkantines van Voedingscentrum

VoedingscentrumAardige en vooral ook relevante inhaker van het Voedingscentrum in het Beste Scholen 2016-katern van de meeste recente uitgave van weekblad Elsevier. ‘Hebben de beste scholen ook de beste schoolkantine?’ kopt de advertentie (KLIK erop om te vergroten). Op de pagina ook de uitslag van een onderzoek. Het percentage ‘gezonde schoolkantines’ is in Nederland in de periode 2013-2015 zeer fors gestegen van 2%, naar 27% (5% in 2014). Per provincie wordt gemeld welk percentage van de scholen daar bezig zijn met de Gezonde Schoolkantine. Dat is gemiddeld 73%, waarbij Zeeland

Gratis ThermoCard in reclame Natuur & Milieu

ThermocardOf we nog geen cards genoeg hebben. Komt er nog eentje, de ThermoCard van Natuur & Milieu, meldt bijgaande advertentie vandaag in de Volkskrant (KLIK erop om te vergroten). Een met dank aan sponsors op de Slim Wonen-site gratis te verkrijgen isolatie-noodzaak-verklikker zullen we ‘m maar noemen. De tekst: ‘Isolatie is een slimme manier om je huis comfortabeler te maken en tegelijkertijd energie te besparen. Wil je weten of jouw huis isolatie kan gebruiken? Meet dan de

Amnesty bepleit effectieve aanpak EU van vluchtenlingencrisis per advertentie

Amnesty history booksAmnesty roept de vandaag in Amsterdam vergaderende Europese leiders onder meer in een advertentiecampagne op -zie bijgaand- een einde te maken aan het ‘schokkende falen van de EU bij de aanpak van de vluchtelingencrisis’. De uiting plukten wij vanochtend uit de Volkskrant. De Engelstalige advertentie met de ijzersterke tekst staat niet alleen in meer Nederlandse dagbladen, maar ook in de Europese editie van de New York Times. De uiting is gemaakt door reclamebureau BVH in Rotterdam, las ik op vaksite Adformatie. Met een boot afkomstig uit Lampedusa voert Amnesty daarnaast actie vanochtend bij het

Hartenhuisje-poster Telegraaf als bijdrage voor Week van het Vergeten Kind

‘Schrijf je (of jullie) naam op de Hartenhuisje poster, knip hem uit en hang hem voor je raam, om te laten zien dat jij ook de 38.000 kinderen in Nederlandse opvanglocaties niet vergeet.’ Schrijft de wakkere krant vandaag op een paginagrote advertentie achterop (KLIK erop om te vergrotVergeten kind telegraafen). Waarin, behalve voor de Week van het Vergeten Kind, die 29 januari begint, ook ampel reclame voor De Telegraaf zelf wordt gemaakt. Beetje veel te veel, naar mijn smaak. En Post-it levert ook een bijdrage in ruil voor reclame. Onder meer op deze manier wordt aandacht gevraagd voor de tienduizenden ‘vergeten’ kinderen die in opvanglocaties in Nederland wonen. ‘Vergeten kinderen die mishandeld, misbruikt, verwaarloosd, verstoten of gevlucht zijn en opgroeien in sobere instellingen met minimale speelmogelijkheden en specialistische begeleiding,’ aldus de site. De Telegraaf maakt de postactie mede mogelijk. En schrijft: ‘Door heel Nederland

Bescherm de Nederlandse kust door Baywatcher te worden vraagt spotje Natuurmonumenten

Bescherm de kustWord Baywatcher en teken voor een veel betere bescherming van onze Nederlandse kust‘. Wil jij ook blijven genieten van rust en ruimte aan de kust? Weg dan, met dat onzalige voorstel van de VVD, zeggen ook wij van de redactie. ‘Help mee en moedig gemeenten, provincies en het bedrijfsleven aan onze prachtige kust te behouden’, roept bijgaand online spotje van Natuurmonumenten op. Je kunt je op de Bescherm de kust-site registeren. Al meer dan 40.000 Baywatchers ondertekenden de roep al

Zuuraanval overlever Laxmi als model in Indiase reclame-campagne modemerk

In de ‘Face of Courage’-modecampagne van het Indiase modemerk Viva N Diva staat de 26-jarige Indiase Laxmi Agarwal model. Zij overleefdLaxmi zuure een zuuraanval en als activiste brengt ze deze vorm van vrouwengeweld, die veel voorkomt in haar land, onder de aandacht. Zo meldt de site van dagblad Metro. Slechts 15 was Laxmi toen ze door twee mannen werd aangevallen die zuur over haar heen gooiden. Ze weigerde namelijk een huwelijksaanzoek. De daders werden gepakt en zitten achter tralies, maar dat hielp Laxmi niet. Zij moest dure cosmetische behandelingen en meerdere operaties ondergaan. Elf jaar later is ze in

Waterkraan dicht tijdens tandenpoetsen verzoekt Colgate in spotje

Laat elke waterdruppel tellen.’ Colgate Palmolive, de grote Amerikaanse fabrikant van onder meer tandpasta, vindt dat het alles moet doen om waterverspilling terug te dringen. Raden wat ze hebben bedacht: laat de waterkraan niet lopen tijdens het poetsen. Oja, en korter douchen, en nog zo wat. In de maak is een commercial die weinig of niets te maken heeft met mondhygiëne. ‘Save water’ wordt gebaseerd op -bijgaand-  spotje van een minuut gemaakt over hetzelfde onderwerp door

Kuifje, Asterix en Daltons gebruikt in Alzheimer-campagne

Alzheimer KuifjeAlzheimer AsterixAlzheimer DaltonsHuh? Kuifje, Asterix en de Daltons gebruikt of, volgens sommigen, misbruikt, in een Alzheimer-campagne? Ja, dat kan, in Frankrijk. Daar concurreren twee organisaties om gelden voor het gevecht tegen die vreselijke volksziekte. Met hun eigen campagnes en eigen reclamebureaus – en aanpak. In 2009 liet Reclamewereld hier dit aangrijpende spotje zien van de Association France Alzheimer, gemaakt door reclamebureau Saatchi in Parijs. Nu geen filmpje, maar een magazinecampagne (KLIK erop om te vergroten) van het Franse creatieve duo Laurie Mogarra (tekst) en