Categorie: "Sociale campagne"

‘Wapenstilstand tijdens Kerstmis’ doel stuntcampagne reclamebureaus

Christmas Truce beterBracht deze commercial, van een Engelse supermarkt (Sainsbury’s), ze op het idee? Twee Amsterdamse reclamebureaus, Red Urban en Etcetera -organisatorisch gezien zusjes- lanceren vandaag ”ter herdenking van de 100ste verjaardag van het Kerstbestand van 1914” in samenwerking met Copa Football een online campagne voor wereldvrede: Christmas Truce 2014. Copa Football, by the way, is een internationaal actieve Amsterdamse leverancier van (retro) voetbalkleding en meer. Maar dat koppelen aan voetbal, tja. Mooie stunt, mooie publiciteitsstunt vooral voor de betrokken drie bedrijven, want kansloze actie, natuurlijk. Aanleiding voor de Engelstalige, dus internationale campagne is een opmerkelijke gebeurtenis die tijdens Kerstmis 1914 in Vlaanderen plaatsvond. Britse en Duitse troepen

47 uitblinkende MBO’ers gemeld in advertentie

MBO ersNederland barst van het talent en vakmanschap!‘ is het goede nieuws zoals vermeld in een advertentie vandaag in dagblad Metro. ”Onze 47 Uitblinkers zijn daarvan het levende bewijs! Benieuwd naar deze veelbelovende mbo’ers? Neem een kijkje op Dit is MBO/uitblinkers, lees hun inspirerende verhalen.” KLIK op de advertentie om ‘m wat te vergroten, maar goed zichtbaar worden de 47 niet, helaas. Van de genoemde site plukken we dit nog: ” Zo’n 40% van de Nederlandse beroepsbevolking heeft ooit een mbo-diploma behaald. Dagelijks werken 56.000 professionals met veel enthousiasme om de ruim 530.000 studenten op te leiden naar één van de 700 vakken en beroepen in de sectoren

Ivoorhandel financiert terrorisme in Afrika waarschuwt spotje Kathryn Bigelow

‘Last Days of Ivory‘. De Amerikaanse regisseur Kathryn Bigelow, met twee Oscars achter haar naam (Zero Dark Thirty en Hurt Locker), tekent nu voor iets heel anders: een infomercial die waarschuwt tegen de -uiteraard illegale- handel in ivoor door terroristische organisaties in Afrika. Als gevolg waarvan olifanten misschien over 11 jaar uitgeroeid zijn als een in het wild levende diersoort. Aan de schokkende animatie

Na lul-spotje met mensen tonen dieren met wipreclame dat plantaardig eten goed is voor seks

Wat een lul-spotje was dat, van lobbyclub Peta, eerder dit jaar op Reclamewereld. Maar nu wordt het serieus bij die dierenbeschermingsorganisatie, want ze zetten nu dieren in, in plaats van mensen. En weer om aan te tonen dat veganisten dierlijke krachten ontwikkelen tussen de lakens. Lichamen van vlees- en vismijders

Rijkswaterstaat-reclame voor ‘tijdvensterborden’

Rijkswaterstaat Tijdvensterborden advert niet pngOverdag mag je op bepaalde wegen in Nederland een lagere snelheid rijden dan ‘s avonds en ‘s nachts. ‘Hoe hard mag ik hier? is dat de vraag die geregeld opkomt bij autorijders. Rijkswaterstaat publiceert ondermeer deze advertentie, die wij plukten uit het Amsterdamse huis-aan-huisblad Echo, met wat antwoorden – en de ‘tijdvensterborden”. Voor de uitzonderingen, voor wanneer je geen 130 kmpu mag rijden. Als je op

‘Red uw Vrije Artsenkeuze’ als affiche gesignaleerd

Dokter kiezen posterRed uw Vrije Artsenkeuze‘ adviseert ons de affiche die we deze week fotografeerden op de muur in het kantoor van onze fysio. Hij hang ook in diverse plaatsen in de stad, in tramhokjes en elders. ‘Laat uw stem horen aan Den Haag, teken de petitie op www.vvaa.nl/vrijekeus.’ Gaan we doen. KLIK erop om wat te vergroten. Boeiend: deze advertentie hing niet bij onze fysio, we hadden ‘m daar wel verwacht. De Red uw Vrije Artsenkeuze-poster is ondertekend door de Consumentenbond (!), AbvaKabo, Ieder(in) -Netwerk voor mensen met een beperking of chronische ziekte- en de VvAA (‘biedt verzekeringen, advies en diensten aan de medisch professional’ – dus een

Schrijfmarathon van Amnesty onderwerp tv-spotje

Woensdag a.s., op de internationale Dag van de Mensenrechten (van de VN, verzuimt het persbericht te melden) organiseert Amnesty International wat ze een Schrijfmarathon noemen:  24 uur lang brieven schrijven voor slachtoffers van mensenrechtenschendingen. Op bijna vierhonderd plekken in Nederland schrijven duizenden mensen op 10 december brieven, claimt het bericht. ”In Amsterdam

Kunst beschermheren per advertentie gezocht door het Prins Bernhard Cultuurfonds

Prins Bernhard Cultuurfonds mecenasHet Prins Bernhard Cultuurfonds schenkt niet alleen, maar verzamelt ook. En houdt ervan om ons puzzeltjes voor te leggen. Mecenassen worden gezocht in deze advertentie, als dat het goede meervoud is van dat mooie woord voor kunstbeschermheer (of dame natuurlijk). In het woordenboek lazen wij bij Reclamewereld dat de term mecenas komt van de rijke Romein Maecenas, een vriend van Vergilius en Horatius. De advertentie (KLIK erop om te vergroten) plukten wij

Honkbalknuppel-reclame van Vluchtelingenwerk

Vluchtelingenwerk honkbalOver die honkbalknuppel die naast het bed ligt… Vluchtelingenwerk haalt fondsen op met een Tegengeluid-campagne en gebruikt daarbij de angst van sommige mensen die bij asielzoekerscentra wonen om (potentiële) donateurs wakker te schudden. KLIK op advertentie om ‘m wat te vergroten.  ”Over vluchtelingen wordt steeds negatiever gepraat. Op ‘sociale’ media worden ze vaak afgeschilderd als gelukzoekers. Dat is de wereld op z’n kop! Vluchtelingen hebben vreselijke dingen meegemaakt en verdienen onze steun. Daarom vinden wij het tijd voor een tegengeluid. Uw sms

Fysiotherapeuten bevelen zorgverzekeraars aan in advertentie

Opmerkelijk. De vergelijkingssites buitelen over elkaar met aanbevelingen over (zorg)verzekeraars, maar ‘s lands fysiotherapeuten werpen zich ook in de strijd om de gunst van het publiek. Met een opvallende advertentie van een hele pagina. Waarin, op het groeneFysiotherapeuten vlak, zorgpolissen worden aanbevolen en, op rood, afgeraden. En dat alles onder de pakkende advertentiekop in De Telegraaf vandaag (KLIK erop om wat te vergroten) ‘U krijgt een goede behandeling van uw fysiotherapeut, maar krijgt u dat ook van uw zorgverzekeraar?’  In de kleine lettertjes van de advertentie van het Koninklijk Genootschap voor