Categorie: "Sociale campagne"

‘Ziekmakers zie je niet’-campagne Voedingscentrum ontmoet kritiek

Ziekmakers 1Beetje een kritische ontvangst, in ieder geval van enkele reaguurders op YouTube, van de nieuwe campagne ‘Ziekmakers zie je niet‘ van het Voedingscentrum. ‘Jaarlijks lopen ongeveer 700.000 Nederlanders een voedselinfectie op’ wordt gewaarschuwd. Veel van die voedselinfecties ontstaan in de eigen keuken. Met de ‘unieke’ door reclamebureau Lemz gemaakte campagne -echte bacteriën en schimmels uit Nederlandse keukens zijn ervoor gebruikt- wil het centrum laten zien wat je zelf kunt doen om klachten als buikpijn en misselijkheid te voorkomen; met 5 tips. Maar

Woninginbraak-vermijding onderwerp eerste preventie-campagne Veiligheid en Justitie

Woninginbraak staat centraal in deze eerste uiting van de campagne ‘Maak het ze niet te makkelijk‘  van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Veel woninginbraken vinden plaats op het moment dat mensen even de deur uit gaan om de hond uit te laten, boodschappen te doen of de kinderen uit school te halen, meldt een

Sinterklaaspakket Feyenoord in de reclame bij Metro

Opmerkelijk blijft het, die commerciële band van gratis dagblad Metro met Feyenoord. Regelmatig staan er advertenties van de Rotterdamse voetbalclub in. Nu ook weer vandaag, een Sinterklaas-actie. Te koop voor nog geen tientje is een Feyenoord Sinterklaas-pakket Metro Sinterklaas Feyenoord (KLIK op advertentie om wat te vergroten). De tekst: ”Feyenoord- en Metro hebben een speciaal Feyenoord Sinterklaaspakket samengesteld voor de echte Feyenoord-supporter. In het pakket zit een Feyenoord Sinterklaas DVD met 11 leuke liedjes en een minispeelfilm, een Feyenoord kruidnoten-

‘Radio Veroniklaas’-actie steunt Actie Pepernoot NFK

Veronica SinterklaasSteun de grote ‘Radio VeroniKlaas’-actie en help kansarme kinderen‘, roept een Veronica-advertentie van een paginagroot in de krant vandaag. Het geld, begrijpen we van de site, gaat naar de Actie Pepernoot van het Nationaal Fonds Kinderhulp/NFK dat de advertentie mede ondertekent, evenals de Vriendenloterij. Zo help je Sinterklaas om nóg meer kinderen blij te maken met cadeaus, aldus Radio Veronica. Je kunt, ook als bedrijf, deze actie -de advertentie plukten we uit De Telegraaf vandaag- op verschillende manieren steunen. Onder meer ook per sms 4333, voor €1, €2 of €3. De aandacht trekt dan wel het woord ‘deels’ in het volgende zinnetje op de site, wat niet wordt gespecificeerd: ”De opbrengsten van 4333 komen deels ten goede aan De Grote

God van de Remonstranten trouwt ook homo’s meldt advertentie

Remonstranten met tekstEen advertentie met prikkelende tekst van de Remonstranten in de Vrije Geluiden deze week trok de aandacht van Reclamewereld. Even gegoogeld: de Remonstranten (of de Remonstrantse Broederschap) zijn een afsplitsing van de (Nederduits) Gereformeerde Kerk, ontstaan in het begin van de 17e eeuw, meldt het onvolprezen Wikipedia. De advertentie is er eentje in een serie, die op de site te zien is. De tekst in de advertentie luidt: ”Remonstranten. Geloof begint bij jou. Er is niets persoonlijker dan geloof. Daarom vinden we bij de Remonstranten dat jouw geloof van jou is. Dus mag je

‘Voetbal om van te houden’-spotje als reclame voor vrouwenvoetbal

Neeeee, niet zo, in bikini, als in Rusland… Dat doen wij, lees de KNVB, toch anders, beschaafder, haha. Hier een infomercial voor een sport die geen reclame behoefde, dacht ik altijd. Juist wel, denkt de bond dus. De tekst: ”De populariteit van het vrouwenvoetbal neemt steeds meer toe. Vrouwen en meisjes zorgen voor veel

1% FairShare bedankt 33 bedrijven per advertentie voor steun gehandicaptensport

Te veel op hier op te noemen, die bedrijven/partners die ‘Als 1 team‘ achter de gehandicaptensport in Nederland hebben gestaan via de 1% FairShare-beweging. Ze worden alle 33 genoemd en bedankt in de krant van zaterdag van een van die partners, De Telegraaf. Bedankt FairSharevoor ‘het vertrouwen, uw lef, doorzettingsvermogen, passie en inspiratie.” Ook vergroten van de advertentie, door erop te klikken, maakt de partners en tekst niet zichtbaar, helaas. Te klein. Zie de namen wel in de doorlees, plus wat tekst. 1% FairShare is het maatschappelijk sportplatform voor het bedrijfsleven waarbij minimaal 1% bovenop het totale sportsponsoringbudget wordt geinvesteerd in de gehandicaptensport, wordt uitgelegd in de tekst. De beweging wordt ondersteund door NOC*NSF. De advertentie van een hele pagina achterop het dagblad wordt ondertekend door Fonds Gehandicaptensport, met als slogan ‘Als één team achter de sporters met een handicap‘. In Nederland zijn er 1.7 miljoen mensen met

‘Om nooit te vergeten’ MH17-advertentie Malaysia Airlines

Vandaag herdenken we alle 298 slechtoffers aan boord van de MH17 en Malyasia Airlines haakt daarop in met een mooi sobere Om nooit te vergeten-advertentie, waarin de gedachten van de luchtvaartmaatschappij ook naar alle familieleden, vrienden en collega’s uitgaan. Maar ook bevat de advMalaysia om nooit te vergetenertentie, die ik vandaag uit De Telegraaf haalde (KLIK erop om wat te vergroten) een bijzonder woord van dank voor alle ontvangen steun de afgelopen maanden. De tekst luidt verder: ”De vele warme reacties vanuit de Nederlandse samenleving hebben ons diep geroerd. Dit heeft ons bijzonder gesterkt in onze vastberadenheid voor de toekomst. Wij zijn u zeer dankbaar voor alle steun die

‘Maak je smartphone boefproef’-campagne gestart

Boefproef smartphone 2Een beetje laat, want gemist, maar beter dan nooit, melden maken van deze belangrijke campagne. Die gezamenlijke ‘Boefproef‘- voorlichtings-campagne van de gehele telecomsector en de overheid is vorige maand gestart, om klanten te leren hun toestel waardeloos voor dieven te maken. Zie de doorlees -en uiteraard die site- voor hoe je dat instelt.  ”Bij bijna de helft van alle straatroven gaat de dader er vandoor met een mobiele telefoon. Wekelijks worden er 300 smartphones gestolen. Naast de

VPRO-reclame voor ‘Het spel van de wolf’ over dood Theo van Gogh

Over de dramatische dagen rond de moord op Theo van Gogh gaat de film ‘Het spel van de wolf.’ Eerder in de bios te zien, nu bij de VPRO, zondagavond om 20.25 uur op NPO2. Bijgaande advertentie van de VPRO plukt ik vanochtend uit de Volkskrant. Het Spel van de Wolf is een film van TVPRO Van Goghhomas Korthals Altes geschreven door Gijs van de Westelaken en Theodor Holman. De trailerinfo bij de film op You Tube, bijgaand, start zo: ”2 november 2004, even na 9 uur in de ochtend. Op het hoofdkantoor van de AIVD in Leidschendam gaan alle alarmbellen af: het bericht komt binnen dat in Amsterdam Theo van Gogh is vermoord, en even later dat de dader Mohammed Bouyeri heet. Vooral die laatste mededeling doet de hectiek ten kantore toeslaan,