Categorie: "Fake/parodie"

De ‘Zet een poot voor honden in nood’-advertentie

 WSPA zet zich in voor ‘een wereld waar dierenwelzijn ertoe doet en wreedheid stopt.’ En datzelfde WSPA, dat dus, al mag je dat niet zo zeggen, met Peta concurreert om fondsen, organiseert nu een petitie tegen hondenleed in Europa. De timing is met oog op de Europese verkiezinHonden petitiegen op donderdag 22 mei. Ik citeer de heftige taal op de site waarop de petitie is vermeld: ”In Europa hebben honden vaak een hondenleven. Zwerfhonden worden massaal vergiftigd, doodgeknuppeld of afgeschoten. Veel waakhonden worden mishandeld en liggen levenslang aan een te korte ketting. En ‘rashonden’ worden onder beroerde omstandigheden doorgefokt door malafide handelaren. Dat alles op slechts een paar honderd kilometer hier vandaan. Dit moet stoppen. In heel Europa.” De sterke affiche met mooie kreet erboven (KLIK erop om wat te vergroten) is van het creatieve duo Jan Bennink en Theo Imhoff. Ik plaats ‘m hier

Afschuwelijk spotje tegen spijbelen komt uit Australië

Een vreselijk spotje uit Australië, maar gelukkig 1 april, want glukkig fake, namelijk. Feestje, leuk VW-busje, het begint zo vrolijk, dan vermoed je al dat er iets akeligs gaat gebeuren. Maar zó erg… Een organisatie uit de stad Perth ageert tegen het spijbelen op deze manier, was eerst het verhaal erachter. Naderhand bleek het spotje, gemaakt door Henry & Aaron, puur een promotie voor dat Australische productiebedrijf te zijn, meldt Adrants. Hoe verzín je het.

Dailai Lama en China’s president Xi bijeen gebracht in advertentie

Tibet daila en ix samenBurgemeester Eberhard van der Laan van Amsterdam was er niet gelukkig mee dat Chinese functionarissen een pro-Tibet protestactie van Amnesty zaterdag tegen de Chinese president Xi Jinping dwarsboomden. Chinese functionarissen zetten een scherm precies voor de spandoeken nabij het Koninklijk Paleis op de Dam. Hij zag er dus niets van. Maar Campaign for Tibet kiest een andere weg om Xi te bereiken, blijkt vanochtend. Via de krant, natuurlijk. Misschien ziet-ie gratis dagblad Metro, waaruit ik deze advertentie oproep plukte, wel bij het ontbijt ;-)

 

Oproep om Braziliaanse Cruyff Court bijeen te ‘liken’ gemeld in advertentie

De wakkere krant komt in actie voor de kinderen in Salvador, Brazilië, blijkt vandaag uit een opvallende advertentie van een hele pagina, achterop het eerste katern geplaatst. Een leuk initiatief. KLIK erop om wat te vergroten. De afzenders zijn de Club van 14 -nee, niet de 14 van Johan hoor, maar van het WK WK Voetbal Cruyff court likenBrazilië- van De Telegraaf en de Cruyff Foundation. De tekst van de advertentie vandaag: ”Nog even en dan begint het WK in Brazilië! De Club van ’14, een initiatief van De Telegraaf, wil daar samen met alle Oranjefans iets blijvends achterlaten. Een plek waar kinderen veilig kunnen spelen en sporten: een Cruyff Court. In Salvador, de eerste speelstad van Oranje. Iedereen kan meehelpen door deze actie te liken. Het kost je niets. Met jouw like doneer je direct een stukje veld aan Salvador. Bovendien kun je zelf kiezen

Stervende hond in controversieel spotje van Chevy

Je kan niet fout gaan, zeggen ze, als je een lieve hond gebruikt in een tv-commercial. Maar een stervende hond? General Motors’ merk Chevrolet Equinox kreeg applaus en tegelijkertijd veel kritiek voor een commercial waarin de zieke labrador ‘Maddie‘ nota bene wordt geëuthanaseerd. En wordt vervoerd in de SUV. Maar ho, het blijkt geen door GM gemaakte spot te zijn, maar een van de finalisten in een door GM ter gelegenheid van de recente Oscar-uitreiking georganiseerde competitie.  Meldt AdAge. The Herd Films creëerde het spotje en zette hem, buiten medeweten van GM, op YouTube, waarna de felle,

Schokkend spotje ten behoeve van Syrische kinderen

Aangrijpend, deze video. Die zo, beperkt aangepast, op de Nederlandse buis mag van mij. Voordat, even gechargeerd, de Europese miljarden richting Oekraïne gaan. #savesyriachildren. Dat het niet gebeurt hier, betekent niet dat het niet gebeurt.’ Dat vrij vertaald is de boodschap van infomercial van de Engelse Save the Children Fund, die aandacht -en financiën- vraagt voor hulp kinderen in het door burgeroorlog verscheurde land. Ook in Nederland kun je bij ze terecht. Wat als de crisis in jouw achtertuin zou toeslaan, als Londen de Syrische stad Aleppo was?

Hulporganisatie Hivos haakt in op anti-homowet Uganda

Hivos UgandaHivos, dat zich profileert als ‘ontwikkelingsorganisatie die staat voor emancipatie, democratisering en armoedebestrijding in ontwikkelingslanden’, haakt vandaag in de krant in op de anti-homowet in Uganda. Goed moment om te proberen wat extra fondsen op te halen zullen ze gedacht hebben. In het kader van hun slogan ‘People unlimited,’ een goeie. ”Dappere activitisten vechten nu door in de rechtszaal. Ook in andere Afrikaanse landen zijn er mannen en vrouwen die niet accepteren dat hun liefde verboden wordt. Hivos steunt hen op alle mogelijke manieren, al meer dan 20 jaar. En we gaan door. Want niets doen is geen optie,’ meldt de tekst van de inhaker die ik uit de Volkskrant van vandaag plukte.

Sotsji-inhaker Audi op foutje met Olympische ringen fake

When four rings is all you need.’ Jammer, jammer. Niet van Audi, deze advertentie. Maar wel heel goed en alert. Vast door liefhebbers van het automerk gemaakt. En die zijn er genoeg onder reclamemakers. Tot nog toe hebben ze zich nog niet geïdentificeerd, dus kunnen ze er ook niet mee pronken. Het had een technisch hoogstandje moeten worden, eind vorige week, bij de Openings Ceremonie van de Olympische Winterspelen in Sotsji: het ontvouwen van vijf sneeuwvlokken naar de beroemde vijf olympische ringen. Maar er ging iets technisch mis, waar het in de generale repetitie nog was goed gegaan: de laatste sneeuwvlok weigerde dienst. Was zeker een gay vlokje, reden waarom de Russen ‘m niet mochten zien ;-)

Sotsji Audi ringen

Jan Mulder maakt reclame voor jarige Hersenstichting

Acteren vindt-ie maar lastig, de hier wat minder naturel dan gewoonlijk klinkende Jan Mulder. Maar zijn boodschap in de infomercial van de Hersenstichting is duidelijk. Geef. Deze week is collecteweek. De stichting besteedt extra aandacht aan kinderen met een hersenziekte, meldt de site. Hersenaandoeningen hebben desastreuze gevolgen voor de ontwikkeling van kinderen. Wittestofziekte, de ziekte van Lotte, is maar één van de vele hersenaandoeningen. Mulder kende de Hersenstichting eerst niet, meldde Marketing Tribune, maar werd benaderd door Bart Kuiper van het verantwoordelijke reclamebureau Leukwerkt dat hier zijn eerste bepaald niet leuke spotje produceerde. Bureau en Mulder, die con amore meedeed, kenden elkaar al van de samenwerking voor de Postbank en kort ING. Het bureau heeft ook, samen met Studio Stomp, een virtuele collectebus voor de Hersenstichting ontwikkeld, te downloaden op de site van de stichting.