Categorie: "Varia"

Groen bloed doet mens goed zegt Maandag-reclame

MaandagDe prijs van de onduidelijkste advertentie deze week gaat nu al naar het bedrijf Tot Maandag. Herstel, naar Maandag. Groen bloed doet goed luidt de kop boven de uiting van een hele pagina die ik vandaag uit de Volkskrant plukte (KLIK erop om wat te vergroten, staat ook in gratis dagblad Metro). Huh? Dan denk ik aan het milieu. Maar nee, de URL-loze (!) advertentie is van een organisatie die interim professionals in de publieke sector detacheert. Binnen de overheid, het onderwijs, de gezondheidszorg en bij woningcorporaties. Mensen met groen bloed. Hadden ze eerst een

Foodwatch start Meldpunt Misleiding voor reclame-uitingen

Meldpunt MisleidingAlwéér een plek waar je kan klagen over reclame. De zoveelste. Van tv-rubrieken tot officiële instanties. Foodwatch is deze week Meldpunt Misleiding gestart, zo is te lezen hun site. Consumenten kunnen hier klachten kwijt over reclame voor voedingsmiddelen die zij misleidend vinden. ”Foodwatch zal de binnenkomende klachten onderzoeken en beoordelen. Dit kan leiden tot

Nieuwe online supermarkt Picnic treedt naar buiten

Picnic online supermarkt‘Naar aanleiding van het artikel in het Algemeen Dagblad van vandaag bevestigen we dat de nieuwe online supermarkt Picnic in de loop van september van start zal gaan.” Zegt het bedrijf in een persbericht op de site vandaag. Mooi skoep van het AD. De reclame-campagne zal volgende maand ongetwijfeld losbarsten. Wie ‘m gaat maken is mij nog niet bekend. Zie bijgaand het logo en meer. Er

Waarom zijn Franse autospotjes zo raar vraagt NRC Q aan Peugeot en Citroën

”Een zoetwatervis die de zee in zwemt – zijn dood tegemoet, of een getatoeëerde draak die tot leven komt. Is het je wel eens opgevallen dat de logica in autoreclames, en in die van Franse automerken in het bijzonder, meestal ver te zoeken is?” Vroeg redacteur Sam de Voogt van NRC Q zich gisteren af, ter gelegenheid van de publicatie van de halfjaarcijfers van PSA, het moederbedrijf

Loeki de Leeuw weer in de spotlights gezet na afwezigheid van tien jaar

Loeki. Tien jaar geleden was de ‘reclame anchor’ voor het laatst te zien in de reclameblokken van de STER, meldt omroepplatform Spreekbuis. ”Nederlands bekendste leeuw heeft in die jaren niet stil gezeten. Nu kijkt Louise Geesink-dochter van Loeki’s geestesvader Joop Geesink- om zicLoeki de Leeuwh heen om een vernieuwde doorstart te bewerkstelligen voor haar leeuw.” De site lanceerde een speciale pagina met interviews, documentaires en video’s. In een Spreekbuis.nl-interview geeft Louise Geesink aan dat ze de laatste jaren steeds drukker is geweest met haar werk voor de succesvolle kinderkarakters Woezel en Pip. Hierdoor is Loeki de Leeuw wat ondergesneeuwd. Geesink: “Het leeuwtje begon te mopperen. Als ik Loeki aankijk zie ik een nog steeds leuk vitaal beestje. Met een nieuw jasje aan is hij totaal niet gedateerd. Het wordt

Regisseur Mike van Diem van ‘De Surprise’ over Rembrandt en commercials maken

Donderdag komt Mike van Diem’s eerste speelfilm sinds zijn Oscarwinst met Karakter in 1997 uit. De Surprise met Jeroen van Koningsbrugge en Georgina Verbaan (zie reclametrailer in overlees). Misschien niet zo bekend iVan Diems dat de regisseur in de tussentijd ook een groot aantal commercials maakte. Voor 25fps Commercial Productions maakte Van Diem spotjes voor onder meer KPN, Volkswagen, Audi, Centraal Beheer Achmea (zie zijn Balletje‘-commercial), Grolsch, Brand Bier, CZ verzekeringen, VROM,  Pickwick en ANWB, schrijft De Surprise.nl. In De Telegraaf op Zondag van gisteren vertelde Van Diem kort ook wat over zijn reclameleven. ”Natuurlijk voelde ik in die jaren ook de verleiding van het grote geld, niks menselijks is mij vreemd,” zegt hij in dat interview. De commercie werd zijn redding. ”Voordat

Nederland toe aan muzikale communicatie zegt nieuwe reclamebureau Big Bang

Reclamewereld, dit online magazine dus, gaat vooral over reclame-uitingen en zelden of nooit over reclamebureaus. Soms maken we een uitzondering, zoals vandaag. Wanneer een heel speciaal bureau is opgericht, zoals in dit geval Big Bang, dat muziek gebruikt voor merkpositionering. Music plaatjeDus in de reclame. In de VS kun je afstuderen in het vak ‘musical communication’, evenals in Engeland en Australië. Er zijn zelfs congressen over de impact van muziek op emoties, meldt een persbericht. En een Engelstalig vakblad. ”In Nederland staat de discipline nog in de kinderschoenen. Het nieuwe communicatiebureau Big Bang, opgericht door reclameprofessionals Ruby Lemm en Marcel Hölscher, gaat hier verandering in brengen. Het Amsterdamse bureau zet in op muzikale communicatie en gebruikt muziek voor merkpositionering.”

Jumbo, NS, Triodos, Achtung, Alfred, N=5, Andrélon, Calvé-pindakaas en Telfort op voor jaarprijzen Adverteerdersjury

De ABC-jury van Stichting Adverteerdersjury Nederland (SAN) heeft  de shortlists voor de drie ABC Accenten 2014 vastgesteld. Dit zijn de prijSAN accent beeldjezen voor Adverteerder en Bureau van het Jaar en de Consistent Accent. Adverteerder van het Jaar 2014: Jumbo Supermarkten, NS en Triodos Bank;  Bureau van het Jaar 2014: Achtung, Alfred International en N=5; Consistent Accent 2014:  Andrélon, Calvé Pindakaas en Telfort. Alle negen genomineerden presenteren hun case op 12 mei aan de ABC-jury op kantoor bij PwC in Amsterdam. De ABC-jury staat onder leiding van Gerlach Cerfontaine. De uitreiking van de SAN Accenten, ABC Accenten en dit jaar voor het eerst ook de jonge bureauprijs New Kids on

Olcay Gulsen weer met reclameman Frank de Ruwe in serie ‘Werk aan de Winkel’ van BNN

Gulsen en De Ruwe BNNCreatief directeur Frank de Ruwe van reclamebureau Natwerk en zakenvrouw/moderonwerpster Olcay Gulsen schieten wederom noodlijdende ondernemers te hulp in het tweede seizoen van BNN’s ‘Werk aan de Winkel. Dat wekelijkse programma is vanaf 16 april iedere donderdagavond om 22.20 uur te zien op die zender op NPO1, zo meldt vaksite Fonk Online. ”Oudere winkeliers hebben het niet makkelijk; grote winkelcentra, het enorme aanbod aan webshops en hippe