Categorie: "Educatie"

Leiderschap in Cultuur-programma in de reclame

Leiderschap in CultuurIn de serie Weer Eens Wat Anders In De Reclame deze keer een cursus, of, beter programma, voor wie leider in cultuur wil worden. Laten we hopen dat daarin nog wat geld te verdienen valt voor de geslaagde cursisten. Voor kortweg LinC kun je je tot 1 april aanmelden op Leiderschapincultuur.nl, meldt bijgaande advertentie (KLIK erop om te vergroten) die vandaag opnieuw in de Volkskrant verscheen. Het programma is geïnitieerd door het Ministerie van Onderwijs,

Eerst De Klas-reclame voor carrière in onderwijs en/of bedrijfsleven

Eerst De Klas is, zeggen ze zelf, een ‘meesterlijk traineeprogramma’ voor jonge academici, ontwikkeld door overheid, onderwijs én Eerste Klasbedrijfsleven. En vandaag adverteren ze in de krant, in Metro, ermee want met een deadline van 1 maart a.s. is solliciteren nog maar 14 dagen mogelijk (KLIK op uiting om wat te vergroten). ‘Werken in het onderwijs, een intensieve opleiding tot topdocent én meedraaien in een leiderschapsprogramma dat is vormgegeven door de meest innovatieve en toonaangevende organisaties van Nederland’ staat je te wachten,’ meldt de site van Eerst De Klas. De advertentie wordt omgeven door de logo’s van een groot aantal bekende,

Studenten Willem de Kooning Academie winnen ADCN-JCDecaux workshop met Unox-uiting

Het concept voor een reclame-uiting voor Unox van Èwa Oduguwa (links op foto) en Jolien Kappert van de Rotterdamse Willem de Kooning Academie werd gekozen als winnaar tijdens de ADCN-JCDecaux Workshop deze week. Aldus een persbericht van de ADCN, de organisatie van creatieven in de reclamebranche. Tijdens deze eendaagse, begeleide workshop werkten 18 teams, een mix van junior teams werkzaam bij bureaus en studenten, aan een outdoor concept voor Unilevermerk Unox, wiens Martijn Morsink, senior brand manager Unox, rechts op de foto staat. Ik hoop dat de Unox-uiting een beetje goed te zien is. KLIK op de foto om wat te vergroten, dat helpt. Haakt in op bijzonder goeie Unox-commercial met oma. Na een briefing door Martijn Morsink werden de teams

ADCN studenten Willem de Kooning

Albert Winninghoff nieuwe beschermheer ReclameArsenaal

Oud-reclameman Albert Winninghoff (foto) is de nieuwe beschermheer van het ReclameArsenaal, dat zich inzet voor het behoud van Nederland erfgoed op het gebied van reclame. Hij volgt na 9 jaar Giep Franzen, ook een oud-reclameman en vervolgens belangrijk reclamewetenschapper, op. Franzen was beschermheer vanaf de fusie van Het Nederlands Reclamemuseum en Het Nederlands Reclamearchief in 2001. Winninghoff, die sinds de jaren zeventig onder meer als oprichter van het bureau Noordervliet & Winninghoff een schat aan ervaring in het reclamevak opdeed, krijgt ‘Foto voor BVA 090002 jpg (2)n ”eervolle rol” -wat die inhoudt wordt echter gespecificeerd- bij de stichting, meldt het RA. Winninghoff  was de eerste Nederlander in de directie van een internationaal bureaunetwerk en de eerste Nederlandse President van de European Association of Communication Agencies. Behalve de belangen van zijn eigen bureau, dat hij later aan het Amerikaanse Leo Burnett verkocht, heeft Winninghoff altijd de belangen van de reclamebranche gediend en actief uitgedragen. Zo was hij tweemaal voorzitter van de VEA en maakte hij zich sterk voor de Freedom of Commercial Speech. In 2006 werd hij samen met Franzen door de VEA uitgeroepen tot ‘Reclame Legend’.

Reclameman Hans van Dijk schrijft ‘Zapklare Brokken’ over reclame

De reclame is een bijzondere bedrijfstak en dat is 't. ''Je kunt er net zoveel verdienen als een hersenchirurg zonder ooit iets geleerd te hebben'', zegt Hans van Dijk. Wat je nodig hebt is enig talent, gezond verstand en een boek met inzicht in hoe reclame werkt. Zijn boek, en dat is er nu: een handzaam, leesbaar en leuk boek van een insider. Een belangrijke motivatie voor reclamecreatief/auteur Van Dijk, mede-bedenker van de beste slagzin aller tijden (Wij van WC Eend adviseren WC Eend) om het boek Zapklare Brokken te schrijven is zijn waarneming dat het matig is gesteld met de kwaliteit van reclame in Nederland. ''Door de smalle marges in de branche is er weinig tijd voor een adequaat leertraject. Jonge reclamemakers worden snel in het diepe gegooid.'' De auteur

Sexy mensbeesten in bizarre Franse commercial voor Orangina

Naturellement pulpeuse, zegt de zwoele achtergrondstem. Een Franse commercial voor frisdrank Orangina, met dieren-als-mensen en veel dierenbloot. Zo absurd allemaal, zou dat de verkopen van dat drankje met wat vruchtvlees erin helpen in Frankrijk. Want met de naamsbekendheid zal het toch wel goed zitten in Frankrijk, van dat Franse frisdrankje)?? Of snappen we 'm niet, en moeten we eerst even geschud worden. Het Britse blog CMM zegt: ''It's so off-the-scale in smutty weirdness that I can only approve.'' Evenmin een compliment, lijkt mij. 

 

Orangina
Uploaded by Jsp88

GroenLinks wil jeugd weerbaar maken tegen reclame en ‘de’ media

Hallo Femke, even bellen met ze hoor! Zouden ze bij GroenLinks ooit gehoord hebben van de ReclameRakkers en zusje Media- Makkers? Of kennen ze die club(s) wel, maar hebben ze er geen vertrouwen in misschien vanwege al die backing van het markete- rende bedrijfs- leven? Wat is er aan de hand. GroenLinks wil scholen verplichten jongeren te leren hoe reclame en media werken, zodat ze weerbaarder worden in de complexe informatiemaatschappij. De oppositie komt meteen na de zomer met een initiatiefwet om media-educatie

Tentoonstelling over nut en narigheid buitenreclame

''Met de intrede van enorme steigerdoeken in de stad en masten langs de snelweg zijn de boodschappen opvallender en opdringeriger dan ooit.'' Een hartekreet van Marjolijn van Heemstra in dagblad Trouw. Maarten Kloos, directeur van het Architectuurcentrum Amsterdam (Arcam), vindt de stad een ondoordachte 'soepzooi' wat reclame betreft en het beleid ontoereikend. Zijn centrum aan de Prins Hendrikkade wijdt tot eind januari een expositie aan het fenomeen buitenreclame waarin problemen, mogelijkheden, regels en toekomstvisies van verschillende bekende reclamebureaus worden belicht. Loopt nog tot 27 januari. De tentoonstelling prikkelt bezoekers na te denken over de vragen: wat doet de stad met reclame? en wat doet reclame met de stad?

Trucjes reclamemakers op college Kinderuniversiteit

‘’Kopen we inderdaad eerder een drankje of telefoon als we een leuke of mooie reclame hebben gezien? En wat voor andere ‘trucjes’ gebruiken reclamemakers nog meer om ons te verleiden?’’ Op dit soort vragen geeft prof. dr Theo Poiesz antwoordt op zijn college over reclame op 6 november a.s. op de Kinderuniversiteit van de Universiteit van Tilburg. Hij is een van de zes hoogleraren die ieder een ander thema behandelen in een uur. De Kinderuniversiteit wil basisschoolleerlingen na schooltijd ”op een speelse manier interesseren voor wetenschap.”