Categorie: "Onderzoek"

‘Adblock gebruik aanzienlijk afgenomen door bewustwordingscampagne’ mediabranche

Door de bewustwordingscampagneInternet is niet gratis is inmiddels 7% van de adblock-gebruikers gestopt met het gebruik van adblocker-software. 47% heeft tenminste één website op een whitelist gezet. 18% geeft aan dit in de toekomst te gaan doen. Door de campAdblockers onderzoekagne is ‘whitelisting’ in Nederland bijna verdubbeld. Ook bijna niet te geloven: ”Het belangrijkste argument voor consumenten om dit te doen is om de website haar inkomsten niet te ontnemen.” Dit en meer blijkt uit het derde ‘Adblocking onderzoek’ dat Mediabrands Marketing Sciences en IAB Nederland eerder deze maand publiceerden (download ‘t hier). De campagne is een initiatief van IAB Nederland met medewerking van NDP Nieuwsmedia en Magazine Media Associatie (MMA).

Het Love At First Taste-experiment van Knorr blijkt goeie reclame

Of je favoriete smaken nu heet en pittig zijn of juist mild en aards, wat jij lekker vindt, zegt veel over wie jij bent. Zegt Knorr, onderdeel van Unilever. De internationale, van oorsprong Duitse voedingsmiddelenfabrikant, deed onderzoek bij 12.000 mensen in 12 landen.  Ontdek jouw smaakprofiel door antwoord te geven op twaalf vragen. Maar er werd meer aan vastgeknopt, een leuk #LoveAtFirstTaste-

Online media reclame 8,4% omhoog in Nederland in 2015

Adverteerders in Nederland gaven vorig jaar voor €1,5 miljard uit aan digitale reclame, meldt site Emerce vanochtend. Dat is een stijging van 8,4% vergeleken met 2014. Search is met €673 miljoen euro nog de grootste post, maar toont dit jaar vermoedelijk geen dubbelcijferige groOnline advertising logoei. Dat blijkt uit het Ad Spend Survey dat Deloitte onder Nederlands grootste marktpartijen deed en waarvan het rapport vanochtend door opdrachtgever IAB Nederland wordt gepubliceerd. Van iedere reclame-euro die adverteerders vorig jaar uitgaven, ging 44 cent naar het digitale kanaal. Waar de onlinereclamemarkt met 8,4 procent

Cees van Staal over ‘gouden reclametijd jaren 60′ in nieuwe NTR/VPRO-serie

Zaterdag 19 maart 2016, 20.30 uur, NPO 2. Vanaf dat tijdtip is wekelijks een nieuwe achtdelige documentaireserie van NTR en VPRO te zien over dCees van Staal NTRe roerige jaren 60: Ondersteboven – Nederland in de jaren 60. ”Een frisse kijk op een revolutionair tijdperk waarin Nederland voorgoed verandert”. In aflevering 1 -titel Geld, alles kun je kopen voor geld- is ook oud-reclameman (en oud-vakbladhoofdredacteur) Cees van Staal (foto) te zien. Hij belicht de gouden jaren van de reclame, ‘de tijd waarin huizenhoog werd opgekeken tegen reclamemakers’, meldt het persbericht van de NTR. Meer over die aflevering, met Kees van Kooten als vaste beschouwer: ”De lonen stijgen explosief, de welvaart neemt toe. We kopen

’80 procent van de jongeren negeert internetreclame’ meldt onderzoek

Liefst 80 procent van de jongeren negeert internetreclame en 35 procent van deze groep zet adblockers in om aan reclame te ontkomen. Dit blijkt uit de Irritatie Monitor Internetreclame 2015 die marketingtechnologie aanbieder Relay42 door onderzoeksbureau No Ties liet uitvoeren. Zo meldt vOnline advertising logoaksite Fonk vandaag. De houding van 500 consumenten ten opzichte van internetreclame werd door No Ties onderzocht. ”Op basis van de onderzoeksresultaten concludeert Relay42 dat het tijd is voor meer relevantie, dosering en een betere timing,” schrijft

Hoe reclame werkt voor het MKB wordt onderzocht door Elsevier meldt advertentie

Een anders dan andere-advertentie in Elsevier van deze week. De advertentie is van het weekblad zelf en roept ondernemers op om mee te doen aan het MKBElsevier onderzoek MKB Marketing Onderzoek (KLIK erop om te vergroten). Waarin vragen als ‘Hoe binden ondernemers bestaande klanten, hoe vinden ze nieuwe klanten, waar wordt geadverteerd, wat voor soort reclame wordt gebruikt’ worden onderzocht. Nuttig dus. Zij die meedoen maken kans op een reclamecampagne t.w.v. €1.250

App-ontwikkelaars grijpen steeds vaker naar tv-reclame blijkt uit onderzoek

Die vingers bij deze illustratie zijn van acteur Liam Neeson, uit een spotje waarin hij tv-reclame maakt voor de app Clans of Titans. Voor een puApp plaatjebliek van tientallen miljoenen Amerikanen, tijdens de SuperBowl begin dit jaar. ”Ontwikkelaars maken steeds vaker gebruik van tv-reclame om hun mobiele apps te promoten. Dat blijkt uit onderzoek van marketingbureau Quaid Media, dat niet minder dan 12.000 tv-spotjes voor apps in elf verschillende landen telde”, meldt vaksite Emerce vandaag. Zie ook wat Adweek schrijft. Het aantal is ten opzichte van heel 2014 nu

‘Internet internationaal groter reclame-medium dan tv in 2016′

Het internet volgt in 2016 televisie internationaal op als het grootste medium voor reclame-uitgaven. Dat heeft Warc, een gerenommeerd Engels onderzoekinstituut voor media- en reclame, tevens uitgever van reclame/mediavakbladen, zojuist gemeld in een persbericht. Onderzoek iOnderzoek plaatjes gedaan is de grootste 12 reclamemarkten van de wereld (waar Nederland niet bij zit), samen goed voor 75% van de internationale reclame-uitgaven. Warc verwacht tevens dat de internationale reclame-omzet dit jaar met 2.3% groeit. Dat is liefst 2.5% minder dan verwacht als gevolg van de recessie in twee van de drie grootste reclamemarkten. De internetreclame-omzet groeit dit jaar met 15.6% naar een waarde van $135.9 miljard en naar verwachting volgend jaar nog eens 12.7%

‘Verzekeraars die het minst aan reclame uitgaven wonnen meeste klanten’

De zorgverzekeraar die relatief het meeste reclamegeld per verzekerde besteedde (12 euro per verzekerde) daalde qua aantal verzekerden in Onderzoek plaatjehet afgelopen ‘jacht’seizoen. Welke verzekeraar dat is, wil BS Health Consultancy niet bekendmaken omdat de bedrijven gegevens hebben aangeleverd onder voorwaarde van anonimiteit. En wil mogelijk geen (potentiële) klanten tegen het hoofd stoten, voegen we daaraan toe. ”De twee zorgverzekeraars die het minste hebben uitgegeven aan reclame per verzekerde hebben netto relatief de meeste verzekerden gewonnen”, blijkt uit onderzoek van het adviesbureau. Ook die worden dus niet genoemd. In het afgelopen commerciële seizoen stegen de reclamebestedingen van de

‘Groei marketing- en communicatievacatures zet door’ meldt onderzoek

Nu weten we ‘t zeker dat het de goede kant opgaat met de economie. ”De stijgende lijn, die eind 2013 is ingezet,  zet zich in 2014 voort. In het derde kwartaal van 2014 waren er 18% meer vacatures op het gebied van marketing en communicatie vergeleken met een jaar geleden.” Dit blijkt uit de een onderzoek over ontwikkelingen op de mbanenmarktplaatjearketing- en communicatie arbeidsmarkt over het derde kwartaal van 2014 van arbeidsbemiddelaar Yacht. ”De vraag naar deze specialisten in dit kwartaal is niet alleen stevig binnen de profit sectoren (exclusief intermediairs, +20%); ook non-profit organisaties hebben groeiende behoefte aan deze specifieke kennis (+34%).” Vergeleken met een jaar geleden zijn dit derde kwartaal de vacatures