Categorie: "Onderzoek"

Omzet radioreclame 11,5% omhoog in 2e kwartaal

De netto reclamebestedingen op de radio -dus met alle kortingen verrekend- zijn in het tweede kwartaal van dit jaar met liefst 11,5% gestegen vergeleken met dezelfde periode in 2013, meldt het Radio Advies Bureau (RAB) in een persbRAB logo turn up the radioericht. Hiermee komen de totale netto radiobestedingen in Q2 uit op €65,7 miljoen. Onderdeel daarvan, de non-spot bestedingen -buiten de reclameblokken om, zoals sponsoring- groeiden zelfs 15%, tot bijna €4 miljoen. Volgens RAB-directeur Lidewij Hentenaar is in het tweede kwartaal, een periode van voortgaand economisch herstel en de WK Voetbal-effecten, het aantal radio-adverteerders toegenomen met 5%.” In totaal waren

Bruto reclamebestedingen 9,5% omhoog in eerste halfjaar

De bruto reclamebestedingen in Nederland -bruto betekent dat kortingen niet verdisconteerd zijn- zijn in de eerste zes maanden van 2014 met 9,5% gestegen tot € 3,23 miljard, meldt onderzoekbureau Nielsen in een persbericht vanochteNielsen reclame 2014nd. KLIK op tabel om wat te vergroten. ”Daarmee lijkt het herstel van de advertentiemarkt door te zetten. Dat herstel kreeg al vorm in de tweede helft van 2013, toen de bruto reclamebestedingen stegen met 5%. Vooral televisie stuwde de groei van de bruto reclamebestedingen in de eerste zes maanden van 2014 met een toename van meer dan 18%. Printmedia zagen de bruto reclamebestedingen dalen met 10%.

Nike wint online kijkersslag van rivaal en WK-sponsor Adidas

WK-sponsor Adidas versloeg aartsconcurrent en non-sponsor Nike overduidelijk qua tv-bezoek en aandacht in de media, maar Nike eindige de periode als best bekeken merk van het toernooi als het gaat om online video-bezoeNike Last Gamek. In totaal 8 campagnes van Amerikaanse merk waren goed voor liefst 240.6 miljoen views. Dat blijkt uit onder van bureau Visible Measures in de VS, zo meldt vaksite AdAge. Nike’s Risk Everything en adembenemend mooie, ruim 5 minuten durende The Last Game-tekenfilm werden het best bekeken, respectievelijk 122.2 miljoen en 97.1 miljoen keer. Samsung’s Galaxy 11: The Training eindigde derde met 74.5 miljoen views. Adidas’ The Dream was vierde met 45.9 miljoen en Samsung’s Galaxy 11 vijfde met 38.3 miljoen views. Allemaal op Reclamewereld te zien

Duitse sponsor Adidas nu al winnaar van Argentinië-Duitsland

Een sponsorstrijd was er even, maar niet meer, tussen de sportartikelen- giganten Adidas uit Duitsland en Nike uit Amerika. Want zowel Argentinië en, uiteraard, Duitsland, worden als team gesponsord door Adidas. Duitsland versloeg niet alleen gAdidas Argentinieastheer Brazilië met 7-1 in de halve finale, maar daarmee ook Nike, de Braziliaanse sponsor. En Nike had al zoveel pech dit toernooi, want hun individueel gesponsorde speler Neymar Jr viel de wedstrijd ervoor geblesseerd uit, terwijl Ronaldo niet wedstrijdfit was en al snel eruit lag met Portugal. Lionel Messi is de grote ster die

Verdubbeling wereldwijde reclame-uitgaven in 2014

Het gerenommeerde eMarketer in de VS deed weer onderzoek naar de internationale reclame-bestedingen en strooit met interessante cijfertjes. De belangrijkste vermeld in het persbericht: dit jaar stijgen de uitgaven van betaalde reclame wereldwijd met 5.eMarketer tabel7% tot $545.4 miljard. Dat is meer dan een verdubbeling van de groei vergeleken met 2013 (+2.6%). Dat ligt niet alleen aan evenementen als het WK Voetbal en de Winter OS, maar ook aan de forse en continue stijging van online-reclame, inclusief mobiele. Conclusie: als gevolg van de conjuncturele verbetering bijna overal zijn adverteerders weer meer gaan uitgeven, maar selectiever dan voorheen, qua mediumtype keuze. Voor 2015 en 2016 voorspelt eMarketer iets lagere groeicijfers, maar nog steeds substantieel: plus 5.3% in elk van de jaren. De digitale reclame-uitgaven stijgen wereldwijd 16.7% dit jaar tot $140.15 miljard. Dat is

WK op sociale media onderzocht: ‘Heineken verslaat AH Hamsters en Nike’

”Tijdens het WK van 2014 blijken merken sneller dan ooit met het plaatsen van sociale media inhakers, soms al binnen enkele minuten. Ze koppelen actualiteit aan het merk zelf en kunnen rekenen op duizenden reacties”, aldus mediabureau Mediaxplain. Dat toetste daarom welke merken achter WK-inhakers ook echt officieel genoemd worden in WK-gerelateerMediaexplain sociale merken top 3de social posts. Uit de analyse van bijna 750.000 Nederlandse tweets en posts met officiële WK-hashtags blijkt dat officiële sponsoren van het WK niet de meeste aandacht krijgen in die berichten. ”Verder blijken de verschillen in aantallen mentions tussen biermerken, supermarkten en sportmerken onderling zeer groot: Heineken is kampioen, Albert Heijn wint van Jumbo en Nike zegeviert ten opzichte van Adidas.” Aldus een persbericht van vanochtend.

Nederlanders hecht aan huis-aan-huis reclamefolder vanwege aanbiedingen

Wie denkt dat door de digitalisering de huis-aan-huis folder zijn langste tijd heeft gehad, heeft het mis. Zegt onderzoekbureau GfK na een onderzoek gefinancierd door diezelfde branche. Maar vast onafhankelijk uitgevoerd en GfK reclamefoldersgepresenteerd. Waarom de papier reclamefolders, aangevallen door milieu-vriendelijke online concurrenten, nog zo intrek zijn? ”Aanbiedingen voornaamste reden om naar de winkel te gaan,” kopt een persbericht deze week (KLIK op tabel om te vergroten). Met 11,5 miljoen Nederlanders is de huis-aan-huis (h-a-h) folder het middel met veruit het grootste bereik. 3,8 miljoen Nederlanders lezen bovendien een digitale folder. Gemiddeld wordt

Netto reclamebestedingen opnieuw omlaag in 2013

De netto reclamebestedingen in Nederland zijn met 3,5% tot € 4,54 miljard gedaald in 2013. In absolute bedragen is dat een daling van € 165 miljoen. Internet noteerde in 2013 met een plus van meer dan 8% opnieuw een forse toename van de netto reclamebestedingenNielsen reclamebestedingen netto 2013 staatje. Daarmee remde het de daling van de totale markt, die anders ruim twee zo groot zou zijn. Dit blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2013 dat Nielsen binnenkort publiceert, zo meldt onderzoeker Berry Punt van het bedrijf. KLIK op bijgaand staatje om ‘t te vergroten. ”De aanhoudende economische tegenwind zorgde er ook in 2013 voor dat adverteerders opnieuw bezuinigden op hun mediabudgetten. In vijf jaar tijd, sinds het begin van de economische crisis eind 2008, krompen de netto reclamebestedingen met € 900 miljoen (16,6%). Alleen internet slaagde er in die periode in om te groeien (+57%).”

Ook ABN Amro ziet reclame omzet op tv weer stijgen

We werden er al op gewezen door de vertegenwoordigers van radio en tv hier op reclamewereld, en vandaag volgt ook bank ABN Amro met goed nieuws:  ”Er breekt een positief jaar aan voor de tv- en radiosector. Voorafgaand aan een verwachte opleving van de economie inveReclamemakers in media 2013steren bedrijven in de reclame voor hun merken en producten.” Dat constateert ABN Amro in een rapport dat vandaag wereldkundig wordt. De economie gaat weer draaien dus, want reclame zwengelt de consumptie aan. ”Televisie neemt, crisis of niet, nog altijd een groot deel van onze dagbesteding in. Adverteerders willen meeliften.” Zo meldt De Telegraaf vandaag, dat ook een staatje, bijgaand (KLIK erop om te vergroten), met ‘s lands topadverteerders laat zien. De bank trekt overigens

Reclamespotjes vaak vrouwonvriendelijk in België

Vrouwen worden in reclamespots op de Belgische televisie vaker als jonger of afhankelijker voorgesteld, terwijl mannen vaker als professioMan in reclame met vrouwen geen merkneel expert optreden. Dat blijkt uit onderzoek aan de Universiteit Antwerpen. Zou het in Nederland anders liggen? Ik betwijfel het. Daar is een tegentrend zichtbaar: mannen die sullen zijn in de reclame, denk aan Telfort en Jumbo. In het onderzoek bij onze zuiderburen werden 493 spots uit de periode 2002-2003 en 2009-2010 onderzocht op hoe mannen en vrouwen worden geportretteerd of worden afgezet tegenover stereotypes en genderrollen, zo meldt De Standaard. De