Categorie: "Reclameprijzen"

Nominaties Adverteerders en Reclamebureaus van het Jaar 2014 bekend

Adverteerder van het Jaar

Bureau van het Jaar

Consistent Accent

Albert Heijn

ACHTUNG!

Albert Heijn

Eneco

Alfred International

Andrélon

IKEA

Dawn

AXE

Jumbo Supermarkten

ETCETERA

Calvé

KLM

FHV BBDO

Eneco

KPN

Joe Public Take-Away Advertising

Heineken

NS

JWT Amsterdam

IKEA

Rijksmuseum

LEMZ

KLM

Telfort

N=5

Telfort

Triodos Bank

Ogilvy & Mather Amsterdam

Unox

SAN accent beeldjeDe drie Longlists van 10 voor de zogenaamde ABC Groot Accenten 2014 van de Stichting Adverteerdersjury Nederland/SAN zijn bekend. Zie bijgaand staatje. De ABC jury bestaat uit redacteuren van de Adfo Groep, bestuursleden van de BvA (Bond van Adverteerders) en bestuursleden van de SAN, aangevuld met twee externe deskundigen. Meer info op San-site. De ABC jury staat onder leiding

AH, Jumbo en Heineken leiden Gouden Loeki top-10 eerste kwartaal

Gouden Loeki beeldje deelDe eerste 10 kwartaalwinnaars van de Gouden Loeki zijn vandaag bekend gemaakt, zo meldt organisator Ster. De tien van januari-maart -zie ze hier- bevatten twee spotjes van Albert Heijn, incl. ‘Bedankt‘ van supermarktmanager meneer Van Dalen, die eerste werd, en Moestuintje (nummer 5). Allebei van reclamebureau TBWA\Neboko. Op de tweede plaats eindigde AH-concurrent Jumbo, met het -Snackbar-spotje van reclamebureau Alfred. Gevolgd door 3. The Match/Heineken (Wieden + Kennedy Amsterdam), 4. Kliekipedia/SIRE

Gouden Loeki-verkiezing aangepast door Ster

Om de verkiezing nog zuiverder, dus minder beïnvloedbaar te maken heeft organisator Ster, het reclameverkoopbedrijf van de Publieke OmroSTER Loeki logoep, de opzet van haar jaarlijkse Gouden Loeki-competitie drastisch veranderd. Zo zijn de maandverkiezingen verdwenen. Vanaf dit jaar komen daarvoor in de plaats kwartaalselecties, die steeds worden gepubliceerd. Een ‘onafhankelijk publiekspanel’ van onderzoekbureau GFk beoordeelt de honderden nieuwe tv-commercials die elke kwartaal worden uitgezonden en dat panel kiest dan 10 winnaars,

De 15 reclamebureaus op longlist New Kids on the Block-competitie SAN

New Kids logo met SanDe Stichting Adverteerdersjury Nederland/SAN, die sinds dit jaar de verkiezing van de nieuwe generatie bureaus heeft overgenomen van de initiatiefnemers B&BA en fonk, meldt de Longlist met 15 bureaus. Die is ontstaan na vijf stemrondes via fonkonline.nl in de New Kids on the Block-competitie.  Ze zijn, in alfabetische volgorde: 76interactive, A Friend of mine, Blauw Gras, C2B, ConspiracySINC, Glasnost Communications, Made in May, Mixx’d, Part of a Bigger Plan, Reclamebureau

SAN adopteert New Kids on the Block-competitie

De Stichting Adverteerdersjury Nederland/SAN- bekend van de Accenten voor campagnes en de onderscheidingen voor Adverteerder, Bureau en Campagne van het Jaar- heeft New Kids on the Block overgenomen van de initiatiefnemers. Dat zijn adviesbureauNew Kids logo met San Brand & Business Architects/B&BA en vakmedium Fonk. NKotB is een relatief nieuwe verkiezing van’nieuwe generatie’ reclamebureaus. De Vakjury New Kids on the Block wordt geleid door de onafhankelijke juryvoorzitter Guda van Noort, in het dagelijks leven directeur van het SWOCC en Assistent Professor aan de UVA. Van de jury maken verder deel uit de winnaar voorgaande jaar Bart Heideman (Dog and Pony), twee externe deskundigen Rob Benjamens

Lode Schaeffer krijgt GVR’s Coq de Grande Honneur

Op een druk bezochte bijeenkomst van het Genootschap voor Reclame (GVR) in het Amsterdamse Tolhuis zijn gisteravond   weer vier onderscheidingen voor belangrijke bijdragen aan het communicatie/marketing/media-vak uitgereikt. De ‘oeuvreprijs’, de Coq d’Grande HLode Schaeffer GVRonneur, ging naar reclameman Lode Schaeffer (foto) van reclamebureau Indie, tevens voorzitter van de ADCN, de organisatie van creatieven in de reclamesector. De drie Coqs d’Honneur werden uitgereikt aan Ton Schoonderbeek van mediabureau Mindshare, Barbera Wolfensberger van reclamebureau FHV BBDO en Mark Woerde  van reclamebureau Lemz. Het aanwezige publiek mocht, na presentaties, via een stemming bepalen wie de GVR Jonge Haan kreeg. Dat werd uiteindelijk mede-oprichter Marten Blankesteijn

‘Beste spotje ter wereld’ van 2014 door Nederlander Bart Timmer geregisseerd

Leuk & eervol: de inderdaad heeeel goeie commercial ‘Emma‘ voor het Franse wc-papiermerk La Trèfle is in een nieuw international onderzoek gekozen als ‘Beste commercial van 2014.’ Het spotje werd gemaakt door een Frans bureau, Leo Burnett Paris, maar geregisseerd door een Nederlander, Bart Timmer van filmBrainJuicer logoproductiehuis Czar. Het Engelse onderzoekbureau BrainJuicer bekeek meer dan 400 internationaal bekroonde commercials en onderzocht welke -volgens eigen onderzoek- de meeste emoties losmaakten en daarmee het effectiefst waren. ‘Emma‘ is uiteraard ook op Reclamewereld te zien geweest, evenals de nummers 2 (Turkish Airlines) en 3 (Budweiser) uit het

Gouden Loeki voorspellen geen makkelijke klus

Voorspellen van de Gouden Loeki blijkt moeilijk, zelfs als serieuze pogingen worden ondernomen. De winnaar werd toch wel verrassend Buddyhond van KNGF. De, vonden wij ook,  leuke Engelse Bingo-commercial van Specsavers, deze week getipt als winnaar in een wetenschaSpecsavers BingopGamma Klushondjepelijk onderzoek van bureau Panteia, haalde de top-5 niet eens. En de redactie van de Volkskrant zat er ook naast, met hun voorspelling, al eindigde hun nummer 1,

Gouden Loeki 2014: Buddyhond van KNGF gemaakt door reclamebureau Selmore

De Gouden Loeki voor de leukste dan wel populairste, door het Nederlandse kijkerspubliek gekozen commercial van 2014 is vanavond gegaan naar Buddyhond van KNGF, gemaakt door reclamebureau Selmore. Een a-typische winnaar want verre van humoristisch. De shortlist van vijf werd verder gehaald door Klushondje/Gamma (van reclamebureau Joe Public), Moestuin (in top 3)/Jumbo (Alfred) en Flappie (in top 3) & Kijk, Zwarte Piet/Bol.com (Etcetera). De vijf werden door het Nederlandse publiek via telefoon en sms vanavond gekozen uit een longlist van 10 spotjes. De runner-up was Flappie. Daarop moest voorts tijdens de uitzending worden gestemd. Als 4e eindigde Klushondje, 5e was Zwarte Piet. Presentatrice van de laatste live tv-show op NPO1 was Sophie Hilbrand vanuit de Gashouder in A’dam. De 20ste Gouden Loeki -zie ook lees verder- werd aan de winnaars overhandigd door de competitie-organisator, Ster-directeur Arian Buurman, die het belang van reclame-inkomsten voor de financiering van de Publieke Omroep benadrukte.

Gamma/Klushondje getipt voor Gouden Loeki door redactie de Volkskrant

Allemachtig, wat een publiciteit ter gelegenheid van de 20-ste Ster Gouden Loeki-verkiezing vanavond. Neem nou de Volkskrant. Twee leuke, informatieve pagina’s over Loeki, waarin de redactie de succesformule om zo’n prijs te winnen onthult. En Gamma/KlushondjGamma Klushondjee wordt getipt als winnaar, na een ‘rondgang onder reclamemakers en wetenschappers over de nominaties van dit jaar.’ In een heel ander, meer wetenschappelijke onderzoek dat Reclamewereld gisteren bracht werd die commercial van reclamebureau Joe Public getipt als derde, na AH/Route 99 en nummer 1 Specsavers/Bingo. Over Gamma schrijft redactrice Susanne Geuze dat in dat filmpje, waarin een hondje het huis overhoop