Categorie: "Inhakers/actueel"

Grolsch, Auping, Kruidvat, Fiat, NVM haken in op Prinsjesdag

De derde dinsdag van september. Hopelijk biedt de troonrede nieuws. De miljoenennota kennen we al, oud nieuws. Ook nieuws vandaag: de inhakers in de krant. Dit jaar van Grolsch, Auping, Kruidvat, Fiat en de NVM-makelaars. Maar waar blijft Dirk vdBroek dit jaar op Prinsjesdag, als traditionele (heel goeie) inhaker? Over inhakers gesproken: ik heb sterkere jaren meegemaakt. Misschien dat de alom sombere tijden, in binnen- en buitenland, de creativiteit wat heeft belemmerd. En/of de trek van sommige adverteerders om  ‘leuk’ te willen zijn. Grolsch en Auping máákten er tenminste nog wat van en vallen zo goed op. Bij het biermerk deden de reclamemakers een vier jaar oude ontdekking… De vijf adverteerders stonden allemaal in de wakkere krant vandaag. Alleen die van Auping was ook te zien in de Volkskrant, klant van hetzelfde reclamebureau (maar dat kan toeval zijn ;-) )


Noodkreet in de krant: acht musea richten zich op politici

Politici praat mee ons.‘ Een dramatische oproep in de krant vandaag -onder meer in de Volkskrant- van acht Nederlandse musea, gevestigd in acht verschillende steden. Een staaltje issue* of ook wel advocacy advertising waarin ze zich rechtstreeks tot politiek Den Haag wenden om alsnog te praten over de aangekondigde bezuinigingen op kunst, waarvan de musea de dupe dreigen te worden. De noodkreet, in aangepast vormgeving, luidt: ‘Wat nu kapot wordt gemaakt gaat onherstelbaar verloren.’  De acht musea zijn -klik op advertentie hiernaast om te vergroten: Van Abbe (Eindhoven), Centraal (Utrecht), Stedelijk (Amsterdam), Gemeente (Den Haag), Bonnefanten (Maastricht), Kröller-Müller (Otterlo), Boijmans Van Beuningen (Rotterdam) en Frans Hals (Haarlem). *Lexicon FT: ”Advertising that is not intended to sell a product or service, but rather to change people’s opinions or behaviour.”

Oproep in advertentie: stemmen op songs Marco Borsato

Helaas, deze advertentie is grotendeels onleesbaar, ook als je erop klikt. Want klein met zoveel informatie. Staat in de wakkere krant vandaag tgv het verschijnen -op 26 november a.s.- van het album met alle 16 nummer 1-hits van Marco Borsato. Met wie er op de pagina ervoor, waarop, in een knap een-tweetje met de commercie, ook een interview met hem staat. Lezers van de krant kunnen meehelpen de inhoud van een

Sterk vlaggenoorlog-spotje voor Rugby World Cup (Guinness)

Hey, dus de Rugby World Cup in Nieuw Zeeland wordt behalve door Heineken-zie affiche- door nóg een bierbrouwer gesponsord? Door Guinness, blijkbaar, getuige ‘The Flag,’ een zeer indrukwekkende commercial die inhaakt op het toernooi dat 23 october eindigt. De campagne richt zich vooral op het creëren van aandacht voor de inhoud van de 1759.guinness-site. Wie van de oorlogvoerende partijen, Zwart of Rood, krijgt de vlag te pakken? Of:  Who will be made of more? Het epische filmpje voor de brouwer uit rugbyland Ierland werd gemaakt door reclamebureau AMV London en geregisseerd door Tom Hooper.  Via TIR.

Gratis rijvaardigheidstraining voor vrouwen van Goodyear

Met zweethanden aan het stuur?‘ Hoe innig de tijdelijke relatie tussen adverteerder Goodyear en de pagina Vrouw van De Telegraaf was bleek vrijdag j.l. al, gisteren kwam de bandenfabrikant met een aanbod voor DT-lezeressen: vrijdag 23 september promoot Goodyear ‘veilig rijden’ en biedt 100 lezeressen een gratis rijvaardigheidstraining. Meldt de advertentie. Een EHD-tje noem ik dat: een Everybody happy-deal: vrouwen, krant en adverteerder. Inschrijven via dit adres, met filmpje. Klik op advertentie om te vergroten.

Seedorf, Van Nistelrooij, Buffon en Viera in briljante Champions League-spotjes van sponsor Heineken

Ter gelegenheid van het deze week weer los gebrande Champions League-voetbal komt sponsor Heineken met een serie grappige, surrealistische commercials in een interactief Youtube-scherm, meldt site Verse Reclame. Met zelfs een rol voor Clarence Seedorf, die vertwijfeld luistert naar twee ruziënde engelen. En voor Ruud van Nistelrooij die zich verveelt in de voorbereiding voor een kopduel. Verder met Gianluigi Buffon, René Adler, en Patrick Viera. De m.i. briljant gemaakt spotjes werden geregisseerd door Stink’s Martin Kreji en maken onderdeel uit van reclamebureau Wieden + Kennedy’s nieuwe campagne voor Heineken, voegt Creativity Online toe. Bij de campagne hoort ook onderstaande Romeinse advertentie en de Star Player app. Hiermee kun je tijdens de Champions League wedstrijden meespelen op je mobiel.

 

Consument beoordeelt Budweiser’s inhaker op 10 jaar 9/11 in VS als beste commercial

Critici in de VS spraken van commerciële uitbuiting, spotjes die onlangs inhaakten op tien jaar 9/11. Gisteren liet Reclamewereld nog dat ontroerende filmpje ‘Thankszien, van verzekeraar State Farm en geregisseerd door niemand minder dan Spike Lee. Maar wie vonden de spotjes goed? De Amerikaanse consumenten. En bijgaande knappe Clydesdale-’tributespot’ van Budweiser (hier de oorspronkelijke SuperBowl-spot met die mooie paarden) scoorde het hoogst, met State Farm in tweede plaats (beiden gemaakt door reclamebureau DDB in de VS). Dat blijkt uit een onderzoek van Ace Metrix onder 500 volwassenen: ”American consumers, by and large, rated the ads very favorably.” Misschien nog wel interessanter, zegt vaksite AdAge in VS, is het gegeven dat

Spike Lee regisseert 9/11-spotje voor verzekeraar State Farm

Empire State of Mind. Teveel bedrijven en organisaties in Amerika haakten met spotjes in op tien jaar 9/11 om te laten zien. Voor deze van verzekeraar State Farm, geregisseerd door een grote naam, Spike Lee, maak ik graag een uitzondering. Ontroerend, net als veel van die andere video’s. Mede vanwege de 150 schoolkinderen van 8-11 uit New York City die brandweerlieden bezoeken om ze te bedanken.  The commercial eindigt met “Never Forgotten, Forever Grateful”. De opbrengsten van door James Davis Jr. bewerkte song met de kinderen van New York, te downloaden via iTunes, gaan naar de National Fallen Firefighters Foundation.  Zie ook achtergrondfilmpje met Spike Lee. Reclamebureau DDB Chicago maakte de Empire State of Mind-campagne.

9/11: videoreacties gebracht door New York Times/YouTube

We want to hear from you…’ De Amerikaanse krant/site en You Tube trekken al even samen op met een verzoek aan Amerikanen om video’s op te sturen naar de YT/september 11-site met antwoorden op verschillende vragen: hoe ze veranderd zijn door 9/11, hoe Amerika veranderd is sinds die dag tien jaar geleden en wat ze erdoor gewonnen of verloren hebben. Reacties -de oproep is al van eind augustus- zijn vaak aangrijpend. Maar er is ook kritiek te lezen op deze aankondigingsvideo. Een reaguurder is boos op de NYT dat zo de dood van duizenden Amerikanen voor commercieel gewin -lees aandacht voor de krant/site- wordt geëxploiteerd.

Advertentie Phone House over voorinschrijving smartphones

Opmerkelijke actie, aangekondigd in advertentie van The Phone House in de wakkere krant vandaag. Schrijf je nu in voor je nieuwste smartphone, wat €25 kost, en dan krijg je €50 aan accessoires bij de levering. Waar een sterretje bij staat, want je moet de verkoper in de winkel naar de exacte voorwaarden vragen. Meer info hier en in de overlees. Slimme actie? Het betreft phones mèt abo, op volgorde van inschrijving. En: ”Als The Phone House niet in staat is om binnen één maand na de officiële Nederlandse leverdatum een nieuwe smartphone te leveren, kan je bij de winkel van inschrijving de €25- retour ontvangen.” Vodafone, Hi, MTV Mobile, KPN, Sizz (Voda & RTL) en Telfort werken mee aan de ik noem het maar bindingsactie. PS Ook apart: in de advertentie (klik erop om te vergroten) ontbreekt een url van The Phone House, laat staan zo’n nuttige QR-code die je vanuit krant naar site leidt.