Critici in de VS spraken van commerciële uitbuiting, spotjes die onlangs inhaakten op tien jaar 9/11. Gisteren liet Reclamewereld nog dat ontroerende filmpje ‘Thanks‘ zien, van verzekeraar State Farm en geregisseerd door niemand minder dan Spike Lee. Maar wie vonden de spotjes goed? De Amerikaanse consumenten. En bijgaande knappe Clydesdale-’tributespot’ van Budweiser (hier de oorspronkelijke SuperBowl-spot met die mooie paarden) scoorde het hoogst, met State Farm in tweede plaats (beiden gemaakt door reclamebureau DDB in de VS). Dat blijkt uit een onderzoek van Ace Metrix onder 500 volwassenen: ”American consumers, by and large, rated the ads very favorably.” Misschien nog wel interessanter, zegt vaksite AdAge in VS, is het gegeven dat
het kijkerspubliek de tribute-inhakers als effectiever beschouwt dan gewone spotjes in dezelfde productcategorie. Bud’s spotje scoorde 665 op de Ace Metrix-schaal van 0-950. ”The measurement firm said that it not only beats out the average beer-ad score of 478, but it makes it one of the “most effective ads so far this quarter.”
Lees ook:Spike Lee regisseert 9/11-spotje voor verzekeraar State Farm
Lees ook:Reclame-bestedingen internet overtreffen tv in VS
Lees ook:Amerikanen vinden ‘controversieel’ Cheerios spotje leuk
Lees ook:‘Veel minder verzucht jeugd als fastfoodreclame van tv verdwijnt’
Lees ook:Amerikaanse kunstenaar Mike Kelley exposeert in Stedelijk