Categorie: "Sociale campagne"

Campagne op TMF moet helm weer ‘cool’ maken bij scooterjeugd

Goed van TMF, want politiecontrole richt weinig uit. Een grote campagne van het ministerie van Verkeer en Waterstaat (V&W) en tv/muziekzender TMF moet de helm weer populair maken onder jonge- ren. Het jongerenkanaal zendt primetime vijf programma's uit waarin jonge scooterrijders tips krijgen hoe ze hun kapsel in het gareel kunnen houden, terwijl ze toch een helm dragen, meldt De Telegraaf op Zondag. Jonge scooter- en brommerrijders hebben het afgelopen jaar opnieuw minder vaak een helm gedragen, hoewel deze jeugdige bestuurders 50 keer meer risico lopen

Platte campagne voor spermabank schiet Britten in verkeerde keelgat

Een internetcampagne die mannen moet verleiden om geregeld hun zaad af te staan voor een sperma- bank is veel Britten in het verkeerde keelgat geschoten, meldt The Guardian. De bewust platte campagne  ‘'Give a toss'' (tegenovergestelde van Don't give a toss, don't care, trek je er niets van aan) -met een campagnewebsite- zou juist het tegenovergestelde effect hebben. Zeggen ouders en potentiële ouders. Want bereikt precies wat volgens hen niet de bedoeling is: zaad doneren niet serieus nemen en zelfs belachelijk maken. De cam- pagne voor de staatsgesubsidieerde spermabank NGDT is inclusief een maak-je-pols-losser game, een fake National Sperm Day en de onvermijdelijke bijdrage van rondborstige blondines in We Want Your Sperm T-shirts.  Britse reclamemakers vinden dat je juist met deze aanpak mannen van 18-35 bereikt. ‘'Ouders

Massamediale voorlichtingscampagne ‘6 minuten’ over hartstilstand

De Nederlandse Hartstichting is begonnen met een uit eigen middelen betaalde voorlichtings- campagne, onder meer op televisie en in de gedrukte media, om, met de hulp van het publiek, de overlevings- kans bij een hartstilstand te vergroten tot 25 pct. Dit doel moet binnen 5 jaar behaald zijn. Het 6minuten concept (voorwaar- den voor efficiënte en doeltreffende hulp binnen 6 minuten) is de kern van de campagne en de boodschap: "Een leven hoeft niet te stoppen bij een hartstilstand. Weet wat u moet doen: bel 112, reanimeer en defibril- leer". Op website 6minuten.nl van de Hartstichting is te lezen wat mensen zelf kunnen doen als ze geconfronteerd worden met een plotselinge hartstilstand. Als direct

Mediacampagne Stipko laat voordelen kinderopvang laten zien

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Onderwijs geef vandaag het startsein voor een voorlichtingscampagne via een website, radiospotjes en brochures om ouders duidelijk te maken dat kinder- opvang goed is voor hun kroost. De campagne ‘'Dat gun je ieder kind'' is een initiatief van Stipko, Stichting Promotie Kinderopvang, een samenwerkings- verband van de brancheorganisaties in de kinderopvang. De branche wil ouders erop wijzen dat in het kinderdagverblijf, bij de gastouder of op de buitenschoolse opvang kinderen veel sociale vaardig- heden op doen. Het gaat dan om zaken als vriendschappen sluiten en waarden en normen. Ten onrechte komt kinderopvang volgens de branche nu nog te veel in het nieuws als middel om de arbeidsparticipatie van vrouwen te vergroten, voegt het ANP toe. Stipko in

De ‘grijpmachine’ van de Kermis, nu in actie voor Afghanistan

Wie kent ze niet, van de kermis. Claw machines, worden ze in het Engels genoemd. Stop er geld in, geld weg, want die leuke dingetjes blijken niet te vangen. Maar in de claw machines van International Rescue Committee (IRC) ziet iets heel anders. Oorlogsbeelden, destructie, in dit geval uit Afghanistan en Darfur. Doneer ruimhartig, dan valt er wat te winnen, is de boodschap. IRC is al meer dan 70 jaar actief (zouden de Thunderbirds met hun International Rescue Team hun idee daar vandaan hebben?) in meer dan 25 landen waar ellende is. DraftFCB New York maakte de campagne. Via Houtlust, de (Nederlandse) site voor sociale reclame.

Geestige Belgische print uiting t.g.v. Equal Pay Day vandaag

Geestige Belgische uiting ter gelegenheid van Equal Pay Day vandaag 30 maart. Voor de eerste keer is het Bel- gische Instituut voor de Gelijkheid van vrouwen en mannen partner in de campagne. Equal Pay Day, EPD, is – naar Amerikaans idee – de dag waarop de loonkloof tussen vrouwen en mannen wordt aangekaart. En dat is nog altijd nodig, meldt genoemde site. On- danks de wetgeving, de loonevolutie en de gemid- delde loonstijgingen, is de gemiddelde loonkloof vrijwel ongewijzigd gebleven sedert 1995. Afhankelijk van de gegevensbron en de bere- keningswijze stelt men een loonkloof vast van 13 tot 39%. Het pas verschenen officiële loonkloofrapport van het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen maakt melding van een loonkloof van 15%, berekend op basis van het gemiddelde bruto maandloon van voltijdse werknemers in de industrie en de diensten.

Premier Balkenende trapt campagne verantwoord FSC-hout af

Minister-president Jan Peter Balkenende heeft het maar druk.  Van de AutoRai en het milieuvervuilende blik naar verantwoord hout, no pro- blem voor JP. Dondermiddag gaf hij het startsein voor een lande- lijke campagne voor verantwoord hout. Op het Plein in Den Haag nam de premier een boomhut in ontvangst, die is gemaakt van hout uit verantwoord beheerde bossen, zogeheten FSC-hout. Tijdens de manifes- tatie wordt het FSC-keurmerk gelanceerd. Donderdag was de laatste dag van de FSC-conferentie in de Indonesische hoofd- stad Jakarta. Maandag ondertekenden Nederlandse bedrijven daar een verklaring waarin zij afspreken in de toekomst meer FSC-hout te gaan gebruiken. Daarvoor zal intensiever

Minister: Nieuwe vuurwerkcampagne niet meer alleen op internet

Bi bi, Li-Kung Lee? De nieuwe vuurwerkcampagne moet volgens minister Jacqueline Cramer (Milieu) weer op een breed publiek gericht zijn. Afgelopen jaar was de campagne met de fictieve Chinese vuurwerkmaker bewust beperkt tot jongeren tussen 10 en 19 jaar en liep die vooral via internet. Daardoor was de campagne ,,veel minder goed zichtbaar'' voor het grotere publiek. Bovendien werd een andere groep van 20 jaar en ouder niet bereikt, meldde Cramer dinsdag de Tweede Kamer,zo melt het ANP. De Kamerbrief vloeide voort uit extra onderzoek in opdracht van staatssecretaris Pieter van Geel, na de forse stijging van het aantal vuurwerkslachtoffers rond de afgelopen jaarwisseling. In twee

Sociale Zaken start volgende maand campagne ‘Omgaan met geld’

Benieuwd wat banken als de DSB-dochters nu gaan doen: even rustig aan doen met hun leenreclame of zelfs helemaal even stoppen? Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid start medio volgende maand een meerjarige campagne om mensen bewuster te maken over omgaan met geld. Onderdeel daarvan een schokkende  VIRAL van bureau LG&F over jongeren die wel heel makkelijk op afbetaling kunnen kopen (met verborgen camera opgenomen). SZ wil het financiële gedrag van mensen beïnvloeden zodat problematische schulden worden voorkomen. Dat meldt Aedes, de branchevereniging van woningcorporaties in Nederland. De campagne richt zich daarbij op een breed publiek. ''Hoewel vaak

Campagne ‘Dat pik je niet!’ van politie moet aangifte doen stimuleren

Een nieuwe campagne, plaatselijk deze keer, van de politie Amstelland. Lees vooral Amsterdam en omstreken, maar niet alleen. Onder het motto "Dat pik je niet!" spoort de campagne burgers aan om in alle gevallen aangifte te doen. Zie ook Evenaangiftedoen. Te zien in trams, met filmpje (zie site) op regionale tv-zenders AT5 en RTV-Noord-Holland. En labels op fietsen en auto's, plus foldering. Slecht rond een kwart van de mensen in de regio maakt melding van een strafbaar feit. De politie kan veel met goede informatie, meer dan de burger schijnt te denken. Zo kan de politie