Categorie: "Sociale campagne"

Indiase schone Malaika poseert als vogel in reclame-uiting PETA

Toch knapper dan Wayne Rooney. Bollywood actrice Malaika Arora Khan poseerde onlangs in het Indiase Bombay in vogeloutfit voor een cam- pagne van internationale dieren- rechtenorganisatie PETA. De wereld- beroemde 33-jarige actrice uit India speelt de hoofdrol in een reclame- campagne die het lijden van dieren in circussen aan de kaak stelt, meldt Bollywood.nl. Deze zijn vogelvrij verklaard. PETA staat een meer ethische behandeling van dieren voor en volgens de activisten horen dieren sowieso niet in een circus thuis. De tekst: ''Even the Wildest of Birds Do Not Belong in Circuses.''

Nieuwe viral Wereld Natuur Fonds onderdeel ‘Amazone-campagne’

Follow the leader, up and down. Een kleurige nieuwe viral van het Wereld Natuur Fonds (WNF), onderdeel van de campagne, die het belang van de Amazone moet benadrukken. Per minuut verdwijnen daar vier voetbalvelden, claimt het WNF. Voor slechts 5 euro per maand valt een stuk regenwoud ter grootte van twee voetbalvelden te beschermen. Er zijn ook acties, zoals een eigen filmpje maken, met kans op een reis naar de Amazone. Kan uitgroeien tot echte commercial van het fonds, dat ook actief is op Hyves en Mundo. Zie tenslotte fraaie vormgegeven site.

Dode comedian Monkhouse treedt op in spotje over prostaatkanker

In Nederland is net een campagne begonnen om aandacht te vragen voor prostaatkanker, een mannenkiller, wat we te weinig beseffen. In Engeland hebben ze iets sinisters, maar heel effectiefs bedacht, in de strijd tegen dezelfde ziekte. De geliefde, zeer populaire, in 2003 aan prostaatkanker overleden Britse comedian Bob Monkhouse, treedt op in de commercial, opgenomen op een kerkhof. Met een andere, sound- alike stem natuurlijk en een ‘'body-double.'' Zeer indrukwekkend, en gemaakt met -uiteraard- de goedkeuring van Monkhouse's familie. Voor de Give A Few Bob-organisatie die onderzoek financiert, en

Artsen zonder Grenzen zet buitenreclamewapen in voor Darfur

Sterke en vechtlustige buitenreclame-uiting van Artsen zonder Grenzen, bestemd voor abri's. ''Vechten'' in het door een burgeroorlog verscheurde Darfur. Het beeld lijkt op een geweer, maar is opgebouwd uit de instrumenten die AzG gebruikt in haar strijd: het bieden van rechtstreekse medisch en humanitaire noodhulp. Reclamebureau erachter is Grey, via Ad- formatie. Meer over de AzG-campagne HIER.

Milieudefensie contra banken in campagne over klimaatverandering

Nederlandse banken veroorzaken met hun investeringen drie keer zoveel CO2-uitstoot als heel Neder- land in een jaar. Ze investeren 20 keer meer in ''klimaatschadelijke projecten'' zoals oliewinning en kolencentrales, dan in klimaat- vriendelijke, duurzame energie. Dat claimt Milieudefensie althans. Van de banken zelf hebben we nog geen reactie vernomen. Van de Nederlandse banken scoort ABN Amro het slechtst als het gaat om de impact op het klimaat en ASN en Triodos het best. Onder het motto "Klimaatverandering? Niet met mijn geld!" start Milieudefensie een campagne, waarbij consumenten worden opgeroepen naar een klimaatvriendelijke bank over te stappen. Even los van de vraag of die claims

Campagne Greenpeace tegen bouw kolencentrales in Nederland

Nieuwe campagne van Green- peace, compleet met actiesite, de onvermijdelijke maar goeie viral om door te sturen (''alles mag retro worden, behalve koolcentrales'') en buitenrecla- me-affiches. ‘'Als we niets doen, bouwen vijf grote energiebe- drijven vijf nieuwe kolencen- trales in Nederland. De CO2-uitstoot van deze centrales is vergelijkbaar met die van 9 miljoen auto's per jaar. Niet alleen uw huis, maar ook de aarde wordt flink opgewarmd,'' zegt de milieu-organisatie. ‘'Een bizarre ontwikkeling, in een tijdperk waarin onze regeringsleiders de mond vol hebben van het drastisch vermin- deren van CO2-uitstoot. De bouw van nieuwe kolencentrales

Natuurmonumenten start campagne voor ‘open en groen’ Nederland

Natuurmonumenten is gestart met een nieuwe reclamecampagne om ervoor te zorgen dat Nederland weer open en groener wordt. De afgelopen 15 jaar is de bebouwing met 20 pct toegenomen, ‘'ten koste van de natuur en oer-Hollandse landschappen in ons land, zoals het Groene Hart.'' Anders dan bij eerdere campagnes doet Natuurmonumen- ten ook een beroep op het publiek. Gisteren verscheen in alle landelijke dagbladen een advertentie, met opvallende groene vlakken met de tekst 'Nederlandopenen- groen.nl'. Er is ook een commercial op RTL/ Discovery en National Geographic. Ook is de slogan te zien in abris op stations. Met

Bekende Vlamingen in affiches tegen Antwerps hoofddoekverbod

In Antwerpen is door de overheid een hoofddoekenverbod uitgevaardigd in alle stadsdiensten. Formeel heet het een verbod op "uiterlijke symbolen van levens-beschouwelijke, religieuze, politieke of andere overtuiging voor stadspersoneel in een loket functie." En dat zit niet iedereen lekker (en mij ook niet) . De Vlaamse actiegroep Boeh! (Baas Over Eigen Hoofd) heeft affiches vervaar- digd die in de havenstad hangen, met BV-ers (Bekende Vlamingen m/v) die zich tegen een hoofddoekverbod verzetten. De tekst: ‘'Hoofddoek? De vrouw beslist.'' Met daaronder: ''Boeh! wil dat vrouwen zelf kunnen beslissen om een hoofddoek te dragen of niet, zonder bemoeienis van de overheid of wie dan ook.(in bijgaande poster schrijfster Margot Vanderstraeten) … ondersteunt ons daarin: u ook?'' En een (zichtbaar gedragen) kettinkje om je nek met een kruisje, mag dus ook niet, als je consequent bent – nonsens. Boerka's nee, hoofddoeken: moet kunnen.

Ministerie van V&W start met campagne over gevaren motorrijden

Om het aantal verkeersonge- vallen tussen motorrijders en andere weggebruikers omlaag te brengen, starten het Motor- platform en het Ministerie van V&W vandaag een campagne. De campagne Let op, Val op! moet motorrijders bewust maken van het gevaar dat zij lopen. Jaarlijks verongelukken ongeveer 80 motorrijders in het verkeer. Ongeveer de helft komt om het leven door een aanrijding met een auto. De campagne begint op de Motor Experience Day in het verkeerseducatiecentrum in Drachten.