Goed van TMF, want politiecontrole richt weinig uit. Een grote campagne van het ministerie van Verkeer en Waterstaat (V&W) en tv/muziekzender TMF moet de helm weer populair maken onder jonge- ren. Het jongerenkanaal zendt primetime vijf programma's uit waarin jonge scooterrijders tips krijgen hoe ze hun kapsel in het gareel kunnen houden, terwijl ze toch een helm dragen, meldt De Telegraaf op Zondag. Jonge scooter- en brommerrijders hebben het afgelopen jaar opnieuw minder vaak een helm gedragen, hoewel deze jeugdige bestuurders 50 keer meer risico lopen
op een ongeval dan alle andere verkeersdeelnemers. Bromfietsers maken slechts 1 procent uit van het verkeer, maar zijn betrokken bij meer dan tien procent van de ernstige verkeersongevallen. Dat blijkt uit cijfers van het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie.
In 2005 kwamen 77 brom- en snorfietsers om in het verkeer. Een derde daarvan was tussen de 16 en 24 jaar. Juist in die categorie is het helmgebruik schrikbarend laag. Het afgelopen jaar reed 90 procent van de bromfietsers met helm op en was slechts 78 procent van de passagiers goed beschermd. Dat terwijl het correct dragen van een helm en kinband de kans op een dodelijk scooter-of bromfietsongeval halveert, blijkt uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid.
Veel jongeren vinden het niet stoer of prettig om een helm te dragen. Bovendien zou het haar uit model gaan. Vaak zie je scooterrijders langs scheuren met het hoofddeksel slechts half op het hoofd, zodat ze hem snel verder over het gezicht kunnen trekken als een agent in de buurt is.
Lees ook:Hoe jonge Denen te overtuigen dat fietshelmen ‘cool’ zijn?
Lees ook:Wordt ‘t nog wat tussen die twee, of verknoeit De Standaard ‘t feestje?
Lees ook:Reclame-inkomsten stijgen eerst helft 07, vooral dagbladen profiteren
Lees ook:Onderzoek VS: ‘Online reclame vaker geblokkeerd’
Lees ook:‘Mobiele reclamegroei Android overtreft die van iOS’
Goed initiatief van verrkeer en waterstaat