Mediacampagne Stipko laat voordelen kinderopvang laten zien

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Onderwijs geef vandaag het startsein voor een voorlichtingscampagne via een website, radiospotjes en brochures om ouders duidelijk te maken dat kinder- opvang goed is voor hun kroost. De campagne ‘'Dat gun je ieder kind'' is een initiatief van Stipko, Stichting Promotie Kinderopvang, een samenwerkings- verband van de brancheorganisaties in de kinderopvang. De branche wil ouders erop wijzen dat in het kinderdagverblijf, bij de gastouder of op de buitenschoolse opvang kinderen veel sociale vaardig- heden op doen. Het gaat dan om zaken als vriendschappen sluiten en waarden en normen. Ten onrechte komt kinderopvang volgens de branche nu nog te veel in het nieuws als middel om de arbeidsparticipatie van vrouwen te vergroten, voegt het ANP toe. Stipko in

een persbericht: ‘'Kinderopvang is dus nu niet alleen goed betaalbaar, maar bovendien ook goed voor de ontwikkeling en een aanvulling op de opvoeding. Maar het allerbelangrijkste is natuurlijk dat kinderen kinderopvang leuk vinden.''

Op de site is niet alleen te lezen wat kinderopvang voor een kind kan betekenen, ook kan een geschikte opvang in de buurt worden opgezocht, is er een rekenmodel om inzicht in de kosten te geven en laat het zien wat de overheid en de werkgevers bijdragen aan de kosten.

Lees ook:Helloo kidshorloge met telefoon en GPS Track & Trace maakt reclame
Lees ook:Porno acteurs in nieuwe Sire-campagne: ‘Praat met je kind over porno, voordat internet het doet’
Lees ook:SIRE met campagne in aanval tegen ouders’ geschreeuw langs de lijn
Lees ook:Kick-off ‘Laat-je-ouders-niet-vallen’-campagne in NOS Journaal
Lees ook:Verbeter zorg azielzoekerskinderen roepen 158 organisaties op per advertentie

7 reacties op “Mediacampagne Stipko laat voordelen kinderopvang laten zien

  1. Ellen

    Tja. De discussie of kinderopvang nou wel of niet goed is voor (ieder) kind zal ik hier maar niet gaan voeren.
    Maar een campagne die zich richt op schuldgevoel van ouders vind ik echt misselijkmakend:
    - ouders die hun kind die kinderopvang niet ‘gunnen’
    - bij het deel wat hier wel gebruik van maakt, zit helaas toch ook een deel schuldgevoel. En dat is echt niet terecht hoor mensen, luister maar naar de branche-organisatie….
    De campagne had best ingestoken kunnen worden op de voordelen van kinderopvang zonder deze insteek…

      /   Beantwoorden  / 
  2. Jos van Liempd

    Tsja. ‘Insteken op schuldgevoel’ is naar de meeste ouders nu eenmaal een zeer effectieve methode, qua communicatie. ;-)

      /   Beantwoorden  / 
  3. Ellen

    @Jos. Dat vraag ik me af. In dit geval zou de campagne daarmee wel eens zoveel weerstand op kunnen roepen dat hij daarmee zijn doel voorbij schiet.
    Ook al omdat dit een ‘discussie’ is die allang speelt, waarbij de meningen meestal vrij polariseren, en er voldoende onderzoek is om beide standpunten te onderbouwen..

      /   Beantwoorden  / 
  4. Jos

    @Ellen: Wil je honderden voorbeelden van zeer succesvolle campagnes die ingestoken waren op schuldgevoel? Zelfs kinderen steken hun eigen ‘campagnes’ meestal daarop in, dat weet je… ;-)
    Wat deze campagne betreft: ik denk dat er nog niet zo heel veel ouders zijn die zich schuldig voelen als ze hun kinderen NIET naar de opvang sturen, ik denk dat nog altijd de meesten zich juist schuldig zullen/zouden voelen als ze dat WEL (zouden) doen. Beetje de andere kant op duwen van dat beeld kan denk ik geen kwaad.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Redactie, Michael

    ”Ten onrechte komt kinderopvang volgens de branche nu nog te veel in het nieuws als middel om de arbeidsparticipatie van vrouwen te vergroten.” Ook wel n aardige terwijl dat nu juist DE reden is voor overheid en bedrijfsleven om er geld in te stoppen…

      /   Beantwoorden  / 
  6. Ellen

    @Jos. Ja, die doelgroepen bedoelde ik nu net. Maar kinderopvang brengen als iets wat je je kinderen zou moeten ‘gunnen’… oef.. Schuldgevoel bij ouders die er wel gebruik van maken: klopt.
    @Michael. Tja, ik kan nu heel cynisch worden: de overheid die ergens geld in steekt puur en alleen omdat het goed is voor een kind.. is nog even een utopie ben ik bang..

      /   Beantwoorden  / 
  7. Jos

    Vrouwen worden publicitair nog altijd behoorlijk gepusht om te gaan werken. Niks mis mee als ze dat willen, maar de motivatie komt wel erg vaak van buitenaf: er wordt dringend meegedeeld dat ze als werkende vrouw zichzelf zo lekker ‘kunnen ontplooien’, dat het beter is voor de kinderen (want die zien dan een ‘evenwichtiger rollen-voorbeeld’), dat ze hun kinderen naar de kinderopvang moeten doen (want dat is beter voor de kinderen), etc. Dat zijn nogal oneigenlijke argumenten. Als man hoor je zoiets nooit. Je moet gewoon gaan werken. Punt. Tot je pensioen, niet totdat de hypotheek is afgelost door het salarisje van mevrouw, die daarna nog eventueel wel even in de WAO kon, als het geld nog nodig was. Arbeidsparticipatie heeft een dubbel doel: en (terecht) emancipatoir, en om het aanbod op de arbeidsmarkt hoog, dus goedkoop en flexibel, dus goedkoop te houden. En om de belastingen te voldoen. Maak daar eens een eerlijke campagne over, zou je zeggen…

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.