Categorie: "Sociale campagne"

Gek op Goochem: autogordelcampagne Min. van V&W en Van Haren

Gek op Goochem. Met deze nieuwe slogan is de publiek (Ministerie van Verkeer & Water- staat)-private (schoenenwinkel Van Haren)campagne van start gegaan die het dragen van de autogordel op de achterbank moet stimuleren. Deze campagne is speciaal gericht op kinderen van vier tot twaalf jaar en wordt ondersteund door schoenenwinkel Van Haren. Goochem het gordel- dier is daar van 26 maart gratis af te halen. Kinderen moeten hier- voor wel eerst slagen voor het 'meerijbewijs' op de Gek op Goochem site. Voor elke uitgereikte Goochem schenkt Van Haren

Indringende Zweedse commercial over anorexia van AB Kontact

Zelfs een spiegel bedriegt je, als je bedrogen wil worden. Anorexi Bulimi Kontakt, een Zweedse organisatie die mensen met eetstoor- nissen wil helpen, gaf opdracht voor dit realitische en daarom zeer indringende spotje over anorexia. Paul van Veenendaal signaleerde hem in zijn rubriek Viral Friday op MarketingFacts. ''De Nederlandse) overheid heeft vooral oog voor overgewicht, maar ondertussen komen er in Nederland jaarlijks zo'n 1.300 mensen met anorexia nervosa en 2.200 met boulimia nervosa bij'', tekent hij aan. (Zweedse) commercial gemaakt door reclamebureau Grey.

‘The List’ – dodenlijst Euromigranten op Amsterdamse reclameborden

Het Stedelijk Museum presenteert van 14-21 maart de namen van vluchtelingen die omkwamen tijdens hun vlucht naar ''Fort Europa'' als campagne op 100 verlichte reclameborden door de hele stad. Aan- dacht wordt gevraagd voor ‘The List', een project over de grenzen van 'Fort Europa'. De titel verwijst naar de lijst namen van alle vluch- telingen die, zover bekend, tijdens hun migratie naar Europa zijn omgekomen. Deze dodenlijst wordt sinds 1993 bijgehouden door de non- profit organisatie United en telt nu al 7200 namen. ''The List'' legt de vraag voor ''in hoeverre kunst een rol kan spelen voor dit actuele sociale, politieke en culturele onderwerp.'' Er is ook een seminar

Franse presidentskandidaten figureren in anti-aids campagne

 ''En als ik nu eens seropositief was, zou u dan nog op mij stemmen'', vraagt de Franse presidentskandidaat Ségolène Royal zich af in een Franse anti-aids campagne. Zij ook andere kandidaten figuren in de printcampagne, zoals François Bayrou. De uiterst rechtse kandidaat Jean-Marie le Pen is niet gevraagd. Over vragen gesproken, Aides had de kandidaten ook gevraagd om zich achter de sociaal-economische en financiële eisen van de organisatie te stellen, maar daar waren ze volgens dagblad Trouw ''een stuk terughoudender'' in.

Kick-off ‘Laat-je-ouders-niet-vallen’-campagne in NOS Journaal

Hoera, weer een campagne. En verguld zijn ze, met 't spotje voor de ‘'Laat je ouders niet vallen'', doe-wat-terug-campagne die vandaag start. En begrijpelijk, want het prima filmpje (klik hier) zou vanavond worden vertoond door het NOS Journaal van 20.00 uur, als uitsmijter. De campagne moet kinderen stimuleren hun ouders te behoeden voor een val. De laatste dag van deze maand is uitgeroepen tot de nationale ‘'Laat-je-ouders- niet-vallen-dag.'' Het spotje laat aan de hand van oude filmbeelden laat zien hoe je ouders voor jou hebben gezorgd en ‘dat het nu de hoogste tijd is om naar je ouders wat terug te doen'. Help met valpreventie. Want ze vallen wat, die oudjes en de medische kosten zijn enorm. Over

Deense Verkeersorganisatie komt met keiharde real-campagne

Angstaanjagend, zo realistisch zijn die auto-ongevallen. De een nog harder dan de ander. De Deense Verkeersveiligheids- organisatie denkt kennelijk: hoe harder de boodschap, hoe effectiever. Ook heel apart gefilmd. Wist ik maar hoe, heel benieuwd. Twee ongelukken zijn van achter naar voren afgespeeld, ten behoeve van een maximaal effect. In het ene filmpje horen de vrouw zeggen dat het ongeluk haar schuld niet was, had iedereen gezegd. Het was zo'n mooie dag, ze reed wel iets te hard… Kon ze die film maar terugdraaien. Heel sterk. 

VN start wereldwijde campagne tegen e-scrap, elektronisch afval

De Verenigde Naties is samen met een groot aantal organisaties en bedrijven een campagne begonnen om de groeiende berg aan elektronisch afval, ook wel e-scrap genoemd, aan te pakken: 'Solving the E-Waste Problem' (StEP). Consumenten moeten zuiniger doen met hun spullen (en repareren ipv weggooien), en gestimuleerd worden om in winkels te letten op artikelen van bedrijven die het StEP-logo dragen, meldt Webwereld. Deze maken producten die voldoen aan de internationale standaarden en afvalrichtlijnen. Een groot aantal computer- en elektronicafabrikanten heeft zich aangesloten bij het initiatief van de VN. Onder hen zijn Hewlett-Packard, Microsoft, Dell, Ericsson en Cisco Systems. Uit Nederland

Minister houdt donorcampagne NIGZ tegen wegens ‘onnodig bloot’

Minister Ab Klink van Volksgezondheid heeft een nieuwe NIGZ-reclamecampagne om orgaandonatie te bevorderen tegen gehouden – omdat er onnodig bloot in zat. Dat meldt de Volkskrant vandaag prominent op de voorpagina. Ook de voor- bereidingen van het bijbehorend reclamefilmpje zijn stopgezet. De gezondheids- organisatie moet nu in allerijl nieuw beeld gaan zoeken voor de door Roorda Reclame gemaakte campagne, die deze maand zou beginnen. Het foldermateriaal kan de prullenbak in. Een woord- voerder van het ministerie van Volksgezond- heid ontkent echter dat de politieke achtergrond van de nieuwe minister (Klink was eerder directeur van het wetenschappelijk instituut van het CDA) iets te maken heeft

Pleidooi voor weekje reclamevrij in Tilburg: minder consumeren

‘'Een week reclamevrij, daar kom je weer van bij. Dus eind april, wat betreft reclame stil.'' Rijmt dat niet prachtig, ja toch? De man erachter, de Tilburgse natuurliefhebber Henk Kuijper, zoekt alom steun voor zijn plan om zijn stad de laatste week van april geheel reclamevrij te maken. Als wezenlijk signaal, ten behoeve van het milieu. In zijn oproep aan ‘'Geachte verantwoordelijke voor reclame-uitingen in Tilburg'' op blog TilburgZ schrijft hij: ‘' We kunnen zaken rond milieu, klimaat- verandering en broeikaseffect niet langer bagatelliseren. Geluiden en waarschuwingen

WWF komt met licht-uit commercial voor ‘Earth Hour’ in Sydney

In Europa haalde onlangs een soortgelijke actie van 5 lullige donkere minuutjes weinig uit, maar in Australië is men erg benieuwd hoe Sydney het ‘'Earth Hour'' ondergaat. Zaterdagavond 31 maart moet daar om half acht overal een uur lang het licht uit. Zie de eenvoudige, maar heldere commercial voor het Wereld Natuur Fonds daar. Er worden vele evenementen georganiseerd rond die tijd in Sydney, om aandacht te vestigen op global warming. En de speciale site adviseert lief: ‘'Talk with your family and friends about the state of our planet and the need to make a change to keep the place we live the way we need it to be.'' En: ‘'Do something non-electric as a family – have a picnic or a have a candlelit dinner – but most importantly enjoy!''