Massamediale voorlichtingscampagne ‘6 minuten’ over hartstilstand

De Nederlandse Hartstichting is begonnen met een uit eigen middelen betaalde voorlichtings- campagne, onder meer op televisie en in de gedrukte media, om, met de hulp van het publiek, de overlevings- kans bij een hartstilstand te vergroten tot 25 pct. Dit doel moet binnen 5 jaar behaald zijn. Het 6minuten concept (voorwaar- den voor efficiënte en doeltreffende hulp binnen 6 minuten) is de kern van de campagne en de boodschap: "Een leven hoeft niet te stoppen bij een hartstilstand. Weet wat u moet doen: bel 112, reanimeer en defibril- leer". Op website 6minuten.nl van de Hartstichting is te lezen wat mensen zelf kunnen doen als ze geconfronteerd worden met een plotselinge hartstilstand. Als direct

112 wordt gebeld voor een ambulance, direct wordt gereanimeerd en binnen 6 minuten wordt gedefibrilleerd stijgt de overlevingskans naar 50 tot 70 pct. Reanimatie is hartmassage en beademing. Defibrillatie is het toedienen van een elektrische schok met het doel het hart weer te laten pompen. Dit kan met een AED, een Automatische Externe Defibrillator.

De HS wil de Nederlandse bevolking eerst bewust maken van het probleem (300 slachtoffers per week) en kennis overdragen (doeltreffend ingrijpen kán vele levens redden, herkenning van het AED-symbool). En het publiek aanzetten tot actie (weet wat je moet doen en volg een reanimatiecursus).

In een later stadium gaat de aandacht uit naar het creëren van '6 minuten zones'. In een 6 minuten zone is alles zo geregeld dat bij een hartstilstand alle drie elementen van het 6 minuten concept efficiënt toegepast kunnen worden. Dus bel 112, reanimeer en defibrilleer. Dat kan alleen wanneer omstanders een hartstilstand kunnen herkennen, weten wat ze moeten doen en AED's herkenbaar en op zeer grote schaal beschikbaar zijn, aldus het persbericht.

Lees ook:Benefietwedstrijd Feyenoord-Sparta voor reanimatie-actie Hartstichting in de reclame
Lees ook:Jongen valt uit hoge boom. Wat te doen-spotje St John Ambulance
Lees ook:Beroerte-alarm over Mond Spraak Arm in spotje Hartstichting
Lees ook:Hartstichting, Consumentenbond: minder snoep/frisdrankreclame
Lees ook:Met ‘Help Holland Help’ haakt ook Rode Kruis in op WK

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.