Categorie: "Politieke campagne"

Roorda: ‘Premiers gaan niet op zeepkisten staan’


De PvdA-leider zou, op basis van zijn cum laude
studies, uitstekende achtergrond in het bedrijfsleven en communicatieve talent
Balkenende en Rutte in één van zijn binnenzakken moeten steken. Maar. ‘Wouter Bos gaat de verkiezingen verliezen, en dat is vreemd’, zegt Eugène Roorda, reclameman, vandaag in zijn column op BNR-nieuwsradio. Want, kort samengevat: een premier-in-spé

Buitenreclame en GroenLinks: met twee maten meten

In verkiezingstijd mag veel, zeker als je lijsttrekker het niet zo goed doet in de peilingen. Zie de enorme steigerdoek die GroenLinks heeft hangen aan de Amsterdamse Stadsschouwburg. Als eerste politieke partij die dit medium gebruikt. Adfoblog-medewerker RobBeemster: ‘Is GroenLinks niet de partij die zich nog niet zo heel lang geleden met hand en tand verzette tegen de komst van deze ‘’monstrueuze advertenties’’ in de Amsterdamse binnenstad? Het is te makkelijk om nu met oude argumenten aan te komen, maar het blijft een weinig principiële opstelling van een partij die steigerdoekreclame nog maar een jaar geleden demoniseerde als ‘een uiting van de brutaliteit van het kapitaal’. Reageert Marc: ‘GroenLinks gaat nog verder, zelfs autorijden wordt gestimuleerd.’

Politieke reclame: ‘Vorm gaat altijd boven inhoud’

Politieke partijen lijken op sommige adverteerders die op basis van rationele arg umenten klanten willen winnen. ‘Terwijl die klant tegenwoordig meer emotioneel – of zelfs spiritueel – wil worden aangesproken. De politiek bedrijft nog altijd mannelijk geladen communicatie in een steeds meer vrouwelijk getint tijdsgewricht.’’ Aldus Eugène Roorda, reclameman en columnist van BNR Nieuwsradio. De communicatie van de politieke partijen deugt dus niet, want: ‘Vorm gaat altijd boven inhoud.’ In zijn radiocolumn vandaag zegt hij: ‘Dat is lastig

Osama en Obama in verkiezingscampagnes VS

Osama en Obama. Vooral in commercials gaat het hard en gemeen toe in verkiezingstijd in de VS, maar dus ook in Amerikaanse magazines en dagbladen. Osama Bin Laden maakt zogenaamd reclame voor de Democraten, gefinancierd door de Republican National Committee. Barack Obama, presidentskandidaat, schijnt niet af te komen van zijn rookverslaving. Fijn denkt de oppositie: Obama als nieuwe Marlboro Man. Fakeplaatje trouwens. Maar Philips Morris hoopt natuurlijk wel stiekem dat Obama een keer rokend wordt gefilmd. Leuke commercial voor hun merk, dat via YouTube de hele wereld overgaat.

Roorda: ‘Heimwee naar Fortuyn? Dat gaat wat ver’


‘Te zeggen dat ik heimwee heb naar Pim Fortuyn gaat misschien wat ver, maar ik werd wel blij als ik hem zag. Gewoon omdat hij was wie hij was met al zijn plussen en minnen. Maar vooral omdat hij er zelf lol in had. Er zelf plezier in hebben; dat werkt aanstekelijk en maakt een merk sterk.’ Aldus Eugène Roorda, reclameman en columnist van BNR Nieuwsradio. Maar hij is totaal niet te spreken over de communicatiekracht van onze huidige politieke leiders. In zijn radiocolumn vandaag zegt hij: ‘Ze adverteren, maar ze communiceren niet.’ Roorda, in het dagelijks leven

Elsevier: politieke campagnes van tv naar web

De verkiezingen van dit jaar zijn de eerste waarbij de partijen zich massaal op internet storten, constateert Elsevier vandaag.‘De SP heeft een voortrekkersrol gespeeld. Veel leden begonnen daar al een paar jaar geleden met weblogs. Die voorsprong heeft de SP nog steeds. Zie ook eerder dit jaar het viral filmpje van Jan Marijnissen, maar de PvdA is nu ook heel gelikt op internet aanwezig,’ zegt Frank Janssen, trendwatcher van Frankwatching. "Televisie is het belangrijkste medium waarmee de kandidaten kiezersaandacht trachten te trekken, maar internet is deze verkiezingen belangrijker dan ooit," meent Elsevier-redacteur

Nielsen: Partij voor Dieren duurste campagne


Van alle politieke partijen geeft de de Partij voor de Dieren toe nu toe het meeste geld uit aan reclamecampagnes. De partij heeft al meer dan 70.000 euro uitgegeven, blijkt uit cijfers van onderzoekorganisatie Nielsen Media Research, geciteerd door dagblad AD.

Vooral bij stations hangen grote kleurenposters met poesjes. De PvdA komt op de tweede plaats met ruim 50.000 euro. Partijen als

Nieuwe media rukken op in verkiezingscampagnes

Tijdens de verkiezingscampagne voor de Tweede Kamer draait het al lang niet
meer alleen om de zaaltjes in het land of de zeepkist waar de achterban wordt
toegesproken. De laatste campagneweken voor 22 november domineren de
lijsttrekkers de programma’s op radio en tv en ook een nieuwe medium als
internet is inmiddels een geliefd campagne-instrument. Bekijk en vergelijk Mark Rutte, Femke Halsema, Jan Marijnissen, Wouter Bos en Alexander Pechtold.

Politieke ‘reclame’: PvdA zet Mascini en Terstall in


De PvdA zal tot aan de verkiezingen de “Zendtijd Politieke Partijen” vullen met korte films die gemaakt zijn door gerenommeerde, bekroonde regisseurs. De kick-off is van regisseur en bijna PvdA-Tweede Kamerlid Eddy Terstall (Rent a Friend, Simon) met Peer Mascini met ”De Wei in”. De partijpolitieke ‘reclamefilm’ -door