Categorie: "Politieke campagne"

Prominente oudere Nederlanders ondertekenen ‘Red de zorg’-advertentie

Je kunt niet de verzorgingstehuizen sluiten, terwijl ook in de thuiszorg wordt gesneden.’ Bijna 50 prominente oudere Nederlanders met totaal verschillende achtergronden ondertekenen vandaag een ‘Red de zorg’-dagblad advertentie gericht aan het kabinet, een initiatief van publieke sector vakbonRed de zorg -advertentied AbvaKabo. De advertentie omvat primair pleidooien voor afstel -de grote bezuiniging in de ouderenzorg- en een uitstel pleidooi:  ”Stel in ieder geval de behandeling van de zorgwetten Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015 (WMO) en Wet Langdurige Zorg (WLZ) tenminste 1 jaar uit.” Gevolgd door de zin: ”Onze ouderen mogen zorgvuldigheid van de politiek verwachten.” Had de bond nog langer doorgezocht en meer ruimte gehad in de advertentie in onder meer de Volkskrant vandaag, dan had de bond er honderden gevonden om te tekenen. In de overlees de complete tekst en de 47 namen duidelijk leesbaar vermeld.

Rutte steunt Rotterdam/Nederlandse taal-reclame affiche VVD

Verkiezingen VVD poster RotterdamMinister-president en VVD’er Mark Rutte vindt dat de VVD Rotterdam een “mooie poster heeft gemaakt, met een goede boodschap“. Hij zei dit tegen de NOS naar aanleiding van de ontstane ophef over de lokale verkiezingsposter waarop “In Rotterdam spreken we Nederlands” staat. Aldus dagblad Sp!ts. De poster zette kwaad bloed bij veel mensen; ze vinden de reclametekst discriminerend. Rutte zegt verder dat de taal leren de enige manier is om echt aan de samenleving deel te nemen. De Rotterdamse VVD-lijstrekker

Na ‘de borst’ gaat Lijst 9 voor billenkoek op verkiezingsposter

Lijst 9 billenkoekLijst 9 borst afficheRinus Beusenberg, lijsttrekker en gemeenteraadslid van Sociaal Rechts Haarlemmer- meer/SRH, en de ondernemer man die er maar niet in slaagt om een City of Love, een groot erotisch uitgaanscentrum in Haarlemmermeer van de grond te krijgen, slaat weer toe. Met een aparte affiche, want seks sells. Na de opmerkelijke verkiezingsaffiche met de hand op de borst van kandidaat gemeenteraadslid Anita de Jong van 2010 verkiest Beusenberg nu billenkoek. Deze keer neemt hij de billen van kandidaat-raadslid Dirk Kroneman te grazen, meldt de

‘België is geen eiland’ zeggen Vlaamse Partijvoorzitters in hawaïhemd

Heel goed. PVV, lees je mee? In 130 Vlaamse gemeenten zijn opmerkelijke affiches te zien van vijf partijvoorzitters in exotische kleren. De affiches maken deel uit van een campagne van 11.11.11, waarmee de koepel van de Vlaamse Noord-Zuidbeweging aan politici vraagt om in de verkiezingsstrijd extra aandacht te hebben voor internationale thema’s. Er op, heel goed, de slogan “België is geen eiland. De wereldproblemen zijn ook de onze“. Zo meldt de Belgische krant/site De Morgen. “Een financiële en economische crisis oplossen en voorkomen, klimaatverandering aanpakken, toenemende ongelijkheid wegwerken, een menswaardige oplossing voor migranten… Om deze uitdagingen écht aan te pakken hebben we politici met lef

Brouwers adverteren weer tegen voorgestelde bierbelasting

Bierbelasting nieuwDe vorige was nog maar van augustus, vandaag de follow-up inhaker in diverse kranten met getallen die moeten bewijzen dat Nederland ‘massaal’ stop bierbelasting zegt. Via online, tweets, likes en nog meer wordt geoordeeld dat €5 ‘genoeg’ is. Ondertekend door de Nederlandse brouwers, het Klein Brouwerij Collectief (KBC) en de Alliantie van Bier Tapperijen (ABT).  Vandaag vergaderen de Tweede Kamer-spelende leden/lobbyisten van de Eerste Kamer erover, wat de timing van een nieuwe advertentie -issue of advocacy advertising in het jargon- verklaart.

Spaar ons pensioen roept de FNV nu tegen de senaat

FNV pensioen nieuwDe tekst van de inhaker is identiek aan die van juni dit jaar, op één zinnetje na. De vorige FNV-advertentie was gericht op leden van de Tweede Kamer, deze op de leden/lobbyisten van de Tweede Kamer-spelende Eerste Kamer. Stond onder meer achterop de Volkskrant, maar bij voorbeeld ook in Sp!ts vanochtend (KLIK erop om wat te vergroten). De Telegraaf meldt vanochtend dat er hoop is voor de ondertekenende partijen, inclusief het Verbond van Verzekeraars. Ik citeer de wakkere krant: ”Het kabinet dreigt vandaag bakzeil te halen in de Eerste Kamer. De oppositie -nodig voor een meerderheid- blijft onverminderd kritisch over de pensioenplannen. Daardoor lijkt de grootste besparing uit het regeerakkoord te gaan stranden in de senaat.”

Britse socialisten willen energierekening bevriezen melden ze in spotje

In Polderland is er onlangs ‘overeenstemming op hoofdlijnen’ bereikt met EZ over een ‘Nationaal Energieakkoord voor Duurzame Groei’, maar in Engeland zijn ze nog niet zo ver. Daar draait het voornamelijk om de (huidige) gas en electriciteitsprijzen en die zijn onderwerp van een politiek steekspel. Oppositie/Labour-leider Ed Miliband’s ‘energy plan’ houdt in dat, als zijn partij in de regering komt, deze prijzen worden bevroren tot 2017.  Het Londense reclamebureau TBWA\UK werkt ijskoud voor de Labour Party en produceerde bijgaande fraaie infomercial, met voiceover van acteur/regisseur Jason Isaacs, voor de partij, evenals een affiche en een microsite om het beleidsplan uit te leggen.

Uitstel accijnsverhoging sigaretten ‘doodzonde’ zegt advertentie

Issue advertising. Een sloot betrokken organisaties ondertekent deze advertentie die het -dubbelzinnig- ‘doodzonde’ noemt dat de geplande accijnsverhoging op sigaretten is uitgesteld. Want jaarlijks starten tienduizenden jongeren in Nederland met roken. Zo zeggen de initiatiefnemers, zo te zAccijns sigarettenien de Hartstichting en de Alliantie Nederland Rookvrij, die ook meer informatie verstrekken via hun sites. De bijna 40 organisaties en bedrijven doen in de advertentie (KLIK erop om wat te vergroten) een ”dringend beroep op de politiek om volksgezondheid boven de financiële argumenten te stellen.”  In de overlees is de tekst onderaan goed te lezen, en zijn de ondersteunende bedrijven en organisaties redelijk te herkennen. De advertentie stond gisteren onder meer in Het Parool en de Volkskrant, dagbladen van de Persgroep Nederland.

Heftig Amerikaans kill-spotje bepleit wapenbeperkingen

Our laws should protect victims. Not create more.” Een heftige Amerikaanse infomercial als pleidooi voor wapenbeperkingen en met name tegen de beruchte ‘Stand Your Ground’” wetten in 26 staten die mensen te makkelijk toestaan de trekker over te halen als ‘zelfverdediging’ – zie site csgv.org/standup, waar ook een petitie kan worden getekend door Amerikanen. De Stand Up-campagne is gemaakt door Narrow Margin Films; het filmpje bootst een echte killing na, van Trayvon Martin in Sanford, Florida. Via TIR.