Categorie: "Inhakers/actueel"

Voordeelvinder: Telegraaf zoekt zelf goedkope boodschappen voor abonnees

Grote advertentie in De Telegraaf van vandaag. Geïntroduceerd wordt de Voordeelvinder. Op een supermarktprijskaartje, waarvan ik dacht, die is van Albert Heijn. De uiting is vast niet gemaakt door een professioneel reclamebureau, want geen touw aan vast te knopen. Een echte teaser, intrigerend. ”Een simpele manier om uw abonnement terAH met Telegraaf actieug te verdienen”  staat erboven. Abonnees van de krant van wakker Nederland kunnen ”tot 20 pct besparen” (gemidd. gezin: €1250 per jaar) op de wekelijkse boodschappen. En dat, zonder zelf naar aanbiedingen op zoek te gaan. Hoe? Eenvoudig, zegt DT. Kijk op www.telegraaf.nl/voordeelvinder en doe mee. Tja. We racen naar de site, waar we gelukkig veel wijzer worden. Daar staat: ”Selecteer eenvoudig de producten die u vaak koopt en de supermarkten die u regelmatig bezoekt. U ontvangt dan wekelijks per e-mail een overzicht van de voor u interessante aanbiedingen. Zo bent u als abonnee van De Telegraaf altijd op de hoogte van de scherpste prijzen en kunt u gemiddeld tot 20% op uw boodschappen besparen.” Aanbiedingen bij bijna alle belangrijke supers worden vergeleken, behalve bij Lidl (hebben geen Van.. Voor-aanbiedingen, schijnt) Zeer interessant initiatief dus. Ben benieuwd of de supers dat óók vinden. Of vormt dit juist een stimulans om meer te gaan adverteren in … De Telegraaf?

‘Koning beleggen in de doden’ dubbel in De Pers (QI’s Laan)

Quality InvestmentsQuality Investments, dat, als ik het even kort samenvat, handelt in levensverzekeringspolissen van zieke Amerikanen, was dubbel in het nieuws, vrijdag in dagblad De Pers. Heel apart was dat. Met een betaalde advertentie (bijgaand), waarin ze hun beleggers feliciteren met een fraai rendement van 12,1 pct per jaar na een uitkering van een herverzekeraar. Het QI van Frank Laan was voorts onderwerp van een artikel op de twee pagina’s er precies voor, gekopt ‘Koning van het beleggen in de doden.” Een aparte combi. Toeval? Of  juist niet?  Geen idee. Minstens zo boeiend: DP-redacteur Matthijs Rotteveel zegt ‘t niet hard op in zijn artikel, maar lijkt zijn twijfels te hebben over de betrouwbaarheid van hun adverteerder Quality Investments. Het lijkt wel een redactionele waarschuwing. De sales afdeling was vermoedelijk niet op de hoogte van de inhoud van het artikel, toen ze QI belde om te adverteren nabij het artikel. Een fraai staaltje redactionele onafhankelijk, kun je concluderen. Bij zo’n artikel is een weerwoord een must, en dat staat er ook bij: negatieve opmerkingen over Frank Laan en zijn beleid komen volgens de QI-baas zelf voornamelijk voort uit afgunst en zijn afkomstig van anonieme, ”schijnbaar met hem gebrouilleerde ex-zakenpartners.” Daartegen kan hij zich ”onmogelijk verweren.”

ANWB-advertentie over meningspeiling kilometerprijs/heffing in de krant

ANWB peilingWij willen uw mening peilen over de kilometerprijs, zodat de politiek u hoort.” Hèhè, dat is-ie dan, die advertentie van de ANWB over ‘de’ peiling over de kilometerprijs, minder ‘neutralen’ spreken over kilometerheffing, waarover zoveel wordt gepraat. Hij staat in ieder geval vandaag in De Telegraaf, dat zijn eigen peiling organiseert, ik zag hem niet in mijn andere ochtendkrant, de Volkskrant. Kennelijk wordt die niet of nauwelijks door ANWB-leden gelezen. Vreemd. In de heldere advertentie van een hele pagina, met  een -aardig  gevonden illustratie, (olie)peilstok met vraagteken erop- worden leden verwezen naar de speciale site, anwbledenpeiling.nl om hun stem uit te brengen. Onderaan, onleesbaar op de advertentieafdruk hiernaast, staat een belangrijke tekst die ik daarom maar even overtik. ”De ANWB heeft nog geen standpunt ingenomen over de kilometerprijs. En zonder onze leden doen we dat ook niet. We vinden het namelijk belangrijk om te weten wat de kilometerprijs voor iedereen betekent. Daarom kunt u nu -als u ANWB-lid bent- uw mening geven over de kilometerprijs. Ga naar anwbledenpeiling.nl en grijp uw kans. Wij zorgen ervoor dat de politiek u hoort.  Bedankt alvast.” Ondertussen beweert meningpeiler Maurice de Hond dat deze ANWB-peiling niet representatief is. En lijkt De Telegraaf in zijn nopjes dat hun eigen peiling onder lezers de kmHEFFING -ze spreken bewust niet, als de ANWB, over de kmPRIJS- lijkt af te wijzen. Uit De Hond’s peiling blijkt een lichte voorkeur voor de heffing. Verkeersminister Eurlings voert ‘m niet in ”als de ANWB tegen is,” heeft hij gezegd. Overigens zal het feit dat je liefst 15 (!) minuten moet uittrekken voor de ledenpeiling -daarover geen woord in de advertentie- menigeen afschrikken. Kennelijk moeten we eerst een kmprijscursus doen van de ANWB (en Eurlings?) en is daarom een simpel ‘ja’ of ‘nee’ niet goed genoeg.

Bevend mobieltje in Haïti-spot Samenwerkende Hulporganisaties

Help Haïti | sms ‘STEUN’ naar 5050 (€ 3,- per bericht). Eenvoudig,  maar heel duidelijk spotje voor de Samenwerkende hulporganisaties*. Snel gemaakt en knap bedacht door reclamebureau N=5. Zelf heb ik eens wat anders gedaan en gedoneerd aan het Amerikaanse Rode Kruis, wat heel makkelijk ging, via iTunes. Bron: rechtstreeks.

Niks ijs, dooi, maar de ‘Winterweken’ van McDonald’s gaan gewoon door

McDonald's winterwekenWat sneu nou. Het is alweer enkele graden boven nul, de sneeuw is weg op straat hier in de stad, maar in de krant vandaag zie ik een heel winters tafereeltje. Met ijs. Een inhaker van McDonald’s. ”IJs is goed. It giet oan!” staat er onder de advertentie van een hele pagina, om de ‘Hollandse Winterweken’ aan te kondigen. Een advertentie maken kan snel genoeg gaan, als je het juiste idee te pakken hebt, maar de organisatie van de klant moet ook klaar zijn en dat kost meer tijd. Zoals de ”stevige winterburgers, warme chocomel en supergoed ijs: de McFlurry Stroopwafel” kunnen voorschotelen. Maar goed, op het ijs zie ik al een wakje als voorteken van de dooi, de drie vogels zijn blij, maar de ijsmeesters blijven wijselijk smullen op de kant (van die McFlurry’s met die aparte naam). En de winterweken, die gaan dus gewoon dóór bij McD, tot en met 1 maart. En wie weet gaat het weer vriezen, niet waar.

Ramp Haïti: hoe Artsen zonder Grenzen een graantje meepikt

Artsen zonder grenzen HaitiOpvallend, die hele advertentiepagina in de krant, van Artsen zonder Grenzen. Voor AzG, en niet, wat de wanhopige zwarte persoon in de advertentie doet vermoeden, specifiek voor Haïti. Lijkt ‘t: ”Een ramp kan altijd gebeuren, steun Artsen zonder Grenzen.” Verder geen woord over Haïti. Ik heb mijn twijfels over dit inspelen, c.q. meeliften op de actualiteit. Slimme marketing is het wel, al noemde twitteraar Gijsbrecht deze uiting ongenuanceerd ”lijkenpikkerij.” AzG maakt geen onderdeel uit van de Samenwerkende Hulporganisaties via Giro 555, blijkt, wat je zeker zou hebben verwacht. Dit verklaart vermoedelijk mede AzG’s pleidooi voor financiële steun. Wèl meedoen met 555 zijn de hulporganisaties Oxfam Novib, Nederlandse Rode Kruis, ICCO & Kerk in Actie, Cordaid Mensen in Nood, Tear, Terre des Hommes, Unicef Nederland, Save The Children en World Vision. Geen idee waarom AzG niet meedoet. Zeker bevreesd om hun onafhankelijkheid te verliezen. Verticaal links onderaan staat deze fotocredit: Reuters/Eduardo Munoz, courtesy www.alertnet.org.

Racistische reacties na Michelle Obama’s Haïti-oproep weggehaald van YouTube

Hè gelukkig. Wat was dát schrikken zeg. De Amerikaanse First Lady Michelle Obama hield -bijgaand- een prima pleidooi voor financiële steun aan het  American Red Cross om zo de slachtoffers in Haïti beter te kunnen helpen. De boodschap werd ook ondersteund door The Advertising Council in de VS, een soort Amerikaanse SIRE. Michelle’s oproep verscheen op diverse tv-zenders in Amerika. Maar toen het filmpje ook op YouTube kwam te staan volgde behalve bijval ook een aantal walgelijke racistische commentaren op de Obama’s. De haat voor zwarten die dááruit sprak, vreselijk. Ik werd er totaal door verrast, naïef als ik kennelijk die Obamahaat in conservatief Amerika heb onderschat. Gisteravond stonden die reacties er nog. Gelukkig heeft YouTube sindsdien alles weggehaald en het reageren op dit Rode Kruisfilmpje onmogelijk gemaakt.  Op het YT-kanaal van American Red Cross kan nog wel gereageerd worden, maar daar worden de commentaren ongetwijfeld scherp gemonitord. PS Ik herinner me nog diverse racistische reactie, maar deze speciale is ook blijven hangen bij mij: ”What has Haïti ever done for America?”

T-Mobile huurt reporter in om nieuwe Relax-abo te promoten in dagbladavertentie

T Mobile ReporterDe reporter kijkt ons aan en stelt een vraag. In de krant van vandaag. Grappig bedacht, deze opvallende advertentie van T-Mobile om hun nieuwe Relax-abonnement aan te kondigen. ‘Uit onderzoek is gebleken dat een kwart van de Nederlanders niet alle minuten en sms uit de bundel gebruikt. In het nieuwe Relax zijn de belminuten en sms onbeperkt houdbaar. ”Het is dus ook niet erg als mensen een paar maanden niet zoveel verbruiken. Die minuten en sms-jes blijven gewoon staan, en dat is uniek in de markt,” zegt marketingdirecteur Hendrik Kasteel van T-Mobile trots in een persbericht. Dat klinkt ook goed, aangenomen dat er geen andere catch is. Het iPhone-abo, dat ik net heb afgesloten voor twee jaar (grrr), verandert helaas niet. Zal je net zien, grrr. Drie andere abo’s verdwijnen.

Hamar: sponsors zwaaien schaatsploeg EK Allround uit in de krant

Holland heerst in Hamar.’ Hoe serieus moet je een Europees schaatskampioenschap in een olympisch jaar nemen? Niet te, wellicht. Maar de sponsors hebben daar terecht geen boodschap aan, en zwaaien de Oranje EK Allroundploeg van acht uit in de krant, op een advertentie van een halve pagina. Met Sven voorop -”haalt-ie z’n vierde titel op rij?”- staan de schaatsers daar strijdvaardig op de foto voor de Essent ISU EK Allround, de eerste grote internationale krachtmeting in de aanloop naar Vancouver (vandaag nog 34 dagen te gaan). ”Eindigt Wouter weer op het podium? Zet Ireen haar goede vorm van het voorseizoen door en slaat Paulien de weg naar boven weer in? En hoe presteren onze EK-debutanten Diane, Jorien, Jan en Renz,” vraagt de inhaker zich af vandaag. Het EK is vandaag en morgen (9 en 10 januari) en live te zien bij de NOS. Was getekend Aegon (25 jaar hoofdsponsor KNSB), TVM Verzekeringen, Control interim financials en de KNSB uiteraard.

Hamar EK schaatsen

Dirk biedt lage Noren voor lage prijs (€25) aan in advertentie vandaag

Dirk norenBriljant getimed: staan de kranten vol schaatsverhalen en berichten dat de vorst aanhoudt, komt Dirk vandaag met een aanbieding van zeer goedkope Noren. Voor slechts €25 per paar (”elders €69.95,” ook nog). Dus ook bij Bas en Digros. Ze zijn ‘laag’ en van het merk Arrow, komen vermoedelijk uit China, maar dat kan de (ijs)pret vast niet drukken. Maar wel: lederen schoen, lederen voering, gehard stalen ijzers en, indrukwekkend, maten 34 t/m 47(!) Over beschermers wordt niet gerept. In de Tweede Handsmarkt -ik heb even gegoogled- zijn ze voor (veel) meer dan €25 koop. In de goed leesbare kleine lettertjes in de advertentie vandaag staat ‘maximaal 2 paar per klant‘ en ‘niet bestemd voor wederverkopers.’ Dirk meldt helaas -of slim- niet hoevéél paar ze hebben ingekocht, dus let op, rennen, want: OP=OP. Knappe stunt dus èn knappe reclame is het in ieder geval ook van die ”Met álles de goedkoopste” Dirk.