Ramp Haïti: hoe Artsen zonder Grenzen een graantje meepikt

Artsen zonder grenzen HaitiOpvallend, die hele advertentiepagina in de krant, van Artsen zonder Grenzen. Voor AzG, en niet, wat de wanhopige zwarte persoon in de advertentie doet vermoeden, specifiek voor Haïti. Lijkt ‘t: ”Een ramp kan altijd gebeuren, steun Artsen zonder Grenzen.” Verder geen woord over Haïti. Ik heb mijn twijfels over dit inspelen, c.q. meeliften op de actualiteit. Slimme marketing is het wel, al noemde twitteraar Gijsbrecht deze uiting ongenuanceerd ”lijkenpikkerij.” AzG maakt geen onderdeel uit van de Samenwerkende Hulporganisaties via Giro 555, blijkt, wat je zeker zou hebben verwacht. Dit verklaart vermoedelijk mede AzG’s pleidooi voor financiële steun. Wèl meedoen met 555 zijn de hulporganisaties Oxfam Novib, Nederlandse Rode Kruis, ICCO & Kerk in Actie, Cordaid Mensen in Nood, Tear, Terre des Hommes, Unicef Nederland, Save The Children en World Vision. Geen idee waarom AzG niet meedoet. Zeker bevreesd om hun onafhankelijkheid te verliezen. Verticaal links onderaan staat deze fotocredit: Reuters/Eduardo Munoz, courtesy www.alertnet.org.

Lees ook:Bevend mobieltje in Haïti-spot Samenwerkende Hulporganisaties
Lees ook:Moors, Raymann, Beelen, Towers e.a. in Giro 555-spots voor Birma
Lees ook:Filipijnen collecte Artsen Zonder Grenzen los van Giro 555
Lees ook:Reclamebureau veilt CannesLeeuw voor Cordaid Mensen in Nood
Lees ook:Sweetie-campagne met virtueel Filipijns lokmeisje domineert prijzen op reclamefestival Cannes

10 reacties op “Ramp Haïti: hoe Artsen zonder Grenzen een graantje meepikt

  1. Honda IV

    Jammer genoeg spenderen dit soort “hulporganisaties” het meeste geld aan zichzelf, reiskosten, salarissen, reclame, enz…..
    In wezen zijn dit allemaal puur commerciële ondernemingen.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Yona

    @Honda IV: Wat een onzin! Goede reclame (los van deze uiting) is een investering, geen kostenpost. Daarmee verdien je dus meer dan je uitgeeft. Anders zou reclame natuurlijk al lang niet meer bestaan. Ook komt er nog eens bij dat goede doelen vaak reclame ruimte gratis of met flinke korting krijgen en dat bureaus vaak kosteloos voor ze werken. Dat betekent dat een investering in reclame dus nog rendabeler is. Hetzelfde gaat op voor goede mensen, die in het bedrijfsleven veel meer zouden verdienen, maar natuurlijk ook een goed salaris krijgen bij de organisaties (anders zijn deze mensen niet te vinden). Ze zijn het waard. Beetje kort door de bocht van je dus.

    P.s. “commerciële ondernemingen” komen niet in aanmerking voor een CBF-keur ;-)

      /   Beantwoorden  / 
  3. Yona

    “Een graantje mee pikken” vind ik in deze eigenlijk een behoorlijk misplaatste kop.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Redactie, Michael

    @Yona: AzG doet natuurlijk heel goed werk, ook in Haïti. Daar gaat het niet om in dit geval. Maar ik vind dat ze straight geld moeten ophalen ten behoeve van hun werk daar als ze nu hals-over-kop menen te moeten adverteren. Dit lijkt mij te veel op meeliften met de publiciteit om de eigen organisatie te profileren. Dát had ik duidelijk willen maken in het stukje (en in de kop er boven).

      /   Beantwoorden  / 
    1. Laatbloeier

      AzG haalt ook rechtstreeks geld op voor Haïti nu er zoveel extra werk ligt voor de daar al aanwezige medewerkers. Zij hebben al hun donateurs (waaronder mij) aangeschreven met het verzoek om een extra gift.
      Wat de advertentie betreft, ik kan me goed voorstellen dat een organisatie als AzG zoiets plaatst. Zij verlenen steun bij welke ramp dan ook en ik zie het meer als een imago-ondersteunende advertentie die juist nu heel toepasselijk is.

        /   Beantwoorden  / 
  5. Reinste Kolder

    Goede doelen als deze zijn allemaal pure oplichterij. Ten koste van de zwakkeren worden de heeren hier vetter. Het ingezamelde geld gaat eerder in de zakken van de organisatie.

    Voor mij geen enkel cent naar deze organisaties. Vwb Haiti: mogen ze allemaal doodvallen. Jammer.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Laatbloeier

      En wat doe jij dan wel voor Haïti?

        /   Beantwoorden  / 
  6. pjotr

    @Reinste Kolder: In elk geval doe je je domme, leeghoofdige naam alle eer aan. Zelfs een pantoffeldiertje kraamt nog meer zinnigs uit.

      /   Beantwoorden  / 
  7. noki

    Wij geven juist aan Artsen zonder Grenzen, en niet aan 555 omdat de twijfel bestaat of het allemaal goed terecht komt. AzG zei ten tijde van de tsunami voldoende geld gekregen te hebben en geen geld meer aannam…

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.