Categorie: "Inhakers/actueel"

Winehouse in Zwitserse campagne tegen legalisering drugs

De jongerenafdeling van de Zwitserse extreemrechtse partij UDC heeft een foto van een duidelijk aanschoten Amy Winehouse gebruikt op een affiche tegen de legalisering van drugs, meldt De Standaard. Fans van de onlangs tragisch overleden zangeres noemen de campagne ‘respectloos’. Onder de foto van Winehouse prijkt de opzichtige slogan ‘Neen tegen de decriminalisering van drugs‘. Het concept is van de afdeling in het Franstalige westen van Zwitserland. Fans van de zangeres hebben intussen al op tal van internetfora hun ongenoegen laten blijken over de ‘respectloze campagne’. Grégory Logean, voorzitter van de afdeling van het UDC, snapt alle ophef niet. ‘Het overlijden van Winehouse heeft ons geconfronteerd met een harde werkelijkheid die al te vaak wordt vergeten: de vreselijke gevolgen van drugmisbruik.’ Ook waar.

Waarom Giant 30 ‘gewone fietsers’ sponsorde in Australië

Daarom: ”At Giant, we think that real riders are the real heroes of cycling.” In ieder geval in Australië. De Tour is allang weer voorbij, en dit bericht een maand oud, maar toch wel interessant om alsnog te melden. Want de van origine Taiwanese fietsenproducent Giant kennen wij natuurlijk ook.  T.g.v. die Tour, die toevallig ook nog eens werd gewonnen door een Australiër, Cadel Evans, sponsorde het bedrijf in plaatsen van topathleten 30 ‘gewone’ fietsers van alledag. ”Die fietsen voor hun gezondheid,

Elite ook via advertentie op zoek naar modellen voor castings

Elite Model Look Nederland is ook zoek naar meisjes voor castings deze maand en in september en adverteert in gratis dagblad De Pers met ‘Ben jij ons nieuwe topmodel.’ Dus belangstelling gegarandeerd, vermoed ik,  voor de castings in Maastricht (12 augustus), Leidschendam, Amstelveen en Almere. Voor locaties en inschrijving ga naar deze site; de organisatie is via twitter te volgen via #EML2011 (en klik op advertentie om te vergroten). De Pers is mediasponsor van de evenementen, evenals Q-music.

Meer kritiek op KRO’s Boer zoekt vrouw-wervingscampagne

In ieder geval via twitter is er een berg kritiek gespuid op onder meer deze wervingsspot van de KRO. Van huilie, huilie, tot overdreven bangmakerij om leden te werven. Zaterdag was het de beurt aan omroepgoeroe Fons van Westerloo, in een interview in Het Parool. Op de vraag wie de slechtste in zijn vak was antwoordde Van Westerloo de bedenker van de die ledenwervingscampagne van de KRO -KLIK HIER OM TE ZIEN- over Boer zoekt vrouw. ”Het is volslagen flauwekul wat in het nieuwe spotje met Yvon Jaspers wordt beweerd. Boer zoekt vrouw stopt niet wanneer de KRO te weinig leden heeft. Als de KRO failliet gaat, is het programma binnen drie seconden aan  RTL of SBS verkocht.” En Van Westerloo, oud Omroepman van het Jaar en ex-medewerker/baas van Avro, AT5, RTL, SBS en WNL, kan het weten.

Reclame maken met de geboortegolf bij dierentuin Artis

In ‘s lands oudste dierentuin, in Amsterdam, vindt er een geboortegolf plaats, laat Artis weten. Dat kwam de reclamemakers goed uit. ”Niet alleen een klein olifantje, maar tientallen andere dieren zijn, of worden deze zomer geboren. Een gorillaatje, een leeuwtje, girafje, mierenetertje, zeeleeuwtje, pinguïns, vlinders en papegaaitjes.” Artis’ nieuwe reclamebureau Dawn, dat het stokje overnam van FHV BBDO dat decennialang voor ze had gewerkt, noemt haar eerste campagne geen gewone outdoor campagne. Maar wel eentje met stickers ”die je doen denken aan de boerderijdieren op de achterruit van je vaders auto, maar nu op ware grootte.” Te zien door heel Amsterdam.

Mooi gefilmde Tour de France-promo SBS (op ‘t nippertje)

‘There’s no way out, only a way up.’ De Tourzege gaat vandaag in Parijs verdiend naar de Australiër Cadel Evans, en wij vieren de Tour de France nog even met een promo van SBS1 uit zijn eigen land, maar met een andere renner (Matt Goodrick). Fraai gefilmd in Nieuw Zeeland, met  krachtige text eronder. De regie was van Dael Oates van Prodigyfilms. Via TIR.

Er wordt hard gewerkt aan FM-ontvangst publ. radiozenders

Geen excuses, ook al konden ze er niets aan doen, nee, de belangrijkste boodschap van de publieke radiozenders vandaag in de krant, zie de kop, luidt: Wij zijn onmisbaar. Het lijkt wel een politieke statement. Voorts wordt gemeld (klik erop om te vergroten) dat er na de zenderschade hard wordt gewerkt aan een oplossing, maar dat in grote delen van het land is de FM-ontvangst van de publieke radiozenders slechter is dan we gewend zijn. ”Dit merkt u vooral op wekkerradio’s, draagbare radio’s en autoradio’s,” aldus de advertentie (ontvangst werkt wél prima via kabel, online, mobiel internet, satelliet en DAB). Concreet: op dit moment is Radio 1 op middengolf 747AM te horen, in plaats van Radio 5. Meer informatie op de site en via tfnr 020 8941010 (normaal tarief).

Ryanair biedt Murdochgate’s Rebekah Brooks vluchtroute

Smakeloze reclame. Ryanair heeft een reputatie hoog te houden op het gebied van goed vliegen, maar ook wat betreft goedkoop en smakeloos reclame maken. Deze week overtreft de prijsvechter zichzelf met deze reclame op de eigen site in Groot-Brittannië. Het is inspelen geblazen op de arrestatie van Rebekah Brooks, de Engelse rechterhand van Rupert Murdoch. Samen worden ze vanmiddag in het Parlement in Londen aan de tand gevoeld -met Rupert’s zoon James- over phone-hacking en omkopen van politie om informatie te verkrijgen van hun, inmiddels opgeheven, weekblad News of the World. Via Dabitch.

Johnny ‘Oude Kraaij’ Kraaijkamp leeft ook voort in veel spots

Ik hoop dat de ADCN een plekje voor Johnny Kraaijkamp inruimt in haar eregalerij. Postuum een Reclameheld.” Twitterde Art_Dictator van BBC Communicatie vanochtend. Goed idee, die oproep wordt natuurlijk gesteund door Reclamewereld.blog, al staan in die galerij vooralsnog alleen maar reclamemensen. Topacteur/komiek John Kraaijkamp Sr is zondagmiddag op 86-jarige leeftijd overleden na een langdurige ziekbed. Hier een selectie commercials, als ode. Uiteraard te beginnen met Johnny en Rijk en  C&A is toch voordeliger. Met dank aan Theo Imhoff. ADCN is de club van in de reclame werkzame creatieven.

Hoe een hamster de San Franciso Giants moet laten winnen

Amber, honey, time to get up…”’ De Amerikaanse baseballers van de San Francisco Giants wonnen vorig jaar de World Series en dit jaar is een herhaling hoogst welkom natuurlijk. Een regionale tv zender in California, Comcast Sportsnet,  is ze een handje gaan helpen met de Let’s repeat last year-competitie. En een filmpje waarin een hamster een hoofdrol speelt. En arme Amber. Kijkers kunnen twitteren wat ze vorig jaar deden en wat nu misschien weer helpt om, enzovoorts. Via AdArchive.