Categorie: "Inhakers/actueel"

Reclame Remia speelt knap in op ‘Frituurvlucht’ van KLM met advertentie, maar vp-banner landt verkeerd

Niet Gerard Joling, maar een vliegtuig is vandaag in de hoofdrol van de reclame van Remia. ‘KLM in de wolken met Remia Frituurvet.” Bijgaand de inhaker die achterop dagblad Sp!ts stond, maar ook de vrolijke banner op de voorpagina, die, toch wat pijnlijk, pal boven het trieste Grolsch Veste-nieuws landde. Dankzij gerecycled frituurvet van Remia, gebruikt door KLM onlangs in een vlucht, met passagiers, naar Parijs, wordt vliegen veel schoner. Zeggen ze in de inhaakadvertentie, met een vliegtuig noch in KLM, noch in Remia-livrij, en een verwijzing naar meer info en inleverpunten op de site hun speciale site. En ze leveren hun gerecycled frituurvet -verwerkt tot schone biobrandstof- graag aan de luchtvaartreus. ‘(…) we hebben er bij het ontwerp van onze vloeibare frituurvet verpakking zelfs al rekening mee gehouden. Door de extra grote opening is gebruikt frituurvet heel gemakkelijk terug te gieten in de flacon en dus eenvoudig in te leveren bij één van de vele verzamelpunten. En daar is KLM, letterlijk en figuurlijk, helemaal van in de wolken,” luidt de tekst onderaan de advertentie. Dus de consumenten moeten er óók warm voor lopen danwel voor in de wolken geraken (en ik neem aan dat ze er geen geld of refund voor krijgen).

BP’s eerste spotje na ‘de ramp’ gaat over OS ‘London 2012′

A feel-good effort tied to a feel-good event.” Dat zegt de Britse vaksite/blad Campaign over de eerste commercial van British Petroleum na de olieramp van vorig jaar in de Golf van Mexico. Hij gaat primair over de Olympische Spelen in London volgend jaar, waarvan de onderneming Official Oil and Gas Partner en ‘Sustainability Partner’ is. Evenals Premier Partner van de ‘Cultural Olympiad.’ BP’s Duncan Blake, geciteerd door Campaign: “We thought now people were in the mood to listen to message about the Olympics. . . . I’m confident people will see BP in a positive way.” Zie ook BP’s YouTube pagina waarin het poogt aan te tonen dat de Golfkust hersteld is van de olie-lekkage. Bijgaande infomercial ‘Fuelling the future‘ is gemaakt door reclamebureau Ogilvy & Mather in Londen.

Vanwege ‘Vierdaagse’ maakt Nijmegen zeven dagen feest

Nijmegen loopt er al warm voor, zegt de advertentie in de krant vandaag. Vanwege de komende ‘Vierdaagse‘ is er daar bijna het dubbele aantal dagen feest, van 16 tot en met 22 juli: gedurende 7 dagen zijn er 2400 artiesten op 28 podia actief in de tijdelijke wandelstad. Meer informatie bij Vierdaagsefeesten en op Facebook. Als sponsor worden de citymarketeers van de gemeente, N Altijd Nijmegen, en VGZ vermeld. Nu maar hopen dat die zorgverzekeraar het niet druk krijgt en dat het weer mooi is voor ‘prestatiewandelen’ èn feesten. De 95ste Vierdaagse is van 19 t/24 juli.

Alain Clark en Jacqueline Govaert in 10j DE/Senseo-spotje

Ter gelegenheid van het 10-jarig jubileum van ‘Senseo‘ hebben zanger Alain Clark en zangeres Jacqueline Govaert speciaal dit nummer opgenomen voor Douwe Egberts onder het mom verschillende smaken te combineren. Het succesapparaat, dat nu zeer pittige concurrentie te verduren heeft van de Nespresso-koffie van Nestlé, wordt gemaakt door een ander Nederlands bedrijf, Philips. Via Muziek in de reclame.

Op de Copa América levert voetbalsponsor Nike ook spotjes

Niet zomaar een toernooi.’ Het Zuid-Amerikaanse voetbalfestijn Copa América 2011 wordt nu gehouden in Argentinië tot 24 juli en sponsor Nike is erbij, met schoenen, kleding, en nog veel meer, en uiteraard ook met fraaie commercials. Deze twee zijn nog in Amsterdam gemaakt ook, nou ja, vanuit Amsterdam, door reclamebureau Wieden + Kennedy. Ze wakkeren de rivaliteit tussen het organiserende land en Brazilië natuurlijk lekker aan. ‘Barrio Argentina‘ en ‘Bairro Brasil‘ brengen de Argentijnse sterren Carlos Tevez (die weer eens weg wil, bij Manchester City), Iguaín en Javier Pastore en de up-and-coming Braziliaanse ster Neymar, bij Oranje ook bekend, verzin ik ter plekke haha, als ‘Nee maar, de duikelaar.” De commercials zijn gekoppeld aan Nike’s Futebol Facebook pagina en Football Facebook pagina waar fans hun team(=bairro)-keuze kunnen ondersteunen met hun stemmen (!).  Via The Inspiration Room.

Pagina’s vol overlijdensadvertenties voor Jaap Blokker

Meneer J, een grootse Nederlandse ondernemer, is overleden en in de krant staan vandaag niet alleen redactionele verhalen over zijn Blokkersuccessen, maar ook tal van overlijdensadvertenties. Bijna drie pagina’s in de wakkere en dat zullen niet de laatste zijn, deze week. Zo vallen er mooie woorden te lezen van de diverse Blokker-ondernemingen, van vrienden en bij voorbeeld, van het bestuur van Detailhandel Nederland, en van leveranciers als Princess Household Appliances en de Ornes Organisatie van NL Speelgoedleveranciers. En van Beter Bed, waar hij commissaris was, en van huisaccountants BDO Nederland. Maar ook van vele andere instellingen en (goede doelen/culturele)organisaties waarbij Jaap Blokker betrokken was. Zoals van Singer Laren en Dutch Film Works. En van de Stichting Laren Jazz Festival, waarvan hij ‘initiatiefnemer, motor, bestuurder en kloppend hart‘ was. Van CliniClowns Nederland, en van Cancer Center Amsterdam. De geboren Amsterdammer overleed op slechts 69 jarige leeftijd aan kanker, in zijn geliefde dorp Laren NH.

Intrigerende reclame voor gedragscode schoonmaakbranche

Samen voor een schone zaak.’ We herinneren ons de stakingen in de schoonmaakbranche, eerder dit jaar. En het akkoord. Vandaag wordt in de wakkere krant reclame gemaakt voor de De Gedragscode Schoonmaakbranche. Een intrigerende advertentie, met dat gele doekje dat doet denken aan uitgeknepen schoonmakers/maaksters. Want de toonzetting verraadt dat men -werkgeversorganisatie OSB, de afzender- er nog niet zo zeker van is dat opdrachtgevers zich er aan zullen gaan houden. Leden en vooral(?) niet-leden. De volledige advertentietekst onder de heading ‘Als het niets mag kosten, wat mag je dan verwachten‘-advertentie is te vinden in de overlees. Op genoemde site veel meer info.

KPN kondigt 50% korting aan in advertentie van dubbele pag

XL. Goeie deals! Even getwijfeld, maar toch maar gebracht, want wel spectaculair, deze advertentie van KPN op twee pagina’s (in het jargon: spread) in het hart van de wakkere krant gisteren: ‘40% korting, 100% KPN.’ Actie geldig t/m 30 juli, en gaat op voor de winkel en de zakelijke tak. Van telefoons/abo’s tot tv’s, van dvd-spelers tot dongels en speakersets. En nu maar hopen dat 100%-prijzen ècht waren en die 50%-korting concurrerend (ga ik niet checken, sorry ;-) )

Makelaars spelen alert in op lagere overdrachtsbelasting

Als ze kippen zijn ze erbij met een inhaker vandaag, de Nederlandse makelaars. Logisch natuurlijk. Hun ‘Een eerste huis is wèl mogelijk‘ -advertentie heeft een andere kop en stempel erop gekregen met de tekst: ‘Profiteer nú van de lagere overdrachtsbelasting!‘ En blijft stuitend lelijk, maar, toegegeven, duidelijk. In de aangepaste tekst eronder schrijft de NVMBij een gemiddelde woning scheelt deze kabinetsmaatregel u namelijk al gauw €10.000.” En voorts: ‘ Tel daar de relatief lage rente, de goede onderhandelingspositie (=er valt flink wat af te dingen op vraagprijzen) en de Nationale Hypotheek Garantie bij op en u zult zien dat er vaak meer mogelijk is dan u denkt.” Stond in de wakkere krant.

KLM-advertentie over eerste ‘frituurvlucht’ met passagiers

Pionieren zit in het hart van KLM‘, zeggen ze zelf, in een advertentie vandaag, waarin wordt gemeld dat de eerste lijnvlucht op BioKerosine -dat is, en dat staat niet vermeld, een mix van kerosine en afgewerkt frituurvet- een feit is. Gisteren vloog de maatschappij met die brandstof met passagiers van Amsterdam naar Parijs. ”Een belangrijke stap op weg naar duurzamere luchtvaart. In september volgen er nog ruim 200 vluchten op BioKerosine op deze route,” meldt de -mooi is anders- advertentie. Met veel rode tulpen waar je typisch Hollandse patat zou verwachten, haha. Jammer dat de

advertentie in de wakkere krant geen speciaal linkje bevat naar meer gegevens over BioKerosine, want vast niet iedereen weet dat dat inhoudt en hoe belangrijk dit allemaal is. ”Mooi voor image-building”, zegt Karel Knip, de wetenschapsredacteur van NRC Handelsblad. En: “Mooie eindbestemming” voor afgewerkt frituurvet, maar is het “zeker geen wetenschappelijke doorbraak of substantiële oplossing.” We zijn Nederlanders, dus we moeten natuurlijk cynisch blijven over deze mooie first in de luchtvaart.