VN start wereldwijde campagne tegen e-scrap, elektronisch afval

De Verenigde Naties is samen met een groot aantal organisaties en bedrijven een campagne begonnen om de groeiende berg aan elektronisch afval, ook wel e-scrap genoemd, aan te pakken: 'Solving the E-Waste Problem' (StEP). Consumenten moeten zuiniger doen met hun spullen (en repareren ipv weggooien), en gestimuleerd worden om in winkels te letten op artikelen van bedrijven die het StEP-logo dragen, meldt Webwereld. Deze maken producten die voldoen aan de internationale standaarden en afvalrichtlijnen. Een groot aantal computer- en elektronicafabrikanten heeft zich aangesloten bij het initiatief van de VN. Onder hen zijn Hewlett-Packard, Microsoft, Dell, Ericsson en Cisco Systems. Uit Nederland

doen ondermeer Philips en de TU Delft mee. Afval uit elektronische apparaten is volgens de VN één van de snelst groeiende problemen. De berg aan elektronisch afval groeit drie keer sneller dan het gewone afval, zo heeft het Europese Milieubureau berekend.

De StEP-actie moet tevens voorkomen dat afvalbergen worden gedumpt in ontwikkelinsgslanden, aldus Webwereld. StEP zelf onderstreept ook de noodzaak van, ik zeg ‘t maar even in het Engels: Policy & Legislation, ReDesign, ReUse, ReCycle en CapacityBuilding.

Niet alleen worden batterijen beschouwd als elektronisch afval. Ook oude pc's, monitoren, radio's, tv's, navigatiesystemen, magnetrons, koffieapparaten en bijvoorbeeld broodroosters vallen onder die noemer.

Lees ook:Zelfs een chimpansee kan erop rijden: goeie reclame voor Segway
Lees ook:Leuk reclamefilmpje over een leuke stad, Istanbul
Lees ook:‘America’s best dance crew’ in een commercial voor MTV-programma
Lees ook:Verwaarloosde honden gevoed door Pedigree in spotje
Lees ook:Pokémon GO ‘Get Up and Go’-reclamefilmpje

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.