Categorie: "Sociale campagne"

Na borsten, snorren ingezet in anti-kankercampagne

Hoera, weer een campagne! Waren het eerst blote borsten (zie PinkRibbon- campagne HIER), nu worden snorretjes ingezet om geld op te halen voor de strijd tegen kanker. Met de snor als reclame- medium, valt daarom binnen de skoop van dit blog. Fight Cancer begint de actie, maar ik kan niet meedoen, want heb al een snor. Helaas. Als onderdeel van de actie wordt de rest van mannelijk Nederland opgeroepen een maand lang zijn snor te laten staan en dat door vrienden of familieleden te laten sponsoren. De opbrengst van de actie gaat naar KWF Kankerbestrijding die het geld weer beschikbaar stelt voor wetenschappelijk onderzoek in de strijd tegen kanker.Sponsors en en mannen die

Milieureclame geïnspireerd door 9/11-ramp New York

  ''For nature, every day is 9/11.'' Op Houtlust, de Nederlandse site gespecialiseerd in non-profit- en ‘'sociale'' reclame, verscheen -en deze week ook op Adfoblog- deze Franse uiting voor de Fondation Nicolas Hulot, een milieu-organisatie. De directe koppeling met 9/11 in New York was voorspelbaar controversieel en zorgde voor ettelijke reacties uit diverse landen. Eentje: ‘'Bullseye.'' En andere: ‘'O man, dit is vreselijk. Mensen zijn geen bomen. Zulke slechte smaak.'' Een Amerikaanse reactie: ‘'Niets mis mee, maar een slechte advertentie voor een goed doel. Bomen exploderen niet.'' Maker: reclamebureau CLM BBDO, Parijs.

Nieuwe campagne: behalve bewegen moet ook licht uit

Hoera, alweer een campagne! Eentje ten behoeve van het milieu. Daarom wordt het licht op de Eiffeltoren in Parijs morgen gedurende vijf minuten gedoofd, als teken van bijstand van de directie. Het energieverbruik is er al met 30 pct verbeterd (heeft Philips dat destijds niet gedaan?) De Europese milieucampagne vraagt aandacht voor klimaat- verandering, waarover in Parijs wordt vergaderd deze week. Maar ook in Nederland doen we uiteraard mee. Minister Pieter Winsemius van VROM en staatssec Pieter van Geel van Milieu roepen ons op om morgen om 19.55 uur het licht gedurende vijf minuten uit te doen. Maar de tv

Nieuwe campagne gestart: ’30 minuten bewegen’

Geen dag gaat er meer voorbij in Nederland of er wordt wel een ‘'campagne'' aangekondigd. Nu weer de ‘'30 minuten bewegen''-campagne. Het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB) moedigt elke Nederlander aan de komende jaren in beweging te komen, voor een gezonder en actiever bestaan. Voor de jeugd geldt zelfs dubbel 30 (tweemaal 30 minuten bewegen). De kick-off was gisteren in de Hilversumse Studio 23 met een heleboel burgemeesters

Rougeberry Eau in MTV/Body Shop AIDS-campagne

MTV Networks International (MTVNI) and The Body Shop beginnen samen eind deze maand een op jongeren gerichte internationale multimedia- campagne tegen HIV/AIDS. De ''Spray to Change Attitudes''-campagne gaat naar liefst 44 landen en draait om de verkoop van een special ontwikkeld flesje Rougeberry Eau de Toilette, met daarop ook het logo van MTV. Dat wordt verkocht wordt via de Body Shop-winkels voor bijna 7 euro. De opbrengsten gaan naar de The Staying Alive Foundation (TSAF), dat zich met voorlichting en educatie vooral op AIDS/HIV-preventie- programma's voor jongeren richt. MTV zet ook commercials in op haar vele kanalen, evenals internet waarop ook TSAF actief zal zijn. www.spraytochangeattitudes.com.is helaas nog niet live. De verkoop begint op 29 januari

Van Bommel-schoenen helpt Hauer’s AIDS-strijd

Everybody happy met de advertentiecampagne voor het goede doel. Schoenenfabriek Wed. J.P. van Bommel in Moergestel, Rutger Hauer's Starfish Assn en fotograaf Anton Corbijn. Allemaal werkten ze mee aan deze fraaie anti-AIDS-uiting, waarop de naam van de schoenenfabrikant, en de fotograaf, slechts heel klein te lezen zijn. Acting on Aids. Hauer zet zich al jaren in voor de bewustworden van de aidsproblemenatiek. Zijn Starfish verzorgt ook kleinschalige projecten om slachtoffers in onderontwikkelde gebieden te helpen. Van Bommel is er nu dus sponsor van, blijkt ook uit hun site.

‘Commercial’ Greenpeace maakt Apple’s iPod groen

Wie dacht dat Greenpeace weinig gevoel voor humor heeft, moet even dit reclameFILMPJE bekijken. De speech van Apple's Steve Jobs op de MacWorld-bijeenkomst hebben ze grondig onder handen genomen – de iPod is niet alleen groen gemaakt, maar ook een ‘'groen'' product geworden. Zegt Jobs zelf. Als onderdeel van de Green My Apple-campagne van Greenpeace. Erg geestig. Nu nog iets bedenken rond een groene iPhone.

Samenwerkingscampagne ‘&’ scoort in dubbel opzicht

Hadden ze daar nou geen ander ministerie voor kunnen kiezen, als coördinator/afzender? De ''&-campagne'' krijgt een zeven als rapportcijfer. Dat blijkt uit een meting onder de Nederlandse autochtone en allochtone bevolking. Aldus het Ministerie van Justitie. Eind vorig jaar werd die campagne gelanceerd om ‘'de meerwaarde van samenwerking tussen mensen van verschillende culturen uit te dragen.'' En het effect dan, vraag ik dan meteen. Dat is er gelukkig ook. Q is op zoek

Blue Man bevecht opwarming aarde met humorfilmpje

Nu in Amsterdam, tot eind januari. De fameuze Amerikaanse Blue Man Group -creativiteit op alle gebieden, van theater en happenings op straat tot commercials- zet zich ook in tegen het opwarmen van de aardbol. In het land van de Hummers, maar meer nog van Katrina. Opdrachtgever is stopglobalwarming.org in de VS. Of deze aanpak vol humor helpt voor zo'n doel is de vraag, maar geestig is het (wat lange) filmpje van eerder dit jaar wel. Met dank aan de Houtlust-site voor goede doelen-communicatie.

Campagne ‘Herken een beroerte, bel direct’ is succes

Twee jaar intensieve campagne van de Nederlandse Hartstichting heeft er voor gezorgd dat meer mensen de drie belangrijkste verschijnselen van een beroerte herkennen, laat deze organisatie weten. De publiekscampagne richt zich op de herkenning van de drie belangrijkste verschijnselen van een beroerte,  spraakproblemen, gezichtsproblemen en halfzijdige verlamming. Uit onderzoek verricht blijkt dat 82 pct van de ondervraagde Nederlanders een of meer verschijnselen spontaan herkent. Ook is een verschuiving