Pleidooi voor weekje reclamevrij in Tilburg: minder consumeren

‘'Een week reclamevrij, daar kom je weer van bij. Dus eind april, wat betreft reclame stil.'' Rijmt dat niet prachtig, ja toch? De man erachter, de Tilburgse natuurliefhebber Henk Kuijper, zoekt alom steun voor zijn plan om zijn stad de laatste week van april geheel reclamevrij te maken. Als wezenlijk signaal, ten behoeve van het milieu. In zijn oproep aan ‘'Geachte verantwoordelijke voor reclame-uitingen in Tilburg'' op blog TilburgZ schrijft hij: ‘' We kunnen zaken rond milieu, klimaat- verandering en broeikaseffect niet langer bagatelliseren. Geluiden en waarschuwingen

van dertig jaar geleden blijken anno 2007 volkomen terecht en volkomen juist te zijn geweest.'' Minder consumeren, riepen ze. ''En aangezien reclame voortdurend oproept tot het omgekeerde was met name in Tilburg reclame aanvankelijk hét grote milieu-item. Tilburg was ook de eerste stad waar huis aan huis een brievenbussticker "geen reclame" werd verspreid, die vervolgens op duizenden brievenbussen werd geplakt. Met de campagne ‘Tilburg Moderne Industriestad' verdween reclame als aandachtspunt echter uit beeld, zegt Kuijper (foto hiernaast), die daarom de rol en invloed van reclame opnieuw in de aandacht probeert te brengen via de actie.

En geen reclame, is geen reclame voor Kuijper, dus niet op de regionale tv, niet in tijdschriften, niet op gebouwen, reclamezuilen, op auto's, niet via folders, telefoon of email. En niet op kleding! Om maar wat te noemen.

Wat ik daarvan vind? Proberen het te regelen, Henk Kuijper. Onderwerp is de moeite en aandacht zeker waard. Consuminderen moet, daar ben ik helemaal voor, maar helemaal geen reclame, permanent, niet dat hoeft zeker niet van mij. Bovendien kun je reclame ook goed inzetten om de aandacht te vestigen op het belang van … consuminderen.

Lees ook:SP Tilburg is tegen: ‘Essent verrommelt stad met billboards’
Lees ook:Nationale Sportweek-advertentie over alle gratis activiteiten
Lees ook:Pracht flashmob vestigt aandacht op recycling plastic flessen
Lees ook:Willem-Alexander herkent zich niet in deze zwembroek (reclame)
Lees ook:Bijna gemist: het is de Week van de Europese Afvalvermindering zegt Pluk-advertentie

2 reacties op “Pleidooi voor weekje reclamevrij in Tilburg: minder consumeren

  1. theo Ilburg

    Dus advertentiewerelwijd, de Paybah om te beginnen is ook de reclamewereld wel voor een rustig weekje? En een weekje waarin bijvoorbeeld aangetoond wordt dat poffertjes en pannekoekmeel aangeboden in een eenmalig gebruikersverpakking dus eigenlijk gewoon misdadig is? De garde en beslagkom die een heel leven of zelfs meerdere generaties dezelfde heerlijke pannekoeken of poffertjes kan opleveren dus eigenlijk toch een stuk milieuvriendelijker zijn?
    En dat het snijden van tomaatjes en komkommmers niet gepaard hoeft te gaan met zuigende plastic-verpakkingen? Doe eens iets, reclamesmurfen!!!!!

      /   Beantwoorden  / 
  2. Frank

    Ik persoonlijk zou het al een verademing vinden voor mezelf om eens een week helemaal geen reclame te zien of te ontvangen.Doodziek wordt je van die stapels in je brievenbus en die rotzooi op TV.En dan nog die stadskranten.Ik woon in Gouda.Een stad van +/- 90.000 inwoners.3 stadskranten hebben we.Dat is toch niet normaal?Helaas zijn de reclamefolders mijn vriendin haar hobby.Dus ik bekijk deze actie niet bepaald vanuit een milieuvriendelijk standpunt maar meer uit eigenbelang. Goeie aktie.Ik hoop dat Gouda dat ook gaat doen.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.