Categorie: "Regelgeving/Zelfregulering"

Franse waarschuwing bij reclame voor voedingsproducten

Voedingsmiddelenproducenten moeten sinds 1 maart in Frankrijk bij reclameboodschappen adviseren om minder tussendoortjes te eten, actief te leven en voldoende groente en fruit te eten. Doel is met name kinderen betere voedings- keuzes te laten maken in de strijd tegen vetzucht (obesitats), meldt Elsevier VI. De maatregel treft alle producten waaraan suiker, zout of zoetstoffen zijn toegevoegd. Het gaat om reclame op tv, in de gedrukte media, internet en op billboards. Producenten kunnen kiezen uit vier

Hyundai Tucson, tough girl, schorpioen en de reclamewaakhond

De ‘'Pretty But Tough''-campagne voor Huyundai Tucson moet de SUV in Zuid-Afrika een ander, seksier imago geven, en dat lukt aardig. Maar niet meer met deze commercial, die onlangs door de reclamewaakhond aldaar acuut de ban werd gedaan. Meldt Rejected Online. Terwijl-ie zo onschuldig lijkt. Geen seks, geen bloot zelfs, geen zelfmoordpoging. Maar ‘'ecologisch onverantwoord'' en vooral gevaarlijk -stel dat kinderen ook zo een schorpioen te lijf zouden gaan. Huyndai verzint wel weer wat anders. Misschien toch maar met seks erin?

Hyundai’s joyride-commercial met klein jongetje in de ban

Hup, in de ban, en deze keer niet in puriteins Amerika. ‘'The next generation Santa Fé is here.'' Deze, uh schattige, maar toch weinig opmerkelijke commercial over een joyride van een kleuter, moest van de buis in Australië. Nadat datzelfde spotje over de Hyundai Santa Fé door het publiek in Nieuw Zeeland vorig jaar als populairste spotje was gekozen (brrrr, wat een smaak in Potterland). De Australische reclamewaakhond ASBA vreesde dat andere kinderen het voorbeeld in het spotje zouden volgen …

Kritiek op reclame Muntkantoor deert Telegraaf niet

De kwalijke reclame-actie van het Nederlands Muntkantoor in Echt (site onvindbaar), die als een enquête werd verpakt, leidde tot veel klachten bij de Consumentenbond, de Consumentenautoriteit en dagbladredacties. Maar dat weerhield 's lands grootste dagblad De Telegraaf er niet van de brief nog bij te sluiten in de dikke zaterdageditie (oplage bijna een miljoen). Kassa. ''Persoonlijk, document'', stond op de witte envelop. Niks persoonlijk, dat om te beginnen. Het kantoor moet voor de reclamewaak- hond, de Reclame Code Commissie verschijnen. Want wie een onschuldige enquête over de euro verstuurt, en als dank

Brouwers in verzet tegen reclamebeperking alcohol

De in Nederland actieve bierbranche verzet zich tegen de specifieke maatregelen die het kabinet voorstelt te nemen om misbruik in te dammen. Middelen als alcoholreclameverboden op radio en tv tot 21.00 uur 's avonds en accijnsverhoging schaden de bedrijfstak terwijl zij nauwelijks effect hebben op alcoholmisbruik, stelt het Centraal Brouwerij Kantoor (CBK) maandag in haar brief aan de Tweede Kamer. Maatregelen die wel werken tegen alcoholmisbruik zijn volgens de brouwers ondermeer de campagne tegen drinken onder de 16; de Bob-campagne en voorlichting over de rol van alcohol. Kernpunt hierbij is volgens het CBK dat

Reclamewaakhond: shirtreclame Carlsberg mag niet

Oei, dat is pas bijten. De Nederlandse reclamewaakhond, de reclame commissie,  oordeelt dat de shirtreclame van biermerk (Deense) Carlsberg die spelers van voetbalclub Odense op 2 november vorig jaar droegen tijdens de Uefa Cup-wedstrijd Heerenveen-Odense in strijd is met de reclamecode voor alcoholhoudende dranken. De code verbiedt (artikel 28) in Nederland een individuele sporter of sportploeg reclame te maken voor alcoholhoudende dranken. Wie zou er geklaagd hebben? Heineken? Wat een non-uitspraak, trouwens. Want Amstel of Heineken kunnen ongestraft de Champions' League sponsoren. Hypocriet, RCC, werk er niet aan mee…

Misleidende kredietreclame wordt hard aangepakt

De ChristenUnie wilde leenreclame helemaal van het scherm hebben, maar dat ze hun zin krijgen, zelfs nu de partij deel uitmaakt van het nieuwe kabinet, is onwaarschijnlijk. Maar de overheid zit niet stil. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) gaat kredietverstrekkers die zich schuldig maken aan misleidende reclame hard aanpakken. Op een overtreding volgt direct een boete en de toezichthouder nagelt de kredietverstrekker door een publicatie aan de schandpaal. Dat zei aftredend minister Gerrit Zalm van Financiën woensdag tijdens een overleg in de Tweede Kamer, meldt het ANP. Volgens de VVD-bewindsman gaat AFM over tot een lik-op-stuk-beleid omdat veel reclame niet

Mag Japanse baseball-ster Red Sox bieren in spotje?

Regelgeving in de reclame, afdeling buitenland. Wat in Japan mag, mag niet in Amerika. Maar deze commercial is alleen voor Japan bedoeld. Maar is nu wel overal te zien in de VS, via het onvolprezen YouTube. Probleem. Misschien, voor Daisuke Matsuzake, de beroemde Japanse pitcher, de trots van zijn vaderland omdat hij voor de Boston Red Sox uitkomt. Wat ie misdaan heeft? In Japan niets. In de VS? Daisuke mag niet bier drinken in een spotje (als heeft ie dan zijn Red Sox-tenue niet aan). Daisuke mag ook niet in zijn tenue in een advertentie verschijnen… Nu maar hopen dat die puriteinse Amerikanen Daisuke met rust laten. En die commercial ook en dat laffe bier dan ook maar (Asahi).

RCC noemt reclame rentepunten Postbank misleidend

Volgende onderwerp. Misleidende reclame van de Postbank rond ''rentepunten''. Wat Tros Radar vorig jaar al was opgevallen, is door meer klanten niet in dank afgenomen: de bank suggereert volgens een uitspraak van de Reclame Code Commissie dat het bij het aanduiden van de waarde van de punten ‘'een groter voordeel dan waarvan in werkelijkheid sprake is.'' Meldt de Volkskrant. De Postbank gaat uit van zogenoemde adviesprijzen en die zijn veel hoger dan de werkelijk geldende prijzen van deze artikelen. Met andere woorden: een MP3-speler is via internet vaak goedkoper te bestellen dan bij de Postbank, ondanks de korting opgespaard met rentepunten. De bank beraadt

Regeerakkoord: ‘Geen alcoholreclame voor 21:00 uur’

Het nieuwe kabinet wil alcoholreclame op radio en tv in voor 21:00 uur verbieden, zo staat in het conceptregeerakkoord van de drie regeringspartijen. Dat meldde RTL.nieuws gisteravond. De Volkskrant bevestigt het bericht vanochtend in een enkele alinea. Het huidige kabinet wilde drankreclame op tv al aan banden leggen, maar trok dit dreigement in toen de alcoholbranche beloofde de reclame te voorzien van een waarschuwing onder de 16 jaar niet te drinken. Bij de introductie noemde de Stichting Alcolholpreventie (STAP) de slogan 'Alcohol onder de 16, nog even niet'  (van de lobbyclub van alcoholproducten STIVA en Ministerie van VWS) ''verkapte reclame''. STAP pleit al langer voor de aangekondigde maatregel van de regering, STIVA is uiteraard tegen. In een reactie zegt de