Reclamewaakhond: shirtreclame Carlsberg mag niet

Oei, dat is pas bijten. De Nederlandse reclamewaakhond, de reclame commissie,  oordeelt dat de shirtreclame van biermerk (Deense) Carlsberg die spelers van voetbalclub Odense op 2 november vorig jaar droegen tijdens de Uefa Cup-wedstrijd Heerenveen-Odense in strijd is met de reclamecode voor alcoholhoudende dranken. De code verbiedt (artikel 28) in Nederland een individuele sporter of sportploeg reclame te maken voor alcoholhoudende dranken. Wie zou er geklaagd hebben? Heineken? Wat een non-uitspraak, trouwens. Want Amstel of Heineken kunnen ongestraft de Champions' League sponsoren. Hypocriet, RCC, werk er niet aan mee…

Lees ook:Klink: Nog onduidelijk of (alcohol) ‘buzzen’ vorm van reclame is
Lees ook:Holland Heineken House, NS ‘beste OS Londen campagnes’
Lees ook:Logo ‘Geen 16? Geen druppel’ verplicht in alle alcoholreclame
Lees ook:Flyer/website-reclame disco The Palace stimuleert overmatig drankgebruik
Lees ook:Reclamecode Alcoholhoudende dranken geldt ook voor digitale marketing en sociale media als Facebook en Twitter

3 reacties op “Reclamewaakhond: shirtreclame Carlsberg mag niet

  1. Uitgeburgerd

    Hoezo een waakhond? Laat me niet lachen! Liverpool FC speelt al meer dan 10 jaar met reclame van Carlsberg op de borst en is in die periode ettelijke keren in Nederland geweest. Bijvoorbeeld in september 2006 in de groepsfase van de Champions League in Eindhoven op bezoek bij PSV. Dan hoor je zo’n k*tlikkerje niet want Liverpool is een instituut waar je niet aan komt. Dus pakken de ambtenaartjes een klein clubje als Odense om even stoer te doen. Flink hoor! Dutch courage heet dat in het Engels :-p

      /   Beantwoorden  / 
  2. Uitgeburgerd

    Zoals vermeld, Liverpool speelde in september 2006 in Eindhoven tegen PSV.
    (en ze komen wel eens meer in Nederland)

    De ambtenaartjes hadden toen al in actie kunnen schieten, overigens net zo goed als voor de sponsoring van de Champions League door de Nederlandse biermerken die je noemt.

    Dit soort idiote zaken kom je bij die zogenaamde (overheids-)waakhonden wel vaker tegen. Zie bijv. onderstaand bericht van 1 november 2004:

    De Voedsel- en Warenautoriteit (VWA) heeft zich de woede op de hals gehaald van verzamelaars van sigarenbandjes en bierviltjes. Die mogen hun collecties niet meer op beurzen tonen, omdat logo’s van bestaande sigaren- en alcoholmerken in strijd zijn met de regels voor tabak- en alchoholreclame.

    Het beleid van VWA bleek vorige week tijdens een hobbybeurs in Leeuwarden. De inspecteurs lieten de verzamelaars hun collecties inpakken. Alleen viltjes en bandjes van merken die niet meer te koop zijn, mogen worden geruild of verkocht. De inspecteurs hebben geen boetes uitgeschreven. De controleurs zien de overtredingen dit jaar nog door de vingers. In de Frankenhal, waar de beurs werd georganiseerd, mocht opmerkelijk genoeg wel worden gerookt.

    Bron: AD.nl

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.