Categorie: "Regelgeving/Zelfregulering"

AFM treedt vaak op tegen misleidende leencommercials op tv

In alle stilte treedt de Autoriteit Financiële Markten (AFM) regelmatig op als zogenaamde leencommercials de reclame- regels overtreden. De afgelopen weken heeft de toezichthouder 172 financiële tv-commercials beoordeeld op eerlijkheid en duidelijkheid. Liefst een-derde ervan, van negen verschillende bedrijven, bleek misleidend. Bij voorbeeld omdat de voorwaarden te snel of te klein in beeld kwamen. De AFM meldt ook dat acht van de negen bedrijven hun spotjes aanpasten. Eentje weigerde, maar de naam wordt vooralsnog niet bekendgemaakt. De AFM wil

Geen 1 april-grap: lokprijzen in reclame reizen en vliegtickets voorbij

‘'Wij houden u echt niet voor de gek…!'' haakte Hotelplan vandaag in De Telegraaf op Zondag leuk in op de datum 1 april 2007. Met een serie last minute-aanbiedingen van internationale reisjes voor, dat moet gezegd, lage prijzen. Met de aantekening: ‘'Alle prijzen zijn inclusief luchthavenbelasting, brandstof- en veiligheids- toeslagen.'' Hoera. Reisbureaus en vliegtuigmaatschappijen mogen vanaf vandaag namelijk niet meer adverteren met zogeheten lokprijzen. Prijzen van vliegtickets moeten nu altijd inclusief luchthavenbelasting en andere toeslagen vermeld worden. De maatregel moet voorkomen dat consumenten te maken krijgen met misleidende prijzen. KLM

Reclame Code Commissie berispt @Home over nieuwsbrieven

Het lijkt een futiliteit, waarover onze reclamewaakhond zich opwindt, maar nieuwsbrieven, wie krijgt ze niet. Massa ervan, soms ongevraagd. @Home, aanbieder van internet en digitale televisie, is door de Reclame Code Commis- sie op de vingers getikt omdat het Groningse bedrijf klanten digitale nieuwsbrieven blijft sturen ook al hebben ze aangegeven daar geen prijs op te stellen, meldt Elsevier.nl. Omdat drie eerdere uitspraken daarover tegen @Home zijn gene- geerd, heeft de commissie besloten de uitspraak van woensdag openbaar te maken. Veel bedrijven,

Bioniek’s reclame voor gezondheidsproduct Tancosan ‘misleidend’

De advertentie van Bioniek Natuur- producten voor het middel Tancosan, een gezondheidsproduct, is door de Reclame Code Commissie misleidend bevonden. Er is niet aangetoond dat de claims werken. Aangezien deze adverteerder de eerdere beslissingen van de RCC naast zich neer heeft gelegd, besloot de Commissie deze uitspraak openbaar te maken. Be- nieuwd of de media advertenties voor dit product nu gaan weigeren (of voor het geld kiezen). Bioniek vermeldt als speciale eigenschappen

Unilever mag zich de beste noemen in reclame voor Cif

Heel even onbescheiden wezen, maar ik had 't ze meteen kunnen vertellen: Unilever mag op de flessen van schoonmaakmiddel Cif de opmerkingen plaatsen 'de beste universele reiniger' en 'als beste in staat om allerlei verschillende hardnekkige vlekken aan te pakken'. Dat is geen ongeoorloofde vergelijkende reclame, vindt de rechtbank in Haarlem in een kort geding dat de Britse concurrent Reckitt Benckiser (''The world number 1 in household cleaning'' – excluding laundry detergents) aanspande. De rechter redeneerde dat er zonder het noemen van producten van een bepaalde concurrent geen sprake is van vergelijkende reclame, meldt het FD vandaag, Boek9.nl

Heinz lacht in Italië: Numico moet reclame babyvoeding stoppen

Babyvoedingfabrikant Plasmon, onderdeel van het Amerikaanse H. J. Heinz, heeft zijn concurrent op de Italiaanse markt, het Nederlandse Numico, een klap toegediend. Numico mag niet meer adverteren voor sommige van zijn babyproducten daar, omdat de reclame misleidend is en krijgt 90 dagen om aanpas- singen te introceren. Dat meldt Businesswire. Aldus oordeelde een jury van de Istituto dell'Autodisciplina Pubblicitaria (I.A.P.), de toezichthoudende instantie als het gaat om reclame en zelfregulering. Volgens Plasmon, volgens eigen zeggen marktleider in Italië, kunnen claims dat 'bepaalde babyvoeding van Numico het immuunsysteem van baby's versterken niet worden hard gemaakt met wetenschappelijk bewijs. De jury was het

Alcoholpreventie stapt naar reclamewaakhond: wijn te goedkoop

Betere reclame kun je als winkel niet krijgen. Wijnwebwinkel Wijnvoordeel.nl is te goedkoop. STAP (Stichting Alcoholpreventie) heeft daarom een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie. STAP-directeur Van Dalen schrijft: "Hierbij dient STAP een klacht in tegen de Wijnvoordeel.nl waarop meerdere soorten wijn tegen stuntprijzen worden aangeboden." Directeur René Tulner maakt zich niet druk. Zijn bedrijf kan op zeer grote schaal inkopen en de kosten zijn kosten zijn beperkt. Hij meldt de aanklacht trots op zijn site. Wijnvoordeel verkocht

HvA mag studienaam niet opleuken van Reclame Code Commissie

Volgens de Reclame Code Comissie (RCC) bedient de Hogeschool van Amsterdam zich van misleidende reclame. Door een opleiding Fashion & Branding op zijn website aan te prijzen, maar eigenlijk is dat een studeerinrichting van technische commerciële confectiekunde, meldt de Volkskrant vandaag. Omdat dat op het diploma staat, moet de opleiding ook zo worden aangeprezen, vindt de RCC. De studentenorganisatie ISO had de klacht ingediend, maar de HvA legt de uitspraak gewoon naast zich neer. Opleuken van namen moet kunnen, een mooie vorm van reclame, vindt de hogeschool blijkbaar. Een HvA-woordvoerder

Kunst? Dolce & Gabbana trekt advertentie in Spanje

Het Italiaanse modehuis Dolce & Gabbana trekt bijgaande advertentie terug uit de Spaanse media, na protesten dat erin wordt aangezet tot geweld jegens vrouwen. ‘’Alleen in Spanje, waar ze een beetje achter- lopen, niet in andere landen,” zei een D&G-woordvoerder in een Italiaanse krant, zo meldt Eibt24. Het Spaanse Ministerie van Sociale Zaken laat weten dat de campagne tegen de wet is, want vernederend voor vrouwen. Er is geen enkele relatie tussen positie van de vrouw op de foto en de producten die worden verkocht door het modehuis. D&G noemt het beeld in de campagne kunst, wat niets te maken heeft met een echte situatie. ‘’Als dit niet mag, dan kun je het Louvre of de schilderijen van Caravaggio ook beter verbranden.”

Dolce Gabbana rape ad

Misleidende reclame: veel alcohol in Hooghoudt’s ‘fruitdrankje’ 2Fruity

Alcoholfabrikant Hooghoudt maakt volgens de Reclame Code Commissie misleidende reclame voor een nieuw mixdrankje, ‘'2Fruity'', door bij de promotie de de indruk te vestigen dat het primair om een vruchtendrankje gaat. De mix is bedoeld voor vrouwen en heeft een alcoholpercentage van 12,5 pct, meldt dagblad Trouw. De RCC volgens het dagblad: "Er is alles aan gedaan om de drank geen alcoholisch imago te geven." De naam ‘'2Fruity'' is misleidend. De stichting alcoholpreventie STAP had een klacht ingediend