Categorie: "Regelgeving/Zelfregulering"

Adformatie: ‘Meeste Nederlanders tegen ban op alcoholreclame’

De meeste Nederlanders zijn geen voorstander van een totaalverbod van alcoholreclame op tv. Zo'n 55 pct van de Nederlanders ziet niets in zo'n verbod, tegen een kleine 38 ct -een flinke minderheid dus- die zo'n ban wél ziet zitten. Dat meldt vakblad Adformatie vandaag op basis van een onderzoek onder een kleine 800 mensen van 15 jaar en ouder, uitgevoerd door MSI-ACI in opdracht van het weekblad. Opval- lend: hoe ouder de onder- vraagde, hoe hoger het percentage dat zo'n verbod ondersteunt. Aanleiding voor het onderzoek is een dreigend alcoholreclameverbod voor 21.00 uur op televisie, dat in het Regeer- akkoord is opgenomen

 

50% korting: Wijnvoordeel in beroep bij Reclame Code Commissie

Nieuwe ontwikkeling in een interes- sante zaak met fundamentele kanten: hoger beroep aangetekend. De Reclame Code Commissie had uitspraak gedaan inzake de spraak- makende klacht  van STAP (Stichting Alcoholpreventie) tegen de website www.wijnvoordeel.nl. In de uitspraak beveelt de RCC de verkopers aan om niet meer te adverteren met aanbiedingen 50 pct onder de normale verkoop- waarde. René Tulner van Wijnvoordeel lapt dat ''advies'' aan zijn laars, de kracht van de waakhond testend. Zei hij. En gaat nu in beroep tegen de uitspraak, meldt vakblad Adformatie. Volgens Stap is Tulner kansloos, zo helder is de aanklacht. Maar Tulner gooit een wezenlijk argument in de strijd. De Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank is volgens hem niet meer van deze tijd. ''De code stamt uit de tijd dat internet nog niet bestond. De regel

Zovirax over Prevner: ‘Reclame koortslippencrème misleidend’

Producent van koortslippencrèmes Zovirax sleepte concurrent Prevner voor de rechter. Die zou in een reclamecampagne ten onrechte stellen dat ze de enige werkende koortslippencrème aanbiedt. Zovirax eist in een kort geding dat Prevner stopt met de misleidende campagne. Meldt Trouw, op basis van een bericht van Novum. Zovirax, de grootste fabrikant van koortslip- producten in Nederland, maakt er bovendien bezwaar tegen dat de crème van Prevner als geneesmiddel wordt aangeboden. Volgens Zovirax is het product van Prevner niet als geneesmiddel erkend, waardoor het als medisch hulpmiddel

Minister Bos: boete op ‘foute’ tv-kredietreclame maximaal €500.000

Tijdens een algemeen overleg met de Tweede Kamer heeft minister Wouter Bos van Financiën aangekondigd dat de boetes voor verkeerde kredietreclames op de televisie omhoog gaan. Zeg maar gigantisch omhoog gaan. Benieuwd of dat gaat werken en of de discussie over leenreclame dus ophoudt. Nu zijn de boetes maximaal 30.000 euro. Minister Bos wil dat maximum optrekken naar 500.000 euro. Volgens de minister ''is zo'n bedrag meer afschrikwekkend en is het één van de mogelijkheden om consumenten beter te beschermen tegen kredietverstrekkers die zich niet aan de regels houden'', aldus de Directie Voorlichting van het ministerie vanmiddag in een persbericht.

Inhaker EasyJet over milieu mag niet van Britse reclamewaakhond

Van de Britse reclamewaakhond ASA mag EasyJet bijgaande inhaakadver- tentie in de Britse pers niet herhalen. Wat de prijsboxer overigens ook niet van plan was. De inhaker werd geplaatst de dag nadat de Britse minister van Financiën een verdubbeling van de luchtvaartbelasting voor passagiers had aangekondigd, in ruil voor maatregelen om het milieu te sparen. De advertentie was maar deels misleidend en bovendien had EasyJet nooit geclaimd dat vliegen een milieu- vriendelijke activiteit was. EasyJet ging de mist in, meldt The Guardian, omdat ze beweerden dat ze de modernste vloot van Europa

Reclame borstvergrotende pillen Kruidje Roer Me Niet ‘misleidend’

De reclame voor de "B&B Contour Borstvergrotende Formule" van drogisterij Kruidje Roer Me Niet in Leusden en Amersfoort is misleidend volgens de Reclame Code Commissie, want er is niet aangetoond dat de tabletten ook deze werking hebben. De waakhond is licht geïrriteerd, want deze adverteerder heeft een eerdere uitspraak om te stoppen met zo te adverteren voor het product naast zich neergelegd. Waarop besloten is de uitspraak openbaar te maken, aldus de RCC. Zo wordt het koperspubliek gewaarschuwd. De natuurdrogisterij vermeldt als speciale eigenschappen van het product: "Vollere én stevigere borsten met slechts 4 tabletten per dag" en "Met B&B Contour Borstvergrotende Formule kan iedere vrouw de borsten krijgen die ze wenst". Commentaar van mijn collega Monique Lindeboom van Beauty.blog: ''Alle reclame voor borstcremes is misleidend.''

Partij v.d. Dieren klaagt over varkenscampagne van Bennie Jolink

Dit ANP-bericht moest ik twee keer lezen. De Partij van de Dieren stoort zich aan een … anti-dierenleedcam- pagne. Dat zit zo. De campagnes Stap in de Stal en Varkens in Zicht zijn misleidend en niet representatief voor de moderne varkenshouderij in Nederland. Daarbij zijn ze in strijd met drie artikelen van de Reclame Code, vindt de Partij voor de Dieren. De politieke partij maakte vrijdag bekend dat ze een klacht over de campagnes heeft ingediend bij de Reclame Code Commissie. In de campagnes prijst Bennie Jolink, bekend van de band Normaal, via reclameboodschappen op de radio en via internet de zogenoemde zichtstallen aan. Burgers

Belgische brouwer mag reclame maken voor ‘Brut’ en ‘Reserve’ bier

Daar zullen ze wel een pintje op drinken, die overwinning. De kleine Belgische brouwer De Landtsheer Emmanuel mag voor zijn bruisende Malheurbier de woorden 'Brut' en 'Reserve'gebruiken. Dat heeft het Europese Hof van Justitie donderdag bepaald. Het champagnehuis Veuve-Clicquot Ponsardin en de organisatie CIVC van de gezamenlijke champagneproducenten wilden een verbod op het gebruik van de woorden 'Brut' en 'Reserve', omdat die zijn verbonden met champagne: een product dat in de Franse regio Champagne moet zijn gemaakt. Het Europese Hof oordeelde echter dat in advertenties vergelijkingen worden mogen gemaakt, meldt De Telegraaf. De Landtsheer Emmanuel lanceerde in 2001 een bruisend bier. Bij het brouwen werd de methode toegepast die ook wordt gebruikt bij het maken van bruisende wijnen. Voor de liefhebbers: de Belgische site over een van de eerder gewraakte biermerken: ''Malheur Dark Brut " à la méthode originale" is een

AC Milan: Duitse boete voor verboden shirtreclame gokbedrijf bwin

De Nederlandse reclamewaakhond, de reclame commissie, oordeelde dat de shirtreclame van biermerk (Deense) Carlsberg die spelers van voetbalclub Odense op 2 november vorig jaar droegen tijdens de Uefa Cup-wedstrijd Heeren- veen-Odense in strijd is met de reclamecode voor alcoholhoudende dranken hier. Maar een boete, ho maar. Dat gaat kennelijk anders in Duitsland. De clubleiding van AC Milan moet een boete van 100.000 euro betalen omdat in het Champions Leagueduel met Bayern München verboden shirtreclame werd gedragen. Milansponsor bwin is een internationaal gokbedrijf dat in de deelstaat Beieren geen reclame mag make, meldt het ANP. ''De boete

Britse waakhond: Trident kauwgumspotje in de ban want ‘racistisch’

Een commercial voor Cadbury's Trident kauwgum van maker Cadbury Trebor Bassett is in Engeland van de buis gehaald want als ‘'racistisch'' beoordeeld. De Advertising Standards Authority (ASA) had 500 klachten ontvangen over racisme, meldt de MediaGuardian. In de gewraakte commercial, onderdeel van de campagne, is een zwarte dichter/comedian (acteur) in de hoofdrol, met een zeer  sterk Caribisch accent. De klager vinden -met de ASA- dat zwarten door deze campagne belachelijk worden gemaakt. Met de Tridentcampagne