Categorie: "Regelgeving/Zelfregulering"

Dolce & Gabbana veroordeeld: ‘gewelddadige’ reclame

Wat doet rare mens daar links. Oh, nee, zij is het probleem niet – haar haar ook niet. Het Italiaanse modehuis Dolce & Gabbana is woensdag op de vingers getikt door de Britse reclamewaakhond Advertising Standards Authority (ASA) wegens advertenties waarin met messen wordt gezwaaid, meldt Telegraaf.nl. Eén van de twee bekritiseerde advertenties, die in Groot-Brittannië verscheen in de krant The Times, toont twee mannen die een andere man met een mes bedreigen. Een andere persoon ligt met een hoofdwond op de grond. In de andere advertentie,

Uitzending over Tony’s Chocolonely een commercial?

Het Commissariaat van de Media, de waakhond die omroepen houdt aan de regels voor sluikreclame, gaat vanavond goed kijken naar de KDvW-uitzending op Nederland 3 over Tony's Chocolonely, de eerste ‘'slaafvrije chocola.'' Volgens de Volkskrant zullen concurrerende chocoladefabrikanten de uitzending waarschijnlijk als één lange reclame-spot beschouwen nu de repen gewoon te koop liggen in de winkel. ‘'Dit is wel iets om in te duiken'', citeert het

Belgische campagne met ‘rokende dieren’ stopgezet

Een commercial met rokende varkens, kippen, schapen en koeien, dat gaat echt te ver… In Belgie is het spotje van tv gehaald omdat er dieren in ''roken''. De spot zou denigrerend zijn voor beesten. Het  werd ingezet om mensen ervan bewust te maken dat er vanaf 1 januari niet meer gerookt mag worden in Belgische restaurants (behalve, jaja, in café’s en frietzaken). De slogan is: 'Roken en eten gaan niet samen'. De spot werd eerst bekritiseerd omdat er zigeunermuziek op de achtergrond te horen was. De commissie

Rechter: Greenpeace mag BiZa-campagne persifleren

Greenpeace mag gewoon doorgaan met de 'Denk Vooruit'-campagne, een persiflage op de gelijknamige campagne van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Dat blijkt uit een uitspraak van de rechtbank in Amsterdam, meldt het ANP. Het ministerie had in kort geding geëist dat de rechtbank een einde zou maken aan de actie van Greenpeace. Sinds eind september probeert de overheid burgers via reclamespotjes bewust te maken van allerlei rampscenario's. Daarnaast is het de bedoeling dat burgers vooruit leren denken en anticiperen op toekomstige rampen. Zo wordt in een tv-spotje een rivier getoond met daarboven een spandoek met de tekst 'deze rivier overstroomt op 12 januari', gevolgd.

‘Kamer overweegt deelverbod op alcoholreclame’

Er tekent zich een Kamermeerderheid af voor een gedeeltelijk verbod op alcoholreclame, meldt dagblad Trouw. Een motie van de ChristenUnie kan waarschijnlijk rekenen op steun van de linkse partijen en de SGP. Maar ook het CDA, dat zich eerder tegenstander toonde van een reclamebeperking, lijkt op te schuiven. "Wij gaan positief kijken naar de motie van de ChristenUnie", aldus Kamerlid Janneke Schermers, CDA-woordvoerster gezondheidsheidszorg. "Het zou kunnen

RCC: Kruidvat-reclame voor boeken ‘misleidend’

De reclame van Kruidvat voor boeken met een hogere, niet bestaande ‘vergelijkbare winkelwaarde' is misleidend, oordeelt de Reclame Code Commissie (RCC). Omdat de bewuste uitgaven niet in de reguliere boekhandel verkrijgbaar zijn (geweest) en de vermelde hogere ‘vergelijkbare winkelwaarde' een fictieve prijs is die (kennelijk) gebaseerd is op een schatting van adverteerder, ‘kan niet worden geoordeeld dat sprake is van een op objectieve wijze tot stand gekomen prijsvergelijking'. Ook

Nova: ‘Branche blokkeert reclameverbod alcohol’

De drankindustrielobby weet in gesprekken met de ambtelijke top van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) over de aanpak van drankmisbruik van jongeren effectief pijnlijke maatregelen, zoals een reclameverbod, te blokkeren. Dat meldde Nova vrijdagavond, aldus het ANP. De tv-rubriek baseert dat op interne stukken die in haar bezit zijn gekomen via een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB). Een voorbeeld van de 'macht' van de alcoholbranche is volgens Nova dat

Europarlement akkoord met gespreide reclame op tv

Reclamespotjes op televisie mogen over het hele uur verspreid worden. TV-zenders hoeven ze niet langer in blokjes te programmeren met twintig minuten tussentijd. Het maximum blijft echter twaalf minuten reclame per uur. Het Europees Parlement heeft vandaag ingestemd met een voorstel daartoe van de Europese Commissie, meldt het ANP. De EU-landen zelf waren eerder al akkoord. De Consumentenbond is zeer ongelukkig, en verwacht ‘'Amerikaanse toestanden'' ofwel een ‘'commerciële jungle'' op de televisie. Het

Reclameverbod tabak: EU-Hof verwerpt Duits verzet

Het Europees reclameverbod voor sigaretten en andere tabak is rechtsgeldig. Het Europees Hof van Justitie heeft dat vandaag bepaald in een rechtszaak van Duitsland tegen de EU, meldt het ANP.  De oosterburen hadden aangevochten dat Brussel bevoegd is tabaksreclame te verbieden in plaatselijke of nationale media. Het reclameverbod zou ook de vrijheid van meningsuiting onevenredig beperken. De rechters

Zalm weigert verbod op tv-commercials voor krediet

Minister Gerrit Zalm van Financiën voert er niets voor tv-commercials voor persoonlijke leningen door banken en andere kredietinstellingen te verbieden. Niet alleen omdat een reclameverbod ''erg ver'' gaat, ''omdat reclame een onlosmakelijk aspect is van het handelsverkeer'', maar ook omdat zo'n verbod mogelijk in strijd is met Europese verdragen. De minister heeft dat de Tweede Kamer in een brief