Franse waarschuwing bij reclame voor voedingsproducten

Voedingsmiddelenproducenten moeten sinds 1 maart in Frankrijk bij reclameboodschappen adviseren om minder tussendoortjes te eten, actief te leven en voldoende groente en fruit te eten. Doel is met name kinderen betere voedings- keuzes te laten maken in de strijd tegen vetzucht (obesitats), meldt Elsevier VI. De maatregel treft alle producten waaraan suiker, zout of zoetstoffen zijn toegevoegd. Het gaat om reclame op tv, in de gedrukte media, internet en op billboards. Producenten kunnen kiezen uit vier

verschillende waarschuwingsboodschappen. Wie de regels overtreedt loopt het risico van een boete van 1,5 procent van de kosten van de reclameboodschap. Dit geld komt ten goede aan een nationaal instituut voor voorlichting op het gebied van gezondheid (Inpes). Door een groeiend aanbod aan kant-en-klaar maaltijden met veel zout, vet en suikers is, ook in Frankrijk, het aantal mensen met overgewicht gestegen. Volgens cijfers van de overheid is bijna een derde van de ruim 60 miljoen Fransen te zwaar.

Consumentenorganisatie UFC Qué Choisir wil een algeheel verbod op reclame voor producten met veel vet, suiker of zout gericht op kinderen, meldt Elsevier VI.

Lees ook:Europa prijst reclamebeleid Pepsi en Coca-Cola
Lees ook:‘Voedselreclame verleidt vetzuchtige kinderen tot dubbele portie’
Lees ook:Consumentenbond contra reclame ongezonde voeding
Lees ook:Vinkje vervangt Ik Kies Bewust-logo en Keuze Klavertje AH
Lees ook:Eet Quaker Cruesli, en help mee met schoolmaaltijden in Benin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.