Geen 1 april-grap: lokprijzen in reclame reizen en vliegtickets voorbij

‘'Wij houden u echt niet voor de gek…!'' haakte Hotelplan vandaag in De Telegraaf op Zondag leuk in op de datum 1 april 2007. Met een serie last minute-aanbiedingen van internationale reisjes voor, dat moet gezegd, lage prijzen. Met de aantekening: ‘'Alle prijzen zijn inclusief luchthavenbelasting, brandstof- en veiligheids- toeslagen.'' Hoera. Reisbureaus en vliegtuigmaatschappijen mogen vanaf vandaag namelijk niet meer adverteren met zogeheten lokprijzen. Prijzen van vliegtickets moeten nu altijd inclusief luchthavenbelasting en andere toeslagen vermeld worden. De maatregel moet voorkomen dat consumenten te maken krijgen met misleidende prijzen. KLMadverteert sinds 23 januari al niet meer met prijzen exclusief belastingen. De Consumentenbond verloor in november voor de Reclame Code Commissie (RCC) een zaak tegen Transavia. De bond had bezwaar gemaakt tegen de stuntprijzen van de vliegmaatschappij. Aanvankelijk oordeelde de RCC in het voordeel van de Consumentenbond maar in hoger beroep won Transavia alsnog. Vanaf vandaag geldt de regel echter ook voor Transavia, dat overigens al eerder met netto-prijzen is gaan adverteren.

Lees ook:Prijsmisleiding: reclamewaakhond hapt naar vier reisorganisaties
Lees ook:Transavia mag blijven adverteren met lokprijzen
Lees ook:Transavia maakt voortaan reclame met all-in prijzen
Lees ook:Transavia ‘fout in met reclame 1 euro-actie’
Lees ook:Transavia daagt Reclame Code Commissie uit

3 reacties op “Geen 1 april-grap: lokprijzen in reclame reizen en vliegtickets voorbij

  1. Willem R.

    JA, dujidelijke verbetering. Nou nog ff melden dat je als je via internet boekt een toeslag moet betalen, meestal 15 eurie of zo. Ben welbenieuwd of ook die buitenlandse prijsboxers zich eraan gaan houden!

      /   Beantwoorden  / 
  2. Redactie, Michael

    @Willem R: Toevallig meldt De Telegraaf vandaag dat reisorganisaties in veel gevallen ook de boekings- en reserveringskosten en de bijdrage voor een vliegticketgarantie bij faillissementen niet vermelden. Waardoor er nog tientallen euro’s bij zouden kunnen komen. De Consumentenbond heeft een meldpunt voor misleidende reisaanbiedingen geopend. Overigens blijkt uit onderzoek dat de consument het initiatief helemaal steunen, al heeft niet iedereen vertrouwen dat de bedrijven zich aan de afgesproken regels voor reisreclame zullen houden.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Redactie, Michael

    UPDATE: De Consumentenbond heeft sinds zondag al meer dan zestig klachten ontvangen over bedrijven die zich niet houden aan de code reisaanbiedingen. Dat maakte een woordvoerster van de belangenorganisatie van consumenten donderdag bekend, bericht het ANP. ,,We gaan de klachten controleren en als blijkt dat bedrijven zich niet aan de afspraken houden, schrijven we ze aan en vragen we ze om hun reclame aan te passen. We geven de klacht ook door aan de reclamecodecommissie en de Consumentenautoriteit. Zij kunnen sancties en boetes opleggen”. De meeste klachten hadden tot nu toe betrekking op lowcostvliegmaatschappijen. ,,Ryanair wordt vaak genoemd, dat bedrijf lijkt zich aan geen enkele richtlijn te conformeren”, zei de woordvoerster van de bond. ,,Ook hebben we meldingen gekregen over bekende praktijken, zoals het aanbieden van een negendaagse reis die in feite zeven dagen duurt.”
    Ryanair is volgens een woordvoerder van het bedrijf ,,zeer verbaasd” over de kritiek van de Consumentenbond, aldus het ANP.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.