Misleidende reclame: veel alcohol in Hooghoudt’s ‘fruitdrankje’ 2Fruity

Alcoholfabrikant Hooghoudt maakt volgens de Reclame Code Commissie misleidende reclame voor een nieuw mixdrankje, ‘'2Fruity'', door bij de promotie de de indruk te vestigen dat het primair om een vruchtendrankje gaat. De mix is bedoeld voor vrouwen en heeft een alcoholpercentage van 12,5 pct, meldt dagblad Trouw. De RCC volgens het dagblad: "Er is alles aan gedaan om de drank geen alcoholisch imago te geven." De naam ‘'2Fruity'' is misleidend. De stichting alcoholpreventie STAP had een klacht ingediend

tegen Hooghoudt. Volgens STAP wordt op de flessen en op de reclame-uitingen voor '2fruity' een overdaad aan fruit afgebeeld, "terwijl slechts in kleine onopvallende letters te zien is dat het om een alcoholische fruitdrank gaat."

In een verweerschrift tegen de klacht van STAP wees woordvoerster K. Wassen van Hooghoudt de klacht van de hand. Volgens Hooghoudt is bij consumenten volstrekt duidelijk dat het fruitdrankje alcohol bevat. Het bedrijf zegde wel toe dat op de website voor de mixdrank 'de connectie met alcohol nog duidelijker zal worden gecommuniceerd'. Hooghoudt wilde niet op vragen ingaan toen Trouw erover belde.

Lees ook:Regeerakkoord: ‘Geen alcoholreclame voor 21:00 uur’
Lees ook:‘Bacardi blokkeerde campagne tegen alcohol’
Lees ook:Tijdslot mediawet werkt niet volgens STAP: ’12-17 jarigen zien meer alcoholreclame op tv dan voorheen’
Lees ook:Anti-alcohol slogan ‘Nog even niet’ langer in beeld
Lees ook:‘Buzzen’ (door Grolsch) mag als reclamevorm zegt reclamewaakhond

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.