Alcoholpreventie stapt naar reclamewaakhond: wijn te goedkoop

Betere reclame kun je als winkel niet krijgen. Wijnwebwinkel Wijnvoordeel.nl is te goedkoop. STAP (Stichting Alcoholpreventie) heeft daarom een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie. STAP-directeur Van Dalen schrijft: "Hierbij dient STAP een klacht in tegen de Wijnvoordeel.nl waarop meerdere soorten wijn tegen stuntprijzen worden aangeboden." Directeur René Tulner maakt zich niet druk. Zijn bedrijf kan op zeer grote schaal inkopen en de kosten zijn kosten zijn beperkt. Hij meldt de aanklacht trots op zijn site. Wijnvoordeel verkocht

Cabernet Sauvignon van 6,50 euro voor 2,95 euro en dat mag niet. De Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank verbiedt winkels wijnen voor minder dan de helft van de normale verkoopprijs te verkopen, meldt Bizz. Zou de alcoholconsumptie al te veel stimuleren, is de achtergrond daarvan, vermoed ik.

Tulner stelt dat die wijn in andere winkels 6,50 euro kost. Bij wijnvoordeel is dat minder. "Door het ontbreken van winkels, vertegenwoordigers, distributiecentra, proeflokalen, dure advertenties en wijnreizen heeft Wijnvoordeel de laagst mogelijke organisatorische kosten. Daarnaast kunnen wij – door de explosieve groei van de laatste jaren – wijn op zeer grote schaal inkopen."

Hij lost dit probleem op door voortaan ook de vaste Wijnvoordeelprijs te noemen. "Om schending van de code te voorkomen, zullen wij voortaan zowel de winkelwaarde aangeven als de reguliere Wijnvoordeelprijs. Wijnvoordeel blijft natuurlijk wel zo voordelig!" En de aanklacht van STAP is uiteraard vol trots gemeld op de site van de wijnverkoper. Interessant case (benieuwd wat de Consumentenbond hiervan zou vinden).

 

Lees ook:50% korting: Wijnvoordeel in beroep bij Reclame Code Commissie
Lees ook:Gratis kaartjes pretparken in de reclame bij … Wijnvoordeel.nl
Lees ook:Jacob’s Creek-wijnactie Wijnvoordeel met dagblad Telegraaf gericht tegen Albert Heijn meldt reclame
Lees ook:CPB: ‘Voorlichting werkt niet tegen drankmisbruik’
Lees ook:Reclamecommissie vindt tv-spot Bol.com ‘misleidend’

2 reacties op “Alcoholpreventie stapt naar reclamewaakhond: wijn te goedkoop

  1. Lizzy

    Ja bizar he! En dat terwijl WV niet de enige is die wijn aanbiedt tegen lage prijzen. Check http://www.wijnsale.nl (nu zelfs 2e doos gratis)…. Ophef over niets, je hoeft toch niet meer te vragen voor wijn dan nodig is? Weinig kosten = lagere prijs, zo simpel is het!

      /   Beantwoorden  / 
  2. Redactie, Michael

    UPDATE: Ook het College van Beroep vindt dat webwinkel Wijnvoordeel.nl geen prijzen mag vergelijken met de gewone slijters.
    Daarmee verliest de webwinkel het beroep tegen de Reclame Code Commissie, meldt Planet.nl De Stichting Alcohol Preventie (Stap) had de procedure tegen Wijnvoordeel bij de Reclame Code Commissie gestart.

    Volgens de regels van de RCC is het stunten met prijzen voor alcoholica verboden en tegen het nationale beleid om alcoholgebruik te matigen.

    René Tulner, initiatiefnemer van de website Wijnvoordeel.nl, is ontstemd maar geniet wel het publicitaire voordeel van de zaken. Hij schrijft in een persbericht: “Dit is te gek voor woorden. In dezelfde periode dat de Nederlandse bierbrouwers worden aangepakt voor te hoge bierprijzen, wordt een internetwinkel aangepakt voor een te lage prijs van wijn. Door de uitspraak mag de consument niet volledig geïnformeerd worden. De Reclame Code Commissie neemt hiermee de vakhandel in bescherming. Dit is niet te rijmen met vrije marktwerking.”

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.