Categorie: "Reclameprijzen"

Gouden Effies 2006 naar: 3FM, Actimel, AH, Unox en Luchtmacht

De Effies. Oud nieuws, moet ik bekennen. Werd aangekondigd tijdens mijn PC break-down vorige week, maar de belangrijkste reclame/com- municatieprijs kan toch niet ontbreken op dit publieksblog over recla- me. Dus voor de volledigheid de winnaars van alleen de Gouden Effies, de effectivi- teitsprijs voor reclame (gaat naar Adformatie Online voor meer gegevens). De cam- pagnes moeten aantoonbaar een effect gehad hebben in de markt, dus cijfertjes (of percentages) op tafel en een gevarieerde, geleerde jury. De vijf Gouden Effies gingen gisteren naar 3FM ('Serious Radio'), Actimel van Danone, Albert Heijn (Hamsterweken), de Koninklijke Landmacht (Geschikt/Ongeschikt) en Unox. Unilever is de meest succesvolle

‘Underwater World’-commercial voor wasmachines wint reclameprijs

In de internationale wereld van reclameprijzen is het niet alleen ''Cannes'' dat de klok slaat. Er zijn meer festivals van naam. Bij voor- beeld in Amerika, waar de Clio Awards-jaarprijzen zijn uitgereikt, alweer voor de 48ste keer. De jury's daar zijn van eenzelfde (hoog) niveau als in Frankrijk. In Miami Beach -het moet wel op Cannes lijken natuurlijk- ging de hoogste onderscheiding in de Categorie TV-/Bios- coopreclame vorige maand naar het bijzonder fraaie filmpje Underwater World, voor een … wasmachinemerk, Ariston Aqualtis. De passende muziek is van Vangelis & Stina Nordenstam (Ask the Mountains, Voices, 1995). Het bureau: Leo Burnett in Milaan.

 

”The best of Holland” – publiek stemt op reclame uit dagblad Metro

'The best of Holland.'' Oftewel De Metro Global Creative Awards 2007. Maar ook: 's Werelds grootste creatieve advertentie competitie gekozen door echte mensen. Grrrr. Al- weer voor het tweede jaar, een publieksprijs voor reclame, en dat heeft natuurlijk onze speciale belangstelling. Inter- nationaal, maar wordt vooral ook landelijk uitgevochten. Opvallend is dat in deze competitie van alleen maar Metro-uitingen het VK en België ontbreken bij de 19 landen (al hebben ze het consequent over de 20 landen waarin het blad verschijnt). Het publiek jureert 16 advertenties -na de doorklik- uit Metro

Nederlandse reclamebureaus scoren zes filmLeeuwen in Cannes

Nederlandse bureaus hebben zaterdag tijdens het internatio- nale reclamefestival in Cannes zes filmLeeuwen (1 keer zilver en 5 keer brons) gewonnen, zo meldt Adfoblog. Wieden + Kennedy Amsterdam won ‘'slechts'' een zilveren Leeuw voor de Coca-Cola commercial ‘Happiness Factory', na zelfs als kanshebber voor de GrandPrix (die naar Dove Evolution ging, zie bericht hieronder) te zijn getipt (''zeldzaam mooi, maar te weinig krachtig als reclame-idee,'' aldus de jury). W + K won ook nog een bronzenLeeuw voor Nike's ‘Endure'. De andere bronzen reclame- prijzen ging naar TBWANeboko voor ‘Ouder/leraar-gesprek' voor Cup-a-Soup, naar Y&R Not Just Film voor de campagne ‘Trampoline/ On the go' voor Marktplaats, DDB voor de Centraal Beheer-film ‘Acupunctuur' en de Adidas-campagne van 180 Amsterdam met de uitingen Yelena Isinbayeva/Jonah Lomu.

Hoogste prijs voor reclamespotjes in Cannes: Dove’s Evolutie-fimpje

Het Canadese internetfilmpje Evolutie van Dove dat de hele wereld is rondgemaild en inmiddels ruim 3.6 miljoen keer is afgespeeld op YouTube, heeft op het internationale reclamefestival in Cannes gisteravond de hoogste onderscheiding gekregen: de GrandPrix in de (prijzen)categorie filmLeeuwen. Eerder kreeg het al een CyberGrandPrix als internet- filmpje (viral), nu werd het als commercial geëerd. De knappe viral was gemaakt, door reclame- bureau O&M in Toronto, om de Dove Self Esteem Foundation onder de aandacht te brengen. Deze wil jonge vrouwen wil verlossen van hun minderwaardigheidscomplex rond beauty, door het schoonheidsideaal in de reclame door te prikken. En daarin slaagt het evolutie-filmpje voor het Unilevermerk op een verbluffend effectieve manier in. Een volkomen terechte Grand Prix, die ook nog eens aantoont hoe dicht tv en internet als reclamemedium tegen elkaar aankruipen.

Geestige ‘Boeing’-uiting voor VW Touareg onderscheiden in Cannes

Even hoopte ik nog dat er sprake was van een vergissing ergens, maar ik geloof van niet. Vakblad Adformatie meldt dat er op het internationale reclamefestival van Cannes, dat vandaag afsluit, in de categorie ''pint'' of ''press'' welgeteld één Leeuwtje -eervol, dat wel, maar wel bescheiden Brons- is gegaan naar een Nederlandse uiting. Print is jargon voor het mediumtype dag- of weekbladen of tijdschrif- ten. En dat is de geestige ‘'Boeing''-uiting (hier verengelsd tbv de jury) voor VW, met de Touareg in de échte hoofdrol. Voortgesleept wordt, behalve de Boeing, een vouwwagen. Overdrijven mag in reclame (vandaar de vouwwagen), luidde de Nederlandse tekst. Maker is reclamebureau DDB Amsterdam. Voor deze categorie werden dit jaar meer dan 100 Leeuwen uitgereikt (90 Brons, 69 Zilver en 44 Goud)…

Cyber Grand Prix in Cannes naar Diesel, Nike+ en Unilever’s Dove

Op het internationale reclamefestival in Cannes komt uiteraard ook reclame in de nieuwe media aan bod. CyberLions heten die prijzen daar. De hoogste onderscheiding, de Cyber Grand Prix, ging gisteren naar drie bedrijven, in drie verschillende categorieën. Gelukkig hebben we ze alledrie al eens getoond op Reclame- wereld.blog. Ik houd het bij de opmerking dat ze heel terecht zijn bekroond: de Heidies van Diesel, bureau Farfar in Zweden (categorie Websites & Microsites), Running Application van Nike+, bureau R/GA in de VS (other online advertising) en natuurlijk Dove's Evolution, bureau O&M Canada, van Unilever (Viral Advertising).

Grand Prix Cannes: Amerikaanse printreclame voor wasmiddel Tide

Ketchup -of mayo, of soya sauce- doesn't stand a chance. Een campagne voor Amerikaanse wasmiddelsreclame in de gedrukte media voor Ultra Tide Stain Remover, heeft gisteren op het internationale reclame- festival in Cannes de hoogste onderscheiding in zijn categorie (press), de Grand Prix, gewonnen. Het reclamebureau erachter is Saatchi & Saatchi in New York. HIER op de Cannes-site, zijn de twee andere uitingen beter te zien. Erop vechten witte mannetjes tegen de vlekken (ninja's in het geval van de soya sauce-vlek). De advertenties zijn zo knap gemaakt dat ze eruit zien alsof ze van stof zijn – ook het Tide-logo. De Buitenreclame Grand Prix ging naar een indrukwekkende billboard van de Nedbank en reclamebureau BBDO in Zuid-Afrika, die wij toevallig onlangs HIER lieten zien.

Record aantal inzendingen internationale reclamefestival Cannes

Het belangrijkste internationale reclamefestival, Cannes Lions, is begonnen en duurt deze hele week. Bijna 25.700 reclame-uitingen uit 80 landen zijn ingezonden om te worden gejureerd in de strijd om de Leeuwen. Ook vanuit Neder- land is flink ingezonden, maar of er veel Leeuwen worden gewonnen in nog maar de vraag. De concurrentie is groot; zo doen de buurlanden België en Duitsland het de laatste jaren steeds beter. Het totale aantal inzendingen is de laatste vier jaar steeds een record, maar dat komt vooral vanwege het toevoegen van nieuwe reclamecategorieën. Het aantal steeg met 3.2 pct. Opvallend is

Gouden Loeki 07: kiezen uit tien commercials voor maand mei

Het publiek, u dus, kunt weer stemmen op de 10 commercials die door de STER zijn geselecteerd voor de maand mei. Dat zijn Amstel Bier (Truck), Albert Heijn (Blind Testen), Bol.com (Echt iets voor u), Senseo (Car), Peijnenburg (Op achterste poten), Campina (Kinderin- terview Jan Kees), Whiskas (Whiskas Pouch), Mora (Positioneerbare Saté), Postbank (Young Adults) en KPN Tele- com (KPN 1888). Stemmen kan HIER tot en met 3 juli, waarna de nummers 1 t/m 3 worden bekendgemaakt, die dan weer als nominaties meedingen naar de Gouden Loeki 2007 voor het hele jaar. De Gouden Loeki, georganiseerd door de Ster, is dé publieksprijs voor de leukste of origineelste com- mercial van het jaar (let op: die is niet per definitie ook de effectiefste). Met publieksprijzen voor reclame