Verbijsterende anti-wapenbezit advertentie wint hoogste reclameprijs in Amerika

One of them isn’t welcome at Kroger. Guess which one.’ Hij lag al klaar, deze verbijsterende advertentie tegen wapenbezit in de VS. Want kreeg deze maand de hoogste reclameonderscheiding in de VS, een Grand Effie. Waarmee effectieve reclame wordt beloond. Maar met effectieve reclame ben je er nog (heel) lang niet, weten we van de meest recente schietpartij in Orlando, met 50 doden. Door een IS-aanhanger vermoord omdat ze homo waren. Te verschrikkelijk voor woorden. De winnende campagne en uiting, bijgaand, is onderdeel van een actie tegen Amerikaanse supermarkten die toestaan dat binnen wapens gedragen worden. Hoe is het mogelijk… Maar meisjes die een ijsje verorberen in de winkel, dat mag dan weer niet… Supermarkt Kroger was geselecteerd als het mikpunt van deze door,opmerkelijk, reclamebureau Grey Canada(!*) gemaakte campagne. Voor opdrachtgever actiegroep Moms Demand Action for Gun Sense in America. Die veel meer inhield dan deze verbijsterende reclameuiting. Zo werd er in Cincinnati, op het hoofdkantoor van het hypocriete Kroger, met laserstralen een boodschap geprojecteerd met de vraag waarom Kroger officieel tegen wapenbezit was, maar wapens dragen wel toestaat in de eigen winkels. En meer posters en video’s over hetzelfde thema, meldt de Amerikaanse vaksite AdAge. “The Grand Effie winner had an ambitious goal to influence legislation by strategically going after corporate America,” said Carlo Serrano, CEO of Publicis New York and an Effie judge, in a statement. “There’s a lot to learn about how this case reframed the gun-control debate and galvanized a million moms in an effective way.” Tja.

!* Hopelijk veel te wantrouwend van mij, maar even rees de vraag of dat soms een politieke reden had, want Grey’s hoofdkantoor staat nota bene in Amerika. Waarom komt zo’n reclameuiting dan van over de grens, van de Canadese dochter? Of heeft dat soms iets te maken met het feit dat Grey’s grootste klant wereldwijd, gigant Procter & Gamble, goede relaties wil houden Amerikaanse supermarkten zoals Kroger, zeer belangrijke afnemers …

Lees ook:Snoop Dogg e.a. BA’rs in spotje tegen wapenbezit
Lees ook:Rob Lowe is een engerd in spotje DirecTV uit VS
Lees ook:‘Here’s To The Moms’ heet Moederdag-commercial Google
Lees ook:OS Londen/P&G: mooie tearjerker 2 met mamma’s en kids
Lees ook:Nieuwe prijzen erbij: Groene Effie, Smart Budget Effie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.