Categorie: "Reclameprijzen"

Vooral dankzij foto: ‘Iedere paal gaat er in’ van heibedrijf Steenman slechtste reclameslogan 2015

De Slechtste (reclame) Slogan van 2015 is ‘Iedere paal gaat er in’ van heibedrijf Steenman, meldt de site Slogan Verkiezing van Christine Liebrecht en Tefke van Dijk. Vooral dankzij die gefotoshopte foto, denken wij. Zie de Top-10 in de overlees, evenals de winnaars van 2012-14. De ”Een recordaantal van 5542 stemmers bracht dit jaar liefst 10.010 stemmen uit. De reclameleus van het heibedrijf uit Oosterblokker kreeg daarbij de meeste stemmen, slechts 7 meer dan de nummer 2: ‘Regelrecht van kippekont naar mensenmond’ van eierhandel Marco Kleijer.” Aldus de site. Het ‘winnende’ bedrijf ontvangt binnenkort De Blauwe Tegel 2015. Zie het AD voor een interview met de winnaar, Vincent

Loden Leeuwen 2015 voor BN’er Adelheid Roosen (Yarden) en Tui voor ‘het monster’

Een van de twee Loden Leeuwen 2015, die voor BN’ers in irritante reclame, is vanavond gegaan naar Adelheid Roosen in het Yarden-spotje, met liefst 46% van de stemmen (zie ‘m hier). Vermoedelijk een LL-record percentage. Er was geen reclamebureau aan te pas gekomen, het uitvaartspotje was haar eig en concept, vertelde Roosen (foto) die weinig geschokt bleek van de ‘prijs.’ Tweede werd Arie Boomsma met dat onbewoonde eiland van Holy Soda (22%). Het duo Wilfred Genee/Johan Boskamp werd derde met 19% met hun spotje voor Plus (alleen making of beschikbaar, vreemd genoeg). De prijs voor de irritantste ‘gewone’ commercial ging naar ‘het monster’ van reisorganisatie Tui, met 26% van de stemmen (zie ‘m hier). Deze, dat was al besloten, verdwijnt geleidelijk van de buis, aldus Frans Leenaars van Tui, die zei dat dat ‘Ontdek wat Tui met je doet‘-spotje vaak getest was bij consumenten en daar goed was uit gekomen. Tweede met 25% van de stemmen de Axe/strand parodie van Specsavers (die ik zelf wèl leuk vond, maar dat terzijde).

Stemmen op Top-20 ‘meest populaire reclamemuziek’ 2015 van Adformatie

In samenwerking met reclameplatform WeLoveReclame heeft vaksite Adformatie een overzicht gemaakt van 20 commercials die muziek laten horen ”waarover bij de Ster i n 2015 veel vragen binnen kwamen”. Van ABN Amro en AllSecur tot en met Unox en Vodafone. Alle nummers zijn gerangschikt in alfabetische volgorde (merk). ZIE ZE HIER, je kan er uiteraard ook STEMMEN. Onder aan de pagina vind je een Spotify playlist met daarbji een poll. Breng daar je stem uit. ”Tussen Kerst- en Nieuwjaar verwerken we de uitslag in de enige echte Adformatie Top-20 van meest populaire reclamemuziek,” aldus de site. Adfo-

Creative Press Challenge 2015 winnaar en runner-up gaan over kankerbestrijding

De dagbladreclame-uiting Butter Rum Pie Could Be The Next Cure For Cancer links, van de creatieven Leon Ragetlie en Gabriela Nouws van reclamebureau J. Walter Thompson Amsterdam, heeft de reclame-competitie Creative Press Challenge 2015 gewonnen (KLIK erop om wat te vergroten). Deze werd wederom georganiseerd door uitgeverij Persgroep Nederland om het belang van goede dagbladadvertenties onder de aandacht te brengen van creatieven en adverteerders. Tweede, met een minimaal verschil, werd de uiting rechts van Mirjam Lanting en Lennart van Zanten van IN10

Nu stemmen op nominaties Loden Leeuwen 2015

Vanaf nu kan er gestemd worden voor de Loden Leeuwen 2015, twee ‘prijzen’ voor de meest irritante tv-commercials, georganiseerd door Radar TV. Als je hier stemt -daar zijn de 2 maal 5 genomineerde spotjes ook te zien- maak je kans op een mini tabletcomputer. Presentator Antoin ette Hertsenberg maakte gisteravond in dat programma van TrosAvro de namen van de 10 LL-kandidaten bekend. Maandagavond 14 december worden de winnaars in Radar bekendgemaakt, evenals de stemmers die de drie tablets winnen. Voor de leukste categorie Irritante BN’ers in spotjes zijn dit jaar genomineerd (de adverteerders worden trouwens niet genoemd op de site): Frank Lammers voor z’n Bijdehand boodschappen doen (adverteerder Jumbo), Erik van der Hoff  die lekker doorschnabbelt (VGZ), Wilfred Genee & Johan Boskamp met Genee die zich

‘Olifant’ van Rolo (Nestlé) wint Gouden Loeki Aller Tijden van 50-jarige Ster

Ter gelegenheid van Ster’s 50-jarige bestaan is de Ster Gouden Loeki Aller Tijden vanavond uitgereikt aan haatdragende ‘Olifant’ van Rolo (Nestlé) uit 1996, gemaakt door het toenmalige reclamebureau Ammirati Puris Lintas. Zie bijgaand. De slogan was: ‘Bedenk goed wat je met je laatste Rolo doet’. Voor Art/copy waren verantwoordelijk Marcel Frensch, Diederick Koopal en J-P Nieuwerkerk. De onderscheiding werd uitgereikt door Barbera Wolfensberger, voorzitter van de vakjury (op foto rechts, links scheidend Ster-directeur Arian Buurman). Zie alle genomineerden hier. Dé prijs voor de ‘populairste en meest memorabele’ tv-commercial ooit is gekozen uit 50 commercials die in de race waren voor deze

Nomineren Loden Leeuwen 2015 kan nog steeds

Het jaareinde is in zicht, het nomineren is in volle gang, en kan nog steeds. De uitreiking is op maandagavond 14 december a.s. Van de Loden Lee uwen 2015. Welke commercial was dit jaar het meest irritant, vraagt ons Radar, het consumenten- programma van Avrotros wederom. En welke reclamemakende BN’er haalt bij jou ‘het bloed onder de nagels vandaan’, zoals Radar dat formuleert, en verdient dus ook dat beeldje? Laat dat programma via dit formulier weten welke filmpjes dit jaar op de shortlist moeten met oog

Over je nek gaan van sushi dankzij foute vertaling in spotje taleninstituut ELaN

”Do you know the free translation tool on our website? Here’s a small sample” zegt het Nederlandse taleninstituut ELaN Languages hoogst onderkoeld op YouTube. En dat is ook wel handig, met sushi . Bijgaande erg geestige, zij het wat lange commercial, heeft het reclamebureau JWT Amsterdam deze week een Gouden Epica opgeleverd, een hoge onderscheiding in de internationale reclamewereld. Het filmpje

Publiek kiest beste en ‘meest verantwoorde’ alcohol-commercial van fabrikanten Stiva

Even wennen aan het idee: de alcoholindustrie, oftewel Stiva, laat spotjes van de eigen leden beoordelen. Weer een reclameprijs erbij, te bepalen door ‘het publiek’ van 18+: de Stiva TV Award 2015 (afkorting staat voor Stichting Verantwoord Alcoholge bruik, gefinancierd door de alcholproducenten) en je kan prijzen winnen als je meedoet. Eenmalig stemmen op één van de negen nominaties -zie de spotjes in overlees- kan tot dinsdag 24 november via hier. De award-uitreiking is op vrijdag 27 november tijdens het jaarlijkse Stiva-symposium. Jurylid Yvonne Prins van mediabureau UM Nederland, met Jack Daniels als klant, in bijgaand filmpje: ”Het Nederlandse publiek moet letten op kwaliteit en originaliteit, maar vooral ook of alcohol- consumptie op een verantwoorde manier in beeld wordt gebracht.” Met de Stiva

Dozijn nominaties voor Ster Gouden Loeki Aller Tijden bekendgemaakt

De benoeming van de Ster Gouden Loeki Aller Tijden nadert zijn ontknoping. Een onafhankelijk publiekspanel van GfK nomineerde 50 tv-commercials. De vakjury bepaalde de top 12, die hierna volgt, zo meldt vaksite Adformatie. De eindstem is weer voor het publiek. Een groot publiekspanel van GfK beoordeelt de 12 overgebleven commercials, waarna duidelijk wordt wie de Ster Gouden Loeki Aller Tijden wint. De prijsuitreiking is op 25 november in Amsterdam. De 12, die hier te zien zijn: ‘Bommetje’ uit 1997 van Melkunie en het voormalige reclamebureau Lowe Kuiper & Schouten; ‘Der Rudi’ uit 2002 van Heineken en reclamebureau TBWA\Neboko; ‘Goeiemoggel’ uit 2007 van KPN en N=5; ‘Klok’ uit 1989 van Centraal Beheer Achmea en DDB; ‘Lekker lang bellen’ uit 2012 van Telfort en N=5; ‘Met de Fiat Panda lach je