Categorie: "Onderzoek"

Nederlanders hecht aan huis-aan-huis reclamefolder vanwege aanbiedingen

Wie denkt dat door de digitalisering de huis-aan-huis folder zijn langste tijd heeft gehad, heeft het mis. Zegt onderzoekbureau GfK na een onderzoek gefinancierd door diezelfde branche. Maar vast onafhankelijk uitgevoerd en gepresenteerd. Waarom de papier reclamefolders, aangevallen door milieu-vriendelijke online concurrenten, nog zo intrek zijn? ”Aanbiedingen voornaamste reden om naar de winkel te gaan,” kopt een persbericht deze week (KLIK op tabel om te vergroten). Met 11,5 miljoen Nederlanders is de huis-aan-huis (h-a-h) folder het middel met veruit het grootste bereik. 3,8 miljoen Nederlanders lezen bovendien een digitale folder. Gemiddeld wordt

Netto reclamebestedingen opnieuw omlaag in 2013

De netto reclamebestedingen in Nederland zijn met 3,5% tot € 4,54 miljard gedaald in 2013. In absolute bedragen is dat een daling van € 165 miljoen. Internet noteerde in 2013 met een plus van meer dan 8% opnieuw een forse toename van de netto reclamebestedingen . Daarmee remde het de daling van de totale markt, die anders ruim twee zo groot zou zijn. Dit blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2013 dat Nielsen binnenkort publiceert, zo meldt onderzoeker Berry Punt van het bedrijf. KLIK op bijgaand staatje om ‘t te vergroten. ”De aanhoudende economische tegenwind zorgde er ook in 2013 voor dat adverteerders opnieuw bezuinigden op hun mediabudgetten. In vijf jaar tijd, sinds het begin van de economische crisis eind 2008, krompen de netto reclamebestedingen met € 900 miljoen (16,6%). Alleen internet slaagde er in die periode in om te groeien (+57%).”

Ook ABN Amro ziet reclame omzet op tv weer stijgen

We werden er al op gewezen door de vertegenwoordigers van radio en tv hier op reclamewereld, en vandaag volgt ook bank ABN Amro met goed nieuws:  ”Er breekt een positief jaar aan voor de tv- en radiosector. Voorafgaand aan een verwachte opleving van de economie inve steren bedrijven in de reclame voor hun merken en producten.” Dat constateert ABN Amro in een rapport dat vandaag wereldkundig wordt. De economie gaat weer draaien dus, want reclame zwengelt de consumptie aan. ”Televisie neemt, crisis of niet, nog altijd een groot deel van onze dagbesteding in. Adverteerders willen meeliften.” Zo meldt De Telegraaf vandaag, dat ook een staatje, bijgaand (KLIK erop om te vergroten), met ‘s lands topadverteerders laat zien. De bank trekt overigens

Reclamespotjes vaak vrouwonvriendelijk in België

Vrouwen worden in reclamespots op de Belgische televisie vaker als jonger of afhankelijker voorgesteld, terwijl mannen vaker als professio neel expert optreden. Dat blijkt uit onderzoek aan de Universiteit Antwerpen. Zou het in Nederland anders liggen? Ik betwijfel het. Daar is een tegentrend zichtbaar: mannen die sullen zijn in de reclame, denk aan Telfort en Jumbo. In het onderzoek bij onze zuiderburen werden 493 spots uit de periode 2002-2003 en 2009-2010 onderzocht op hoe mannen en vrouwen worden geportretteerd of worden afgezet tegenover stereotypes en genderrollen, zo meldt De Standaard. De

Reclame in tv-serie wekt argwaan blijkt uit onderzoek

Opmerkelijk. Televisiekijkers denken veelal negatiever over in tv-programma’s getoonde producten, wanneer zij er van tevoren op worden gewezen dat het programma gesponsord is. Dit is een van de conclusies die communicatie- wetenschapper Sophie Boerman trekt in haar promotieonderzoek naar d e effecten van sponsorvermeldingen. Zij promoveert vandaag 24 april aan de Universiteit van Amsterdam. Zo meldt site Marketing Tribune vandaag. ”Televisiezenders zijn volgens de Europese wet verplicht om te melden als er sprake is van gesponsorde inhoud in programma’s, bijvoorbeeld door brand placement (waarbij een merk of product geplaatst wordt in het programma) of merkintegratie

Reclame-bestedingen internet overtreffen tv in VS

Voor het eerst hebben vorig jaar in Amerika de reclame-uitgaven op internet de reclame-omzet van de publieke tv-zenders overtroffen gemeten in dollars. Dat blijkt uit gemeenschappelijk onderzoek van het Internet Advertising Bureau en PwC.  Internet re clame omzet steeg met 17% tot een record van $42.8 miljard in 2013. Daarvan nam reclame op mobiele compu ters -van labtops tot tablets en smartphones- $7.1 miljard voor zijn rekening en is daarmee een zeer snelle groeier, want plus 110% vergeleken met 2012. PwC-partner David Silverman zegt dat het onderzoek onderstreept dat de transitie naar het ‘post-dekstop’-periode in volle gang is en dat consumenten hun informatie nu steeds vaker onderweg tot zich nemen. IAB-president en CEO Randall Rothenberg zegt niet

Adverteerders houden zich te weinig aan regels voor verantwoord reclame maken

Adverteerders blijken zich (nog) ‘relatief te weinig’ rekening te houden met de codes/regels waaraan verantwoord reclame maken dient te voldoen. ”Zo wordt bijvoorbeeld een digitale reclameboodschap sneller ontwikkeld en geopenbaard dan een tv-comm ercial, waardoor er niet altijd genoeg aandacht is voor de regels,” blijkt uit een onderzoek van bureau Trendbox, uitgevoerd door Reclame Code Commissie ter gelegenheid van haar 50-jarig jubileum. ” De consument is zich niet altijd bewust dat de ingezette digitale marketingtechnieken reclame-uitingen zijn. Zo werd een twitter campagne waarin een bekende acteur zich (betaald) positief uitlaat over een sport merk door 18% consumenten herkend als reclame-uiting,” aldus het persbericht van vandaag. De Stichting Reclame Code zegt aan de slag te gaan met het Trendbox onderzoek. ”De eerste stappen hiertoe

‘Gezonde mannen’ voor onderzoek naar auto-immuunziekten gezocht per advertentie

Het zou zomaar een vast rubriek kunnen worden hier, advertenties voor het zoeken voor mensen voor tal van geneesmiddelen onderzoeken. Tegen vergoeding. Nu weer eentje van een organisatie genaamd PRA, in dagblad Sp!s van vandaag (KLIK erop om te vergroten). Gezocht: gezonde mannen tussen de 18 en 55 jaar, voor onderzoek naar twee toedienngsvormen van een nieuw middel voor de behandeling van auto-immuunziekten (code PRA-134391). De vergoeding is aanzienlijk, moet je er wel tijd voor uittrekken. PRA zit in Zuidlaren, een dorp in het noorden van de provincie Drenthe, maar reiskosten worden vergoed. PRA voegt bovendien aan toe dat ze ‘altijd op zoek zijn’ naar mannen en vrouwen van 18 tot 65 jaar die willen meewerken

Vrouwen met seksuele opwindingsstoornis voor onderzoek gezocht per advertentie

Eergisteren was er de dagbladadvertentie om mensen met wrat- of rugklachten op te sporen voor onderzoek, vandaag worden vrouwen ‘tussen de 18 en 70 jaar die een seksuele interesse/opwindingsstoornis ervaren’ gevraagd. Voor deelname aan een wetenschappelijk geneesmiddelenon derzoek naar seksueel functioneren bij vrouwen ‘in de thuissituatie.’ De advertentie plukte ik uit de Metro vandaag. KLIK erop om te vergroten, waardoor de tekst goed leesbaar wordt. Het onderzoek wordt uitgevoerd door Companion Diagnostics BV, waarvan ik de Nederlandse website niet kon vinden, geassocieerd met Emotional Brain BV dat gespecialiseerd is in het seksueel (dis)functioneren bij vrouwen. Er worden twee verschillende soorten medicijncombinaties met een placebo (niet werkzaam medicijn)

Privacy-gevoelige proef gepland: ING biedt adverteerders inzicht in klantgedrag

Een proefballonnetje, dit? ING wil bedrijven inzicht gaan geven in het betalingsgedrag van klanten om hun op maat gesneden advertenties te kunnen aanbieden. De bank heeft daarvoor een speciaal Big data-team geformeerd, dat de gegevens uit het betalingsverkeer moet analyseren. Dat zegt directeur Particulieren Hans Hagenaars van ING in een gesprek met het FD, zo meldt Emerce vandaag. Hagenaars zegt dit jaar nog van start te willen gaan met een proef met enkele duizenden ING-klanten. Daarna kan het worden uitgerold naar de circa 4,2 miljoen klanten die bij ING bankieren. ING kan bijvoorbeeld zien of een klant in verhouding tot anderen in zijn wijk meer betaalt voor energie of telefonie en hem een aanbieding