Cees van Staal over ‘gouden reclametijd jaren 60′ in nieuwe NTR/VPRO-serie

Zaterdag 19 maart 2016, 20.30 uur, NPO 2. Vanaf dat tijdtip is wekelijks een nieuwe achtdelige documentaireserie van NTR en VPRO te zien over d e roerige jaren 60: Ondersteboven – Nederland in de jaren 60. ”Een frisse kijk op een revolutionair tijdperk waarin Nederland voorgoed verandert”. In aflevering 1 -titel Geld, alles kun je kopen voor geld- is ook oud-reclameman (en oud-vakbladhoofdredacteur) Cees van Staal (foto) te zien. Hij belicht de gouden jaren van de reclame, ‘de tijd waarin huizenhoog werd opgekeken tegen reclamemakers’, meldt het persbericht van de NTR. Meer over die aflevering, met Kees van Kooten als vaste beschouwer: ”De lonen stijgen explosief, de welvaart neemt toe. We kopen hippe brommers, snelkookpannen en gaan op vakantie. De kleurentelevisie wordt uitgevonden. Er is voor het eerst reclame op de beeldbuis. Nederlandse meisjes worden verliefd op de eerste gastarbeiders, die zijn immers veel galanter. De huishoudhulpjes van Tomado zijn niet aan te slepen en Philips groeit naar een wereldwijd concern. Maar de welvaart kent ook zijn schaduwzijde. Milieuvervuiling: stinkfabrieken en vieze rivieren. De Club van Rome slaat alarm en daar is biologiestudent Midas Dekkers. Hij voert succesvol actie.

Kees van Kooten is de beschouwer in de serie, die op acht achtereenvolgende zaterdagen te zien is om 20.30 uur op NPO 2. Van Kooten leidt elke aflevering vanuit zijn werkkamer in en is de voice-over.

Meer jaren 60:

Interactief videomuseum. Op www.jarenzestig.nl is een interactief videomuseum te bezoeken. In dit museum laten acht ‘curatoren’ hun kijk op de jaren zestig zien, onder wie Fred de la Bretonière, Yvonne Keuls en Jacco Gardner.

Boek. Bij Walburg Pers is het boek Ondersteboven verschenen, geschreven door Petra Boers en Rebecca Wilson en vormgegeven door Suzanne Hertogs. Een hallucinant, geheugen-stimulerend, nostalgie-opwekkend, kleur-zing-dans-herbeleef-aksie-boek, met een inleiding van Kees van Kooten.

Welkom in de jaren 60. Later dit jaar zendt de NTR op Zapp ook weer een historische comedy uit, geschreven door Niek Barendsen: Welkom in de jaren 60.

Aldus het persbericht vandaag van de NTR.

 

 

Lees ook:Annie M.G. Schmidt’s ‘Het lelijke eendje’ beste reclameliedje
Lees ook:‘De muzikale verleiding’ uniek nieuw boek over reclameliedjes
Lees ook:Geza Weisz en Kees Boot in verhuisspotje Ziggo
Lees ook:Reclame gemaakt voor Dennis Bergkamp-boek in Telegraaf
Lees ook:Sorry, het voetbalboek van Nick en Simon is uitverkocht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.