De trend in Cannes is reclame die er niet uitziet als reclame zegt Dick van der Lecq

‘De trend in Cannes is reclame die er niet uitziet als reclame.’ Zegt reclameman Dick van der Lecq in zijn column onlangs in Het Parool en Adformatie over ‘s werelds grootste en belangrijkste reclamefestival (‘goed voor de geest, maar niet voor de portemonnee’). De vele Nederlandse Cannesgangers keerden gisteren terug naar Nederland, zo ook hij, van een we ekje genieten. Van alles. En van reclame. Van der Lecq: ”Reclame vertelt normaal gesproken dat het product zo verdomd goed is, dat je het maar beter direct op een loopje kunt zetten naar de dichtstbijzijnde winkel. Retteketet naar BeterBed en razendsnel naar Vleeskroket.nl. Maar reclame is de laatste jaren een winwinwereld geworden waarin het mes aan twee kanten moet snijden: goed voor verkoop enmaatschappij. Zuid-Afrikaanse bierbrouwers ontwikkelden een viltje waarmee vrouwen hun drankje kunnen controleren op’rape drug’. Toyota Australië bouwde zenders in alle Landcruisers en hiermee een veilig communicatienetwerk in het voor gsm-zenders onbereikbare binnenland.

”Vergeten we bijna nog de grote winnaar van het festival: de Next Rembrandt campagne van ING. De computer scande alle Rembrandts op kleurgebruik, kwastaanzet en verhoudingen. En printte een compleet nieuwe Rembrandt in 3D. Reclamecreatieven komen straks niet meer van de kunstacademie maar van de TU Delft. En de Grand Prix gaat volgend jaar ongetwijfeld naar het Puma scheurshirt dat automatisch aan flarden gaat als de tegenstander in de buurt komt. Kaartennaaiers als Robben kunnen zich de schwalbe voortaan dus besparen.”

Aldus besluit Dick van der Lecq (foto) zijn hier wat ingekorte column (zijn complete verhaal is hier te lezen) onlangs in Het Parool en Adformatie. Zijn reclamebureau Etcetera in Amsterdam, waarvan hij directeur is, werkt onder meer voor klanten als Bol.com, Bolletje, Essent, Lidl, T-Mobile en TNT.

Lees ook:Johan Cruijff had ook wat met reclamemakers volgens Dick van der Lecq
Lees ook:Eitje van Columbus, ‘nu met frambozensmaak’ en liggende toastjes en reclameman Dick van der Lecq
Lees ook:Met dank aan Brexit moet Amsterdam nu echt ‘creatieve hoofdstad van Europa’ worden vindt reclameman Dick van der Lecq
Lees ook:Aandachtverslaafheid campagnes Aegon, Ikea, Eyewish, Menzis verklaard door Dick van der Lecq
Lees ook:Goede voornemens van reclamemakers belicht in column Dick van der Lecq

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.