Categorie: "Columns"

BNR’s reclame-columnist Bik voorspelt succes voor laptop Nokia

Als het waar is dat Nokia een laptop op de markt gaat brengen -de Finnen kijken serieus naar die mogelijk- zou dat wel eens een succes kunnen worden. Vanwege de werking van de ”merk-stretch”: er zit voldoende geloofw aardigheid in dat merk. Die mening verkondigde vandaag Manfred Bik, de nieuwe reclamecolumnist van BNR Nieuwsradio (luister hier). Hij nam de fakkel over van Eugène Roorda. Bik, in het dageijks leven strategy director bij reclamebureau DDB Amsterdam, noemt als heel bekend voorbeeld van merk-stretching ons aller Hema. ”Wij vertrouwen die winkel van rookworst tot radiowekker, van beltegoed tot babyshampoo. (…) Hema belooft: wat het ook is dat je nodig hebt; wij kunnen het gruwelijk goed inkopen.” Dat gaat volgens Bik ook op voor Nokia en zijn laptop, al waren niet alle analisten meteen enthousiast. ”Dat vind ik begrijpelijk, want

Manfred Bik volgt Eugene Roorda op als BNR’s reclamecolumnist

Eugene Roorda, creatief directeur en mede-oprichter van Roorda Reclame, heeft eindelijk een opvolger als BNR Nieuwsradio-columnist over reclame, Manfred Bik. Ik Bik hem als een interessante man, met vaak boeien de ideeën. Goeie radiostem ook. Hij is van origine copywriter, maar nu als strateeg verbonden aan reclamebureau DDB Amsterdam. Bik heeft ettelijke banen gehad in de communicatie, bij diverse bureaus, inclusief een eigen bureau (Van Speijk), maar was o.m. ook een tijd directeur communicatie van Robeco. Roorda stopte uit eigener beweging na honderden columns; hij had er genoeg van. En vond dat-ie zichzelf ging herhalen (deed hij ook). Bik benadrukt dat hij elke vrijdagmorgen (om rond 6.10, 7.40 en 9.10 uur) praat over ”alles wat met communicatie te maken heeft, in de breedste zin van het woord.” Titel van zijn eerste column (hier te horen) was ”Achter iedere vader schuilt een zoon” (over Lego en Zweedse auto’s).

Haai moet vrouw opeten in nieuwe commercial van … McDonald’s

Every time a good time. Maar niet voor iedereen dan. Gespot op de Nederlandse commerciële tv vanavond, dacht mijn zoon Alexander (maar hij kijkt ook veel Discovery Channel en MTV): een erg leuke buitenlandse commercial voor McDonald's. I'm loving it, deze Shark attack. De tip kreeg ik van mijn zoon Alexander. Interessant is ook dat de boodschap dat soms zo preuts-Amerikaanse McD kennelijk niet in het verkeerde keelgat is geschoten. PS Hebben ze een nieuwe slogan?

Knappe reclame-uitingen voor Forth Jardim-mest uit Brazilië

Steeds lastiger wordt het, om knappe internationale reclameuitingen te vinden die in de gedrukte media zijn verschenen. Het aanbod via internet wordt gedomineerd door commercials, niet onlogisch gezien het succes van b.v. YouTube. Hier hebben we weer iets goeds, uit Brazilie, de eerste van een Russische (!) site over reclame geplukt, Advertka. Uitleg is niet nodig, deze uiting voor de bemesting van het merk Forth Jardim. De onderste is ook geestig, komt van Ads otW, waar heftig werd gediscussierd over de vraag waarom het nodig was het onderbroekje van het meisje te laten zien. Het reclamebureau heet Des. 

 

Reclameman Roorda over EG-kritiek op ‘oude’ Biertje?-campagne

Reclamemaker en radiocolumnist Eugene Roorda maakt zich druk over het feit dat de Europese Commissie Heineken wil aanpakken omdat dat ''oude'' Biertje?-campagne niet door de beugel kan. ''Reclame hoort bij onze vrije keuzesamenleving, zoals knijpers bij de waslijn. Zelfs be gra- fenisondernemers en rechtsbij- standadvocaten maken reclame, tegenwoordig zelfs hele televisieprogramma’s om ons te beïnvloeden in onze keuzes. Daar kun je voor of tegen zijn: het is zo. De markt is er allang met de bal vandoor, de nieuwe betuttelaars scharen zich rond een oud biertje,'' aldus Roorda vrijdag in zijn column op BNR Nieuwsradio.