Na vijf jaar ‘Altijd Samen’ gaan Ali B en T-Mobile uit elkaar met ‘bedankt’ commercial (ook voor Brownie)

Ali B en sidekick Brownie DutchDat moet toch de ideale wereld benaderen voor een reclameman. Dat je in een redactionele column in een dagblad een nieuwe reclameaanpak van een van je grootste klanten mag aankondigen (=T-Mobile) en vooral: dat je ook nog mag zeggen dat die afgelopen campagne zo’n enorm commercieel succes is geweest ;-) . Maar goed, het is de sympathieke reclameman Dick van der Lecq gegund hoor, wat extra extra reclame voor het eigen (prima) bureau. Boven in beeld Ali B en zijn sidekick Brownie Dutch, die ook wordt bedankt in T-Mobile’s afscheidscommercial (alle spotjes zijn hier te zien). Zie Dick’s column uit Het Parool van zaterdag j.l. erover in de overlees.Dick van der Lecq in zijn column in Het Parool van zaterdag j.l.

Uitgeknuffeld

“Zet die takkemuziek zachter, laatste waarschuwing!”.Al drie dagen lang schalt er non-stop Rosamunde door huis en tuin. Dennie Christian –bekend van wereldhits als ‘Hoeba hop’ en ‘Wij zijn twee vrienden’- was vijf jaar terug te gast bij het TROS-programma ‘Op Volle Toeren’. Waar zijn schlagerhit Rosamunde uit 1975 door Ali B en zijn maten Yes R en Brownie Dutch werd getransformeerd in een hippe remake. “Dit is vette shit pa, moet je wat mee doen”. Een van de weinige voordelen van drie met een hand in de broek geboren pukkelige pubers is dat je een aardig gevoel ontwikkelt voor de marketingdoelgroep ‘Jongeren’.

”Toevallig of niet waren de creatieven op kantoor net op zoek naar een BN’er om het grijze merk T-Mobile een herkenbaar gezicht te geven. Verschillende namen passeerden de revu en werden in onderzoek aan consumenten voorgelegd. Wesley Sneijder vond men niet sympathiek. Guus Meeuwis was dat wel maar te gewoontjes. Carice van Houten was wel heel bijzonder maar weer te afstandelijk. Gelukkig was daar bruggenbouwer Ali B. Die had het allemaal: sympathiek, bijzonder en toch dichtbij.

”Nu is een campagne bedenken niet eenvoudig maar een campagne verkopen is ook een kunst. Gewapend met onderzoeksresultaten reisden we met knikkende knieën naar Duitsland af om het moederbedrijf Deutsche Telecom te overtuigen van onze keuze. “Also, ein marokkanischer Rapper soll unsere Unternehmung repräsentieren..??”. Na een doodse stilte die eerder als een half uur dan een kwartier voelde, volgt een bevrijdend: “Jaaaa, aber natürlich! Holland ist eine multikulturelle Gesellschaft, nicht?”. Ali B als boegbeeld van T-Mobile was een feit. Nog geen maand na de start won de campagne de Gouden Loeki. En vele prijzen zouden volgen, waaronder felbegeerde Effie’s voor klinkende merk- en verkoopresultaten.

”Toch namen T-Mobile en Ali B deze week afscheid van elkaar. Met een compilatie van de twintig, samen geproduceerde commercials. Was de campagne uitgewerkt? Onenigheid over geld? Niets van dat alles. In de snel veranderende telecomwereld kiest T-Mobile een nieuwe koers en daar past een andere campagne bij. Het verstand kan dit volgen, het hart nog even niet. Al drie dagen lang schalt er non-stop Rosamunde door huis en tuin. Mijn zoon schreeuwt of het wat zachter kan.”

Dick van der LecqAldus besluit Dick van der Lecq (foto) zijn column onlangs in Het Parool en Adformatie. Zijn reclamebureau Etcetera in Amsterdam, waarvan hij directeur is, werkt onder meer voor klanten als Bol.com, Bolletje, Essent, Lidl, T-Mobile en TNT.

Lees ook:Opmars ‘reclame-allochtoon’ gesignaleerd door reclameman/columnist Dick van der Lecq
Lees ook:De trend in Cannes is reclame die er niet uitziet als reclame zegt Dick van der Lecq
Lees ook:Johan Cruijff had ook wat met reclamemakers volgens Dick van der Lecq
Lees ook:Moederdag moet blijven: ook adverteerders zijn gek op hun reclamemoeders zegt Dick van der Lecq
Lees ook:Het verkeerde woord, de paasvlam en de Hemafolder in column reclameman Dick van der Lecq

Eén reactie op “Na vijf jaar ‘Altijd Samen’ gaan Ali B en T-Mobile uit elkaar met ‘bedankt’ commercial (ook voor Brownie)

  1. Silla

    Jeetje, kom ik er nu opeens achter dat die man Brownie heet! Nooit geweten, ik dacht al die jaren (net als heel veel andere Nederlanders waarschijnlijk?) dat het Brace was…

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.