Categorie: "Campagne"

Harvey Keitel in explosief Texaco-spotje dat de buis nooit haalde

BigShinyThing heet het Britse blog dat deze afgekeurde (Britse) com- mercial van Texaco liet zien. Wanneer afgekeurd, geen idee. Wie gemaakt: HHCL and Partners. Waarom afgekeurd, nou, dat is over- duidelijk. Wie dit alles heeft betaald, geen idee. Geestig filmpje, dat wel, met de Amerikaanse acteur Harvey Keitel. Over de service van een benzinegigant (die beter moet).

Centraal Beheer wint Gouden Loeki/september, vóór Andy en ANWB

De Gouden Loeki van de Ster is de publieksprijs voor de leukste of origineelste commercial van het jaar (let op: die is niet per definitie ook de effectiefste). Met publieksprijzen voor recla- me voelt Reclamewereld. blog zich natuurlijk verwant. Iedere maand kan men uit 10 commer- cials de beste drie kiezen die dan worden genomineerd voor de Gouden Loeki Jaarverkie- zing over heel 2007. In de net afgesloten spannende SEPTEMBER- verkiezing met diverse potentiele winnaars eindigde Centraal Be- heer/Broeders  (maker DDB) als nummer één, gevolgd door door Andy/Gooische vrouwen (bureau Alfred) en ANWB/Niet zonder de wegenwacht (bureau Ubachs Wistbrun JWT) als derde. De Ster is de reclamever- kooporganisatie van de Publieke Omroep. Hier de lijst van tien spotjes waaruit het publiek kon kiezen.

Animatie-kunststukje als commercial voor de Honda’s mini-van

The (mini)van was ooit cool en moet dat weer worden van Honda, met hulp van de goden. Vooral op die enorme markt voor dit soort wagens, de Amerikaanse. De nieuwe  Respect the Van-campagne van Honda, voor het Odyssey-model is een ingenieus gemaakt Amerikaans animatie-kunststukje, met als muziek de Heart 1977 track Barracuda. Via Duncan's TV.

Macaulay Culkin speelt gevangene in commercial van Orange

In Engeland adverteert Orange in de bios, vlak voor de hoofdfilm. Volgt al jarenlang het vriendelijke verzoek om telefoons uit te zetten. Deze goeie nieuwe commercial, met Macaulay Culkin (26) van Home Alone (vooral), Richie Rich en Saved! in de hoofdrol, speelt in een gevangenis. Maucaulay is ter dood veroordeeld. De mannen van Orange komen langs met een voorstel. Via Duncan's TV en Adfoblog.

‘Organische’ commercial moet voedingsmerk Zonnatura herlanceren

Leuk dat er bij mijn collega's van Animatie.blog.nl ook geregeld aan- dacht wordt besteed aan geanimeerde commercials. Blogger Wendy Snoekx vertoonde onlangs een aardig 'organisch' reclamefilmpje dat het voedingsmerk Zonnatura moet herlanceren. Organisch duidt hier op het feit dat er enkel natuurlijke materialen in het filmpje worden gebruikt, legt zij uit. De Zweedse regisseur Kristofer Ström (zie ook dit sublieme filmpje met boxblowing muziek) maakt met deze combinatie van natuurlijke materialen, mooie belichting en het aanstekelijk, opbeurend achtergrondmuziekje een fleurige stop-motion commercial, aldus Snoekx complimenteus. En terecht. SWH is het verantwoordelijke (Nederlandse) reclamebureau.

 

Primeur! De nieuwe George Clooney Nespresso-spot, ‘George Who?’

Een skoep van Reclamewereld.blog: een voorproefje van de wederom aardige nieuwe (Franse) Nespresso-commercial met George Clooney, die zondagavond a.s. in première gaat op de Nederlandse tv. ''George Who?'' is gemaakt door Nespresso en vooral bureau McCann in Parijs. Een erg lange versie, die eenmalig, 20.40 uur, te zien zal zijn op alle RTL-zenders. De dag erop wordt de korte versie uitgezonden, die hierbij op Reclamewereld.blog te zien is. Voor de verstokte Clooney-fans hierna ook nog even de vorige Nespresso/George Clooney "What else''-commercial.

Hennepshop presenteert zich via draaierige, groene reclame-uiting

Goh, worden we nu ineens doodgegooid met die optische illusies, als print reclame? Groter zien? Draait nóg beter, klik hier. Vorige week nog toonden we nog ''bewegend'' beeld -soms hypnoreclame genoemd- van Comedy Channel en Sony Bravia. Het Amerikaanse blog Shedwa wijst erop dat deze groene, draaiende printuiting wel erg relevant is voor de soort winkel waarvoor reclame wordt gemaakt. Namelijk een verkoper van geestverruimende middelen, GrassRoots geheten, in Calgary, Alberta. Het bureau, MacLaren McCann, heeft er vast lekker geproefd, verwacht Shedwa. En ik maar denken dat die hennepwinkels er alleen in Nederland waren…

Een vrijpartij doe je maar beter niet thuis, maar bij Mrs and Mrs Smith

Jaren geleden was de anti-reclame voor het Hans Brinker Budget Hotel in Amsterdam beroemd (zie hilarisch filmpje), ook buiten de lands- grenzen. Reclamebureau KesselsKramer tekende daarvoor. De Britse keten van fraaie hotels, Mr and Mr Smith genaamd, komt ook met een aardige, zwart-wit, commercial als anti-reclame. Maar met hun hotels is niets mis. ''Get a room.'' Ook voor een potje seks kun je beter niet thuis blijven, vinden ze. 

Zwart koor zingt de gospel – kritiek op Mazda-commercial voor CX9

Op deze opmerkelijk Zoom zoom-commercial voor de Mazda SUV CX9, die een prijs heeft gewonnen, wat wordt gevierd, is nogal wat kritiek ontstaan in de VS. Een zwart koor bezingt de wagen in gospelstijl, met kreten als ''I'm finally free'' en ''come shine here with me''. Blog Advergirl noemt de commercial dubieus (''lijden ze aan cultuurdoofheid?''), op YouTube wordt-ie zelfs racistisch genoemd door iemand (een ander vindt het spotje prachtig en wil weten hoe dat koor heet). Die kritiek slaat nergens op.

Vuurwerk in de slaapkamer met bodyspray Axe, nee, Lynx-reclame

The Lynx Effect. Gisteravond was het Guy Fawkes Night in Engeland. Traditioneel altijd veel vuurwerk op straat en voor veel jongeren de nacht van  kattenkwaad uithalen. Unilevermerk Lynx -daar de naam van Axe als ik het wel heb- komt met een geestige, eenmalige dagbladinhaker, om te laten zien dat de body spray vuurwerk kan veroorzaken in de slaapkamer. Dubbelzinnig genoeg zou je denken. ''We willen vers en relevant blijven voor jonge jongens,'' zegt het Londense reclamebureau (BBH) namens opdrachtgever Lynx.