Radio meldt 2,3% gedaalde netto reclame-omzet in tweede kwartaal

De netto radioreclame-omzet van het tweede kwartaal 2016 bedroeg €59,5 miljoen, een daling van 2,3% vergeleken met het tweede kwartaal van vorig jaar. De bestedingen van het afgelopen kwartaal bestaan uit spotreclame (€56,4 miljoen) en non-spot bestedingen, dus reclame buiten de reguliere blokken om (€3,1 miljoen). Dat blijkt uit cijfers verstrekt vandaag door het Radio Advies Bureau/RAB, de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations. Het aantal adverteerders groeide fractioneel. Renault is net als vorig  jaar de grootste radioadverteerder in het tweede kwartaal van 2016. Een verklaring van het waarom van de daling ontbreekt in het RAB-persbericht van vandaag. Nettoreclame-omzet betekent dat verstrekte kortingen er afgetrokken zijn.

Het RAB-persbericht verder geciteerd:

Non-spot De non-spot omzet blijft groeien; na een stijging in het eerste kwartaal laat ook het tweede kwartaal een stijging zien ten opzichte van 2015 (+5%). Onlangs werd tijdens de RAB Radio Advertising Awards voor het eerst een award uitgereikt aan de beste non-spot campagne van het afgelopen jaar. SNS nam deze award met trots in ontvangst.

Branches Ook in het tweede kwartaal blijft de top 3 branches ongewijzigd: retail is de nummer 1, transport staat op de tweede plaats en financiële dienstverlening is de derde grootste branche op radio. (Bron: Nielsen).

Adverteerders Het aantal adverteerders is gegroeid naar 1.160 (was 1.109 in Q2-2015). Renault is net als vorig  jaar de grootste radioadverteerder in het tweede kwartaal; Renault verstevigt de koppositie door een grote stijging van radioreclame (+46%). De retailers Kruidvat en Lidl volgen op 2 en 3. Ziggo is over het hele jaar heen de grootste, maar staat nu op een vierde plaats. Rabobank maakt de top 5 compleet. (Bron: Nielsen).

Het RAB (Radio Advies Bureau) is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations en staat voor het vermarkten van radiokennis en inspiratie van nu en van morgen voor de adverteerder en haar adviseurs. RAB is één van de opdrachtgevers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en biedt ondersteuning aan adverteerders, reclame- en mediabureaus om meer te bereiken bij de luisteraars van haar radiomerken.

Lees ook:Omzet reclame op radio licht lager in eerste kwartaal
Lees ook:Omzet radioreclame 11,5% omhoog in 2e kwartaal
Lees ook:Minder geld naar radioreclame, Ziggo blijft grootste adverteerder
Lees ook:Herstel reclamebestedingen op radio in derde kwartaal 2013
Lees ook:Reclame omzet op de radio 3,5% gedaald in 2015

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.